Als het oppervlak van de pad warm word (wrijving) word hij wat zachter

, probeer maar eens (testpaneel).
Wist ik eerst ook niet en vond het maar een onding, maar toen ben ik eens wat gaan lezen op Detailing world en las ik bovenstaand.
Wat ik doe: product verspreiden over de hele pad (veel kleine dotjes), snel verdelen op lage snelheid, dan verwerken rond 1200-1300 toeren maar met wat meer druk op de machine dan normaal.
Dit doe ik tot het product al redelijk is afgebroken, gevolgd door een aantal passes met zo goed als geen druk en bouw zo ook weer het toerental af.
Als ik op voorhand al weet dat ik op hetzelfde stuk nog een hit moet doen bouw ik niet af, aangezien het afbouwen alleen maar voor een wat betere finish zorgt.
Mijn gedachte achter dit verhaal: Als de korrel op zijn grofst is verricht hij de meeste correctie en daardoor word het oppervlak en je pad warm (op dit punt heb je dus eigenlijk de maximale correctie al bereikt), door de warmte word je pad dus zachter, je korrel nog iets fijner (breekt steeds verder af) en ga je door rustig af te bouwen in toeren je finish nog wat verfijnen.
Je zou denken dat door het afbouwen de frictie minder word en daardoor de temperatuur ook, maar het paneel blijft meestal warm zat om de pad enigsinds zacht te houden.
Verwacht niet de zachtheid van een finishing of light polishing pad, dat gaat niet gebeuren, maar hij is zacht genoeg om redelijk netjes te finishen.
Probeer het maar eens, is wel de moeite waard. Bij voorkeur ff een vlak testpaneel zoeken om wat gevoel met harde pads op te doen.
Holle en bolle vormen zijn wel een beetje tricky met deze harde pads, hou daar rekening mee.
Hele zachte lakken zou ik niet met S3 doen, dan beter S17 pakken, zelfde werkwijze gaat bij mij goed.
Tussendoor schoonmaken met bij voorkeur een luchtspuit, ik gebruik meestal een tornador, werkt prima.
Padwasher kan wel, maar met beleid, harde borstel vind de foam niet fijn (slijtage)
Andere Scholl pads heb ik ook gehad, maar kon er geen vrienden mee worden, dus weer verkocht, finish vaak toch met Finale, en die gaat prima op een zachtere foampad.