• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Subaru Forester exterieur & interieur

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Voor deze auto maak ik een projecttopic aan, omdat ik de detail over meerdere dagen zal uitsmeren.
Foto vooraf...ziet er prima uit toch?

DSC01841.jpg


Wat vervuiling in beeld gebracht:

DSC01834.jpg


DSC01844.jpg


Tenslotte de lakdefecten. De auto zit vol met swirls, waskrasjes, maar vooral op de portieren veel vegen.
In de foto's hieronder heb ik zo goed als mogelijk de defecten proberen weer te geven.

Swirls

DSC01845.jpg


DSC01835.jpg


Swirls en vegen op de achterstijl

DSC01839.jpg


Vegen boven de deurgreep

DSC01836.jpg


DSC01837.jpg


Swirls op de portieren, krasjes van sleutels en vooral ook wat doffe lak

DSC01838.jpg



Nu de beginsituatie duidelijk is heb ik een stappenplan in gedachten welke ik de komende dagen ga uitvoeren.
Gisteren ben ik begonnen met het wassen van de auto, volgens het alombekende twee emmersysteem.
Hierbij heb ik een flinke scheut Meguiairs APC aan de Poorboy's Slick & Suds toegevoegd. Tevens met behulp van allerlei borsteltjes en kwastjes de rubbers en kunststof delen goed ontvet. Deurspnningen, kiertjes en natuurlijk de hoeken en gaten bij de achterklep en motorkap zijn ook uitgebreid meegenomen. Onder de motorkap wat zand (net terug van vakantie) weggehaald, waarna over een paar dagen het kunststof daar kan worden gevoed.
De banden zijn grondig schoongemaakt en ontdaan van smurrie met behulp van APC, de velgen heb ik ook maar meegenomen toen ik toch met APC bezig was.
Na het wassen de auto goed afgespoeld en de voorbumper ingespoten met Valet Pro tar & glue remover. Hier zaten wat vervelende vliegenlijkjes die met wassen absoluut niet weggingen. Vervolgens heb ik de gehele auto nogmaals gewassen met Iron-X soapgel en heb ik ondertussen de velgen ingespoten en ingeborsteld met Valet Pro Bilberry. Hierdoor greraakte een ruime hoeveelheid remstof opgelost, maar nog lang niet genoeg. Het betreffen hier aluminium velgen, met een behoorlijk open structuur. Remstof en slijpsel is al te ver ingeslepen. Na 4 behandelingen met Iron-X cleaner is een groot gedeelte verdwenen, maar niet alles. Wellicht dat kleien nog iets uithaald.
De auto in zijn geheel met ruim water afgespoeld alsmede de velgen en de auto binnen gereden.

Vandaag staat op de planning:
- Kleien
- Afplakken
- Interieur stofzuigen
- Bekleding reinigen met extractor
- Kunststof delen interieur ontvetten
- Voeden

Als er tijd over is wil ik een start maken met het polijsten, maar hier heb ik ook morgen en overmogen nog voor.


Dag 2

Dat was het wel weer voor vandaag.
Het enige dat nog gepolijst dient te worden zijn de voor en achterbumper evenals de achterklep.
Zoals beloofd wat foto's in deze post.

Tijdens het kleien kwam er behoorlijk wat vervuiling van/ uit de lak.

Dit is van de achterklep:

DSC01853.jpg


Dit is van 1 portier...dan hoef ik vast niet uit te leggen hoe de stukken klei er verder uit hebben gezien:

DSC01854.jpg


Het detailen van een zwarte auto gaat zeker niet mijn favoriet worden.
Ik erger me tijdens het detailen groen en geel aan alle oneffenheden die ik zie. Daarnaast word ik er echt niet goed van, dat ondanks wat ik ook probeer er gewoon vettige vegen achterblijven. Frustreert onwijs, heb al van alles geprobeerd. Vijf verschillende soorten doeken, spruzzo, spray & wipe....die vegen blijven zitten. Morgen wil ik de auto nogmaals uitgebreid nalopen met een schone doek en spray en wipe op de vegen zover mogelijk weg te krijgen. Het zijn gewoon overblijfselen van de polijstmiddelen. Ik heb goede hoop dat het sowieso wel verdwijnt wanneer ik de lak voorzie van een sealant, maar omdat dit me nooit eerder opgevallen is wil ik ze nu gewoon weg hebben. Zeker met een zonnetje erop lijkt die vettigheid ook wel op hologrammen, dus...weg ermee!

