• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Ibiza; beest en beauty?

nee je klikt die lampen niet zomaar uit elkaar nee.

Heb de mijne wel destijds al geschuurd en gepolijst.

van
Foto-HTXFA4KL.webp

naar
Foto-KQ7SNKBD.webp

Vandaag maar even wat puntjes bijgetipt met een sateprikkertje en de lakstift. De roestende puntjes in de Fertan gezet dus die zal ik over een paar dagen een keer aanpakken. Nu maar even een boodschappenlijstje maken met wat er nu absoluut nodig is. In ieder geval het 3M blokje en de kleine polijstschijfjes. De Meg's vellen voor de koplampen komen dan later nog. Heb dus nog redelijk wat spul nodig, dus lastig om me in te houden :lol

Ja hier lijkt het ook een beetje grauw te worden. Nog wel droog volgens mij. Lak heeft in ieder geval 2-3 uur kunnen drogen, dat is volgens mij wel even voldoende om droog te worden mocht het gaan regenen. En de Fertan schijnt alleen maar beter te werken in de regen.

Goed, project leerverzorging!

Vanochtend toch om 06:00 wakker, dus om half 8 maar eens de auto ingedoken met wat spul. Inmiddels weer binnen, Carclean pakketje komt tussen 9 en 11 en ik woon in een appartement met de auto 150m verderop.

Recap voor de beschadigingen aan de bestuurdersstoel:

8641434983_5bce555a1f_b.webp

8641435493_aecdb77b7f_b.webp

En verder wat gebruikerssporen zoals wat rimpels, doorgezakte wang en het leer zit niet meer heel strak om het kussen maar wat wil je na 241K :-b

Zitting schoonmaken met Colourlock Lederreiniger Sterk:

8642537112_67aaf49e70_b.webp

Verschil tussen reeds gereinigde zitting en rugleuning

8641436257_277a1f820f_b.webp

Rugleuning in de Lederreiniger

8641436955_3382148e0b_b.webp

Dit kwam eraf:

8642538448_d1a4e9c7f0_b.webp

Rondje APC 1:10 over de stoel en ingeborsteld, schuim bleef redelijk wit...

8641437857_40e463dba5_b.webp

... de doek werd echter nog flink ranzig:

8642539374_46f2a563f9_b.webp

Daarom toen nog maar een rondje Lederreiniger en dan nog een keer APC gedaan.

Passagiersstoel versus schoongemaakte bestuurdersstoel:

8641438771_fe1f5f0c56_b.webp

Stoel lichtjes opgeschuurd met melaminesponsje:

8642540196_1e17ac14a5_b.webp

Helemaal schoon:

8641440059_bb79d2c6f6_b.webp

Aan het verven geslagen:

8642541428_b97936d4d9_b.webp

Zo is het nu aan het drogen:

8642542088_cedfa14286_b.webp

Ziet er toch beter uit dan de eerste foto niet?

8641440771_77b540a486_b.webp

Ik hoop alleen dat de vlekken van het verven een beetje wegtrekken of dat ik iets verkeerd heb gedaan met aanbrengen, wat ik me niet kan voorstellen aangezien het redelijk hufterproof is.

Die vlekken trekken niet meer weg ben ik bang. Daar heb je teveel verf aangebracht waarschijnlijk. Je moet er eigenlijk ook gelijk een fohn bij houden om de verf gelijk droog te fohnen, dat is de enige manier om het beste resultaat te krijgen, en zelfs daarmee ben ik zelf nog niet helemaal tevreden. Ik ga nu een airbrushset bestellen en de stoelen dan spuiten, dat zou wel het gewenste eindresultaat moet hebben.

Maar evengoed zijn de stoelen al erg opgeknapt!

Trekt nog redelijk weg hoor, ik heb het ook gedaan bij de stoelen van de Beetle.
Je zult ook door de beschermlaag op te zetten nog wat 'uitsmeren' ;)

Nou teveel verf zal het daar sowieso niet zijn, eerder te weinig :) De beschadigde wang bijv heb ik flink dik ingesmeerd en daar heb ik het minder. Overigens heb ik de auto tijdens het aanbrengen laten draaien en de kachel op max gezet met de blowers op de stoel, soort van fohn effect maar ook weer vanwege die hemelsbrede afstand naar mijn appartement red ik het niet met een fohn, of ik moet een verlengsnoer hebben van ~200m :-b

Ik zal dadelijk even kijken hoe het eruit ziet, postbode is nog steeds niet geweest. Misschien dat het alleen maar even in moest trekken? En inderdaad hoop ik dat met de verzegeling ik het wat op kan wrijven zegmaar.

