• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Ibiza; beest en beauty?

hoe weet je nou welke inizio je gaat gebruiken ?? ik heb zelf wat krassen op de achterbumper die ik er graag uit wil poetsen maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen
 
Voor de diepere krassen op de VAG lak van mijn Leon, heb ik een goed resultaat behaald met Mequair's Ultimate Compound op een foamed wool pad.
Voordeel hiervan t.o.v. Inizio is dat je veel minder last hebt van polijsstof.
 
Wool it is! Als dát nog niet werkt... :-b



Hans V;323860 zei:
hoe weet je nou welke inizio je gaat gebruiken ?? ik heb zelf wat krassen op de achterbumper die ik er graag uit wil poetsen maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen

Wat bedoel je hier precies mee? Met welke combinatie je moet beginnen? Er is maar één soort Inizio namelijk, maar verschillende combinaties tussen dat polijstmiddel en de pads mogelijk.

Beginnend bij het begin: wat heb je aan spullen in huis?

fabia2.0;323867 zei:
Voor de diepere krassen op de VAG lak van mijn Leon, heb ik een goed resultaat behaald met Mequair's Ultimate Compound op een foamed wool pad.
Voordeel hiervan t.o.v. Inizio is dat je veel minder last hebt van polijsstof.

Thanks voor de tip! Ik zal het eerst eens proberen met Inizio en de wollen pad, heb je wel eens een 1 op 1 vergelijking gedaan tussen Inizio en UC? EDIT: qua werking/effectiviteit dan he, niet het stofgedeelte :-b

ivo's;323857 zei:
ik zou inderdaad voor foamed wool gaan met Inizio denk ik.
Glans en diepte zijn toch FLINK verbeterd ;)

Klopt, na de Finale stap zie je echt dat het zwart een stuk zwarter is, en je inderdaad veel meer/helderdere/scherpere reflectie ziet!

IbizaSigno;323855 zei:
Flinke bak werk heb je verzet. Een sterkere combinatie voor je Ibiza zou je wol i.c.m. Inizio kunnen proberen. Weet niet of dat iets uithaalt maar niet geschoten is altijd mis.. :weetniet De motorkap ziet er in ieder geval al goed uit al. Hopelijk krijg je de rest van je Ibiza ook strak!


De achterbumper wordt me het klusje wel, volgens mij heeft iemand heul vaak zijn boodschappenkratje daar overheen gesleept...


De rest van de auto is er niet erger aan toe dan de delen die ik nu al gedaan heb dus ik verwacht dat dat geen problemen op gaat leveren!
 
Broabander zei:
Thanks voor de tip! Ik zal het eerst eens proberen met Inizio en de wollen pad, heb je wel eens een 1 op 1 vergelijking gedaan tussen Inizio en UC? EDIT: qua werking/effectiviteit dan he, niet het stofgedeelte
Het voordeel voor mij was het langer door kunnen werken zonder dat het begint te stoffen, wat de Inizio wel doet.
Ik heb de combinatie van UC op de wollen pad geprobeerd n.a.v. het volgende topic:

https://forum.Carclean.com/threads/forumregels-lees-dit-topic-eerst-even-aandachtig-door.1/0413
 
Net als anderen zou ik inderdaad gaan voor wool + Inizio voor de delen waar je nog niet tevreden over bent, zeker de krassen moeten daarmee een stuk minder zichtbaar worden.
 
Ik zou lekker iemand in je omgeving zoeken met een Rotary en ervaring, scheelt je een hoop buffelen met je Dap.

Staar je niet blind op de "hardheid" van de lak, maar kijk ook echt kritisch naar je defecten, deze lakken zijn wel redelijk "hard", maar vergis je niet in die kleine rechte krasjes, deze zijn vaak best gemeen, en je moet dan best veel lak weghalen om ze te verwijderen.

Bij intensief compounden (Inizio) ook heel regelmatig je pad even schoonmaken. Hij hoeft niet brandschoon, maar het is wel belangrijk dat het oppervlak niet dichtloopt met polijstresidu, een dichtgelopen pad verliest zijn polijstkracht vrij snel en dan gaat de werking heel snel achteruit.

Af en toe een druppel Finale toevoegen (en af en toe een pufje detailspray) voor een beetje extra smering helpt ook iets tegen het stoffen.

Verder een mooi project, gaat de goeie kant op!
 
Jij bent goed bezig geweest... :-)^ . Polijststappen heb je nog redelijk snel kunnen afwerken gezien de tijdstippen, netjes!
 
