• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

startproblemen na wassen van de auto

volvopilot

Detailing chief
7 mrt 2018
79
75
29
Gister heb ik mijn auto gewassen (S40 uit 2006 met 1.8 benzine). Ik heb hierbij ook een foamgun gebruikt.

vandaag startte ik de auto voor het eerst sinds het wassen. De auto sloeg niet aan en na ongeveer 5 maal proberen en langdurig de startmotor te laten draaien sloeg de motor aan. Klein beetje rook, en het stonk wat. Na een minuutje liep de auto weer goed, geen stank, geen rook.

Ik heb de motorkap tijdens het wassen geen enkel moment open gehad.

Nu ben ik een beetje huiverig voor het wassen de volgende keer. Zeker omdat ik voor het eerst foam gebruikt heb. Iemand enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen en mensen die dit ook wel eens gehad hebben? en wat kan ik hieraan doen om te voorkomen?

mijn hypothese is dat er foam in het inlaat traject is gekomen. Maar waar begint het inlaat traject? vanuit de airbox zie ik een slang naar beneden gaan. Wellicht de bestuurderskant wielkast?
 
Hey :D

Oef, ik ben zeker geen automonteur of wat dan ook, maar als er foam of water kan komen waar het niet hoort, dan zou je ook niet door de regen of plassen kunnen rijden zonder problemen. ;) Ik denk dus dat er een andere oorzaak is.

Als er toch water/foam onder de kap terecht is gekomen, dan zou je daar nu misschien toch wel het residu van kunnen zien?
 
Is de auto op dezelfde plaats blijven staan of ook een klein stukje verreden?
Bij ons worden beide auto's voor 'n wasbeurt 'n stukje onder de carport vandaan gereden en daarna weer terug eronder.

Ik had bij mijn vorige auto (Mitsubishi Lancer) wel eens problemen met starten na een wasbeurt. Zelfde als wat jij aangeeft: lang moeten proberen te starten, moeilijk aanslaan, eerst 'n tijde niet lekker lopen met veel rook en wat stank. Met mijn Lexus heb ik er nog nooit last van gehad, maar ook mijn vriendin haar huidige auto (Opel Astra G) heeft er soms ook wel eens last van. Eens over met de garage gebeld en die vroeg gelijk: heb je de auto een klein stukje verreden? Dat schijnt dat als gevolg te kunnen hebben.
 
Grappig dat laatste wat je noemde.

Ik heb de auto voor de wasbeurt ongeveer 200 meter verreden. Daarna gewassen. De dag erna start problemen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat door dat stukje rijden er een verschil is tov wassen terwijl de auto al een tijd stilstond op die plek
 
Met diverse BMW’s ook gehad, na extreem korte stukjes (meters) wilde deze amper nog lopen. Nu nooit meer te korte stukjes en nooit meer aan de hand gehad.
 
In mijn geval doet de rook/geur vermoeden dat er toch foam in de inlaat terecht gekomen is...

Toch wel erg grappig dat er meerdere zijn die dit herkennen. Ik schrok wel een beetje toen die niet startte namelijk.
 
Wat ik gok (ik ben wel monteur maar geen auto monteur).
Dat inderdaad met een koude motor de auto heel weinig verreden word, dan is de motor nog (erg) koud en koud staat het benzine mengel altijd vrij rijk afgesteld. Door de paar meters met koude motor verrijden blijft hij echt koud en zet je hem denk ik weg met nog wel wat onverbrande benzine in de motor. Dit als gevolg hebbende dat hij met de volgende keer starten eerst met horten en stoten die benzine er nog moet "uit gooien" ?

Het is maar een theorie ;)
 
  • Leuk
Reactions: spik3y en Altos
He hallo,

Zou het niet in water zoeken wat bij de motor is gekomen.

Zelf een benzine mondeo. Als je deze direct starten wil, moet hij ook een tijdje doorstarten. Als je hem voor gloeit alsof het een diesel is, doet hij het direct.

Dealer garage gaf aan dat het brandstof systeem eerst op druk moet komen en daarom eerst soort van voor gloeien.

Zoek het dus in starten, nihil rijden en motor uit. Zoals aangegeven te weinig of te rijkelijk brandstof mengsel in de motor als gevolg van de brandstof druk naar/in de motor lijkt mij het euvel.

Succes
 
Paar keer precies hetzelfde doen, zonder wassen. En ook met wassen.
Als je enkele tests doet, weet je beter waar je het moet zoeken.
 
Tijntje: dat op druk komen van het brandstofsysteem, zal merk-afhankelijk zijn. Ik weet dat bijvoorbeeld bij de VAG-groep al heel lang de brandstofpomp begint te lopen zodra het bestuurdersportier wordt geopend (hoor je ook door het zoemen van de pomp).

Een andere mogelijke oorzaak van het lastig starten is dat er mogelijk wat foam op de druksensor voor de inlaatdruk is gekomen, waardoor deze niet goed detecteert of er inderdaad lucht wordt aangezogen door de motor.
 
Inmiddels weer de auto gewassen. Dit keer gelukkig geen problemen, maar ik heb de wielkast linksvoor wat vermeden met foam/afspuiten met de HD. Er lijkt namelijk voor het spatbord een opening te zijn voor het luchtinlaat traject.

Ik denk dus dat ik vorige keer hier foam/water in gespoten heb waardoor de motor wat moeite had met starten.

luchtfilter heb ik even preventief vervangen, deze is volgens mij wat nat/vochtig geweest. Zat een donkere vlek op.
 
Als je motor koud is gebruikt hij de choke oftewel hij spuit meer benzine in,als je de auto dan uit zet terwijl hij nog op de choke staat blijft er benzine in je systeem staan.
Als je dan erna met koude motor start spuit hij weer extra benzine in en verzuipt hij dus als je pech hebt.