Wat plaatjes om duidelijk te maken wat ik zoal bedoel.
De motorkap na Mezzo...je ziet dat de metallic flakes al mooi beginnen terug te komen, wat je verder ziet is de vette waas waar ik het over had.

DSC01865.jpg



Een plaatje van de motorkap na Finale...wel vanuit een voor mij gunstige hoek 8-o , want ja, ook hier is de vette waas nog wat aanwezig:

DSC01864.jpg


Natuurlijk ben ik dan ook zo eerlijk een plaatje te delen waarop goed zichtbaar is hoe de auto er nu over het algeheel genomen uitziet, 80% correctie, weg swirls, voor een groot deel bye bye waskrassen, maar hallo, vette waas :D

DSC01862.jpg


De onderstaande foto's waren puur voor mezelf om per stap vast te leggen hoeveel en of ik wel correctie zou behalen.
Foto 1 = na Inizio...stoft enorm en geeft de lak een ontzettend doffe look
Foto 2 = na Mezzo...gelukkig al een heel stuk minder dof
Foto 3 = na Finale... veegkrassen foetsie en een wat strakker resultaat

DSC01874.jpg


DSC01875.jpg


DSC01876.jpg


Er gaat toch best veel tijd in deze detail zitten.
Ik weet nu al dat ik zeker niet tevreden zal zijn, maar dit hoop ik toch eens ruimschoots goed te kunnen maken wanneer ik de auto nogmaals mag doen.




Dag 3

Na alle 'problemen' van gisteren vandaag vol goede moed verder gegaan.
Ook de kunststof delen als de voor en achterbumper, maar ook de spoiler zijn gedaan met dezelfde combinatie als op het overige plaatwerk.
Uiteindelijk heb ik de vettige vegen na Inizio en Mezzo maar voor lief genomen. Na behandeling met Finale werd het steeds wat minder.
Ik heb er voor gekozen om na het polijsten de auto grondig na te lopen met spray & wipe, de vette waas werd hierdoor zeker 90% minder.

Als afwerking heb ik gekozen voor:
- Poorboy's EX-P sealant welke ik machinaal verwerkt heb op een concorso pad
- De sealant heb ik afgetopt met Dodo Juice Blue Velvet Pro
- Kunststof delen zijn behandeld met Poorboy's trimrestorer, waarvan de dakrails en kunststof rond de ruitenwissers met CarPro perlcoat
- Wielkasten zijn eveneens behandeld met CarPro perlcoat
- Banden zijn voorzien van een laagje Wolfgang Tiregel

Even een opfrisser :rules ....dit was de situatie:

DSC01852.jpg


En dit trof ik vanochtend aan...

DSC01878.jpg


Maar zoals ik al zei, met goede, frisse moed verder.
Na de EX-P sealant kwam dit tevoorschijn:

DSC01880.jpg


Erg lelijke lakbeschadiging werd nu wel ernstig zichtbaar.
Strakke, zwarte lak en....flakepops!

Uitpoetsen van de sealant:

DSC01881.jpg


En tenslotte helemaal uitgepoetst:

DSC01885.jpg


DSC01886.jpg


Eerder had ik het over een resultaat van 80%. Ik durf te concluderen dat ik een 90% correctie heb behaald.
De diepergelegen krasjes zijn niet weg, dat gaat ook niet met een DAP500 denk ik. De uitlaten kreeg ik niet helemaal netjes, maar dit is goed genoeg.
De kunststof delen zal ik de komende dagen nog wat vaker voeden om te voorkomen dat het gaat vlekken.
Na 3 dagen hard werken heb ik vooral veel spierpijn, maar ben ik trots op het resultaat. Belangijker nog...mijn vader is er helemaal blij mee.
Hieronder wat eindresultaat plaatjes.
Bedankt alvast voor alle tips die ik wederom gekregen heb!

