• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rodders | Full Detail | Ford Focus

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
Hallo allen,
Hier nog eens een write-up van jullie aller Klote Smurf, over welke wagen gaan we het deze keer hebben? Wel men eigen auto, deze wordt goed onderhouden maar ook dan durf je wel eens krasjes en swirls te krijgen zeker omdat mijn wagen veel kilometers doet en ik niet altijd even voorzichtig ben met het in/uit - stappen en/of laden. Daarom hem nog maar eens detailen en een full detail deze keer. Dat wil zeggen, exterieur, interieur, velgen, motorruimte, the whole thing.

Omdat het om mijn eigen auto ging had ik alle tijd van de wereld om deze detail te voltooien. Deze is dan ook verspreid over een tijd van een drietal weken met in het totaal een 60 uren werk erin. Ik had de tijd en de zin ervoor dus dan doe ik het ook in één keer goed. Hieronder ga je het Gehele verhaal lezen met de gebruikte producten en de links naar de producten in de carclean webshop, zodat je moest je ergens meer info over willen hebben je het gewoon even in de shop kan opzoeken. Natuurlijk kan je me er ook altijd even over aanspreken/mailen/pm’en. Eerst zal ik het volledige proces uitschrijven met daarna enkele bijhorende foto's. Van het was proces heb ik geen foto's genomen aangezien ik dit vergeten ben, shame on me.

jan47.jpg



Wielen, banden en wielkasten:
  • Deze doe ik als eerste, zodat een spetterende velgenborstel zeker niet je vers gewassen lak terug vuil maakt. Ieder wiel en wielkast worden eerst goed zuiver gespoten met de HD-spuit, dit om los zand en vuil te verwijderen.
  • De velgen worden daarop één voor één ingespoten met Meguirs Wheelbrightner, dit laat ik even inwerken alvorens het nog wat te agiteren met een velgenborstel, dit zijnde een Daytona, een Meguiars wheel face brush of een Autoglym Hi-Tech Wheel Brush.
  • Na die behandeling zijn de velgen zo goed als proper en worden ze een keer goed gespoeld om de resten van de velgenreiniger te verwijderen. Hierop worden de banden ingespoten met Meguiars Super degreaser en ook dit werk ik weer in met een borstel, de Autoglym Hi-Tech Wheel Brush.
  • Door de behandeling van de banden zie je er echt bruine troep vanaf komen, goed naspoelen dus!
  • Als laatste de wielkasten, deze worden ingespoten met Meguiars Super degreaser en Meguiars APC , ook dit werk je weer wat in met een borstel. In dit geval met een Mothers Fender Well Brush


Motorruimte:
  • Deze wordt best vuil onder invloed van olie, maar ook opspattend water, stof en zand van de weg. Vaak wordt het vergeten deze ook even zuiver te maken, echter is het niet zoveel moeite en het toont toch veel mooier.
  • Eerst al het losse vuil verwijderd met de hand, dit zijn dan losse blaadjes, stof, …
  • De onderkant van de motorkap heb ik als eerste aangepakt, deze heb ik ingespoten met Meguiars APC , ingeborsteld met een Meguiars wheel face brush en daarna afgespoeld met water. Hierdoor was deze weer helemaal proper, je kan deze achteraf ook nog behandelen met een cleaner en een wax. Dit heb ik echter niet gedaan.
  • Motorruimte ingespoten met Autoglym Engine Cleaner, tijdens dat dit inwerkt alle hoekje en kantjes het product inwerken met een borstel, namelijk een Swissvax Detail Brush en met een Meguiars Detail Brush. Daarna de motorruimte voorzichtig afspoelen met water, ik maak hiervoor gebruik van een plantenspuit. LET OP: elektrische onderdelen onder de motorkap wil je niet drijfnat maken!
  • Nu is de motorruimte zo goed als proper en droog ik deze met een oude doek, hierna heb ik de grote plastieke delen gevoed met een dressing. Ik heb ervoor gekozen gebruik te maken van Black Wow aangebracht met een El Cheapo Applicator, nadat dit even heeft ingetrokken neem je het af zodat er geen vettige strepen of dergelijke achterblijven.
  • Omdat Black Wow nogal dik is brengt dit niet altijd even makkelijk aan in kleine hoekjes en op geribbelde slangen, daarom heb ik de rest van de motoruimte in de Meguiars All Season Dressing gezet, deze spuit je gewoon op en veeg je na een tijdje na met een mf-doek.


