• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polishen met het handje

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Dag Cleaners;

Zo gauw ik alle "reinigers" binnen heb, wil ik in elk geval de motorkap van mijn Freelander polishen.
Ik heb totaal GEEN ervaring met een rotary o.i.d. en blijf daar dus ook van af. Ik wil de motorkap dus polishen met het handje ( en doeken ).

Er is sprake van lichte "waskrassen" veroorzaakt door het gebruiken van sponsen en slechte waterborstels. ( ja, ja, ik weet het inmiddels ).

De krassen zijn dus niet diep en slechts beperkt aanwezig.

Welke POLISH is geschikt om met de hand te verwerken.
Welke DOEK ( en pads ) is/zijn geschikt om met de hand te polishen.

Het mag eventueel ook een voedende polish zijn, maar ik zie door de bomen het bos eventjes niet meer. Ik heb wel begrepen dat sommige polishes machinaal verwerkt moeten worden.

Ik wil dus met de hand aan de slag gaan en niet direct een hele hoop lak eraf polishen. HELP !!!

Leonneke
 
Kun je een goede foto maken van de krassen? Aan de hand daarvan kan beter aangegeven worden welke swirl remover te gebruiken. De auto is toch een Leon?
 
DKBM zei:
Kun je een goede foto maken van de krassen? Aan de hand van de ernst kan beter aangegeven worden welke swirl remover te gebruiken. De auto is toch een Leon?

Ik gok een Freelander! :D

Ik zou eens kijken naar de SSR serie van Poorboys i.c.m. een LC handpad.
 
Leonneke zei:
Ik wil dus met de hand aan de slag gaan en niet direct een hele hoop lak eraf polishen.

Hai Leonneke,

je poetst de lak er niet af met een Dualaction polisher en 90% v.d polijstende spullen, maak je geen zorgen.
Met 'het handje' is een behoorlijke klus om echt te polijsten, en de resultaten zullen niet goed zijn.

Gezien jouw situatie schat ik in dat je het volgende kan gebruiken:
- kleikitje KLIK ME

- polijstmiddelen: Poorboys SSR2 gevolgt door SSR1 KLIK ME

- polijstpads handmatig: Lake Country oranje lightcutting en witte polishing hand applicator KLIK ME

- Poetsdoeken: KLIK ME

Heb je al wax? KLIK ME
 
Xizer zei:
Ik gok een Freelander! :D

Ik zou eens kijken naar de SSR serie van Poorboys i.c.m. een LC handpad.


@ Xizer
't was een gokje. Er zitten hier ook zoveel mensen met een Leon, met name het eerste type. Ik heb het iig niet nagekeken in het voorstel-topic.

@ Leonneke
neem een witte of oranje handpad. De oranje is steviger, heeft een hogere cuttingfactor
 
Hallo Cleaners;

Allereerst dank voor alle reacties. Het gokje op de Freelander is inderdaad juist.
Samengevat: Klei is besteld en Paint Cleaner is besteld. Wax is ook besteld. ( Collinite dus duurt nog eventjes ). Ik heb nog geen pads en polish besteld. Met alle gegeven adviezen kan ik voorlopig zeker uit de voeten.

Voor de duidelijkheid. Het is de bedoeling de auto in elk geval tot maart 2009 te conserveren. Dus zo goed mogelijk reinigen met de hand en daarna in de Collinite. Aangezien er op de motorkap hier en daar toch wel wat lichte waskrassen zichtbaar zijn, wil ik die in elk geval vast meenemen en proberen bij te werken. Ik kies in elk geval voor 1 van de geadviseerde polishes en pads en zal dan, met de hand, zo goed mogelijk proberen de auto in winterstaat te brengen.

Aangezien ik pas over enkele maanden definitief weet of ik deze auto kan overnemen van de leasemij ( vermoedelijk wel ) wil ik niet al te ver gaan met het detaillen. Echter wel zo goed als mogelijk is met het handje.

Dus voorlopig weer dank voor alle adviezen.
Kleien - paint-cleanen en daarna polishen. Vervolgens Collinite Wax. Da's de opzet. ( natuurlijk te starten met een goede wasbeurt ). Ik heb trouwens gekozen voor de Meguiars producten m.u.v. de was.

DANK. DANK. DANK en foto's zal ik proberen te maken zo gauw het weer het weer toe laat. Het sneeuwt hier momenteel als een gek. (V'waard) ..

