Vandaag hebben Johan en ik tijd vrij gemaakt om een product te testen wat we al een tijdje in huis hadden maar waar we helaas niet aan waren toe gekomen:
C.Pro Orange Peel Sanding pads
Deze pads zijn bedoeld om "orange peel" (sinaasappelhuid) te verminderen of weg te werken zónder te schuren.
Ze zijn in 2 smaken.
Denim: (achterkant van de pad klopt niet, dit moet zijn "card cut" 2000 grit
en Velvet: (achterkant van de pad klopt niet, dit moet zijn "mild cut" 3000grit
De Denim is de zwaarste en is vergelijkbaar met een 2000grit sanding disc en de Velvet met een 3000grit sanding disc.
In deze review hebben we alleen gebruik gemaakt van de Denim versie.
We zijn aan de gang geweest met twee testpanelen en de motorkap van het Carclean.com busje.
Dit was het eerst paneel met wat wij hier noemen "micropeel", kleinere kuiltjes dan normale orange peel maar kunnen wel enorm veel glans tegenhouden:
De verwerking is op een roterende machine, we hebben het getest op een DAP900 maar die draait op een gegeven moment niet meer en de snelheid heb je wel nodig.
Omdat de pads vel wrijving maken met het oppervlak wordt deze aardig warm, dat kan oplopen tot dik over de 50 graden.
Oppassen dus op kunststof panelen!
I.p.v. water wordt C.Pro Fixer Polish geadviseerd. Dit is een creme achtig polijstmiddel die zorgt voor een mooie finish en als glijmiddel tussen de pad en de lak.
Mezzo is ook geprobeerd, op de testpanelen ging dat prima maar op de Ford was het niet zo'n succes. De Fixer is meer creme-achtig en hierdoor beter geschikt dan Mezzo.
We gaan de volgende keer ook testen met Prof. Polish van Poorboy's om te zien hoe dat gaat.
Inwerken op lage toeren (600-700) en verder verwerken rond 1200 toeren. Op zich niet zo heel hoog maar bij 1200 toeren liep de temperatuur al op tot over de 50 graden!
Halverwege mag er een spraytje water (wij gebruikten Spray & Wipe) om het glijvermogen verder te verlengen.
Dat gaat prima maar zoals je kan verwachten spettert dat behoorlijk.
Testpaneel 1: "micropeel".
Voor:
Na: Deze is alléén behandeld met de sanding pad en ontvet, verder geen enkele nabewerking gehad:
[
Side by side vergelijking:
Testpaneel 2"orangepeel"
Voor:
Aftapen: LET OP: Doe dit alleen op testpanelen en NOOIT op een auto van jezelf of iemand anders!
Lakdikte voor behandeling:
Pad "geprimed" met Fixer en 3 extra dotjes:
Inwerken:
Na 1e "hit":
Na 2e hit:
Na 3e hit:
Lakdikte na behandeling:
Onbehandeld:
Behandeld:
Zonder tape:
Testobject 3: Carclean.com busje, motorkap heeft 3 tot 4 hits gehad.
Voor:
Na behandeling:
Hier bleef wel een heel klein waasje achter dus behandeld met Mezzo en Finale.
Totaalplaatje na:
Wat nog niet helemaal duidelijk is de duurzaamheid van de pad, na 2 testpanelen en een motorkap is de slijtage al aardig zichtbaar.
Dit zal ik nog even navragen bij C.Pro en terugkoppelen in dit topic.
We zijn nog niet uitgetest en willen nog een filmpje maken van de zijkant van het busje want daar zit ook het nodige in maar we waren zo enthousiast dat we dit alvast wouden melden.
Is het dan een al euforie? Er zijn uiteraard nadelen en risico's.
Je bent natuurlijk best zwaar bezig, je haalt per hit ongeveer 2-3 micron weg. Wil je de sinaasappel compleet weg hebben dan benje zo 10-15 micron kwijt en de vraag is of je dat wilt (en of je de lak hebt daarvoor) maar een grote verbetering is bijna altijd wel mogelijk.
Daarnaast is een rotary eigenlijk wel een must en die heeft niet iedereen of kan daarmee werken.
Ook spettert alles onder dus goed afplakken is een must, ook de verwerking is niet altijd even soepel.
Op het busje ging het niet zo lekker als de panelen en ging het polijsten vrij stroef met veel gespetter omdat er vaak een spraytje bij moest.
Verwacht dus geen soepele verwerking als een finishing polish maar het resultaat mag er zeker zijn!
Als de pads inderdaad snel slijten en hun werking verliezen dan heb je 4-5 pads nodig en deze zijn dan niet meer te gebruiken. Het is nu nog gissen (zonder te proberen) of een pad nog wel geschikt is.
Wij zijn in ieder geval erg enthousiast, de resultaten zijn geweldig.
Zodra er meer informatie, foto's of filmpjes hebben komen deze uiteraard hierbij te staan.
Update:
Extra foto's van het Carclean.com busje.
