Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van het project "Peugeot 204".
Het is de bedoeling dat ik deze oldtimer in de verloren uurtje's op mijn werk rijdend en door de APK gaat krijgen. Helaas zijn de verloren uurtje's niet zo wild bezaaid. Het is de laatste tijd enorm druk geweest waardoor ik nog niet echt tijd heb gehad om aan de 204 te werken.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niks gedaan heb. Er is al wel degelijk iets gebeurd.
Ben begonnen om de 204 in de werkplaats te zetten. Daarna heb ik eerst wat gedemonteerd zoals luchtfilterhuis, carburateur en complete ontsteking.
Motor liep wel stationair maar bij gas geven smoorde hij er direct in wat tot resultaat had dat de motor uit viel. Dit wilde ik eerst maar eens oplossen.
Carburateur heb ik mee naar huis genomen om compleet te reviseren en te reinigen. Het bleek namelijk dat er zoveel vuil en aanslag in de carburateur aanwezig was waardoor de gasklep helemaal vast is komen te zitten. Heb op internet een bedrijf gevonden die revisie-pakkingsetje's kon leveren en heb gelijk zo'n setje besteld. Dit heeft wel 2 weken geduurd voordat het binnen was.
Ben toen verder gegaan om de klepspeling af te stellen. Dit was echt wel nodig alle kleppen hadden een verkeerde speling. Gelukkig heb ik nog een origineel werkplaatshandboek van de 204 zodat ik alles volgens fabrieksmethode kan uitvoeren. Peugeot hanteerd namelijk een andere wijze van klepspeling afstellen aan. Als je dit niet opvolgd dan staan ze nog steeds niet goed.
Het werkplaatshandboek komt ook heel goed van pas om de ontsteking af te stellen.
Maar ik ben eerst begonnen met het vervangen val alle onderdelen van de ontsteking. Zoals,
- bobine
- bougie's
- bougiekabels
- condensator
- rotor
- verdeelkap
- contactpunten
Deze onderdelen kosten niet veel meer en ik wil gewoon dat de motor een perfecte vonk krijgt. Omdat je op deze manier een oldtimer het beste kan afstellen van de carburateur.
Via het werkplaatshandboek heb ik de contactpunten afgesteld en de verdeler alvast op een vooronsteking van 12 graden voor BDP gezet. Als de motor eenmaal loopt dan stel ik de ontsteking af met de stroboscooplamp.
Zoals je kan zien heb ik ook al wat benzineslangen vervangen en er een filter tussen gezet. Dit is niet standaard maar ik doe dit expres ivm het vuil in de tank. Ik vervang liever 2x per jaar het filter dan elke keer de carburateur uit elkaar te halen.
Vandaag moest mijn vriendin weg met haar oma zodoende had ik tijd om de carburateur te reviseren lekker buiten in de zon.
Ben toen begonnen om de carburateur uit elkaar te halen en alle onderdelen schoon te maken met thinner en carburateur reiniger en een aantal wattenstaafje's en doeken.
Nu is de carburateur weer klaar om gemonteerd te worden en niet te vergeten om afgesteld te worden.
Dit zal in een later verslag aan bod komen.
Verder heb ik nog een uitlaat in bestelling staan, die moet uit het buitenland komen omdat ze in NL niet meer geleverd worden.
En ik heb nog wat lampje's vervangen omdat deze doorgebrand waren.
Olie en oliefilter staan ook nog in bestelling.
Zogauw de carburateur erop zit dan kan ik de carburateur en ontsteking afstellen motor warm laten draaien en daarna olie en oliefilter vervangen. En als de uitlaat binnen is kan deze nog vervangen worden waarmee de auto dan door de APK komt en ik er mee kan gaan rijden.
Schoonmaken moet uiteraard ook nog gebeuren dat volgt later.
Ik hou jullie op de hoogte,
Gr. Jeroen
Het is de bedoeling dat ik deze oldtimer in de verloren uurtje's op mijn werk rijdend en door de APK gaat krijgen. Helaas zijn de verloren uurtje's niet zo wild bezaaid. Het is de laatste tijd enorm druk geweest waardoor ik nog niet echt tijd heb gehad om aan de 204 te werken.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niks gedaan heb. Er is al wel degelijk iets gebeurd.
Ben begonnen om de 204 in de werkplaats te zetten. Daarna heb ik eerst wat gedemonteerd zoals luchtfilterhuis, carburateur en complete ontsteking.
Motor liep wel stationair maar bij gas geven smoorde hij er direct in wat tot resultaat had dat de motor uit viel. Dit wilde ik eerst maar eens oplossen.
Carburateur heb ik mee naar huis genomen om compleet te reviseren en te reinigen. Het bleek namelijk dat er zoveel vuil en aanslag in de carburateur aanwezig was waardoor de gasklep helemaal vast is komen te zitten. Heb op internet een bedrijf gevonden die revisie-pakkingsetje's kon leveren en heb gelijk zo'n setje besteld. Dit heeft wel 2 weken geduurd voordat het binnen was.
Ben toen verder gegaan om de klepspeling af te stellen. Dit was echt wel nodig alle kleppen hadden een verkeerde speling. Gelukkig heb ik nog een origineel werkplaatshandboek van de 204 zodat ik alles volgens fabrieksmethode kan uitvoeren. Peugeot hanteerd namelijk een andere wijze van klepspeling afstellen aan. Als je dit niet opvolgd dan staan ze nog steeds niet goed.
Het werkplaatshandboek komt ook heel goed van pas om de ontsteking af te stellen.
Maar ik ben eerst begonnen met het vervangen val alle onderdelen van de ontsteking. Zoals,
- bobine
- bougie's
- bougiekabels
- condensator
- rotor
- verdeelkap
- contactpunten
Deze onderdelen kosten niet veel meer en ik wil gewoon dat de motor een perfecte vonk krijgt. Omdat je op deze manier een oldtimer het beste kan afstellen van de carburateur.
Via het werkplaatshandboek heb ik de contactpunten afgesteld en de verdeler alvast op een vooronsteking van 12 graden voor BDP gezet. Als de motor eenmaal loopt dan stel ik de ontsteking af met de stroboscooplamp.
Zoals je kan zien heb ik ook al wat benzineslangen vervangen en er een filter tussen gezet. Dit is niet standaard maar ik doe dit expres ivm het vuil in de tank. Ik vervang liever 2x per jaar het filter dan elke keer de carburateur uit elkaar te halen.
Vandaag moest mijn vriendin weg met haar oma zodoende had ik tijd om de carburateur te reviseren lekker buiten in de zon.
Ben toen begonnen om de carburateur uit elkaar te halen en alle onderdelen schoon te maken met thinner en carburateur reiniger en een aantal wattenstaafje's en doeken.
Nu is de carburateur weer klaar om gemonteerd te worden en niet te vergeten om afgesteld te worden.
Dit zal in een later verslag aan bod komen.
Verder heb ik nog een uitlaat in bestelling staan, die moet uit het buitenland komen omdat ze in NL niet meer geleverd worden.
En ik heb nog wat lampje's vervangen omdat deze doorgebrand waren.
Olie en oliefilter staan ook nog in bestelling.
Zogauw de carburateur erop zit dan kan ik de carburateur en ontsteking afstellen motor warm laten draaien en daarna olie en oliefilter vervangen. En als de uitlaat binnen is kan deze nog vervangen worden waarmee de auto dan door de APK komt en ik er mee kan gaan rijden.
Schoonmaken moet uiteraard ook nog gebeuren dat volgt later.
Ik hou jullie op de hoogte,
Gr. Jeroen
Laatst bewerkt door een moderator: