• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Snel last van kalk op voorruit

Donovan

Detailing guru
27 okt 2019
197
135
Hallo allen!

Kort vraagje. Hoe kan het komen dat ik zo snel last heb van kalk op mijn voorruit?
Mijn auto had op de oude ruit enorm veel kalk zitten wat ik er met geen mogelijkheid uit kreeg.

Ik heb de ruit laten vervangen bij autotaalglas. En nu binnen een aantal weken beginnen de kalk vlekken weer terug te komen. Je ziet ze erg goed met de regen.
De ruitenwissers laten een waas achter die snel weer weggaat gepaard met waterdruppel strepen.

Ik heb al nieuwe ruitenwissers gemonteerd en de auto word wekelijks gewassen. De ramen maak ik altijd schoon met Autoglym glasreiniger. Heb ook die van Meguiars gebruikt, maar dat maakt geen verschil.

Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Kalk op je voorruit, komt niet van regen. Ook niet van je raam zelf of je ruitenwissers.
Ergens heb je dus iets met kalkrijk water. Bijvoorbeeld een sproeiende buurman of iets anders (chemisch) wat zulke vlekken veroorzaakt.

Die “bron” zou ik eerst opsporen.

En daarbij, een fotootje waar het op te zien is, maakt het iets makkelijker om mee te denken. Plak dan wel een stukje tape ivm scherpstellen.
 
Ik weet dat het water hier in noord-holland nogal kalkrijk is. Daarom probeer ik de ruiten na het wassen zo snel mogelijk weer droog te maken.
Verder staat de auto op mijn eigen parkeerplaats weg van tuintjes of andere plekken waar water vandaan kan komen.

Op mijn werk staat de auto overdekt in een parkeergarage, daar kan het ook niet van komen.

Dus de bron... eerlijk gezegd geen idee haha. Ik weet wel dat de auto van mijn zus en pa het ook hebben, alleen niet zo heftig als ik het ervaar.

Dit zijn de vlekken waar ik het over heb.
IMG_20200107_062319.jpg
 
Misschien water uit je ruitensproeierreservoir? Probeer eens om dat reservoir te vullen met kalkvrij water (bijvoorbeeld door voor het water wat je in het reservoir giet, via een ontkalkingsfilter af te tappen).
 
Vergis je niet in eventueel water dat via het beton in de garage op jouw ruit valt (zuurgraad)
Regenwater voor de ruitensproeier (wel filteren) als optie
 
Maar parkeren zijn zus en zijn pa daar ook dan op zijn werk? De parkeer garage kan wellicht wel bijdragen aan de grotere aanwezigheid bij de auto van @Donovan maar denk ook aan plaatselijk heel hard water.
 
Je zou denken dat dan de parkeergarage overblijft ja haha.

Maar de parkeergarage is echt kurkdroog. Verder heb ik ruitenvloeistof van de BP niet aangemengd met water.
Zou het dan wellicht kunnen komen door het water uit de tuinslang? Dat dat heel snel in de ruiten trekt?

Op mijn oude auto had ik er bijna geen last van. En die stond op dezelfde plek in de parkeergarage op werk en bij mij thuis... hmmm haha

Zou een glascoating op de ruit helpen?
 
Altijd dezelfde sproeiervloeistof?
Is het wel kalk? Hoe constateer je dat? Dit soort vlekken zie je ook bij (helaas te vaak) vettige sproeiervloeistof..
 
Ik heb een tijdje vloeistof van de action gebruikt. Maar daar begin ik niet meer aan. Ik gebruik inderdaad vaak die van de bp. Ook omdat ik daar altijd tank.

Wellicht moet ik overstappen op een andere vloeistof. Nog aanraders?
 
Volgens mij komt het inderdaad (vooral) van de ruitensproeiervloeistof. Ik had laatst namelijk de voorruit gepolijst en er waren geen vlekken meer te zien in de regen. Later de ruiten gesproeid met ruitensproeiervloeistof en de vlekken waren er weer. Dit was trouwens wel goedkope ruitensproeiervloeistof van de automaterialenzaak. (2x 5 liter voor €5)
Ik heb nu Dodo Juice Spirited Away icm gedemineraliseerd water welke ik ga gebruiken zodra de goedkope vloeistof op is en dan kijk ik of de vlekken weg blijven.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Je zou denken dat dan de parkeergarage overblijft ja haha.

Maar de parkeergarage is echt kurkdroog. Verder heb ik ruitenvloeistof van de BP niet aangemengd met water.
Zou het dan wellicht kunnen komen door het water uit de tuinslang? Dat dat heel snel in de ruiten trekt?

Op mijn oude auto had ik er bijna geen last van. En die stond op dezelfde plek in de parkeergarage op werk en bij mij thuis... hmmm haha

Zou een glascoating op de ruit helpen?

Ik heb gisteren mijn ruiten ook aangepakt. Ik heb eerst de glas polish van AF gebruikt met een mf handpad, maar dat hielp ook niet! Ik bleef dezelfde vlekken hebben.
Mijn tip: probeer eens een finishing polish op een finishing pad icm de DAP.
Zou daarna wel weg moeten zijn. Nadien beschermen middels sealant zoals Rain X, TW rain kleer of een glasscoating
 
Ik heb inmiddels even een test gedaan met een handapplicator.
Heb een klein stukje van de ruit gedaan. Gelukkig is het totaal niet hardnekkig.

Ik heb mijn reservoir nu gevuld met 5 liter gedemineraliseerd water. Ik ga hem daarmee hopelijk even goed doorspoelen om te zorgen dat de oude vloeistof er uit is. Als hij leeg is ga ik de ruit verder polijsten en de autoglym vloeistof aanschaffen.

Bedankt voor de adviezen allemaal!
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik heb de auto in de wasbox afgespoeld in verband met al het zand/stuifmeel. Alleen met water, dus geen hotwax of iets dergelijks. Hierbij de voorruit goed meegenomen en er waren daarna geen dergelijke vlekken of überhaupt vegen meer te zien. Ik denk dus dat het echt aan die goedkope ruitensproeiervloeistof ligt maar de tijd zal het leren...