• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rodders | Full Detail | Ford Focus

Oke, begrepen dat je de rubberen matten lelijk vindt. Je hebt er in ieder geval over nagedacht en een keuze gemaakt.
Ik zelf heb voor miijn auto een soort van kunststof bak die volledig in de kofferruimte past met opstaande randen. Deze kunststof bak is voor een groot deel in het midden bekleed met een soort van anti-slip.
Natuurlijk is mijn originele bekleding mooier, maar met al die bolderkarren, gedemonteerde zandkastelen en andere rotzooi die mijn meiden altijd mee willen nemen, ben ik wel erg blij ermee, want even met water afspoelen en een half uurtje laten drogen en alles ziet er weer prima uit.
(Eens kijken of ik daar een foto van kan maken).

Maar blijft mooie detail en mooie Focus. Wist niet van je beperking. Nog meer respect voor je inzet en het resultaat.

Aficior
 
Omdat ik geen zin heb om een nieuw topic te maken over mijn eigen wagen maar ik jullie het onderstaande toch niet wil onthouden post ik het hier maar:


Inleiding:
Ik heb het schuren van mijn eigen focus gedaan voor enkele verschillende redenen. Er was wat orange peel aanwezig wat toch een effect heeft op de overall look van de wagen, een compleet strakke lak is altijd beter. Ten tweede wou ik graag nog wat extra oefenen met wetsanden, mijn eigen auto is dan ideaal. Moest ik door de lak gaan is het geen ramp, het is toch mijn eigen auto. En ten laatste, ik verveelde me tijdens de feestdagen, altijd leuk om dan wat aan je eigen wagen te kunnen werken.

Gebruikte producten:
- Foamlans met Autobrite Magifoam en Valet Pro Orange Pre Wash
- 2 emmers met gritguard
- AutoFinesse Lather
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Emmer met gritguard en dodo Juice Supernatural shampoo voor de velgen
- Diverse borstels (daytona speedmaster, swissvax, autoglym, mini ez)
- Poorboy's spray and wipe
- Meguiars blauwe klei
- Poly witte klei (zachte)
- Valet Pro Tar Remover
- Carpro Iron X
- Doeken (poorboy's, dodo en meguiars
- Schuurpapier P1500 handmatig
- Schuurpapier P2000, p3000, p4000 van mirka icm een festool ets 125 schuurmachine
- Diverse machine pads
- G220, 3m rotary(spot pads) en Festool Shinex
- Meguiars m105, 3M extra Fine Polish,
- Auto finnesse Rejuvenate
- LSP: Auto Finesse Spirit en Carpro C.Quartz
- Meguiars Glass Cleaner
- Gtechniq c4 voor de trims
- Auto Finesse Mint Rims en Auto Finesse Gloss Tire dressing
- diverse hand pads en doeken
- ...

Het detailen:
Bij het arriveren van de wagen was de auto erg vuil, voorzien van veel vuil modder en een roadfilm. Gekozen werd er om de wagen snel even te foamen en in tussen tijd een emmer klaar te maken met een sopje van Auto Finesse Latehr Dit in een sterke verhouding om zo zeker en vast alle vervuiling + vorige waxlagen los te weken. Het wassen gebeurde in combinatie met enkele washmits en the bone. Na het wassen is de wagen behandeld met Iron-X en Valet Pro tar remover om achteraf nog eens goed gespoeld te worden. Nadat de volledige wagen gewassen was werd in de garage gezet waar hij gedroogd werd door middel van enkele droogdoeken en de compressor om het water uit alle kieren te kunnen blazen.

Daarop ben ik begonnen met het kleien van de volledige wagen, de niet zo sterk vervuilde delen met een witte zachte klein, de vuilere plekken (onderkant deuren, liggende delen) met Meguiars blauwe klei.

Dan kwam de volgende stap, het schuren, ik heb de volledige bestuurderskant van de wagen geschuurd, er kruipt ongelofelijk veel tijd in daardoor had ik niet genoeg tijd om de volledige wagen te schuren. Eerste stap handmatig met p1500 en de vlakke hand of een meguiars sanding block. Spijtig genoeg had ik maar enkele velletjes en heb ik zo niet de volledige wagen kunnen doen. Na p1500 kwam er met de machine p2000, p3000 en p4000 dit steeds onder toevoeging van veel spray and wipe. Na elk pas heb ik het paneel ook afgenomen met een doek en de lakdikte gemeten. Ik had twee lasers die iedere keer per paneel punten aanduiden zodat ik de dikte goed in het oog kon houden.

Na het schuren moet je de lak terug brengen naar een hoogglans, dit doe je door het polijsten. Dat is in drie stappen gebeurt:
- Meguiars m105 + witte lake country kompressor pad + Festool Shinex Rotary
- 3M extra fine polish + 3m gele pad + Festool Shinex
- Auto Finesse Rejuvenate + zwarte meguiars pad + meguiars g220 DA

Na het wassen, kleien, schuren, polijsten wordt het tijd om de lak terug te beschermen, dit is op de geschuurde delen gedaan door twee lagen C-quartz getopt met een laagje Reload, alvorens de C-Quartz aan te brengen is de lak afgenomen met Carpro Eraser.
De rest van de wagen is gedaan met Auto Finesse Rejuvenate en twee lagen Autofinesse Spirit.

Na al dit werk was het tijd voor de finishing touches:
- Velgen behandelen met Auto Finesse Mint Rims, dit is een speciale velgen wax
- Banden behandelen met Auto Finesse Gloss tire dressing
- Trims in de g-Techniq c4: dit beschermd de trims tot een jaar lang.
- Ruiten zuiver maken met Meguiars Glass Cleaner
- Sponingen en kiertjes nalopen met Poorboy's Spray and wipe daarna behandelen met Auto Finesse Tripple en beschermen met een laagje Auto Finesse Tough Coat
- Interieur uitzuigen


De foto's:
JanVanBael1.jpg

De eerste keer schuren, p1500

JanVanBael2.jpg

En verder gaan met schuren, moeilijk om het perfect egaal te doen, zeker de eerste pas

JanVanBael3.jpg

Verschil tussen p3000 links en p4000 rechts.


JanVanBael4.jpg

Residu na machinaal schuren

JanVanBael5.jpg

Glans of mat, dit is na korrel p4000.

JanVanBael6.jpg

De gebruikte producten en machine's,.

JanVanBael7.jpg

Eerste stap van het polijsten, dit was ooit een witte pad!

JanVanBael8.jpg

Een pas met m105 en daar komt al terug meer glans

JanVanBael9.jpg

Stap 2 van het polijsten, verfijnen van de finish.

JanVanBael.jpg

Ik zelf aan het werk.

JanVanBael11.jpg

Finishen met een paint cleaner met heel lichte korrel.

JanVanBael10.jpg

Het resultaat steeds blijven inspecteren met een Sun Gun, zodat je er zeker van bent dat er geen hologrammen of erger piggy tails meer in het lakwerk aanwezig zijn.

JanVanBael12.jpg

Lsp naar keuze deze keer.

JanVanBael13.jpg

Trims in de C4, tijd om de handen wat te beschermen.

JanVanBael14.jpg

Velgen en banden niet vergeten.

JanVanBael15.jpg

Resultaat foto's.

JanVanBael16.jpg

Resultaat foto's.

JanVanBael17.jpg

Resultaat foto's.

JanVanBael18.jpg

Resultaat foto's.

JanVanBael19.jpg

Resultaat foto's.

JanVanBael20.jpg

Resultaat foto binnen, zoals je kan zien is de orange peel niet volledig verdwenen maar zeker voor 80 procent minder geworden.


Het was voor mezelf een heel erg leerrijke ervaring, in totaal heb ik tussen de 7 en 10 micron lak verwijderd wat op een totaal van 150 geen probleem mag vormen. Deze lak kan ik later nog gewoon polijsten.
De write-up en foto's zijn niet zo uitgebreid omdat ik dit vooral voor mezelf deed. Als er vragen zijn, vuur maar af.

groeten,
Jan
 
Respect voor de "huge cojones" om het op je eigen wagen voor de eerste keer te doen.
Resultaat is echt verbluffend.

Vraagje w.b.t. polijsten, heeft de Rejuvenate nog een korrel?
 
Ja, de rejuvenate is voorzien van light diminishing abrasive's, het was genoeg om de laatste kleine hologrammen uit de lak te halen.
 
Flinke klus, maar erg mooi resultaat!:)^
Hier durf ik zelf dus echt niet aan te beginnen...

Jammer van het bewolkte weer op de after foto's, ik denk dat wanneer het zonnetje schijnt, het effect nog veel mooier zal zijn! (glans, flakes)
Keep up the good work!



meuh
 
Wederom hardstikke bedankt Jan, ik hoop dat je nog vaak op deze manier de verveling verdrijft
Zoals Dibbuz aangeeft "... de los torros" maal 10, ook al is het je eigen auto
 
RESPECT :eyes: Wat een geweldig resultaat behaald zeg! Erg interessant om te lezen, heb zelf al wat kleine stukjes gewetsand, maar een hele auto durf ik nog lang niet. Top werk kerel :cool:
 
