• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag behandelen

Steef CivicEP2

Detailing addict
17 jan 2010
55
52
Goededag allemaal. (ik ben nieuw hier)

Ik heb een vraag over steenslag. Met zoeken kwam ik er niet echt uit.

Ik heb allemaal putjes steenslag op me motorkap en bumper. Nu heb ik wel met een lakstof deze plekje weer voorzien van lak, alleen is het er niet mooier op geworden.

Nu heb ik op een andere site het zo genoemde wetsanden gevonden: http://meguiars.nl/forum/viewtopic.php?t=4364

Is dit te doen voor een beginner?
Zoja, zou iemand mij een lijst en artikelnummers kunnen geven van Carclean met de artikelen die ik kan gebruiken.

Het liefst niet de duurte artikelen svp :)

Mijn dank is groot!,^^
 
Welkom!

Is dit te doen voor een beginner?

Kort door de bocht en naar mijn bescheiden mening...: Nee :no

Je kunt beter de Langka set nemen:

https://www.Carclean.com/zoeken?search=langka

Uitleg:

https://forum.Carclean.com/threads/langka-complete-chip-paint-repair-kit.1668/
 
stimpy68 zei:
..Kort door de bocht en naar mijn bescheiden mening...: Nee :no

Bescheiden of onbescheiden, niet proberen, tenzij je een spuitjob toch al niet uitsluit.

ik heb (nog) geen ervaring met het langka setje, maar het ziet er gedegen uit.

Hans
 
De Langka set werkt alleen met verse lak van de lakstift. Het is bijzonder lastig om met de blob-eliminator de opliggende lak, zeker als deze al geruime tijd aanwezig is, te verwijderen. De set is bedoeld voor het in een keer wegwerken van steenslag. TS heeft zo te lezen de steenslag al veel eerder aangepakt, met waarschijnlijk opliggende druppels als gevolg (teveel lak voor de beschadiging.

Voor mijn review van de Langka set: klik hier

En ik ben het met Stimpy68 eens: wetsanden is geen klusje voor de beginnende detailer. Je zal niet de eerste zijn die dwars door de lak gaat.
 
@SG, ik zie het, maar het zijn niet mijn foto's aan de directory te zien (marcored, dus wie zou dat nou zijn ...... ;) )
 
@Martin: zie jij een mogelijkheid om dit te verhelpen want het is wel een heel goed stukje wat door velen gezien en gebruikt mag worden !

@CC: zit er een mogelijkheid in om bepaalde foto's in beheer van CC te zetten zodat die soort 'problematiek' in de toekomst weg valt. ( Uiteraard met toestemming van de origine poster ( en ja ik weet dat het een 'druk' zet op de internetverkeer / verbruik ))
 
@MK-US Ik ga proberen de foto's te achterhalen, maar dat zal even zoeken worden. Ik vind het zelf ook jammer dat de foto's er niet op staan. Ik vind je idee wel heel goed!

@John 623: lang, heel lang, uiteraard afhankelijk van hoe vaak je het gebruikt. Je hebt maar heel weinig nodig. Het meest belangrijke in de set zijn de blob eliminator en de hulpmiddelen, vooral het kaartje en het doekje. De stiftjes kunnen bij wijze van vervangen worden door satéprikkers oid. En in de andere 2 flesjes zitten een cleaner / ontvetter en sealant (welke detailer deze nog niet in z'n collectie zitten? ;) ) Bij elkaar is het wel erg handig, vooral om dat het doekje niet pluist en het kaartje flexibel is. En de blob eliminator is ook los te verkrijgen bij cc.
 
Dus even kort samengevat. Niet wetsanden wel dat lanka setje gebruiken?

Ik hoop dat er nog wat te doen valt aan de uitgeharde plekjes....
Werkt dit ook met krasjes?
 
@ DKMM: Bedankt voor je antwoordt, zoals je weet detail ik al een hele tijd en doe ook vaak van zulke klusjes dus was wel benieuwd.
De blob eliminator, is dat een polijstmiddel, dan zou ik zo'n setje niet nodig hebben, gezien wat ik zelf kan.

