Heb je nog geen Foamlans/Emmers/Grit Guards? Voor zowel motor als auto is een goed was-arsenaal toch wel het begin.
(VOOR)WASSEN -->
- Sterkere prewash in een sprayer/drukpomp of mildere foam zoals de Artico Magico in de foamlans.
- Voorwas laten inwerken.
- Afspoelen.
- ...(Insect Remover gebruiken indien nodig - Eveneens in laten werken en afspoelen)...
- Non-Ferro sprayen op merendeels van de motor. (IJzerdeeltjes lossen op, maar is ook een goede extra voorwas)
- Non-Ferro laten inwerken. (Kleurt paars bij aanraking met roestende ijzerdeeltjes)
- Non-Ferro inborstelen met natte kwast, gaat nu flink schuimen c.q. heractiveren.
- Non-Ferro opnieuw laten inwerken.
- Afspoelen.
- ...(Indien nodig herhalen)...
- Handwas. (Handschoen/kwast/borstel)
- Afspoelen.
- Kleien (Voldoende glijmiddel gebruiken. De klei mag niet drooglopen, anders trek je er ''*marring'' in)
- Afspoelen.
*Marring - De klei loopt droog op je lakwerk (of misschien andere materialen) en creert zo een doffe vlek. Dit zijn een heleboel kleine krasjes bij elkaar, zoiets als een hele fijne schaafplek. Dit is geen ramp, maar zal met een licht polijstmiddel verwijderd moeten worden.
(Ik heb het nog niet kunnen ontdekken bij mijn klei-praktijken, maar gebruik dan ook liever teveel glijmiddel en géén druk dan te weinig glijmiddel en hard drukken op de klei)
REINIGEN -->
Mijn voorkeur heeft het om het blok/uitlaat/kieren en naden/ongelakt kunststof/rubber/etc. te reinigen met een APC.
(All Purpose Cleaner) Ook dit doe je met een kwast omdat dit wel zo makkelijk is bij lastigere delen. Ik gebruik zelf graag de APC+D van
Poorboys World voor vele doeleinden. De ''+D staat voor ''+ Degreaser''. Zo maak ik alles nóg beter schoon. (APC's leng je aan met water, bijv. 1:10)
ONTVETTEN -->
Ontvetten doe je met een product als
Gyeon - Prep of
Nanolex - EX. Deze bevatten een alcohol en ontvetten zonder het materiaal aan te tasten. Een brandschoon oppervlak zal de hechting/werking van je producten verbeteren.
(Met name bij coating erg belangrijk)
Eén MF-doek spray je wat ontvetter op, neemt de materialen af en neemt met een andere schone/drogen doek het residu weer af c.q. nawrijven. Nu is alles brandschoon en klaar voor verdere stappen.
Wax/Dressing/Coating -->
De Collinite - 845 is een goede hufterproof wax. Gebruik dit op je lakwerk, ruitje, uitlaat, velgen, etc. Gebruik een wax niet op ongelakt kunststof en rubbers want dit zal gaan vlekken en daarbij ook de hechting van je andere producten tegenwerken.
Bij de
Gyeon - Trim Set zit, dacht ik, ook
Gyeon - Prep als ontvetter. Ik zou dit flesje bij je Trim-setje houden en daarnaast nog een extra fles ontvetter erbij nemen.
TIPS -->
Extra kwasten en doeken zijn noooooooit verkeerd om te hebben. 2-3 kwasten voor Non-Ferro/APC/Whatever en verschillende doeken voor wax/ontvetten/etc. is altijd makkelijk. Zo heb je altijd wel een schone kwast/doek, maar ook reserve voor als je een doek laat vallen op de grond of iets dergelijks.
Handpads zijn ook altijd makkelijk om extra van te hebben. Voor het aanbrengen van dressings, wax, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar de
Monello - Disco Rosso (Rood van kleur) of Disco Nero (Zwart van kleur) Zo zijn er van dit type verschillende formaten en vormen, maar alleen de kleuren verschillen.
Check de Motor Clean Tab in de webshop voor handige producten, zoals zittingreiniger / vizierreiniger / etc. Een glad zadel is simpelweg gevaarlijk. Slecht zicht uiteraard ook en dan zijn vochtige doekjes altijd makkelijk om bij je te hebben. (Zoals wel meer producten)
Neemt nogmaals contact op met CC als je meer informatie wilt over de laatste vraag die je stelt.
Bedenk je ook dat er hoogstwaarschijnlijk nog wel meer bestellingen zullen volgen om bijv. ook de auto te gaan doen. Vervolgstappen als polijsten en dergelijke.