Voor:
Na:
Voor: (vinger erbij om te laten zien dat de focus echt goed op de lak is)
Na:
[
Voor:
Na:
Reflectie foto:
C.Pro Orange Peel Sanding pads
Deze pads zijn bedoeld om "orange peel" (sinaasappelhuid) te verminderen of weg te werken zónder te schuren.
Ze zijn in 2 smaken.
Denim: (achterkant van de pad klopt niet, dit moet zijn "card cut" 2000 grit
en Velvet: (achterkant van de pad klopt niet, dit moet zijn "mild cut" 3000grit
De Denim is de zwaarste en is vergelijkbaar met een 2000grit sanding disc en de Velvet met een 3000grit sanding disc.
In deze review hebben we alleen gebruik gemaakt van de Denim versie.
We zijn aan de gang geweest met twee testpanelen en de motorkap van het Carclean.com busje.
Dit was het eerst paneel met wat wij hier noemen "micropeel", kleinere kuiltjes dan normale orange peel maar kunnen wel enorm veel glans tegenhouden:
De verwerking is op een roterende machine, we hebben het getest op een DAP900 maar die draait op een gegeven moment niet meer en de snelheid heb je wel nodig.
Omdat de pads vel wrijving maken met het oppervlak wordt deze aardig warm, dat kan oplopen tot dik over de 50 graden.
Oppassen dus op kunststof panelen!
I.p.v. water wordt C.Pro Fixer Polish geadviseerd. Dit is een creme achtig polijstmiddel die zorgt voor een mooie finish en als glijmiddel tussen de pad en de lak.
Mezzo is ook geprobeerd, op de testpanelen ging dat prima maar op de Ford was het niet zo'n succes. De Fixer is meer creme-achtig en hierdoor beter geschikt dan Mezzo.
We gaan de volgende keer ook testen met Prof. Polish van Poorboy's om te zien hoe dat gaat.
Inwerken op lage toeren (600-700) en verder verwerken rond 1200 toeren. Op zich niet zo heel hoog maar bij 1200 toeren liep de temperatuur al op tot over de 50 graden!
Halverwege mag er een spraytje water (wij gebruikten Spray & Wipe) om het glijvermogen verder te verlengen.
Dat gaat prima maar zoals je kan verwachten spettert dat behoorlijk.
Testpaneel 1: "micropeel".
Voor:
Na: Deze is alléén behandeld met de sanding pad en ontvet, verder geen enkele nabewerking gehad:
[
Side by side vergelijking:
Testpaneel 2"orangepeel"
Voor:
Aftapen: LET OP: Doe dit alleen op testpanelen en NOOIT op een auto van jezelf of iemand anders!
Lakdikte voor behandeling:
Pad "geprimed" met Fixer en 3 extra dotjes:
Inwerken:
Na 1e "hit":
Na 2e hit:
Na 3e hit:
Lakdikte na behandeling:
Onbehandeld:
Behandeld:
Zonder tape:
Testobject 3: Carclean.com busje, motorkap heeft 3 tot 4 hits gehad.
Voor:
Na behandeling:
Hier bleef wel een heel klein waasje achter dus behandeld met Mezzo en Finale.
Totaalplaatje na:
Wat nog niet helemaal duidelijk is de duurzaamheid van de pad, na 2 testpanelen en een motorkap is de slijtage al aardig zichtbaar.
Dit zal ik nog even navragen bij C.Pro en terugkoppelen in dit topic.
We zijn nog niet uitgetest en willen nog een filmpje maken van de zijkant van het busje want daar zit ook het nodige in maar we waren zo enthousiast dat we dit alvast wouden melden.
Is het dan een al euforie? Er zijn uiteraard nadelen en risico's.
Je bent natuurlijk best zwaar bezig, je haalt per hit ongeveer 2-3 micron weg. Wil je de sinaasappel compleet weg hebben dan benje zo 10-15 micron kwijt en de vraag is of je dat wilt (en of je de lak hebt daarvoor) maar een grote verbetering is bijna altijd wel mogelijk.
Daarnaast is een rotary eigenlijk wel een must en die heeft niet iedereen of kan daarmee werken.
Ook spettert alles onder dus goed afplakken is een must, ook de verwerking is niet altijd even soepel.
Op het busje ging het niet zo lekker als de panelen en ging het polijsten vrij stroef met veel gespetter omdat er vaak een spraytje bij moest.
Verwacht dus geen soepele verwerking als een finishing polish maar het resultaat mag er zeker zijn!
Als de pads inderdaad snel slijten en hun werking verliezen dan heb je 4-5 pads nodig en deze zijn dan niet meer te gebruiken. Het is nu nog gissen (zonder te proberen) of een pad nog wel geschikt is.
Wij zijn in ieder geval erg enthousiast, de resultaten zijn geweldig.
Zodra er meer informatie, foto's of filmpjes hebben komen deze uiteraard hierbij te staan.
Update:
Extra foto's van het Carclean.com busje.
Voor:
Na:
Voor: (vinger erbij om te laten zien dat de focus echt goed op de lak is)
Na:
[
Voor:
Na:
Reflectie foto:
Laatst bewerkt door een moderator: