• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scholl Concepts

rikkie

Detailing rookie
28 sep 2012
131
0
conv_723.jpg
Aangezien er nog geen topic voor de producten waren voor Scholl heb ik dat bij deze maar even aangemaakt. Hier kan je alle vragen en/of opmerkingen kwijt van de produchten van Scholl. Scholl concepts tegenwoordig te verkijgen in je favo webshop! Succes!
 
Direct als eerste maar even een vraagje.
Wie heeft er ervaring met [h=1]Scholl Concepts - S30+ Nano-Compound - 250 gram?[/h] is een hoogwaardige medium polish die geen verdere verfijning nodig heeft. Dankzij de "intelligent Powder Technology worden lichte krasjes, swirls, watervlekken en oxidatie gemakkelijk en snel verwijderd.
S30+ kan zowel met foampads als wollen pads gebruikt worden al is na gebruik van een wollen pad wel een foampad nodig voor verdere verfijning.
Geschikt voor vrijwel alle lakken, zelfs kraswerende lakken. Zowel handmatig als machinaal te verwerken.
  • 250 gram
  • intelligent Powder Technology (iPT)
  • Verwijdert 3000 grit schuurkrassen
  • Geschikt voor vrijwel alle lakken
Volgens de beschrijven een product wat niet na bewerkt hoeft te worden maar wat een enorme slijpgraat heeft.
Wie heeft hier ervaring mee?

Ben in de ronte aan het kijken voor een 1staps polijst product.
 
Het is een milde polish die gemakkelijk is te verwerken en zeer makkelijk is af te nemen.
Afhankelijk van de machine (rotary of DAP) en de pad kan je inderdaad 3000grit schuurkrasjes eruit krijgen maar deze polish wordt eigenlijk uitsluitend gebruikt als finishing product.

S3 Gold is dan meer een eenstaps product voor wat je zoekt.
 
  • Leuk
Reactions: JVR_Detailer
Toevallig vandaag weer met S3 en een Spider Sandwich Pad in de weer geweest, had al eerder een SSP gehad, maar ze zijn redelijk aan de slijtage en waren destijds moeilijk verkrijgbaar.

Werkwijze is iets anders dan normaal, maar correctie is erg goed, en de finish al heel acceptabel, 1 stap nabewerken is in de meeste gevallen voldoende.
Onderstaand een filmpje van het resultaat na 1 hit met de rotary, op een flink gehavende lak. Beeld even groter maken en de resolutie opschroeven voor het mooie..

[video=youtube_share;jz6gx6Imatk]http://youtu.be/jz6gx6Imatk[/video]
 
  • Leuk
Reactions: jelle en ivo's
In welk opzicht is de werkwijze anders? Ik heb enige tijd geleden ook de Scholl produkten aangeschaft inclusief de Spider pad, maar heb 'm nog steeds niet gebruikt omdat ik 'm buitengewoon hard vind. Lijkt wel polystyreen-plaat. Ook de finishing pads (oranje of blauw) vind ik erg hard. De S30 en de S40 zouden volgens Scholl gefinished moeten worden met de oranje pad, maar die is in mijn beleving net zo hard als de Dark burgundy pad van meguiars. Of kan je ook finishen met bijvoorbeeld de Meg's Finishing pad of de Monello zwarte finishing pad?
Overigens ben ik wel een fan van de S30+. Er is wel een redelijke correctie mee te verkrijgen en de finish is erg mooi. Voor de echte correctie is de S3 Gold beter geschikt. Ga zelf nog eens de S2 aanschaffen omdat ik nog zoekende ben naar een alternatief voor de Meg's M105.
 
Als het oppervlak van de pad warm word (wrijving) word hij wat zachter;), probeer maar eens (testpaneel).

Wist ik eerst ook niet en vond het maar een onding, maar toen ben ik eens wat gaan lezen op Detailing world en las ik bovenstaand.

Wat ik doe: product verspreiden over de hele pad (veel kleine dotjes), snel verdelen op lage snelheid, dan verwerken rond 1200-1300 toeren maar met wat meer druk op de machine dan normaal.
Dit doe ik tot het product al redelijk is afgebroken, gevolgd door een aantal passes met zo goed als geen druk en bouw zo ook weer het toerental af.
Als ik op voorhand al weet dat ik op hetzelfde stuk nog een hit moet doen bouw ik niet af, aangezien het afbouwen alleen maar voor een wat betere finish zorgt.

Mijn gedachte achter dit verhaal: Als de korrel op zijn grofst is verricht hij de meeste correctie en daardoor word het oppervlak en je pad warm (op dit punt heb je dus eigenlijk de maximale correctie al bereikt), door de warmte word je pad dus zachter, je korrel nog iets fijner (breekt steeds verder af) en ga je door rustig af te bouwen in toeren je finish nog wat verfijnen.
Je zou denken dat door het afbouwen de frictie minder word en daardoor de temperatuur ook, maar het paneel blijft meestal warm zat om de pad enigsinds zacht te houden.
Verwacht niet de zachtheid van een finishing of light polishing pad, dat gaat niet gebeuren, maar hij is zacht genoeg om redelijk netjes te finishen.

Probeer het maar eens, is wel de moeite waard. Bij voorkeur ff een vlak testpaneel zoeken om wat gevoel met harde pads op te doen.
Holle en bolle vormen zijn wel een beetje tricky met deze harde pads, hou daar rekening mee.
Hele zachte lakken zou ik niet met S3 doen, dan beter S17 pakken, zelfde werkwijze gaat bij mij goed.

Tussendoor schoonmaken met bij voorkeur een luchtspuit, ik gebruik meestal een tornador, werkt prima.
Padwasher kan wel, maar met beleid, harde borstel vind de foam niet fijn (slijtage)

Andere Scholl pads heb ik ook gehad, maar kon er geen vrienden mee worden, dus weer verkocht, finish vaak toch met Finale, en die gaat prima op een zachtere foampad.
 
Bedankt voor deze info:)^
Heb je overigens al eens een Scholl product met een Denim orange peel pad gebruikt? Zo ja, wat zijn je bevindingen?
Gisteren ben ik even bezig geweest met een motorkap van een Lancia Delta Integrale Evo 2 Blu Lagos (= turqois metallic lak). Dit is de auto van m'n maat, die heel veel carrosseriedelen van echt carbon heeft gemaakt, zo ook de motorkap. Hij heeft de motorkap zelf behandeld met naast het plamuurwerk, nog een surfacer gespoten om 'm helemaal strak te krijgen, de kleurlak, en 3 lagen blanke lak. Op zich heel netjes, maar toch wel veel orange peel. Gisteren dus de motorkap gewetsand met P2000, en P3000. Daarna gepolijst met M105 met Wol, daarna afgebouwd met M205 op Megs polishing pad (alles Rotary), daarna Finale op zwart (excentrisch).~~ Ik vond het zelf wel geslaagd, maar m'n maat had er meer van verwacht. Hij had 'm strakker verwacht. Nu heb ik het idee geopperd om de Denim pads eens te gebruiken. Het risico van door de lak heen gaan heb ik bij hem neergelegd, zijn verantwoording!
Maar is de M205 nu het beste middel voor de Denim pads, of is er ook een goed Scholl product hiervoor te gebruiken?
 
Nog niet geprobeerd, maar heb het vermoeden dat S3 wel moet gaan, moeite van het proberen wel waard.
M205 gaat prima op Denim, maar niet snel. Veloce is grover en daar is de verwerking ook een beetje naar, maar werkt wel sneller.
Laatst ook gedaan met een mix van 205 en Inizio Forza (Veloce was op), en dat ging ook goed.
Welk product je ook gebruikt, pad regelmatig schoonborstelen.

Eerlijk gezegd vind ik Denim pads op een OEM lak beter gaan dan op een overgespoten lak, nu al een paar keer meegemaakt, gebeurt wel iets, maar het duurt langer en het effect is minder.

Ik vermoed dat je wel iets kunt doen, volgende keer beter iets verder gaan met schuren.
Ik heb mn vorige auto (die compleet overgespoten was) destijds ook grotendeels teruggeschuurd.
Heb dit machinaal gedaan, begonnen met 1500 droog zonder tussenschijf om echt de toppen vlak te schuren, zo zie je ook echt wat je doet.
Daarna afgewerkt met de 2000 en 3000 met het schuimlaagje en weer opgepolijst.
 
@eelco
Wat vind jij van die SSS Pad van scholl concepts tegen over de pads van Carpro.
Ik vind die van carpro wel een hoge correctie geven en een redelijke finish enkel vind ik hem zo groot.
 
Deze week ook de spider pad getest. Bij mij blijkt er toch iets misgegaan te zijn. Was nochtans goed geplaatst en heb er na ieder paneel met perslucht op geweest. :(
Voor zover die niet "geëxplodeerd" was werkte het wel perfect icm S3.

conv_738.jpg
 
Vorige week de S3 Compound icm met de spider pad en een rotary getest op de motorkap en zijkant van de Toyota Yaris van mijn zusjes. Ik was verbaasd door het resultaat hij stoft wel meer dan Monello Veloce maar de correctie na 1 hit is vergelijkbaar met 2 a 3 keer Monello Veloce icm een Wollenpad een aanrader dus als je tijd wilt besparen daarna kun je evt altijd nog de monello lijn gebruiken.
 
Werkt zeer goed, wel goed de warmte in de gaten houden tussen plate en pad. Het mooie van dat type foam is dat het hard is als de pad koel is en dus meer cut heeft maar naarmate je de korrel door werkt en er warmte in de pad komt wordt het foam zachter waardoor de fijnere korrel mooier verwerkt wordt en en het napolijsten vaak beperkt hoeft te worden met een finishing polish.

De combi sandwich-S3 Gold en daarna oranje (Scholl pad) en S30 en is een vaak gebruikte combo.
Ook bruikbaar op grote uitslag machines zoals de Rupes 15/21 en PAW900 maar zoals gezegd, tijdig koelen en reinigen.
 
Na veel zoeken en lezen heb ik toch nog een vraag over de Scholl pads.... En dat is... welke pad heeft nou een hogere cutting factor, de paarse of de sandwich spider pad?
 
De sandwich-spider dus. Maar verkijk je er niet op, want met bijvoorbeeld S17+ kan je hier ook mooi mee finishen.

Succes!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carclean is (voor zover ik weet) de enige die specifiek bij dit wolletje vermeldt dat hij niet op de DAP kan. Ik lees wel vaker dat wol en DA niet echt heel goed samengaan, vandaar dat Meguiars met de microfibre cutting pads zijn gekomen. Hier is uiteindelijk een heel assortiment omheen gekomen, maar in feite zijn alleen de cutting pads een serieuze toevoeging en volgens sommigen krijgt de DA hierdoor de 'correctiekracht' van een rotary.

Voor mij is de sandwich spider met S3 krachtig genoeg. Wil je meer, dan zou ik eerder naar M105 met een mf cutting pad gaan, dan wol op een DA. Niet dat die laatste optie niet werkt, maar dit is slechts mijn mening.

Succes!