Exterieur wasbeurt:
  • De volledige wagen is eerst afgespoten met een HD-spuit en daarna gefoamed met SSF en wat Meguiars APC , dit mengsel heb ik een vijftal minuten laten trekken.
  • Tijdens dat dit alles stond te weken heb ik alle logo’s, rubbers, trims en grills ingespoten met Meguiars APC en schoongeborsteld met een Meguiars Detail Brush. Dit om alle hoekjes en kantjes mooi proper te krijgen.
  • Hierna de wagen nogmaals gespoeld en gewassen met de twee emmer method, dit betekend gebruik maken van twee emmers met gritguards een washmitt en een pH-neutrale shampoo, in dit gevalWolfgang authobathe.
  • Na het wassen de wagen nogmaals afgespoeld en gedroogd met een Delirium droogdoek.

Claying:
  • Nadat de wagen en velgen helemaal zuiver waren heb ik de wagen in de garage geparkeerd en gekleid.
  • Alvorens het kleien heb ik wel al het teer verwijderd met Meguiars Body Solvent en vliegroest met Aquartz Iron Cut.
  • Gekleid is er met de Dodo Juice Supernatural klei in combinatie met Dodo Juice Born Slippy. Op plekken waar er veel vervuiling zat is er ook gebruik gemaakt van de Meguiars blauwe klei.
  • Ook de velgen en het glas zijn gekleid met deze methode, na het gebruik van de born slippy is het wel aangeraden om de wagen af te spoelen/te wassen, dit heb ik dus ook nog eens gedaan.
  • Na het spoelen om het residu van de Born slippy te verwijderen heb ik de wagen terug binnen gezet om deze nogmaals te drogen met een Delirium droogdoek en met behulp van een compressor om al het water uit hoekjes en kantjes te blazen.
  • Als laatste stap bij het kleien wordt de trims, rubbers en andere plastieke onderdelen afgetaped met 3M tape, dit om polijstmiddel op de trims te vermijden.


Compounding, polishing, jeweling:
  • Al het polijstwerk is gedaan met mijn AEG pe150 rotary in combinatie met verschillende pads en backingplates.
  • Om de diepere krassen en zwaardere lakdefecten te verwijderen is er een compounding stap gebeurt. Deze heb ik gedaan met of Meguiars M105 of 3M FC+ in combinatie met een Meguiars wolpad of een Monello Komressor cutting pad.
  • Na het compounden is het tijd om de staat van de lak te gaan verfijnen, compounding laat namelijk veel polijstkrassen achter, deze verwijder je door een polishing stage. Het polishen heb ik gedaan met 3M gele dop, Monello Mezzo of Chemical Guy’s 721, dit in combinatie met of een Monello Kompressor witte polishing pad of de gele 3M pad.
  • Afnemen van polish doe ik steeds met een microfiber doek en wat Quick detailer, in dit geval Meguiars Last Touch of Poorboy’s Spray and Wipe. Het inspecteren van het polijstwerk wordt gedaan met IPA.
  • Als laatste polijststap komt het jewellen van de lak. Dit wil zeggen dat je een zo strak mogelijk resultaat probeert te halen. Dit is gedaan door gebruik te maken van 3M Ultrafina en Monello Finale in combinatie met Monello Kompressor finishing pad of de 3M blauwe pad. Ook hierna is de lak weer geïnspecteerd met IPA en de Brinkmann. Indien er toch nog imperfecties in de lak zaten werden deze opnieuw behandeld met de voorgaande stappen.

