• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Silver arrow

JohnnY

Detailing addict
1 jun 2008
157
62
47
Arnhem
Zaterdag samen met mijn broer (Silver_Ibiza) goed bezig geweest om mijn nieuwe auto zijn 1e echte detailbeurt te geven.

Deze auto heb ik 4,5 maand geleden gekocht wegens gezinsuitbreiding. Daarvoor reed ik in onderstaande auto welke al een paar keer op het forum heeft gestaan.

dscn0712lx0.jpg


De nieuwe auto is een Opel Vectra GTS welke 4,5 maanden geleden met een prima :cool: poetsbeurt is afgeleverd door de dealer. Zelfs na 4,5 maand was er nog bescherming aanwezig. De dealer had dit uitbesteed aan een poetsbedrijf wat bij hun achter zit, ik wil nog steeds aan ze vragen wat voor wax of sealant ze gebruikt hebben omdat deze zolang is blijven zitten.

Omdat de auto eind december mee op wintersport gaat was het tijd voor een nieuwe goede beschermlaag.

De volgende stappen zijn uitgevoerd op de auto:

-Wassen
-Kleien
-PB P. Polish
-PB White Diamond
-PB EXP + Carnauba

We hebben nog geprobeerd om ook een laag Dodo banana armour aan te brengen maar omdat het licht buiten al teveel was afgenomen om 16:30 zagen we niet meer wat we deden. Die stap hebben we na het uitproberen op de moterkap dus laten zitten zodat we een volgende keer nog wat te doen hebben :D

En dan nu de foto's.



Na het wassen lekker het alweer wat meer op een zilvere auto.


img2182bordernu4.jpg


img2183borderdg9.jpg


img2185bordervt5.jpg



Na het wassen kwam het kleien, kol*r* wat was dat een koud klusje met 1 graad boven nul en een lekker windje erbij. De klei was dan ook moeilijk zacht te houden en de vingers vielen er voor het gevoel soms af maar uiteindelijk is het toch goed gelukt.




img2187borderex2.jpg



Volgende stap was het aanbrengen van de polish dit met de LC handpads. De witte pad voor de lak, het chroom heb ik met de oranje pad gedaan.


img2188borderiy5.jpg


img2189borderbj3.jpg


img2190borderkk6.jpg



Na de lak ontdaan te hebben van alle middelen die er ooit op zaten was het nu tijd om het weer op te bouwen.
Te beginnen met de white diamond, heerlijk spul om mee te werken.


img2197borderee7.jpg


img2196borderky5.jpg


img2195borderjw6.jpg


img2193borderwf6.jpg



Nu was het tijd om de auto zijn nieuwe beschermlaag te geven hiervoor is de EX-P + carnauba gebruikt. Dit heeft 1 uur mogen inwerken alvorens we zijn begonnen met uitpoetsen.
In de tussentijd de velgen gewassen en opnieuw in de wax gezet. Bandenzwart was helaas nog niet binnen dus de banden hebben nog de standaard kleur.


img2199borderig4.jpg


img2200borderny1.jpg


img2201borderdo8.jpg


img2202borderwn2.jpg


img2203bordernh8.jpg



Al met al een lekkere dag geweest 11 uur begonnen en 16:30 waren we klaar omdat het te donker werd.
 
óf het liht aan mij, maar de foto's zijn niet in verhouding. De Vectra lijkt nu een Astra ;) Voor de rest glimt ie weer lekker!
 
dacht al even die doet niks aan de velgen :D

maar er klopt iets niet aan de foto's idd, of je moet je ovale velgen hebben :-"
 
He heren, ik ben al achter het probleem, deze foto's zijn gemaakt men een DSR en die maakt de foto's in een andere beeldformaat dan een mijn compacte digitale camera. Ik moet even op zoek naar de juiste beeldverhouding voor deze foto's.
 
In je fotobewerkingsprogramma kiezen voor verkleinen en vaak kan je dan nog een vinkje zetten bij "verhoudingen behouden" of iets dergelijks. Of kiezen voor procentuele verkleingen in plaats vand e pixels "hard" op te geven.
 
Uit gewoonte had ik gewoon 1024x768 ingevuld :schaam . Nu is het hersteld en alle foto's zijn nu in verhouding :party:
 
Ziet er goed uit broer met de goede verhoudingen :-"

Ondanks dat er bijna geen zon was nog lekker wat diepte in de kleur.