Ik heb in een opwelling ooit een keer een rotary geleend en ben 'losgegaan' op een zwarte Audi A4 met een soort tegelglazuur als lak (met een DAP-je niets mee te beginnen) Ben gewoon gaan proberen met een wolletje/inizio, heel rustig aan, nauwelijks druk uitoefenen, tot ik er wat handigheid in kreeg, vervolgens afgewerkt met de DAP. Resultaat was super.

Dat is dus mijn advies en ervaring, gewoon die rotary uitproberen. Als je geen rare dingen doet schrap je met een rotary echt niet zomaar de lak van je auto.
 
fabia2.0;323908 zei:
Het voordeel voor mij was het langer door kunnen werken zonder dat het begint te stoffen, wat de Inizio wel doet.
Ik heb de combinatie van UC op de wollen pad geprobeerd n.a.v. het volgende topic:

https://forum.Carclean.com/threads/zwarte-volkswagen-golf-plus-klaarmaken-voor-verkoop.10413/

Dan ga ik het eens proberen met wol en M105 denk ik ipv de UC :-)^

Eelco;323929 zei:
Ik zou lekker iemand in je omgeving zoeken met een Rotary en ervaring, scheelt je een hoop buffelen met je Dap.

Staar je niet blind op de "hardheid" van de lak, maar kijk ook echt kritisch naar je defecten, deze lakken zijn wel redelijk "hard", maar vergis je niet in die kleine rechte krasjes, deze zijn vaak best gemeen, en je moet dan best veel lak weghalen om ze te verwijderen.

Bij intensief compounden (Inizio) ook heel regelmatig je pad even schoonmaken. Hij hoeft niet brandschoon, maar het is wel belangrijk dat het oppervlak niet dichtloopt met polijstresidu, een dichtgelopen pad verliest zijn polijstkracht vrij snel en dan gaat de werking heel snel achteruit.

Af en toe een druppel Finale toevoegen (en af en toe een pufje detailspray) voor een beetje extra smering helpt ook iets tegen het stoffen.

Verder een mooi project, gaat de goeie kant op!

Detailspray heb ik inderdaad af en toe gedaan (sowieso bij het 'primen' van de pad, daarnaast een pufje of 3 per paneel zegmaar), pad schoongemaakt heb ik eerlijk gezegd niet gedaan, hoe zou ik dat tussendoor even snel kunnen doen zonder lang te moeten wachten totdat de pad weer droog is? Tip van de Finale zal ik ook zeker onthouden!


Vwb de rotary, die komt op termijn nog wel, voorlopig wil ik eerst het maximale halen uit de DAP. Buiten dat ik mijn eigen auto goed gedaan wil hebben, wil ik ook andere auto's gaan doen en dan kan ik moeilijk elke keer aan iemand anders vragen of hij het voor me wil doen :lol

Ik merkte inderdaad dat die korte rechte krasjes de grootste ellende is. De swirls en andere dingen zijn dus inderdaad vrij goed verdwenen (nog wel een paar, maar een perfecte finish als je de DAP in totaal pas 3 uur vastgehouden hebt en zonder enige clinic/meekijk ervaring lijkt me nogal irreeël :-b )

Otto;323963 zei:
Ik heb in een opwelling ooit een keer een rotary geleend en ben 'losgegaan' op een zwarte Audi A4 met een soort tegelglazuur als lak (met een DAP-je niets mee te beginnen) Ben gewoon gaan proberen met een wolletje/inizio, heel rustig aan, nauwelijks druk uitoefenen, tot ik er wat handigheid in kreeg, vervolgens afgewerkt met de DAP. Resultaat was super.

Dat is dus mijn advies en ervaring, gewoon die rotary uitproberen. Als je geen rare dingen doet schrap je met een rotary echt niet zomaar de lak van je auto.


Zoals hierboven geschreven wil ik me eerst meester maken van de DAP en daarna is de stap naar een rotary inderdaad waarschijnlijk :-)^

Tim66;323953 zei:
Jij bent goed bezig geweest... :-)^ . Polijststappen heb je nog redelijk snel kunnen afwerken gezien de tijdstippen, netjes!


Niet lullen maar werken zullen we zeggen :-b
 
De woolpad is inmiddels binnen, en dat werd tijd ook; ik heb het wel getroffen met schoonfamilie en lakken zeg :-d Volgende keer toch wel die woolpad nodig! Rijden allemaal Duitsers...

