Op hemelvaartsdag heb ik de Porsche 911 van mijn broer opgehaald. De auto was in april nog gekeurd, maar had een witte waas over de lak en was daardoor erg dof. Verder had een onverlaat op de rechtervoorpaneel iets gedaan, waardoor er krassen op het paneel zaten.
De Porsche is in de periode 2005-2007 gerestaureerd en opnieuw gespoten in de oorspronkelijke kleur; mandarin orange. Tot 2013 is met de originele motor gereden en bleek de restauratie op enkele punten niet 100% te zijn. Roest plaagde enkele schermen en moest deze worden bijgewerkt.
De originele motor ligt nu in een stelling te wachten op een revisie, dus lig er momenteel een 3.2L uit 1976 in. Deze motor heeft wat aanpassingen en heeft ca. 250 PK op een auto van 1039 kg. Mede hierdoor heeft de auto aan de voorzijde behoorlijk wat steenslag en was het een wens om dit te repareren. Om jullie verwachtingen meteen maar te temperen, heb ik deze bijgewerkt (tandenstokermethode) maar ben ik niet aan het wetsanden gegaan. Hiervoor eerst maar ervaring op een goedkopere auto / paneel opdoen.
Dit waren de drie punten die echt aangepakt diende te worden.
De volgende dag heb ik de auto eerst maar eens gewassen. Eerst afgespoeld met niet te hoge druk (ik wist immers niet wat de staat van de lak is) en toen gewassen met de twee emmer methode en Poorboys Strip Down. Dit omdat mijn broer aangaf dat hij vorig jaar, voor de winter nog 'iets' erop had gedaan. Met Poorboys APC-D (1:10) rondgegaan om alle hoekjes en inlaten schoon te maken, om de auto vervolgens weer met gedemineraliseerd water af te spoelen.
Terug op de oprit alle rommel en losse prullen eruit gehaald. Twee kratjes vol en dat mag mijn broer zelf komen sorteren en terugstouwen. Vervolgens heb ik alle scharnieren, deurstijlen en sponningen met APC-D en de zeep-water-fles schoongemaakt. (boven is na, onder is voor)
In deze fase heb ik zoveel mogelijk lakdefecten proberen te signaleren en in de foto's gemarkeerd, zodat mijn broer een soort nulmeting heeft en de defecten de komende jaren in de gaten te houden. Vervolgens heb ik het interieur gezogen, schoongemaakt met Autoglym interiour schampoo en afgewerkt met een Poorboys natural look. De lederen delen zijn schoongemaakt en gevoed met de Mothers leather kit.
Na nog een kleine wasbeurt een paar dagen later en een behandeling met Monello Non-Ferro is de auto de garage in gegaan, om hier de komende weken aangepakt te worden. Als eerste is de auto geheel gedroogd met Monello Senza Acqua- doeken en ben ik gestart met kleien (ook weer van Monello).
Deze foto is na de behandeling van alleen het voorscherm. Ik had een nieuwe voorraad klei, maar ik ben hier nu al weer voor 50% doorheen.
Volgende stap was de auto op assteunen te plaatsen en de wielen te demonteren. Deze waren alleen aan de frontzijde gewassen, dus wilde ik deze helemaal aanpakken.
De velgbedden waren door de jaren heen erg beschadigd door het afhalen van lood en heb ik in overleg met mijn broer ervoor gekozen om alleen te reinigen en de voorzijde licht (handmatig) te polijsten met ene oranje handpad van Monello in combinatie met Poorboys Aluminium & Metal Heavy Duty Polish. Resultaat was een grijze pad en weer mooie matte Fuchs velgen en naafdoppen (zie onder).
En ja... ze horen in de vaseline, maar die heb ik niet. Dus is het toch Poorboys Wheel Sealent geworden (referentie naar een eerder post in dit forum)
Toen kwam het polijsten... Dus stap 1 een lakdiktemeter aanschaffen om de diktes te kunnen meten. Daar moest ik dus op wachten en dus heb ik de steenslag aan de voorzijde bijgewerkt met de lak. Deze was in gedikt en heb ik eerst met terpetine (pipetsgewijs) weer moeten verdunnen.
De verf is uiteindelijk uitgehard en nog wel iets vlakker geworden, maar schuren durfde ik niet. In ieder geval wel weer beschermd door lak.
Het polijsten kon beginnen, want de lakdiktemeter was binnen. De lakdikte varieert van 400 mu tot 1300 mu, dus is goed te bewerken.