Pre-wax, glaze, lsp
  • Op een aantal panelen ben ik een wax test aan het uitvoeren, hierop is dan ook geen gebruik gemaakt van pre-wax cleansers of een glaze, dit omdat ik vaak het gevoel heb dat deze de standtijd van een wax beïnvloeden. Op deze panelen wordt een vergelijken gemaakt tussen Dodo Juice Supernatural, Victoria Wax Red Concours en Chemical Guy’s E-zyme.
  • De andere panelen zijn behandeld met Victoria Wax deep cleanse, dit is aangebracht met een blauwe Lake Country pad en de Meguiars G220.
  • De delen van de wagen die een pre-wax cleanser behandeling gehad hebben zijn voorzien van drie lagen Dodo Juice Supernatural, iedere laag heeft een uur gecured alvorens af te nemen. Tevens is er tussen het aanbrengen van de lagen steeds een pauze geweest van 24uur.
  • Het dak dat gepolijst was door onzer aller bekende Bartr123 heb ik voorzien van een laagje Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant en een dag later heb ik deze afgetopt met een laagje Chemical Guy’s E-Zyme.
  • De waxen heb ik steeds aangebracht met een Dodo Juice Supernatural Finger Mitt

Interieur:
  • Na het polijsten en tijdens het curen/uitdampen van de wax en sealant heb ik het interieur aangepakt.
  • Eerst en vooral heb ik de tapijten en voorste zetels verwijderd, dit om gemakkelijker overall te kunnen stofzuigen.
  • Vervolgens is het volledige interieur grondig met de stofzuiger bewerkt om al het losse vuil te verwijderen, en dat was er best veel.
  • Daarna zijn de vloerbekleding, de matten en de zetels behandeld met de extractor om het vuil in het stof te verwijderen. In de extractor zat gewoon lauw water, op de vuile plekken heb ik wat Chemical Guy's Fabric Clean gespoten om het vuil beter los te weken.
  • Nadat het interieur weer volledig fris en proper was zijn de stoffen onderdelen ingespoten met Chemical Guy's Fabric Guard, dit om het stof wat bescherming te geven.
  • Alle plastieke delen zijn zuiver gemaakt met Meguiars APC , , borstels , doeken en snot uit een pot.
  • Deze plastieke onderdelen zijn daarna gevoed met Poorboy’s Natural look aangebracht met een Dodo Juice Mister Pink.
  • Deurslagen zijn proper gemaakt met Meguiars APC , een borstel en verschillende doeken, daarna zijn deze behandeld met Dodo Juice Lime prime om daarna voorzien te worden van twee laagjes Dodo Juice Supernatural
  • Alle rubbers heb ik voorzien van een laagje Autoglym Vinyl and Rubber Care.

Glas:
  • Het glas van de wagen is aan de binnen en buitenkant zuiver gemaakt met Meguairs Pro Glass Cleaner, een microfiber pad en nageveegd met een Dodo Juice Mint Merking.
  • Al het glas aan de buitenkant is voorzien van een laagje Rain-x, dit om de ruiten een waterafstotende coating te geven.


Velgen, banden en wielkasten:
  • Wielkasten heb ik voorzien van een laagje Meguiars All Season Dressing , dit gaf een mooie donkere wielkast.
  • Velgen zijn gewaxed met twee laagjes Migliore Wheel Seal.
  • Banden zijn gevoed met Migliore Bella Lustra Tire glaze, dit heb ik rechtstreeks op de band gespoten en daarna uitgewreven met een El Cheapo Applicator.

Trims
  • Deze heb ik na het verwijderen van de tape zuiver gemaakt met Meguiars Super degreaser en IPA.
  • Daarna heb ik deze voorzien van een laagje Dodo Juice Supernatural Trim Sealant.