Ik had zaterdagavond voor vertrek wat spullen achterin gegooid, just in case, was de verjaardag van schoonpa dus niet op gerekend dat er nog gedetailed zou worden. Echter: eerst op een MB E-klasse van schoonpa wat sporen verwijderd van een aanrijding met een lantaarnpaal, een aanrijding met een garagemuur, iets van een doos die op de achterklep gezet was en nog wat onbestemde krassen op het spatbord. Eerst gewassen en gekleid, en na testspot en tig hits met geel en Inizio uiteindelijk alles wat niét op de grondlak zat praktisch onzichtbaar gekregen; als je van 5cm afstand kijkt zie je het hoogteverschil in de blanke lak. Vervolgens in de Meg's NXT Tech 2.0 gezet.

Door naar een donkerrode Honda Goldwing van schoonpa met een flink schaafspoor op het spatbord (20cm lang, flink diepe happen), rondom veel krassen (van opstappen, motorpak dat schuurt met ritsen etc, vogelpoep verwijderd met schuurspons), en het lastigste nog wel: een ferme kras in de kunststof voorruit, van het verstelmechanisme. Begonnen met kleien (héél veel insecten op ruitje, spiegels, koplampen en front, veel teer op het spatbord), na testspot Mezzo op groen etc uitgekomen op jawel, Inizio op geel. Schaafspoor iig een heel stuk minder gekregen, schuursponssporen iets minder goed (zat op een chroom-gespoten plastic deel, daar durf ik niet helemaal op los te gaan), krassen op de koffers was ook lastig ivm uitstekende delen aan zadel etc, sporen op het ruitje ook bijna helemaal weggekregen (wederom, van 5cm afstand zie je het). Ook deze motor vervolgens in de Meg's NXT Tech gezet.

Toen nog eventjes de Audi A5 cabrio van de vriendin van schoonpa meegepakt: die had een lastige schade rechts achterop de wielkast. Deze met oranje en Inizio, voor zover mogelijk (waren een paar diepe jongens, tot op de grondlak) alles weggekregen, en een paar lichte vogelpoepplekken meegepakt en wat teerplekken weggekleid.

Zoals te zien niet afgebouwd vanaf Inizio, het ging echt even om de schades. De rest van de swirls ed komen later nog wel een keer, in de zomervakantie ofzo. Het ging nu puur even om te kijken hoe ver ik zou komen op die schades, al met al niet héél ontevreden, maar denk dat het met de woolpad beter was gegaan.

En om mijn verhaal even terug te halen naar de Ibiza, daar had ik dus geen tijd voor :-b Die heb ik dus vandaag maar even gewassen met extra sterke shampoo, in de Black Hole en daarna in de Natty's Liquid Blue gezet.
 
Een hele verbetering zo. Zowel de stoelen als het lakwerk:-)^

Camiel;323840 zei:
Toen kleien van het spatbord (teer!):

8645835827_6666f7864c_b.webp
Ik zou toch eens een aparte teerverwijderaar gaan overwegen zoals Valet Pro Tar & Glue remover of TarX. Dan blijf je klei stukken schoner.

Valt me trouwens vaker op dat men de onderkanten van deuren en achterbumper niet apart behandeld met een teerverwijderaar maar gelijk gaat kleien:weetniet
 
Heb je wel een punt, ik heb mijn collectie alleen in de afgelopen vier maanden pas opgebouwd dus het budget voor dat soort detailspullen (handiger maar niet direct noodzakelijk) is even foetsie :-b Zodra er weer een bestelling aan komt zal ik zeker even kijken naar een teerverwijderaar, al is het maar een klein flesje voor de plekken achter de wielen of op de velgen :-)^
 
Vandaag één van de twee koplampen compleet uit elkaar gehaald, poging tot wetsanden gedaan en de projectorlenzen schoongemaakt, WOW,,


Zal morgen even wat foto's plaatsen :lol
 
Goed, koplampen opknappen. Ben gister om ~13:00 begonnen, tegen 13:30 had ik de bumper eraf liggen en de koplampen eruit gehaald. Uiteindelijk heb ik tot 16:30 maar tijd gehad voor één lamp dus de andere moet nog een keer.

Eerst maar eens de staat van de lampen vooraf:

8683222986_892f67d27d_b.webp


8682109049_a6f3183a7b_b.webp


Zoals te zien veel steenslag, viezigheid aan de binnenkant van het glas en een matgeslagen Xenonlens. Buiten het wetsanden moesten ze dus ook even geheel uit elkaar, om schoongemaakt te worden. Dit betekende dus: vastgekit koplampglas loshalen van de behuizing...

De plastic kapjes en de lampen eruit gehaald en de lamp even een minuut of 6-7 op 50 graden in de oven gelegd. Nog steeds met de hand te pakken, maar niet zo warm dat kunststof gaat smelten.

