En in de praktijk lastiger dan je denkt. Ik denk dat wij één van de meest geavanceerde systemen hebben. Wat bijvoorbeeld als:
A) Eén product opeens erg populair is en dus veel sneller op dan berekend?
B) Wat als een bestelling alleen rendabel is bij een bepaald orderbedrag, maar je hebt niet voldoende items om dat vol te maken?
C) Wat als de leverancier zelf niet kan leveren?
D) Wat als de douane je zending op rood laat vallen en je levering met een week vertraagt?
E) Wat als je boot zijn slottijd niet haalt? Daar kan soms weken verschil in zitten.
F) Wat als er zoveel orders samenvallen dat je in korte tijd zoveel liquiditeit nodig hebt en je prioriteiten en voorkeuren moet geven aan orders?
G) Wat als het geleverde niet overeenkomt met wat je hebt besteld?
H) Wat als je heel veel geld op transport kunt besparen als je 2 of 3 leveranciers kunt combineren met verzending? Maar de ideale bestelmomenten net niet synchroon lopen?
I) Wat als je noodgedwongen moet wisselen van leverancier en de nieuwe leverancier heeft meer tijd nodig voor de eerste levering?
J) Wat als er een product besteld is, na weken binnen komt en helaas mist in de zending?
K) Wat nu als door afwijkend (mooi) weer je gehele omloopsnelheid uit het niets verdubbelt? Bijvoorbeeld weken eerder dan 'normaal'.
L) Wat als er een grote incidentele order geplaatst wordt, bijvoorbeeld door de overheid, waardoor een product weken of zelfs maanden eerder op is dan berekend?
Edit 2: ik blijf ze uit mijn mouw schudden hier.
En zo kan ik nog een aantal zaken verzinnen, dus Lubra, als jij er midden in zit, dan had je ook wel een van deze redenen kunnen verzinnen. :rules
Hoe goed je software ook is, er zijn altijd momenten dat er consessies moeten worden gedaan. Altijd! Software kan dat minimaliseren, maar niet uitsluiten. Ook bij ons is dat zo...
Neemt niet weg dat wij 98% uit voorraad kunnen leveren.