Allereerst respect voor deze uitdagende klus !
- Ik neem aan dat je de rest ook weer gaat aanpakken?
- Leg je de abralons ook van te voren in het water zoals bij handschuurpapier of is dit niet nodig?
- Het handmatig schuren, heb je dit 1 kant op gedaan of zowel horizontaal + verticaal ( dit omdat bij alleen handmatig je er gehaakt op verder zou gaan bij het pakken van een fijnere korrel ) ?
- Merk je verschil met het polijsten op een reeds gewetsand paneel of maakt dit geen fluit uit ( al dan niet gevoelsmatig )
- Ik begrijp er uit dat je de S&W als extra glijmiddel hebt gebruikt tijdens het wetsanden ( dus ipv bv de Megs M00 )
- Hoe bepaal je de pad+middelkeuze daar je geen defecten meer hoeft te verwijderen maar "alleen maar " de glans terug hoeft te halen; ervaring / fingerspitzengefuhl of...?
- Je hebt het over het stiekem inkruipen van zoveel tijd: dit heeft mee te maken dat je elke keer weer moet 'sungunnen' en de puntjes op de welbende i moet zetten?
- Wat ben nu ongeveer aan tijd kwijt geweest qua sanden en polijsten ( overige werk even buiten beschouweing gelaten )

Los van deze vragenlijst: vind de write-up en met name het fotomateriaal wel super, je hebt onwijs goed de verschillen laten zien tussen de korrelstappen en wat de polijstpad heeft bereikt !

Nogmaals een grote pet af Jan ! ! !
 
mk-us zei:
Allereerst respect voor deze uitdagende klus!
- Ik neem aan dat je de rest ook weer gaat aanpakken?
De rest van de wagen komt ook nog wel eens aan de beurt, als er nog eens tijd en zin voor is. Na zo een tijd staren naar je eigen auto en geconcentreerd werken heb je er wel even genoeg van.

mk-us zei:
- Leg je de abralons ook van te voren in het water zoals bij handschuurpapier of is dit niet nodig?
Ik had een grote emmer met proper warm water langs me staan, na iedere pas met de machine ging de abralon erin om te weken en de afgeschuurde clear coat eruit te krijgen. Ik wisselde iedere keer van schuurpad.
Wel ga ik voor de volgende keer opzoek naar andere wetsand pads, de abralons verslijten aardig snel.

mk-us zei:
- Het handmatig schuren, heb je dit 1 kant op gedaan of zowel horizontaal + verticaal ( dit omdat bij alleen handmatig je er gehaakt op verder zou gaan bij het pakken van een fijnere korrel ) ?
Enkel verticaal, bij handmatig schuren zie je goed de toppen van de orange peel verdwijnen. Dit hoeft in mijn ogen niet in verschillende richtingen.
Het schuren met de machine heb ik in dambord patronen gedaan.
Let wel op dat het voor mij ook experimenteren is, een zoeken naar wat het beste/fijnste/veiligste werkt.

mk-us zei:
- Merk je verschil met het polijsten op een reeds gewetsand paneel of maakt dit geen fluit uit ( al dan niet gevoelsmatig )
De panelen die reeds gewetsand zijn voelen ongelofelijk glad aan, anders glad dan wax glad. Met polijsten merk je hier niet zoveel verschil van. Het paneel is super zuiver, dus het polijsten gaat erg vlot en fijn.

mk-us zei:
- Ik begrijp er uit dat je de S&W als extra glijmiddel hebt gebruikt tijdens het wetsanden ( dus ipv bv de Megs M00 )
Inderdaad de Spray and wipe, born slippy kan ook maar dat gaat erg hard schuimen en neemt minder makkelijk af. Daardom heb ik gekozen voor de spray and wipe, het heeft een goed glijdend vermogen, schuimt niet hard en laat geen extra product achter na het afnemen. Dat ik er een 5gallon kan van heb staan heeft er ook wel wat mee te maken. Ik gebruik geen shampoo wat megs M00, wel is) omdat ik dan het gevoel heb dat je tussen schuren en polijsten de wagen toch nog even moet gaan spoelen, de shampoo zal altijd wat residu achterlaten.

mk-us zei:
- Hoe bepaal je de pad+middelkeuze daar je geen defecten meer hoeft te verwijderen maar "alleen maar " de glans terug hoeft te halen; ervaring / fingerspitzengefuhl of...?
De schuurkrassen na p4000 zijn zo klein en zo egaal dat je al niet heel zwaar moet gaan polijsten, ze gaan er erg makkelijk uit. Dus dan neem ik een goede polish en een medium pad. Sommige lakken zal je zwaarder moeten gaan, het is vooral een aanvoelen en proberen.