Lamp uit de oven gehaald, en alle kitranden losgesneden met een dun mesje. Wrikken, maar loslaten ho maar. Uiteindelijk met wat stevig hak en breekwerk (nou ja, alles is gelukkig heel gebleven, licht beschadigd om de randjes maar dat zie je toch niet) de truc uitgevonden voor deze Ibiza koplampen:

8682108363_45271ecf84_b.webp


Je moet een schroevendraaier tussen behuizing en glas wrikken (horizontaal zegmaar) en dan met beleid de schroevendraaier omhoog laten komen zodat je helemaal aan de achterkant op de rand van het glas grip krijgt en het naar buiten kan drukken.

Goed, dan krijg je dit:

8683222296_c2a01c5173_b.webp


Begonnen met het glas aan de binnenkant schoon te maken met APC, een borsteltje en wat Eraser. Kwam wel een waas vanaf, en veel stof van een voorheen gebplofte Xenonlamp. Vervolgens aan de buitenkant ook even met APC gedaan, glas was al eens gekleid en een paar dagen terug nog gewassen dus niet vies ofzo.

Lens uit de behuizing gehaald, binnenkant van de grootlichtreflector en de buitenkant van het knipper en stadslicht even voorzichtig met wat 1:10 APC afgenomen.

8683223212_1b61f357c5_b.webp


Begonnen met de lens te reinigen, maar toen bedacht om nog even een foto te maken in het licht, een soort van 50/50:

8682110197_a1daec1c4d_b.webp


Dit is de reeds gereinigde lens naast degene die nog niet behandeld is ( misschien niet zo goed te zien, maar stel je even matglas versus kristal voor 8-())

8683222676_a090922dea_b.webp


Goed, nu het wetsanden van de koplamp, dit ging minder goed dan gehoopt, dus dit moet nog een keer opnieuw gedaan worden: ten eerste ben ik er bijna 2 uur mee bezig geweest en kreeg ik nog niet alle steenslag eruit, ten tweede kreeg ik er een deel van de schuurkrassen niet uit. Heb eerst met 1200, daarna met 1500, daarna met 2000 geschuurd en het toen met Inizio op wol 3 hits met de dap gedaan, maar nog steeds veel krasjes erin. Wat kan ik het beste doen? Grover beginnen en fijner finishen? Of op één of andere manier machinaal proberen te doen?

8682108729_fea8285bbe_b.webp


Goed, dan even het voorlopige eindresultaat, met onder de behandelde lamp en boven de onbewerkte (duidelijk te zien de schuurkrassen op de onderste lamp):

8683221844_319f7617ef_b.webp


Teruggemonteerd, licht aan: k*t, vegen gemaakt aan de binnenkant van de lens en niet weggehaald :|~* Maargoed, het verschil met eerst qua lichtintensiteit is als dag en nacht.

Gelukkig moet de bumper er toch nog een keer vanaf; ben vergeten de stekker van de xenon aan de andere kant weer vast te maken, dus rijd nu met één koplamp rond.


8683221462_bd28061074_b.webp
 
Flinke klus geweest zo te zien. Nog even puntjes op de i en dan is je lamp weer strak. Die plastic kap kan dus niet los zonder de hele lamp te demonteren?
 
Nee, zelfs als hij niet vastgekit is zit hij nog steeds met clipjes rondom vast, en je moet eigenlijk overal rondom de kap los kunnen wrikken, je komt er gewoon niet ver genoeg bij als hij gemonteerd zit.
 
Duidelijk verhaal Camiel. Wel jammer ik heb namelijk wel eens wat vocht in de koplampen. Maar dat zal het nadeel van deze hobby wel zijn. :lol
 
Je kunt eens proberen een ontluchting erin te maken, of zo'n silica zakje achterin de lamp gooien (bij de afdekkap zegmaar).

Xenonlampen hebben één voordeel: ze hebben standaard 2 ontluchtingsgaten onderop en 1 achterop, waardoor je vrijwel nooit vocht in een xenonkoplamp zult zien zitten.
 
Nog een paar plaatjes die ik laatst had geschoten, behoeven verder weinig toelichting:

8678175522_32ea4e7507_b.webp


8677070149_f0e11355de_b.webp


8678174606_78a308ceed_b.webp


8678174744_4835a22f0d_b.webp


8677069033_c61162aee8_b.webp


8678174006_485a330fc5_b.webp


8678174546_cac0a8e60c_b.webp


8677069781_a5b4ea85aa_b.webp


8678183318_8176e6659c_b.webp



Fotografie tips zijn ook altijd welkom overigens :-b