Je kunt zo goed het effect van de White Diamond zien. Opeens is die diepte er die je na het polishen nog niet zag.

Echt top spul!!!
 
Lexusfreak zei:
Ziet er heel goed uit, maar waarom heb je de velgen pas na de ex-p gedaan ??

Omdat ik toch een uur moet wachten op het inwerken van de EX-P, mooi de tijd om de velgen te wassen en opnieuw in de wax te zetten.
 
Hierdoor loop je wel het risico dat er tijdens het wassen of afspoelen, vuil van de velgen op je lak spat (die dan aan het curen is). Vervolgens ga je de wax uitwrijven en zo wrijf je het vuil over je lak...

Zelf begin ik altijd met de velgen, daarna was ik de rest van de auto. Zo heb je geen risico op bovenstaande...




meuh
 
Als je met een oude washmitt je velgen wast hoeft er niets te spetteren hoor. Met gewoon je washmitt (licht) nat maken en langs de velg gaan kom je niet in de buurt van de lak. Daarna even afnemen met een droge doek en klaar. Geen druppel die op de lak komt.

Je kunt ook overdrijven met al die methodes van werken. De beschikbare tijd moet ook nog een beetje efficient gebruikt kunnen worden ;)
 
Mooi resultaat hoor....

Als je de foto's bekijkt zie je het ook donkerder worden........grappig....
( om maar aan te geven hoe lang je bezig bent geweest )

Ik moet je wel bekennen dat ik trouwens ook altijd eerst de velgen doe, en daarna pas de rest van de wagen.....
 
Iedereen moet werken zoals ie dat het handigst vindt, was ook geen kritiek....
Ik weet van mezelf dat ik graag royaal met de tuinslang in de weer ben tijdens het wassen, dus spettert het nogal eens... :-b
Vandaar mijn volgorde.

En de tijd tijdens het curen gebruik ik bijvoorbeeld om de stofzuiger ff te pakken en het interieur te stofzuigen...



meuh
 
kootje zei:
En de tijd tijdens het curen gebruik ik bijvoorbeeld om de stofzuiger ff te pakken en het interieur te stofzuigen...

Als je bang bent dat er met de velgen wassen misschien vuil op de lak komt ben je dan niet bang dat je met de deur openen om te stofzuigen de sealant op en achter het handvat aanraakt en daarmee aantast?
 
ik ga altijd ff binnen wat drinken of zet de velgen in de wax
reden ervoor, als ik hem in de ex-p zet is dat als ik een volledige beurt doe en geen snel wasbeurtje
en de volledige beurten doe ik in de garage, aangezien die een beetje krap is wil ik de vloer niet nat hebben omdat ik er dan zelf in sta
 
'Normaal' gesproken, tja wat is tegenwoordig nog normaal, begin je gewoon met de velgen. Is iets dat ik me ook heb aangeleerd en dit werkt gewoon het beste vind ik. Als je je banden met bijvoorbeeld SD of APC doet ontvetten wil je gewoon geen spetters op je lak hebben. Hetzelfde geldt als je met een EZ brush aan de gang gaat om ook het velgbed mooi schoon te krijgen.

Tijdens het curen van een sealant zijn nog genoeg andere dingen te doen hoor. Denk hierbij aan trims zwart maken, ramen reinigen, banden voorzien van een dressing, interieur etc etc.

JohnnY zei:
Als je bang bent dat er met de velgen wassen misschien vuil op de lak komt ben je dan niet bang dat je met de deur openen om te stofzuigen de sealant op en achter het handvat aanraakt en daarmee aantast?

Als ik zou moeten kiezen tussen remslijpsel op de sealant of mijn hand die de sealant aanraakt zou ik het wel weten... :-"

Als jij je velgen schoonmaakt zonder zooi op je lak te krijgen zou ik dat lekker gewoon zo blijven doen, iedereen werkt tenslotte zoals hij/zij dat zelf het handigst vindt. Er zijn ook genoeg mensen die het gewoon anders doen!
 
als je het goed wil doen is de volgorde;

- interieur reinigen incl deurposten
- motor reinigen
- banden en wielkasten reinigen
- uitlaat reinigen
- wassen
- kleien
- wassen
- indien nodig paint correction
- cleanen als je de boven genoemde stap overslaat
- polishen( voeden)
- waxen
- eventueel na bewerken met en detailer spray

maar iedereen heeft z'n eigen werkwijzen, en als dat voor jou werkt moet je vooral lekker zo blijven werken;)