Omdat ik geen zin heb om een nieuw topic te maken over mijn eigen wagen maar ik jullie het onderstaande toch niet wil onthouden post ik het hier maar:
Inleiding:
Ik heb het schuren van mijn eigen focus gedaan voor enkele verschillende redenen. Er was wat orange peel aanwezig wat toch een effect heeft op de overall look van de wagen, een compleet strakke lak is altijd beter. Ten tweede wou ik graag nog wat extra oefenen met wetsanden, mijn eigen auto is dan ideaal. Moest ik door de lak gaan is het geen ramp, het is toch mijn eigen auto. En ten laatste, ik verveelde me tijdens de feestdagen, altijd leuk om dan wat aan je eigen wagen te kunnen werken.
Gebruikte producten:
- Foamlans met Autobrite Magifoam en Valet Pro Orange Pre Wash
- 2 emmers met gritguard
- AutoFinesse Lather
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Emmer met gritguard en dodo Juice Supernatural shampoo voor de velgen
- Diverse borstels (daytona speedmaster, swissvax, autoglym, mini ez)
- Poorboy's spray and wipe
- Meguiars blauwe klei
- Poly witte klei (zachte)
- Valet Pro Tar Remover
- Carpro Iron X
- Doeken (poorboy's, dodo en meguiars
- Schuurpapier P1500 handmatig
- Schuurpapier P2000, p3000, p4000 van mirka icm een festool ets 125 schuurmachine
- Diverse machine pads
- G220, 3m rotary(spot pads) en Festool Shinex
- Meguiars m105, 3M extra Fine Polish,
- Auto finnesse Rejuvenate
- LSP: Auto Finesse Spirit en Carpro C.Quartz
- Meguiars Glass Cleaner
- Gtechniq c4 voor de trims
- Auto Finesse Mint Rims en Auto Finesse Gloss Tire dressing
- diverse hand pads en doeken
- ...
Het detailen:
Bij het arriveren van de wagen was de auto erg vuil, voorzien van veel vuil modder en een roadfilm. Gekozen werd er om de wagen snel even te foamen en in tussen tijd een emmer klaar te maken met een sopje van Auto Finesse Latehr Dit in een sterke verhouding om zo zeker en vast alle vervuiling + vorige waxlagen los te weken. Het wassen gebeurde in combinatie met enkele washmits en the bone. Na het wassen is de wagen behandeld met Iron-X en Valet Pro tar remover om achteraf nog eens goed gespoeld te worden. Nadat de volledige wagen gewassen was werd in de garage gezet waar hij gedroogd werd door middel van enkele droogdoeken en de compressor om het water uit alle kieren te kunnen blazen.
Daarop ben ik begonnen met het kleien van de volledige wagen, de niet zo sterk vervuilde delen met een witte zachte klein, de vuilere plekken (onderkant deuren, liggende delen) met Meguiars blauwe klei.
Dan kwam de volgende stap, het schuren, ik heb de volledige bestuurderskant van de wagen geschuurd, er kruipt ongelofelijk veel tijd in daardoor had ik niet genoeg tijd om de volledige wagen te schuren. Eerste stap handmatig met p1500 en de vlakke hand of een meguiars sanding block. Spijtig genoeg had ik maar enkele velletjes en heb ik zo niet de volledige wagen kunnen doen. Na p1500 kwam er met de machine p2000, p3000 en p4000 dit steeds onder toevoeging van veel spray and wipe. Na elk pas heb ik het paneel ook afgenomen met een doek en de lakdikte gemeten. Ik had twee lasers die iedere keer per paneel punten aanduiden zodat ik de dikte goed in het oog kon houden.
Na het schuren moet je de lak terug brengen naar een hoogglans, dit doe je door het polijsten. Dat is in drie stappen gebeurt:
- Meguiars m105 + witte lake country kompressor pad + Festool Shinex Rotary
- 3M extra fine polish + 3m gele pad + Festool Shinex
- Auto Finesse Rejuvenate + zwarte meguiars pad + meguiars g220 DA
Na het wassen, kleien, schuren, polijsten wordt het tijd om de lak terug te beschermen, dit is op de geschuurde delen gedaan door twee lagen C-quartz getopt met een laagje Reload, alvorens de C-Quartz aan te brengen is de lak afgenomen met Carpro Eraser.
De rest van de wagen is gedaan met Auto Finesse Rejuvenate en twee lagen Autofinesse Spirit.
Na al dit werk was het tijd voor de finishing touches:
- Velgen behandelen met Auto Finesse Mint Rims, dit is een speciale velgen wax
- Banden behandelen met Auto Finesse Gloss tire dressing
- Trims in de g-Techniq c4: dit beschermd de trims tot een jaar lang.
- Ruiten zuiver maken met Meguiars Glass Cleaner
- Sponingen en kiertjes nalopen met Poorboy's Spray and wipe daarna behandelen met Auto Finesse Tripple en beschermen met een laagje Auto Finesse Tough Coat
- Interieur uitzuigen
De foto's:
De eerste keer schuren, p1500
En verder gaan met schuren, moeilijk om het perfect egaal te doen, zeker de eerste pas
Verschil tussen p3000 links en p4000 rechts.
Residu na machinaal schuren
Glans of mat, dit is na korrel p4000.
De gebruikte producten en machine's,.
Eerste stap van het polijsten, dit was ooit een witte pad!
Een pas met m105 en daar komt al terug meer glans
Stap 2 van het polijsten, verfijnen van de finish.
Ik zelf aan het werk.
Finishen met een paint cleaner met heel lichte korrel.
Het resultaat steeds blijven inspecteren met een Sun Gun, zodat je er zeker van bent dat er geen hologrammen of erger piggy tails meer in het lakwerk aanwezig zijn.
Lsp naar keuze deze keer.
Trims in de C4, tijd om de handen wat te beschermen.
Velgen en banden niet vergeten.
Resultaat foto's.
Resultaat foto's.
Resultaat foto's.
Resultaat foto's.
Resultaat foto's.
Resultaat foto binnen, zoals je kan zien is de orange peel niet volledig verdwenen maar zeker voor 80 procent minder geworden.
Het was voor mezelf een heel erg leerrijke ervaring, in totaal heb ik tussen de 7 en 10 micron lak verwijderd wat op een totaal van 150 geen probleem mag vormen. Deze lak kan ik later nog gewoon polijsten.
De write-up en foto's zijn niet zo uitgebreid omdat ik dit vooral voor mezelf deed. Als er vragen zijn, vuur maar af.
groeten,
Jan