Ik heb de 'kleuring' 2 tot 3 keer herhaald alvorens te gaan sealen.
Nu, dik een jaar later, ziet het er nog steeds goed uit.

:-)^

Dan zal ik het omwille van het beste resultaat nog een keer herhalen dadelijk. Althans, heb jij destijds de aangeraden 24 uur gewacht tussen verfbeurten in? Of sneller achter elkaar en dan pas na 24u de sealer erop?

Ik heb het inderdaad na een aantal uren nogmaals gedaan, maar wel hele dunne lagen...
Sealer heb ik een uurtje of 12 oid mee gewacht volgens mij.
Deze heb ik er in 2 lagen opgezet.

Live update vanuit de auto: de Lederverzegeling lost dit vlekkenprobleem gewoon op :) net even op de zijkant van de wang geprobeerd met de verzegeling en ik kreeg daar gewoon een nette egale matte finish dus ik verwacht daar geen problemen mee straks.

Stuur en kopsteunen staan inmiddels ook in de verf. Daar het buiten regent en ik niet op de bestuurdersstoel wil gaan zitten zal de bijrijdersstoel later pas gedaan worden.

Als het meezit morgen eigenlijk voor het eerst een dagje detailen/de DAP uitproberen! Heb vrij dit weekend, ga vanavond naar mijn ouders en aangezien zij 12x12m parkeerruimte voor hun garage hebben zou ik daar wel kunnen staan natuurlijk. In geval van regen kan ik altijd de schuur nog in. Ga waarschijnlijk bij lange na niet de hele auto gedaan krijgen in een uurtje of 10, dus ik begin denk ik met de motorkap en dan ofwel de linker ofwel de rechterkant.

Ben benieuwd straks naar de foto's als het echt helemaal klaar is. Je hebt al een net resultaat behaald in mijn ogen.

Thanks! Zal zeker even een paar foto's maken als het af is :)

Nog even een mogelijkheid tonen van dit spulleke, het stuur hoe het was 3 uur na aanschaf (overal zoals links onderin, afgeschuurd dus)

8641745107_2112afe665_b.webp

Na een laagje verf weer redelijk egaal (ik vermoed nog een laagje verf en dan is het geheel dekkend)

8642842034_97bbedfa29_b.webp

Goeienavond!

Nou, vandaag redelijk productief dagje gehad. Ik was gisteravond al met de hele handel aan detailspul richting mijn ouders vertrokken omdat die wél de ruimte hebben, en vanochtend rond een uur of 10 dan ook maar gelijk begonnen met de Ibiza afspoelen, foamen, velgen reinigen, afspoelen, wassen met 2EM met SmartCarwash en een scheut APC om de wax te strippen, nogmaals afspoelen, drogen en toen in de garage gezet:

8645832033_07347a51c8_b.webp

Gelijk maar even de geverfde bestuurdersstoel, stuur en hoofdsteunen in de Gliptone Protection Conditioner gezet (mooi mat resultaat, itt de glimmende bijrijdersstoel):

8646933858_4f138914b9_b.webp

Echter stonden er nog twee auto's mij aan te kijken... Waarvan er één voor het laatst in augustus 2012 (Polo) door de krasstraat was gehaald, en de ander die in mei 2012 (Audi, in de tussentijd al 3x op en neer naar Frankrijk) voor het laatst een tuinslang en een spons gezien had....

Nou okee, die auto's dan ook maar even meegepakt... Even?

8646926588_f123e8dc6e_b.webp

8645830487_f1456f3f13_b.webp

8646927750_2a2c9a3814_b.webp

8646928330_577eaeae20_b.webp

Uiteindelijk de Polo helemaal rond gegaan met een borstel en APC 1:10 en daarmee alle mos verwijderd, toen 2x gewassen met de 2EM en de (stalen) velgen ook met velgenreiniger, Dasty, APC, een ouwe handschoen en de Mother's Wheelbrush schoongemaakt, afgedroogd en de auto even aan de kant gezet.

