• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pontiac Trans Sport... We rollen hem zwart!

matramurena

Detailing rookie
5 apr 2011
330
0
Ik heb een Pontiac Trans Sport aangeschaft als vervoer voor mij, mijn vrouw en de (straks) drie kinders. Lekker ruim, drie stoelen op de tweede rij en als je de derde rij eruit haalt een enorme bagageruimte!

Het rijdt perfect (deinst als een slagschip over de weg..) en de lak is voor een auto van deze leeftijd nog acceptabel, toch wil ik hem zo mooi en glanzend mogelijk krijgen. Vandaag heb ik hem twee keer gefoamed, met Iron-X compleet ingespoten en gewassen. Scheelt al een hoop en door het wassen ben ik ook alle slechte plekken in de lak tegen gekomen. Wat ik wil proberen op te lossen zijn de volgende dingen. (tips zeer welkom voor een beginnend poetser)

1. Steenslag en kleine beschadigingen verwijderen. Mijn idee is om dit met een lakstift (speciale met een heel klein tipje om te tippen ipv een kwastje) bij te werken.
2. Wat krassen waar het polyester te zien is bijwerken. Kan dit ook met de lakstift??
3. Op een stuk dak (zwart glanzend) is op twee plekken de blanke laag los aan het laten. Je ziet een plek met een "witte" rand dat dof blijft. Kan ik hier wat mee???
4. Dashboard ontdoen van een jarenlang aangebrachte laag cockpitspray.. }:)w Glanst me de ogen uit mijn hoofd.
5. Krassen met de DAP wegwerken. Heb nu al twee auto's gedaan en alhoewel het bij mij erg lang duurt voordat het er echt mooi uit ziet lukt het wel.. :)
6. Tapijt goed reinigen. Heb een Hydro 7000 in bestelling staan dus ik hoop dat het daarmee lukt.
7. Teer verwijderen van wat plaatdelen. Iemand hier een goed product voor??
8. Een paar plekken in de lak zijn wat dof en met witte puntjes erin. (lijkt op een soort steenslag-putjes....) Geen idee wat ik hiermee moet.
9. .... er is vast nog veel meer dat gedaan moet worden

Even wat foto's van de staat zoals hij nu is.

DSCF0648.jpg


DSCF0640.jpg


Helaas nu te donker om wat foto's van de lak te maken, zal ik morgen doen... Alle tips zijn zeer welkom!
 
Mooie wagen, die is zeker ruim. Succes met het afwerken van je Pontiac. Wat betreft het dashboard, zou ik ontvetten met APC 1:10, eventueel 1:4. Daarna een laagje Natural Look aanbrengen. Krassen, swirld en andere bekende zaken met de DAP. Succes!
 
Deinen doen deze auto's inderdaad. De combinatie van het zilvergrijs op de onderkant en het metallic groen, is dat origineel?

Overigens heeft deze auto nog een voordeel: je kunt tijdens een rit tussen de stoelen door naar de achterbank lopen of omgekeerd. Mijn broer heeft 2 van zulke bakken gehad: een Pontiac Trans Sport en de Chevrolet Lumina (de laatste in 't zwart met volgens met bordeelrood interieur).

De blanke lak is moeilijk beoordelen zonder zelf gezien te hebben en zonder goede foto.
 
Gefeliciteerd met de aankoop van de Pontiac Trans Sport! Wat een wagen is het toch.

Toen ik nog een klein jongetje was, reden mijn ouders een Chevrolet Celebrity (zag je heel weinig toen). In de showroom stonden altijd deze wagens en was er altijd al weg van, ik vond ze zo futuristisch met de puntige neus, grote voorruit, hoge achterlichten en de schuifdeuren en natuurlijk de stoelen die in sommige uitvoeringen als tafeltje kon gebruiken!. Deze auto's waren (en dan spreek ik van rond 1993) nieuw 70.000 gulden en waren leverbaar met een 2.3l 16 klepper en een 3.8 V6. Volgens mij heb je één van de laatste modeljaren van dit model, zo rond 1995/1996? Ik baseer dat op de rechtopstaande koplampen, de modeljaren daarvoor hadden schuine koplampen (al kan ik het niet zo goed zien op de foto). Heb je ook een schuifdeur aan de linkerkant? Sommige uitvoeringen hadden die namelijk niet.

In 1997/1998 is de opvolger van deze auto gekomen, de Chevrolet Trans Sport. Deze had een knik in de neus, geen hoge achterlichten meer, maar nog wel schuifdeuren/ Daarvan heb ik er twee gehad: een volledig zilvergrijze en een blauwe 'two tone' met bumpers in Sandthrift Metallic, net zoals op jouw auto. De blauwe kleur was zo diep blauw, echt prachtig gewoon, zeker als je even goed aan het detailen was geweest. Met de eerste Trans sport heb ik 166.500 gereden en met de tweede 179.500 km. Deze laatste heb ik met pijn in het hart weg moeten doen wegens enorme onderhoudskosten die er aan kwamen. Ik heb die laatste auto 8 jaar gehad en dat wil wel wat zeggen. Heerlijke reisauto's, je kan alles meenemen op vakantie wat je wilt. Eén van de laatste vakanties met de Trans Sport in alle rust in één dag vanuit net boven Rome naar huis gereden, wat heeft de auto zich toen goed gedragen en wat een mooie rit was dat. Alleen met een trekhaak schijnt het wel verstandig te zijn een extra koeler op de automaat te monteren (ik heb er zelf nooit een trekhaak op gehad).

Ik wens jou en je gezin heel veel plezier met de Trans Sport!
 
De auto rijd echt fantastisch moet ik zeggen. Wel even wennen aan het rijgedrag want gehaast optrekken, snel een bocht pakken etc daar is hij niet voor gemaakt. Maar heerlijk relaxed cruisen doet hij perfect en in luxe!

Ik heb vandaag even wat foto's gemaakt van enkele problemen die ik wil proberen te verhelpen. Als eerste dan maar het stukje zwart dak waar een stuk van de toplaag afgebladderd is. Heb geen idee wat ik hieraan kan doen, wellicht dat overspuiten de enige optie is?

DSCF0665.jpg


Verders heb ik op een portier een vage doffe plek met witte spikkels zitten. Ik denkd at ik dit maar als eerste met de DAP moet gaan proberen.

DSCF0661.jpg


De velgen hebben ook een wonder nodig. (en ze zijn op deze foto al van het meeste vuil ontdaan! Kan je nagaan...)

DSCF0666.jpg


Kleine tikjes bij het inparkeren van de vorige eigenaar hebben waarschijnlijk geleid tot deze krasjes.... Zou dit nog te polijsten zijn?

DSCF0667.jpg


Verder moet ik de ruitenwissers opnieuw stralen en spuiten en zal ik de motorruimte flink onder handen moeten nemen.

DSCF0669.jpg


DSCF0670.jpg


En het belangrijkste probleem, maar op dit forum off-topic: Ik wil het alarmsysteem uitbouwen wat een of andere amateur erin gezet heeft.. Aftakkingen van bestaande draden zijn gewoon aangesoldeerd zonder een krimpkous oid. En wie wil zo'n auto nou jatten?? Komt bij dat ik af en toe in 1 keer kan starten, maar het kan ook zomaar zijn dat ik eerst 7 keer een 'tik' hoor bij proberen te starten en dan de 8e keer hij gewoon wel start... Als ik een van de alarm-componenten afkoppel wil hij helemaal niet meer starten. Zal een beveiliging zijn.

Probleem is nu dus dat ik alle bedrading weer terug moet zien te krijgen op de oude (niet aanwezige) stekker...... zucht......

Auto heeft wel een groot voordeel mochten we hem nog een jaar meenemen als we naar Noorwegen emigreren: motorverwarming! Op 110 V, dat dan weer wel ;)
 
Ik heb juist deze week een topic gezien van iemand die zijn wisserarmen met plasti-dip had gespoten. Het voordeel van plastidip is, dat het er ook bij wat buigen of steenslag op de wisserarmen, niet direct afspringt. (wat met de huidige lak wel gebeurd lijkt te zijn)

Plekjes op de zijkant, zou ook wel eens het begin van probleem met de transparante laag kunnen zijn.
 
De ruitenwisser kun je ook demonteren en zelf gewoon schuren en spuiten met een spuitbusje.. kan echt iedereen :cool:

Bumper, de lak lijkt mij gebarsten en dan kun je er niets meer mee

Velgen, ook al met Iron X geprobeerd ? Ik denk niet dat je ze meer 100% in orde gaat krijgen, misschien een laagje Plasti Dip in een mooie kleur ?

Plek op de deur, lijkt me ook het begin van loslaten van de lak. Ik zou het gewoon polijsten met de DAP en kijken hoe het zich dan houdt.

Plek op het zwarte deel, daar kun je zelf helaas niets meer doen :no
 
Vandaag eens een paneel geprobeerd om te zien hoe hard de lak is. De beginsituatie:

DSCF0697.jpg


DSCF0696.jpg


Zeer doffe lak, met wat ernstige krassen erin. Had niet de illusie deze compleet weg te kunnen krijgen en dat is dan ook niet gelukt. Wel vrijwel onzichtbaar weten te krijgen! :party:

Paneel na het wassen gekleid, en daarna SSR3 op een wolletje geprobeerd. Daarna over gegaan naar SSr2,5 op een oranje pad en toen dit na een pass vrijwel geen resultaat meer gaf afgewerkt met SSR1 op een witte pad. Daarna Black Hole en EX-P eroverheen gezet. Om het af te maken een laagje Natty's red erover gezet.

En dit is dan het resultaat:

DSCF0700.jpg


DSCF0699.jpg


Vind het zelf best netjes geworden. De kleur is echt mooi blijkt nu. Veel metallic erin en mooi diep-groen. Ben benieuwd hoe het met het volgende paneel gaat... Man het is best een lap auto eigenlijk... ;)

Ook de ruitenwissers even een laagje verf gegeven. Ziet er weer fris uit zo.

DSCF0702.jpg
 
Bedankt!

Gisteren de auto terug gehaald van de garage. Airco bijgevuld. (doet het nu weer! :party: ) en oud alarm weg laten halen. Nu start hij ook gewoon weer zodra je de sleutel omdraait. Voorheen moest je eerst een keer of 4 proberen of hij wou starten of dat je een "tik" hoorde omdat de startmotor geblokkeerd werd.

Vandaag heb ik het interieur met de extractor onder handen genomen. Aangezien mijn Poorboys APC wel erg hard ging heb ik een grote fles allesreiniger van de Aldi gebruikt als reinigingsmiddel. Wonderwel ging dit fantastisch.

Plaatje vooraf. Op veel plekken zaten er zwarte vlekken in het tapijt. Vorige eigenaar werkte ind e wegenbouw, dus het zal wel iets van vet of teer geweest zijn.

DSCF0776.jpg


DSCF0777.jpg


DSCF0781.jpg


Tijdens het werken zie je door de doorzichtige zuigmond een enorme zwarte bagger-zooi opgezogen worden. Echt niet te geloven wat er aan vuil uit de matten gezogen wordt! De moeilijke plekken heb ik ingespoten met Poorboys APC en na wat inweken met de extractor er overheen. Werkte perfect.

Het resultaat is fantastisch, maar laat zich op de foto minder duidelijk tonen... Waarschijnlijk ook omdat het nog nat was tidjens deze foto's want later op de dag was het al een heel stuk egaler. (en de vleug van het tapijt werkt ook niet lekker mee moet ik zeggen.. :) )

DSCF0779.jpg


DSCF0780.jpg


DSCF0782.jpg


Op de lange mat voor de achter-rij is een gedeelte vand e rand rood/roze verkleurd. Dit krijg ik er maar niet helemaal uit... Misschien dat iemand hiervoor een tip heeft? Ik heb ook geen idee wat deze verkleuring heeft veroorzaakt...

De bak van de extractor zag er best zwart uit na al dit werk:

DSCF0784.jpg


Na al deze foto's heb ik vanavond nog de zetels gedaan. Ook hier weer veel zwarte bagger die uit de stoelen verwijderd werd.... Heb ik daar in gezeten??????

Al met al... Topapparaat die extractor! Ben er erg blij mee, en dat voor net over de 100 Euro. Mijn stofzuiger was duurder!
 
Dit is al een hele verfrissing geworden :)^

En zo zie je maar weer de nut van een extractor.Kan ook niet meer zonder tijdens een detail :cool:
 
Die (zwaar) verwaarloosde/mishandelde auto's zijn verre weg het leukst om te zien hier, omdat ze enorm opknappen bij de nieuwe liefdevolle eigenaar.

Ziet er al weer 10x beter uit, vooral het deel wat je gepolijst hebt. En dat interieur (tenminste hoe het was) :-& Is goed op weg om weer een nette auto te worden :cool:
 
Gewoonweg top wat je met die extractor eruit heb gesleept voor vieze meuk met die bagger-zomperds van een mensen!
(je ziet waar het nog vochtig was, dus no problemo!)
 
Je hebt inderdaad bij dit soort auto's veel eer van je werk moet ik zeggen. Helaas zijn er dingen die ik gewoon niet zelf meer netjes kan krijgen, maar ik denk dat deze wagen er met wat weken tijd weer top uit gaat zien.

Gisteravond nog de stoelen met de extractor te lijf gegaan. Kwam wederom een diep-zwarte bende uit zetten. Zit niet graag in andermans vuil dus het kon zeker geen kwaad....

DSCF0836.jpg


DSCF0838.jpg


Nu nog met de Natural look het hele interieur na lopen en dan ziet het er weer frisjes uit denk ik.