TOP forum. Kom hier echt goed vooruit .........
Detailler in wording
 
Neem ook maar SSR2, want SSR1 is echt bedoeld als laatste stap van het polijsten en zet de puntjes op de i. SSR1 acht ik niet sterk genoeg om handmatig swirls/waskrasjes te verwijderen, ook al lijken het slechts heeeel kleine krasjes.

Begin met de SSR2 met een witte polishingpad; doe 2 'kwakjes' SSR op de pad en schuur een stuk van ca. 50-50cm (komt er ook niet exact op neer hoe groot/klein) met de volgende bewegingen:
- circeltjes over het gehele stuk.
- op en neer, heen en weer.
- combinatie van beiden

Afvegen, en resultaat bekijken. Als er nog krasjes zitten, dan de lightcutting pad proberen en nogmaals het riedeltje met SSR2.

Hierna SSR1 op deze manier.

Daarna een voeding (glaze; heb je nog niet?) voor de mooie glans, en daarna wax om je werk te beschermen.
 
DKBM zei:
@ Xizer
't was een gokje. Er zitten hier ook zoveel mensen met een Leon, met name het eerste type. Ik heb het iig niet nagekeken in het voorstel-topic.

Kijk eens goed in de beginpost dan :p
 
tinus zei:
Daarna een voeding (glaze; heb je nog niet?) voor de mooie glans, en daarna wax om je werk te beschermen.

Eeeuuuhhhmmmm .... Nee, nog geen glaze. Bijna heel de shop aangeschaft al. Maar nog geen glaze. Tja, moet wel blinken natuurlijk.

Voor de duidelijkheid. Leonneke is gewoon een verkleinwoord van mijn echte voornaam. Leon. Dus geen auto maar mijn voornaam. Leon.
 
Leon,
mbt de glaze: neem voor een donkere auto de Black Hole of bij een lichte kleur de White Diamond van Poorboys. Werkt uitstekend!
 
DKBM zei:
Leon,
mbt de glaze: neem voor een donkere auto de Black Hole of bij een lichte kleur de White Diamond van Poorboys. Werkt uitstekend!

Auto is gitzwart. Dus dat zal dan de Black Hole worden. Dank voor deze tip. Weer enige bossen zichtbaar tussen de bomen. Thanks. Leonneke.
 
De Black Hole is idd echt een aanrader!
Maakt de lak nog een tikkie donkerder! Zorgt er bovendien ook voor dat lichte waskrasjes enigzins gemaskeerd worden, zodat je ze minder ziet.
Vervolgens een Sealant (EX-P) en een mooie wax (Natty's blue) er over en je auto ziet weer perfect uit. (ja, ben wel een beetje Poorboys fanaat, ja :heart_eyes: )


meuh

edit: Ik zie dat je Collinite gaat gebruiken. Zelf geen ervaring mee, maar zal ongetwijfeld ook een mooi resultaat geven.
 
Alleen al voor de geur zou je de Black Hole moeten hebben :D
 
Beste Cleaners

Vandaag voor het eerst met het handje aan het polishen geweest.
Ik gebruik SSR1 en een oranje en een witte pad ( voor de hand dus ).

Wat direct opvalt is dat de oranje pad wat moeilijker te gebruiken is. De pad is zeer stevig. Om het product daadwerkelijk op de lak te krijgen moet je redelijk stevig duwen. De witte, zachte, pad werkt prettiger.

Ik heb het idee dat ik met de witte pad meer bereik. Moet wel veel meer bewegingen maken, maar juist door meer te bewegen kan de SSR1 beter z'n werk doen. Toch maar een DAP dan ????

Kom een heel eind. Bovendien doet de Paint Cleaner ook erg goed z'n werk. Moet helaas nog eventjes wachten op de Black Hole en de Sealant. Maar goed. Voordeel is dat ik nog de hele zondag kan polishen. Was eigenlijk niet eens de bedoeling om te polishen, maar ik zie de meerwaarde er nu al van in. De Freelander heeft een zwarte MICA tallic lak en die zie je bij elke beweging en elke behandeling opknappen.

De bedoeling was "conserveren" tot aan maart 2009.
Dit is inmiddels uit de hand gelopen tot een compleet 5 of eigenlijk 6 stappenplan. Geweldig leuk om te doen. Alles ruikt enorm lekker en dat "keeps you goin" .................. Leonneke