• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Problemen lak nieuwe Audi

peter2015

Detailing rookie
7 aug 2015
2
0
Beste allemaal,
Sinds een paar weken ben ik de eigenaar van een nieuwe Audi a3 in de kleur Mytoszwart metallic.
Onze vreugde was van korte duur toen ik de dag na de aflevering overal putjes in de lak zag zitten.
Het leken wel kleine schroeivlekken die een beetje blauw oogden, alsof er iemand met een slijptol met vonken tegen de auto had staan sprayen.
Mijn dealer zei dat hun niets gezien hadden bij de aflevering en bood aan de auto te poetsen.
Hierop heb ik duidelijk aangegeven dat ik niet wilde dat de lak gepolijst zou worden omdat ik geen zin heb in hologrammen in de lak van een nieuwe auto.
Toen ik de auto opgehaald heb stond deze in de showroom met allerlei led verlichting erboven en leek in eerste instantie of de putjes weg waren.
Echter nu ik de auto inmiddels voor de tweede keer met de hand heb gewassen schrik ik mij rot.
Overal op de auto zitten vegen/draaiingen volgens mij van het polijsten, terwijl ik duidelijk verzocht had om dit niet te doen.
Houdt dit trouwens ook in dat er een gedeelte van de dikte van de laklaag is weggeschuurd? aangezien de putjes best diep zaten..
Graag advies ik weet het niet meer.

Alvast bedankt.
Gr. Peter.

Hey Peter,

Wat een verhaal, joh. Klinkt als een onaangename verrassing!

( Een foto van je auto zal enorm helpen! )

Als ik het een beetje samenvat;

Je neemt een nieuwe auto af,
de volgende dag zie je bij een wasbeurt allemaal putjes,
Uiteraard ga je terug naar de dealer, die bied aan de auto te poetsen,
Je geeft aan de auto niet gepolijst te willen hebben,
Je haalt de auto na de behandeling op,
Je ziet in de showroom géén defecten meer,
Bij de tweede wasbeurt zie je ineens vegen en draaiingen in de lak.

Wanneer de dealer aanbiedt om de auto te 'poetsen' ga ik er van uit dat hij een eigen poetsafdeling heeft OF de boel uitbesteed aan een poetsbedrijf OF een monteur wel wat kan rommelen met een poetsmachientje. (Waarschijnlijk een Rotary)

Zoals jij zelf ook al aangeeft lijkt het op hologrammen/polijstbanen van een rotary. Maar tegenstrijdig is dat je de auto in de showroom onder volle verlichting al had gezien ZONDER defecten. Misschien dat dit licht juist de defecten verdoezelden OF de defecten kwamen ná het wassen tevoorschijn?

Of misschien wax banen/hologrammen?

Ik weet uiteraard niet hoe de auto eruit zag, maar er zijn genoeg mogelijkheden om te proberen vóór het polijsten. Want zoals je zelf al aangeeft, zal je met polijsten een de blanke lak wegslijpen en dus inderdaad ietsjes dunner maken.

Ik zal morgen even foto's maken, het vreemde is dat als de zon er niet direct op schijnt je het bijna niet ziet.
Als morgen de zon schijnt ga ik wel langs de dealer om het te laten zien.
Het schijnt trouwens vaker voor te komen dat een nieuwe auto tijdens transport lakschade oploopt op b.v. de trein volgens mijn dealer, volgens mij zitten nieuwe auto's tegenwoordig goed in de folie om dit juist tegen te gaan.

Gr. Peter.

"alsof er iemand met een slijptol met vonken tegen de auto had staan sprayen" Als dit het geval was zouden de puntjes in de lak na een paar weken al aan het roesten zijn(al het glas in onze schuur zat destijds vol met puntjes van het slijpen en lassen). Ik vind het heel erg naar voor je dat je voor veel zuurverdiend geld een nieuwe auto koopt en dan achter zo'n probleem komt.
De vegen en verdraaiingen zullen er wel uit te krijgen zijn, maar of er veel lak weggeschuurd/gepolijst is, is moeilijk te zeggen omdat niemand de vooraf situatie kent. Je zal hoogst waarschijnlijk geen lakdiktemeting of foto's van de lak hebben voordat deze door de dealer onder handen genomen is.
Om een idee te krijgen wat er misschien aan lak weg is zou je iemand met een lakdiktemeter de panelen die onder handen zijn genomen kunnen laten vergelijken met andere panelen die wel goed waren, er vanuit gaande dat de auto overal enigszins dezelfde lakdikte had....

Dat de TS aangeeft dat het er uit ziet alsof iemand met een slijptol in de buurt heeft gestaan, wil niet zeggen dat dat ook het geval is geweest. Is meer voor de beeldvorming.

Polijsthologrammen zie je niet altijd even duidelijk. In de volle zon zullen ze beter zichtbaar zijn.
Als er ook nog 'spul' op gedaan is dat het nodige maskeert, zal het niet altijd even makkelijk opvallen. Na een paar wasbeurten zal zo'n snelle laag er wel af zijn.

Er staat dan ook "Als dit het geval was", daarmee aangevende dat dit idd niet zo hoeft te zijn.;)
Ik zou er zelf goed 'ziek' van zijn als het mijn nieuwe auto was.....