Heerlijke reflectie:

DSC01898.jpg


DSC01902.jpg


DSC01904.jpg


DSC01906.jpg


Hieronder twee eindplaatjes van wat vooraf door mij als probleemplekken werd gezien:

DSC01907.jpg


DSC01908.jpg


En weer wat plaatjes:

DSC01909.jpg


DSC01910.jpg


DSC01912.jpg


DSC01913.jpg


DSC01916.jpg


DSC01919.jpg
 
Goedemorgen Maaike,

Ik heb het niet gelezen, maar vergeet je niet ook de deuren en deursponningen te reinigen voordat je met de lak correctie gaat beginnen? Dan weet je zeker dat nergens meer zand uit kan komen tijdens de stap lak corrigeren.

Ik zou pas als laatste afplakken, omdat je vooralsnog niet weet of je aan polijsten toe zult komen vandaag. Mocht je morgen pas daarmee willen starten, dan starten met afplakken. Hoe minder lang het zit hoe beter.

En denk bij het afplakken na over in welke richting de polijstschijf over de tape zal draaien. Zorg dat je bij overlappende stukken tape daar rekening mee houdt. Als je bij het afplakken daarmee rekening houdt, dan zal het tijdens het polijsten niet los komen.

Fijne dag en tot later,
Aficior
 
Goedemorgen!

Deursponningen zijn ook uitgebreid meegenomen.
De auto wordt altijd met de hand gewassen en was vorige week nog gedaan. Erg vuil was de auto dus niet. Alle hoeken, gaatjes, kieren, sponningen etc worden dan ook meegenomen.
Scheelt een boel werk!
Afplakken doe ik ook het liefst op het laatste moment. Eerst eens kijken hoe ver ik kom vandaag. Als ik moet gaan plakken en morgen pas verder ga, kan ik beter morgen plakken, want anders krijg ik ook nog eens lelijke plakresten waar ik me druk op moet gaan maken ;)

Met de tape heb ik trouwens altijd ruzie, hoe ik ook plak. Uiteraard doe ik dit wel zorgvuldig, als iets irritant is, dan is het losrakende tape tijdens het polijsten.
Bedankt voor je feedback!
 
Zoals op onderstaande afbeelding weergegeven is helemaal fout, wanneer je bijvoorbeeld een DAP gebruikt.



De DAP draait rechtsom.
Wanneer je het deel van de auto boven de tape zou willen polijsten, dan zul je de tape los maken op het deel waar het elkaar overlapt. Nu ligt namelijk links op rechts.

Rekening houdend met de draairichting van de DAP zou je beter rechts over links kunnen laten overlappen, dan zoals in dit geval links over rechts.

Mogelijk dat dit je helpt?

Aficior
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik zo terug denk en terug kijk kan ik zeggen dat ik goed heb geplakt ;)
Ik probeer sowieso altijd in 1 stuk te plakken.

Ondertussen een hele dag aan de auto bezig geweest. Mijn God, wat een gedoe nog zeg.
Mezzo op wit = geen resultaat
Mezzo op oranje = nauwelijks resultaat
Inizio op oranje dan = eindelijk, correctie
Inizio op geel = hetzelfde als oranje

Dus gekozen voor:
1) Inizio op oranje
2) Mezzo op wit
3) Finale op zwart

Resultaat: 80% correctie.
Sommige krasjes zitten gewoon te diep, die zou ik met de rotary wel wegkrijgen, maar dat ga ik op deze auto niet uitproberen.
Veel ingebakken shizzle....hars, boomsappen, vogelpoep en vliegenlijkjes.
Die oneffenheden blijf je zien.
Motorkap is volledig gedaan en mijn vader is tevreden met dit resultaat. Morgen verder en dan hoop ik de gehele auto te kunnen doen.