Toen de Audi (die overigens echt een verschrikking is qua lak, zie deze deur alleen al):

8645833491_53ae5cca38_b.webp

(krassen, deuken, roest, ingebeten vogelstront, noem het maar op) helemaal gewassen, rondje APC voor wat rommel langs de rubbers, de inmiddels zwarte wieldoppen schoongemaakt met APC, nogmaals gewassen en toen gedroogd.

Vervolgens de Audi in de Black Hole gezet om nog iéts van de krassen te maskeren, en daarna in de EX-P gezet om te laten curen, alle trims in de SmartGel gezet en de Polo ook gelijk in de EX-P gezet.

Deze auto's overigens tussendoor nog ergens na een uurtje afgenomen:

8645838057_e843694bf7_b.webp

8646991614_e5307ed44c_b.webp

Goed, het was inmiddels 14:45 en had ik nog niks aan de Ibiza gedaan behalve een wasbeurtje.

Begonnen met kleien van de motorkap:

8646929090_82c16bf34d_b.webp

Toen kleien van het spatbord (teer!):

8645835827_6666f7864c_b.webp

Kleien van de deur heb ik geen foto's van. Uiteindelijk ook alleen maar motorkap, spatbord en deur kunnen doen.

Toen begonnen met een testspot op de motorkap: Inizio Forza op groen, haalde niet veel uit. Inizio op oranje... Nee hoor. Inizio op geel; eindelijk iets van resultaat. Maar nog steeds had ik zeker drie hits op stand 6 vd DAP nodig om van de meeste swirls af te komen. De iets diepere krasjes, ook al voelde ik ze niet met mijn nagel, kreeg ik er echter niet uit, dus ik denk dat dit een typisch gevalletje snoeiharde VAG lak is. Enfin, het ergste was eruit. Wat overbleef waren wat lichte hologrammen.

Plaatje bij het praatje: '50/50' van motorkap (re) en spatbord:

8646929538_252e0e90c2_b.webp

Flaky flaky!:

8645833997_517d0c3f36_b.webp

'50/50' van deur (li) en spatbord dat al gedaan was met 3x Inizio op geel, op de foto duidelijk zo'n krasje te zien die er niet uit ging:

8646932852_ac0cb90388_b.webp

Nogmaals de deur, voorafgaand aan polijsten:

8646931182_615e85810e_b.webp

Tussendoor de auto naar buiten gereden ivm feller licht:

8646991416_79dee6b409_b.webp

Zei iemand 'Hologrammen'?:

8645899597_fa2275f847_b.webp

Alles afgemaakt met 1 hit Mezzo op groen (gaf weinig verschil mbt hologrammen) en na een hit Finale op een ander soort groene pad (die 6' met die putjes) kwam pas echt de diepte erin.

Toen de hele auto nog een keer afgenomen met Spruzzo ivm de gigantische stofresten van de Inizio, en tenslotte de motorkap, spatbord rechtsvoor en deur rechtsvoor in de DJ Supernatural (toch even die panelpot testen, erg fijne wax!) en de rest van de auto in de Meg's NXT Tech (was etenstijd, geen zin om moeilijk te doen :P)

Eindresultaat na het afnemen van de Supernatural:

8646936168_1fb7b07825_b.webp

Eindresultaat van de hele auto (om 19:30):

8645894289_73a48b0197_b.webp

8646991202_8dc11f0eb7_b.webp

Conclusies die getrokken kunnen worden:

1) Motorkap is te ver heen voor wetsanden, het is alsof die aan de voorkant ge-'kiezelstraald' is, dus dat moet gewoon spuiten worden icm de voorbumper
2) Moet echt iets stevigers qua pads hebben om de laatste krassen aan te kunnen pakken
3) Zorgen dat m'n ouwelui wat vaker de auto wassen :|~*
4) Ik denk dat ik toch zeker 80-90% van alle verwijderbare lakdefecten eruit gehaald heb. Resterend zijn wat diepere krasjes en een paar plekken die tot op de grondlak zijn; vullen en W'sanden dus.

Flinke bak werk heb je verzet. Een sterkere combinatie voor je Ibiza zou je wol i.c.m. Inizio kunnen proberen. Weet niet of dat iets uithaalt maar niet geschoten is altijd mis.. :weetniet De motorkap ziet er in ieder geval al goed uit al. Hopelijk krijg je de rest van je Ibiza ook strak!