• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche 996 Carrera 2 Coupe

bzguy

Detailing guru
13 sep 2010
312
120
Dag allemaal,

ik weet het, het is een hele tijd geleden dta ik nog wat gepost heb. Redenen daarvoor zijn relationele issues, en recentelijk een verhuis naar Frankrijk, allemaal zaken die behoorlijk wat tijd, energie & (helaas) ook wat centen kosten ...

Ik begin eerstdaags aan mijn Porsche 911 (model 996), bouwjaar 1998, Carrera 2, handgeschakeld, momenteel 110.000 km. De wagen heb ik al een jaar of 6 in bezit, het gaat zich om deze wagen :

50722680632_1551494a21_z.jpg
IMG_3536 by bzguy, on Flickr

Een goede 2 jaar geleden echter sloeg het noodlot toe : een korte maar krachtige lokale storm rukte de carport van mijn zijgevel, en gooide die niet zo zacht neer op mijn wagen.

Zie foto, de wagen zit ONDER de carport.

50721855843_b7b43e9735_z.jpg
0c5fa020-f284-4604-8a42-17526266f650 by bzguy, on Flickr

Veel gedoe en gezeur met de verzekering (blijkbaar NIET gedekt omwille van lokale storm), dus op eigen kosten de wagen laten herstellen, foto's volgen nog ...

Nu k in Frankrijk woon, mijn nieuwe woonst wat in orde is en ik nu eindleijk, na jaaaaaaaren, weer stilaan wat tijd heb, wil ik deze 996 weer helemaal mooi maken :)

Verslag volgt, ik ga zoveel mogelijk updates plaatsen naargelang het project vordert ...
 
Alle Jezus wat zal je gebaald hebben als je dit ziet. Maar gelukkig nog herstelbaar dus.
 
Alle Jezus wat zal je gebaald hebben als je dit ziet. Maar gelukkig nog herstelbaar dus.
Was inderdaad balen, en eigenlijk in-triest :(

Een vriend van me is carrossier, hij doet het nog op de "ouderwetse" manier, dus hij beloofde mij alle schade er netjes uit te slaan, geen plamuur-gedoe, ik post asap foto's van hoe de wagen eruitzag. Een grote balk was op de flank gevallen, en een deel op het dak., waardoor er een deuk op het dak was, achterruit stuk etc ...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: nova_niek en schaef
Je moet het positief kunnen inzien:

A) Je hebt nog steeds een 911. Hoe goed dat kan zijn? :
B) Frankrijk is mooi.
C) Die vriend beoefent een zeldzaam en zeer moeilijk beroep. Ik ken ook zo iemand met een leven aan intens gepassioneerde ervaring, ik vind het niks minder dan kunst van de hoogste klasse. Naderhand zal je elke keer vol ongeloof naar zijn werk kijken.

Ik kijk uit naar de foto's!
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
En hier dan de schade :

- deuk in het dak
- achterruit gesneuveld
- achterklep gedeukt
- rails in dak beschadigd
- rechter achterlamp stuk
- rechter achterflank zwaar gedeukt, ziet er nogal "hoekig"uit

Ziehier :

50729643552_fa0fdebf04_z.jpg


50729642637_5ed8896e7e_z.jpg
IMG_3207 by bzguy, on Flickr

50729642227_357eca3e7f_z.jpg
IMG_3208 by bzguy, on Flickr

50728816003_35ebdf330b_z.jpg
IMG_3206 by bzguy, on Flickr

En toen ging mijn vriend er mee aan de slag, hij deed het tussen alle andere klussen door, om de kosten wat te drukken, ziehier zijn vakmanschap : geen dikke kwak plamuur, maar handmatig uitkloppen, uittrekken, bijtikken, en met een mal de vorm van de ene flank gedukdig overzetten naar de andere ...

50729641682_46eab9b574_k.jpg


50729641432_c6f735c384_k.jpg


50729641892_7ab0b04dd1_k.jpg


50729641892_7ab0b04dd1_k.jpg


50729542376_233df05d45_k.jpg


50728813683_cc02f6f581_k.jpg


Zodoende kreeg ik na ruim 2 jaar mijn wagen terug ; uiteindelij heeft het mij weinig gestoord dat ik de wagen niet had, ik was druk bezig met andere zaken, en ik had nog "backup";)

50729581986_b59f3effee_h.jpg


50729582306_daac868227_h.jpg


Dus, de vervangen onderdelen :

- rails op het dak
- dakantenne (dure antenne helaas :( )
- nieuwe achterruit ; daar had ik geluk mee : "new old stock"op de kop getikt voor halve Porsche-prijs ;)
- tweedehands tijdscorrect rechter achterlicht

De rest is vakkundig hersteld, herspoten waar nodig.