Tim of Dennis,
De stokjes/wattenstaafjes, zijn die ook los te koop bij jullie, de stokje zijn maar voor 1 malig gebruik en voor dat je het weet is het stokje onbruikbaar
Ik weet wel een adres waar ze te koop zijn, zitten netjes in een koker per 100 stuks, dus als je deze in het assortiment wilt hebben stuur je maar een pm
kosten 3x niks
 
@John 623,
de blob elinimator is een weekmaker. Door dit op het doekje te doek (met daarin het kaartje) 'schraap' je als het ware de opliggende lak weg, zodat het een glad geheel wordt. Dit maakt het gelijk lastig voor reeds uitgeharde lak. Ik vermoed dat de weekmakers daarvoor niet agressief genoeg zijn. Het lastigste aan het proces is te bepalen wanneer de verse lak voldoende is uitgehard om alleen de overtollige lak weg te halen. Dit is afhankelijk van de lak, maar ook van de temperatuur.

@Steef, yep, het werkt ook met krasjes. Maar als je echt heel veel steenslag hebt, dan zou ik het niet doen. De Langka set is bedoeld voor her en der een plekje, bij veel schade zou ik eens gaan informeren wat opnieuw spuiten gaat kosten.
 
DKBM zei:
@Steef, yep, het werkt ook met krasjes. Maar als je echt heel veel steenslag hebt, dan zou ik het niet doen. De Langka set is bedoeld voor her en der een plekje, bij veel schade zou ik eens gaan informeren wat opnieuw spuiten gaat kosten.

Ja ik heb hier en daar behoorlijk wat plekjes op me motor kap. Spuiten vind ik een beetje duur...
 
heb je een foto van de motorkap waarop de steenslag rdelijk tot goed te zien is? Kan ik een beetje een indruk krijgen hoe erg het is. Als tijd geen probleem is, kun je het altijd proberen met de Langka set
 
Heb helaas geen foto...:confused:

Maar echt over heel de motor kap zitten de witte putjes verspreid.
Tijd is echt geen probleem. Gaat gebeuren als het beter weer is in een weekend ofzo.

Moet je met de set gelijk heel de motorkap doen of kan je deel voor deel doen?
 
Je moet plekje voor plekje doen. Je kan er dus een meerjarenproject van maken als je dat wilt. Het is bedoeld om her en der plekjes onzichtbaar te maken. Hoe meer plekjes, hoe langer het duurt. Zorg wel dat je een goede lakstift in de kleur van de auto hebt. Deze zit uiteraard niet in het pakket inbegrepen;)
 
ok :) en het is ook niet zo, dat je het moet blijven herhalen wil dat zelfde plekje terug komen ofzo? als je inprincipe op die plek geen steenslag meer krijgt komt het ook neit terug he :)

En ik heb een originele lakstift(kwastje eigenlijk) van de dealer
 
Het kan zijn dat het plekje nog niet helemaal gevuld is, met andere woorden: de kleur is terug, maar het ligt wat dieper dan de rest. In dat geval lekker laten uitharden en later nog eens doen. Dat heb ik ook moeten doen op mijn auto. Oppervlakkige plekjes volstaan met 1 behandeling.

Het kwastje van de lakstift niet gebruiken. Daar zit veel te veel lak aan. Neem het borsteltje van de set en haal er een klein beetje verf mee af. Beter dezelfde handeling nog een keer dan in een keer teveel lak erop die je vervolgens met de blob eliminator weer moet verwijderen. Bovendien: hoe dunner de aangebrachte lak, hoe sneller hij droog is. Naarmate de toegevoegde lak dikker is, droogt de buitenkant harder dan de binnenkant. Bij het blobben denk je dat je kunt gaan blobben, terwijl de lak eronder nog niet voldoende uitgehard is.
 
OK hartstikke bedankt :grinning:

Hier heb ik wat. Ik ga het binnekort bestellen, het resultaat zal ik wel even posten

:)^