Al mijn klei (2 doosjes), detailspray en nog meer kleine dingen zijn op.
Bestelling gaat vanavond nog gedaan worden.
 
Mooi project, dat ga ik dus even volgen.
Wel verrassend dat je zo'n zware combi nodig hebt, ik dacht dat Subarulakken nogal zacht waren, maar de schijn (en de vooringenomenheid) hebben weer eens bedrogen.
Hopelijk werkt het weer een beetje mee de komende dagen Maaike.
 
Ik dacht ook een lichte combi nodig te hebben.
Testspot wees anders uit. Nu moet ik wel zeggen dat de lak in een niet al te beste staat was.
De auto is zeker niet verwaarloosd (absoluut niet zelfs, mijn vader is er erg zuinig op) maar je ziet dat wassen met een spons, 1 emmer water en een tijdje drogen met een zeem hun tol hebben geeist.
Best zonde, want hierdoor zit de gehele auto vol met veegkrassen, rare doffe plekken en volle bak swirls.
Als het nu alleen swirls waren had ik vast en zeker met een lichte combi vooruit gekund, maar dat is voor nu een no-go.
De motorkap was er eigenlijk het minst erg aan toe. Het dak, maar zeker de portieren...tja, dat wordt nog wat morgen.
Heb mijn camera in de garage laten staan, dus kan nu even geen foto's delen. Het is te slecht hier nu om ff snel naar buiten te lopen.

De motorokap is nu dus al helemaal gedaan en ik ben tevreden met een 80% resultaat. Ik zou wel willen hoor met de rotary, maar ben er nog te weinig geoefend in. Misschien dat ik hem over een jaar nog eens mag doen, dan wil ik de rotary er zeker bij pakken. Over het dak en de motorkap zitten overal een soort druppelvormige plekjes die in de lak gevreten lijken te zijn. Ze worden wel wat minder, maar gaan zeker niet weg. Ik vermoed dat het hier hars en boomsappen betreft die met name in Spanje door de hete zon in de lak zijn gebakken. Over de motorkap zitten verspreid ook wat vogelpoepplekken die al zijn ingevreten. Met het blote oog is al te zien dat de lak hierdoor beschadigd geraakt is, laat staan wat er te zien zou zijn onder een vergootglas...horror...brrrrrrrr
Kleien was ook echt geen overbodige luxe, er kwam zoveel vervuiling van/ uit de lak dat ik gewoon door mijn voorraad heen ben. Stiekem ook wel een beetje mijn eigen schuld, want om een of andere reden presteer ik het iedere keer opnieuw weer om een stukje nog goede klei te laten vallen. Tja, we weten allemaal dat dat dan ook een enkeltje kliko wordt. Na het kleien werd de staat van de lak al helemaal duidelijk. Ik heb serieus even staan denken; 'dit wordt helemaal niks'. Ik wist echt niet waar ik moest beginnen. Maar goed, na een paar uur is de motorkap wel weer in nette staat dus dat moet met de rest ook lukken.
Met wat handpads heb ik de handgrepen en spiegels ook al onder handen genomen. Sleutelkrassen, maar ook krassen van nagels en ringen verdwenen als sneeuw voor de zon. Misschien dat ik morgen de echter probleemplekken eerst met de handpads te lijf ga. Bevalt prima!

Belangrijkste voor nu is om er voor te zorgen dat de auto er weer mooi zwart en glimmend bijstaat. Dat gaat zeker lukken... goed beschermen, twijfel alleen of ik een sealant zal pakken of eerst een duurzame wax (collinite) en hierna zal aftoppen met een mooie Dodo Juice wax. Gelukkig kan ik in de garage werken, buiten is nu absoluut niet te doen.
Heb mezelf zojuist voorgenomen voor een leger aan Piccolo Nero doeken te bestellen en wat van die kleine Poorboy's spray flesjes. Die ga ik vullen met Pb's Spray & Wipe 1:1 waarna wat doekjes en zo'n flesje een vaste plaats gaan krijgen in de auto's van mijn ouders. Dit is een mooi project, vooral frustrerend want op deze kleur zie je letterlijk alles. De inizio (ik heb de menzerna variant) is een DRAMA om uit te poetsen, het is net gum. Waardoor het lijkt of je vette vegen blijft zien. Behoorlijk irritant kan ik je vertellen. Maar goed, ik heb geen vakantieplannen en deze hobby is voor mij pure ontspanning, dus ik zal nog wel even bezig blijven deze week. De interieur detail is trouwens opgeschoven naar woensdag. We willen eerst het exterieur helemaal gedaan hebben.
Ben erg benieuwd of ik een goed en tevreden resultaat kan bereiken op deze auto.
 