mk-us zei:
- Je hebt het over het stiekem inkruipen van zoveel tijd: dit heeft mee te maken dat je elke keer weer moet 'sungunnen' en de puntjes op de welbende i moet zetten?
Ieder paneel deelde ik in in ongeveer drie delen, dus bovenkant deur = drie delen, onder de stootstrip = drie delen. Iedere keer na het sanden neem je af met een doek, en na enkele delen wissel je van doek.
Dan ga je controleren dat er zeker geen vuil op je schuurvel zit en wissel je eventueel. Dan nog even kijken dat er niet teveel piggy tails achterblijven.
Al die stappen voegen extra tijd toe, tijd die je bij een normale detail al niet nodig hebt.
Dan ga je polijsten, omdat je geschuurd heb ben je vrij zeker van een goede ondergrond, dus wil je met het polijsten ook perfect resultaat halen. Daar kruipt gewoon tijd in, ook omdat ik redelijk rustig gewerkt heb. Het was natuurlijk voor mezelf.

mk-us zei:
- Wat ben nu ongeveer aan tijd kwijt geweest qua sanden en polijsten ( overige werk even buiten beschouweing gelaten )
Sanden en polijsten toch een kleine 25 uur, waarvan het overgrote deel kruipt in het sanden.


mk-us zei:
Los van deze vragenlijst: vind de write-up en met name het fotomateriaal wel super, je hebt onwijs goed de verschillen laten zien tussen de korrelstappen en wat de polijstpad heeft bereikt!

Nogmaals een grote pet af Jan!
Bedankt
 
Wel ga ik voor de volgende keer opzoek naar andere wetsand pads, de abralons verslijten aardig snel.

Mee eens, na 1-2 panelen is het lekkere er echt wel vanaf. Kun je vooral op wat hardere lak goed merken.
De pads van het merk Smirdex kun je ook laten liggen, die hebben precies hetzelfde.

Festool pads schijnen beter te zijn, maar zijn ook 5 keer zo duur, dus ik ben benieuwd of die ook 5 maal langer scherp blijven om de prijs te rechtvaardigen.

Verder mooi werk geleverd, mooi in beeld gebracht.:)^
 
Zéér goed te verteren leesvoer Jan. Dapper dat je je eigen auto durft te gebruiken, maar met je werk- en meetmethodes heb je het risico tot een minimum weten te beperken. Ik zou graag eens op mijn eigen auto aan de gang gaan met dat Festool apparaatje.
Goeie write-up zoals we van je gewend zijn, veel dank weer.
 
rodders zei:
Ik had een grote emmer met proper warm water langs me staan, na iedere pas met de machine ging de abralon erin om te weken en de afgeschuurde clear coat eruit te krijgen. Ik wisselde iedere keer van schuurpad.
Wel ga ik voor de volgende keer opzoek naar andere wetsand pads, de abralons verslijten aardig snel.
Eelco zei:
Festool pads schijnen beter te zijn, maar zijn ook 5 keer zo duur, dus ik ben benieuwd of die ook 5 maal langer scherp blijven om de prijs te rechtvaardigen.

De Festool pads zijn ook gewoon beter, niet omdat het Festool is, niet omdat ze duurder zijn, maar om het feit dat er gebruik wordt gemaakt van het een na hardste materiaal dat bestaat, namelijk industrieel diamantpoeder/grit.

Dit is veel duurzamer, met andere woorden, het gaat vele malen langer mee dan de traditionele abralon schijven. Het nadeel van deze schijven is dat er gebruik wordt gemaakt van aluminiumoxide, dit slijt gewoon vele malen sneller of het padje loopt snel vol door de clear coat die erin gaat zitten.



De kosten per velletje:

Abralon: korrel 3000, 150mm, prijs € 1,74 per stuk
Festool: korrel 3000, 150mm, prijs € 16.30 per stuk

Is de prijs x factor 9 goed te praten?

Ja, als je veel, in het geval van Jan, een hele auto moet doen, nee, veels te duur als het gaat om zogenaamde spot-repair.
 
Toen ik de eerste pagina las, dacht: "Wow!". Wat een supercomplete detail en overcomplete write-up. Héél tof om te lezen! ,^^ En dat gaat dan door op pagina twee met wetsanden, fijn om te lezen en de resultaten hiervan te zien. Erg leerzaam! :)
 
Ha ha. Weer iemand die lekker tijdens de verlofdagen met onze hobby bezig geweest is.

Gave resultaten Rodders en ook leuk dat je het gedeeld hebt.
Uit de wijze van schrijven komt ook duidelijk naar voren dat je het rustig aan gedaan hebt en als leermoment. Verhaal in één adem uitgelezen.

Je moet dat wetsanden natuurlijk ook rustig en gecontroleerd doen, want anders krijg je ‘zeker en vast’ (vast en zeker voor de Nederlanders) verassingen…

Complimenten,
Aficior