Het begin: het rechtervoorscherm (krassen, swirls en verkleuring)
Op de motorkap heb ik 4 vakken gemaakt om te de juiste combinatie te kunnen testen.
Linksboven : onbehandeld
Linksonder : monelle Oranje + Mezzo
Rechtsboven : Monello Oranje + Veloce
Rechtsonder : Monello Geel + Veloce (dit werd hem)
Toen de auto eenmaal was voorzien van de Monello Nastro (wel fan van Monello), besloot ik de nummerborden en motorrooster te verwijderen om deze handmatig goed te kunnen aanpakken.
Dus toen kon vorig weekeinde het polijsten beginnen (verdeeld over 2 dagen), waarbij de volgende stappen zijn gebruikt:
- Monello Geel + Veloce (voor het scherm rechtsvoor, die met de krassen, zelfs even een MF-pad gebruik voordat geel werd gebruikt)
- Monello Oranje + Mezzo
- Monello wit + finale
Tijdens het polijsten behoorlijk wat defecten (blanke lak liet rechtachter los, oneffenheden in de lak, onderlaag niet strak) gezien, waar ik mijn broer op heb gewezen.
Maar het resultaat was weer een glanzende lak. De voor en na foto's:
spiegeltje, spiegeltje in de garage....
Na de auto ontvet te hebben, is het gisteren/vandaag de beurt geweest voor 2 lagen Gyeon Cancoat. Ik heb deze aangebracht met het apllicatieblok van Gyeon (die bij Trim zit) en een suede doek. Mijn eigen Peugeot 508 heb ik met een microvezel aangebracht, maar daar was ik niet tevreden mee. Daarom nu gekozen voor suede en dat is erg goed bevallen.
Het eindresultaat (in de garage)
Hallo Glimkezen (de motorkap)
Tot slot nog wat chroom en rvs gepolijst (aanslag en teer), om zo tot het einde van dit verslag te komen. Ik hoop dat mijn broer het ook zo kan waarderen.
Voordat hij hem weer komt ophalen nog wat kleine puntjes doen, maar zijn 3 hoofdpunten zijn in mijn ogen geslaagd en kunnen afgevinkt worden.
En natuurlijk met dit mooie weer de Porsche even uitgelaten. De foto's zeggen genoeg (de banden misschien nog met Gyeon Tire behandelen???)
De Porsche is in de periode 2005-2007 gerestaureerd en opnieuw gespoten in de oorspronkelijke kleur; mandarin orange. Tot 2013 is met de originele motor gereden en bleek de restauratie op enkele punten niet 100% te zijn. Roest plaagde enkele schermen en moest deze worden bijgewerkt.
De originele motor ligt nu in een stelling te wachten op een revisie, dus lig er momenteel een 3.2L uit 1976 in. Deze motor heeft wat aanpassingen en heeft ca. 250 PK op een auto van 1039 kg. Mede hierdoor heeft de auto aan de voorzijde behoorlijk wat steenslag en was het een wens om dit te repareren. Om jullie verwachtingen meteen maar te temperen, heb ik deze bijgewerkt (tandenstokermethode) maar ben ik niet aan het wetsanden gegaan. Hiervoor eerst maar ervaring op een goedkopere auto / paneel opdoen.
Dit waren de drie punten die echt aangepakt diende te worden.
De volgende dag heb ik de auto eerst maar eens gewassen. Eerst afgespoeld met niet te hoge druk (ik wist immers niet wat de staat van de lak is) en toen gewassen met de twee emmer methode en Poorboys Strip Down. Dit omdat mijn broer aangaf dat hij vorig jaar, voor de winter nog 'iets' erop had gedaan. Met Poorboys APC-D (1:10) rondgegaan om alle hoekjes en inlaten schoon te maken, om de auto vervolgens weer met gedemineraliseerd water af te spoelen.
Terug op de oprit alle rommel en losse prullen eruit gehaald. Twee kratjes vol en dat mag mijn broer zelf komen sorteren en terugstouwen. Vervolgens heb ik alle scharnieren, deurstijlen en sponningen met APC-D en de zeep-water-fles schoongemaakt. (boven is na, onder is voor)
In deze fase heb ik zoveel mogelijk lakdefecten proberen te signaleren en in de foto's gemarkeerd, zodat mijn broer een soort nulmeting heeft en de defecten de komende jaren in de gaten te houden. Vervolgens heb ik het interieur gezogen, schoongemaakt met Autoglym interiour schampoo en afgewerkt met een Poorboys natural look. De lederen delen zijn schoongemaakt en gevoed met de Mothers leather kit.
Na nog een kleine wasbeurt een paar dagen later en een behandeling met Monello Non-Ferro is de auto de garage in gegaan, om hier de komende weken aangepakt te worden. Als eerste is de auto geheel gedroogd met Monello Senza Acqua- doeken en ben ik gestart met kleien (ook weer van Monello).
Deze foto is na de behandeling van alleen het voorscherm. Ik had een nieuwe voorraad klei, maar ik ben hier nu al weer voor 50% doorheen.
Volgende stap was de auto op assteunen te plaatsen en de wielen te demonteren. Deze waren alleen aan de frontzijde gewassen, dus wilde ik deze helemaal aanpakken.
De velgbedden waren door de jaren heen erg beschadigd door het afhalen van lood en heb ik in overleg met mijn broer ervoor gekozen om alleen te reinigen en de voorzijde licht (handmatig) te polijsten met ene oranje handpad van Monello in combinatie met Poorboys Aluminium & Metal Heavy Duty Polish. Resultaat was een grijze pad en weer mooie matte Fuchs velgen en naafdoppen (zie onder).
En ja... ze horen in de vaseline, maar die heb ik niet. Dus is het toch Poorboys Wheel Sealent geworden (referentie naar een eerder post in dit forum)
Toen kwam het polijsten... Dus stap 1 een lakdiktemeter aanschaffen om de diktes te kunnen meten. Daar moest ik dus op wachten en dus heb ik de steenslag aan de voorzijde bijgewerkt met de lak. Deze was in gedikt en heb ik eerst met terpetine (pipetsgewijs) weer moeten verdunnen.
De verf is uiteindelijk uitgehard en nog wel iets vlakker geworden, maar schuren durfde ik niet. In ieder geval wel weer beschermd door lak.
Het polijsten kon beginnen, want de lakdiktemeter was binnen. De lakdikte varieert van 400 mu tot 1300 mu, dus is goed te bewerken.
Het begin: het rechtervoorscherm (krassen, swirls en verkleuring)
Op de motorkap heb ik 4 vakken gemaakt om te de juiste combinatie te kunnen testen.
Linksboven : onbehandeld
Linksonder : monelle Oranje + Mezzo
Rechtsboven : Monello Oranje + Veloce
Rechtsonder : Monello Geel + Veloce (dit werd hem)
Toen de auto eenmaal was voorzien van de Monello Nastro (wel fan van Monello), besloot ik de nummerborden en motorrooster te verwijderen om deze handmatig goed te kunnen aanpakken.
Dus toen kon vorig weekeinde het polijsten beginnen (verdeeld over 2 dagen), waarbij de volgende stappen zijn gebruikt:
- Monello Geel + Veloce (voor het scherm rechtsvoor, die met de krassen, zelfs even een MF-pad gebruik voordat geel werd gebruikt)
- Monello Oranje + Mezzo
- Monello wit + finale
Tijdens het polijsten behoorlijk wat defecten (blanke lak liet rechtachter los, oneffenheden in de lak, onderlaag niet strak) gezien, waar ik mijn broer op heb gewezen.
Maar het resultaat was weer een glanzende lak. De voor en na foto's:
spiegeltje, spiegeltje in de garage....
Na de auto ontvet te hebben, is het gisteren/vandaag de beurt geweest voor 2 lagen Gyeon Cancoat. Ik heb deze aangebracht met het apllicatieblok van Gyeon (die bij Trim zit) en een suede doek. Mijn eigen Peugeot 508 heb ik met een microvezel aangebracht, maar daar was ik niet tevreden mee. Daarom nu gekozen voor suede en dat is erg goed bevallen.
Het eindresultaat (in de garage)
Hallo Glimkezen (de motorkap)
Tot slot nog wat chroom en rvs gepolijst (aanslag en teer), om zo tot het einde van dit verslag te komen. Ik hoop dat mijn broer het ook zo kan waarderen.
Voordat hij hem weer komt ophalen nog wat kleine puntjes doen, maar zijn 3 hoofdpunten zijn in mijn ogen geslaagd en kunnen afgevinkt worden.
En natuurlijk met dit mooie weer de Porsche even uitgelaten. De foto's zeggen genoeg (de banden misschien nog met Gyeon Tire behandelen???)