Goed, koplampen opknappen. Ben gister om ~13:00 begonnen, tegen 13:30 had ik de bumper eraf liggen en de koplampen eruit gehaald. Uiteindelijk heb ik tot 16:30 maar tijd gehad voor één lamp dus de andere moet nog een keer.
Eerst maar eens de staat van de lampen vooraf:
Zoals te zien veel steenslag, viezigheid aan de binnenkant van het glas en een matgeslagen Xenonlens. Buiten het wetsanden moesten ze dus ook even geheel uit elkaar, om schoongemaakt te worden. Dit betekende dus: vastgekit koplampglas loshalen van de behuizing...
De plastic kapjes en de lampen eruit gehaald en de lamp even een minuut of 6-7 op 50 graden in de oven gelegd. Nog steeds met de hand te pakken, maar niet zo warm dat kunststof gaat smelten.
Lamp uit de oven gehaald, en alle kitranden losgesneden met een dun mesje. Wrikken, maar loslaten ho maar. Uiteindelijk met wat stevig hak en breekwerk (nou ja, alles is gelukkig heel gebleven, licht beschadigd om de randjes maar dat zie je toch niet) de truc uitgevonden voor deze Ibiza koplampen:
Je moet een schroevendraaier tussen behuizing en glas wrikken (horizontaal zegmaar) en dan met beleid de schroevendraaier omhoog laten komen zodat je helemaal aan de achterkant op de rand van het glas grip krijgt en het naar buiten kan drukken.
Goed, dan krijg je dit:
Begonnen met het glas aan de binnenkant schoon te maken met APC, een borsteltje en wat Eraser. Kwam wel een waas vanaf, en veel stof van een voorheen gebplofte Xenonlamp. Vervolgens aan de buitenkant ook even met APC gedaan, glas was al eens gekleid en een paar dagen terug nog gewassen dus niet vies ofzo.
Lens uit de behuizing gehaald, binnenkant van de grootlichtreflector en de buitenkant van het knipper en stadslicht even voorzichtig met wat 1:10 APC afgenomen.
Begonnen met de lens te reinigen, maar toen bedacht om nog even een foto te maken in het licht, een soort van 50/50:
Dit is de reeds gereinigde lens naast degene die nog niet behandeld is ( misschien niet zo goed te zien, maar stel je even matglas versus kristal voor 8-())
Goed, nu het wetsanden van de koplamp, dit ging minder goed dan gehoopt, dus dit moet nog een keer opnieuw gedaan worden: ten eerste ben ik er bijna 2 uur mee bezig geweest en kreeg ik nog niet alle steenslag eruit, ten tweede kreeg ik er een deel van de schuurkrassen niet uit. Heb eerst met 1200, daarna met 1500, daarna met 2000 geschuurd en het toen met Inizio op wol 3 hits met de dap gedaan, maar nog steeds veel krasjes erin. Wat kan ik het beste doen? Grover beginnen en fijner finishen? Of op één of andere manier machinaal proberen te doen?
Goed, dan even het voorlopige eindresultaat, met onder de behandelde lamp en boven de onbewerkte (duidelijk te zien de schuurkrassen op de onderste lamp):
Teruggemonteerd, licht aan: k*t, vegen gemaakt aan de binnenkant van de lens en niet weggehaald :|~* Maargoed, het verschil met eerst qua lichtintensiteit is als dag en nacht.
Gelukkig moet de bumper er toch nog een keer vanaf; ben vergeten de stekker van de xenon aan de andere kant weer vast te maken, dus rijd nu met één koplamp rond.