Gebruikte Microfiber doeken
  • In het bovenstaande verhaal heb ik iedere keer een link gegeven naar de gebruikte producten, bij de doeken heb ik dit niet gedaan. Daarom nu een korte beschrijving van de doeken.
  • Drogen: Delirium of een Chemical Guy’s Miracle Dryer.
  • Afnemen polijst middel: Meguiars Supreme shine, Poorboy’s Deluxe Mega Towel of een Dikkie Dik.
  • Afnemen wax of pre-wax cleanser: Dodo Juice Fantastic fur, Dodo Juice Supernatural Buffing Cloth of een Eurow Towel
  • Glas met een Dodo Juice Mint Merking.
  • Vuile klussen zoals de motorruimte met een: Poorboy’s Work Towel of een Cobra Yellow All Purpose Towel.





Enkele van de gebruikte producten
jan6.jpg

Wax en pre-wax cleanser

jan16.jpg

Nog wax, met een heeerlijke geur!

jan32.jpg

Producten gebruikt voor het interieur.

jan36.jpg

Gebruikt onder de motorkap.


De motorruimte:
jan33.jpg

Voor, veel stof.

jan34.jpg


jan35.jpg


jan37.jpg

Inwerken van het product.

jan38.jpg

Inwerken van het product.

jan39.jpg

Na

jan40.jpg

Na

jan41.jpg

Na, hierna heb ik het nog eens nageveegd om de vettige glans te verwijderen


Het interieur:

jan17.jpg

Het verwijderen van zetels en matten

jan18.jpg

Vier pennen en twee euro twintig rijker!

jan19.jpg

Veel los zand en ander vuil aanwezig

jan21.jpg


jan23.jpg

Het sopje uit de extractor, BAH!

jan25.jpg

Resultaat van de kofferruimte, niet 100%, maar goed genoeg voor mij.

jan26.jpg

Zo wordt mijn koffer dus dagelijks gebruikt, daarom dat ik die niet 100% proper maak, deze wordt daarvoor te intensief gebruikt.

jan28.jpg

Achterbank zuiver

jan29.jpg

Ook de vloerbekleding ziet er terug een pak beter uit.

jan31.jpg

En met de zetels terug gemonteerd.


Het polijsten:
jan12.jpg

Dit soort defecten zaten dus over de gehele wagen, lichte krasjes en swirls van een jaar lang iedere week gewassen te worden.

jan13.jpg


jan14.jpg


jan15.jpg



Na het polijsten:
jan3.jpg

De lak onder verschillende omstandigheden en met verschillende soorten licht inspecteren.

jan4.jpg


jan5.jpg


jan7.jpg


jan8.jpg


jan9.jpg

De lak onder verschillende omstandigheden en met verschillende soorten licht inspecteren.

jan10.jpg



Waxen:
jan11.jpg

Het aanbrengen van de wax

jan1.jpg

Afnemen met een Dodo Juice doek

jan2.jpg

Het resultaat


Velgen en Banden:
jan67.jpg

Resultaat van velgenwax en een laagje bandendressing.

jan68.jpg

De band droogt nog wel op tot een minder glanzend resultaat.


Algemeen resultaat:
jan42.jpg


jan43.jpg


jan44.jpg


jan45.jpg


jan46.jpg


jan48.jpg


jan49.jpg


jan50.jpg


jan51.jpg


jan52.jpg


jan53.jpg


jan54.jpg


jan55.jpg


jan56.jpg


jan57.jpg


jan58.jpg


jan59.jpg


jan60.jpg


jan61.jpg


jan62.jpg


jan63.jpg


jan64.jpg


jan65.jpg


jan66.jpg




Zo dat was het weer voor deze keer, bedankt voor het lezen en tot de volgende keer. Tevens zijn zoals altijd op/aanmerkingen altijd welkom.

Greetings,
Rodders
 
Kijk, zo hoort het mannen:
een goed verhaal met gedetailleerde omschrijvingen van de delen / ruimtes die gedaan zijn met de daarbij behorende foto's !
Super gedaan Jan ! !
 
Sodemieters Jan wat een prachtige write-up, prettig leesbaar en alles wat je zou willen weten komt erin voor.
Het resultaat is dan ook verbluffend. Een verrijking voor de Show-off sectie van dit forum.
 
Sorry het gaat eentonig worden denk ik maar, damn wat een goede write-up en wat ziet de wagen en nu weer schitterend uit.