Wagen is ondertussen veilig en wel in Frankrijk, weliswaar nog behoorlijk vuil en bestoft, maar daar ga ik snel werk van maken, hij staat alvast veilig in mijn garage :)

Mijn stappenplan voorziet niet alleen detailing, maar ook onderhoud, upgrades etc ... :

- stoelen uitnemen
- leder van de stoelen bijkleuren waar nodig
- ganse wagen detailingbeurt geven
- onderhoud (wagen had verse smeerbeurt gekregen net voor het oongeluk, maar ik geef de wagen voor alle zeker heid toch een ondehroudje)
- remblokken en -schijven waren kortelings voor het ongeluk vervangen, dus dat zit goed
- ik heb nieuwe motorsteunen, die zijn eventueel aan vervanging toe, moet ik nog checken
- ik heb een nieuwe CarPlay radio (2 DIN) om de vgedateerde originele radio te vervangen
- tweedelige BBS GT3 velgen moeten opgeknapt worden
- nieuw Carrera logo achteraan
- nieuwe kwaliteitsmatten in passende kleur
- nieuw 3e remlicht in achterklep
- spacers 7mm vooraan, 15 mm achteraan zoals voorgechreven door Porsche
- nieuwe wielbouten & lockbouten

Ik hoop binnenkort een 2-palenbrug te installeren, dat zou al een hele pak helpen ...
 
Laatst bewerkt:
En dit zijn de velgen (4 stuks uiteraard in totaal) : tweedelige BBS GT3 velgen :

50729768252_ed562565f1_z.jpg


Boutjes zijn zogenaamde "triple square"roestvrij stalen boutjes, oftewel XZN, naar het schijnt behoorlijk duur, 20 per velg, dus heel voorzichtig losgedraaid, mits de nodige WD40 (eventjes laten weken, doet wonderen !)

Dan krijg je dit :

50729768357_9c9a23e5a0_h.jpg


Boutjes gaan allemaal de tumbler in, met polijstkorrels (die zijn van gemalen walnootschelpen) :

50729768142_aa2183bac1_w.jpg


Na 2 dagjes schudden komen de boutjes er netjes gepoets en gepolijst uit :

50729665686_c998cccbc7_h.jpg
IMG_5548
 
Laatst bewerkt:
Bij wijze van de juiste werkwijze en het juiste resultaat te bekomen ben ik begonnen met 1 velg, dan gaan de andere zeker vlotter.

Na heel wat nat/droog schuren, putjes plamuren en opschuren, filler/primer aan brengen, weer schuren, etc :

50728970623_c68f222c2a_h.jpg


50729797052_461c953466_h.jpg


Alle onderdelen (inclusief de "center caps") zijn nu gespoten, ben bezig nu met de blanke laklagen, het finale resultaat komt er asap aan ...
 
ZOOOO die heeft er even slecht bijgestaan zeg, wat zonde zeg. Maar gelukkig ouderwets vakkundig weer gerepareerd.
Staat er weer netjes bij en met de nieuwe velgen word het nog mooier.
 
  • Leuk
Reactions: bzguy
Ik heb nog een setje naafkappen waarvan het logo in kleur is, die zijn momenteel voor de rest zilver mar die kan ik ook inn goud spuiten, behalve het logo dan ...
 
Jeetje. Wat een verhaal zeg! Dat is nog eens vette pech hebben!
Wat prachtig dat jouw vriend die auto zo mooi en vakkundig heeft weten te herstellen. Indrukwekkend hoor.

Lekker he, werken aan velgen. Zulk dankbaar werk.
 
  • Leuk
Reactions: bzguy
Zoals velen aangeven : die bevriende carrossier is een echte stielman : geen blitse workshop, maar gewoon deglijk óuderwets'vakmanschap, ook geen haast ... een uitstervend ras helaas, tegenwoordig kwakken ze er gewoon een kilo plamuur tegen :(

Wellicht krijg ik ooit wel te horen dat de wagenn niet meer öngevalvrij"is, maar dat zal mij bitter weinig storen, hij is immers correct gerepareerd en is in technisch bijzonder goede staat. Ik heb hem ook nooit gekocht om te verkopen, ik hou 'm lekker bij :p

Ik heb een naafkap met logo ook in het goud gespoten, dit is dus dezelfde velg met betere belichting en naafkap met logo.

Ik vind deze versie persoonlijk mooier met dat gekleurd logo :)

50732542496_9c8d4c0410_z.jpg
 
Wat een gaaf verslag dit. Natuurlijk deels omdat het om een 911 gaat, maar zeker ook het zien van het herstel van de schade, de tumbler en het opknappen van de velgen. Is het achterscherm helemaal zonder plamuur hersteld? Kan dat?
 
Dankjewel. Er komt altijd een minieme laag primer/filler (spuitplamuur) aan te pas natuurlijk, naar niet zomaar een centimeters dikke kwak zoals tegenwoordig helaas wordt gedaan :( Kost tijd en vakmanschap, maar dan is het wel correct. Een veel gedaan alternatief is gewoon een nieuw achterpaneel plaatsen, maar de carrossier drong er op aan om de wagen origineel te houden.
 
  • Leuk
Reactions: Brad