Fijn dat je binnen kunt werken, want ik moest vandaag toch regelmatig aan je denken, wanneer het water met bakken tegelijk uit de hemel kwam vallen.

Ik ben ook een beetje verbaasd dat de lak zo hard is, maar dat bevestigd maar weer dat een testspot een absolute must is.

Zonde dat je niet voor de volle 100% kunt gaan. In de voorstel foto’s LIJKEN de defecten niet zo diep, maar blijkbaar zijn ze dat dus wel. Zeker op zo een donkere auto zie je inderdaad alles, dus valt er niets te verbloemen. Mogelijk dat je aan die ingevreten stukken nog wat kunt doen door ze aan het einde te voeden met Poorboys World Blackhole. Mogelijk dat ze dan wat minder opvallend zullen zijn.

Ik blijf je even volgen met dit barre weer Maaike en wens je veel succes en natuurlijk droog en warm weer van ongeveer 22 graden Celsius.

Fijne vakantie en ga zo door… Heb ik wat leuks te lezen en om mee te leven.

Aficior
 
Maaike is denk ik hard aan het werk en heeft geen tijd voor updates.
Eens kijken of ze vanavond nog wat energie over heeft om ons op de hoogte te houden.
 
Dat klopt...
Heb net even snel een bestelling geplaatst, mijn spullen vliegen er doorheen deze dagen.
Vanavond een update met wat foto's...
 
Ook even een flink baalmoment. Ik krijg met behulp van de Monello doeken (heb ook nog een kleine hoeveelheid DJ doeken) met geen mogelijkheid fatsoenlijk het polijstresidu afgenomen. Het blijft stug zitten, ook wanneer ik Spruzzo gebruik geen verschil.

Het tweede probleem; wanneer ik iets meer druk zet het residu weg te krijgen, veeg ik zo talloze krassen in de lak. Ik probeer nog even wat panelen af te maken, maar als het niet verbeterd dan stop ik ermee. Hier word ik niet vrolijk van...
 
Misschien heb je te lang doorgepolijst waardoor het polijstmiddel gaat gummen. Dat is wat lastiger te verwijderen.

Je zou een drupje Finale bij de Mezzo of Inizio. Hierdoor wordt het wat olieachtiger en makkelijker te verwerken/af te nemen.
 
Ik maak enkel een dambordpatroon bij de inizio. Die stoft hoe dan ook als een malle.
De veegsteepen verdwijnen trouwens na finale op zwart.
Dit is ook echt een kleur waarop je letterlijk alles ziet. Als alles gepolijst is goed nalopen met spray & wipe. Hopen dat dan de vettige resten verdwijnen
 
Met spray & wipe zul je wel wat 'schoonmaken', maar de echte vettigheid haal je alleen weg met Spruzzo/Eraser of een ander middel wat daarvoor gemaakt is.
Je kunt ook na de Finale met bijvoorbeeld Auto Finesse Rejuvenate of PB Pro Polish de lak voorbereiden op wax/sealant. Dan heb je mijns inziens minder kans op vegen/krassen door uitpoetsen van de restjes Finale?
 
Flink klus zeg, hoop dat het netjes gaat worden. Als ik het zo lees/zie moet dat haast wel goedkomen. Succes! :)^
 
Het is niet de finale die vettigheid achterlaat.
Het is met name de inizio... Wat een troep. Ben tot op heden niet verder gekomen dan het dak, portieren, spatborden en achterschermen (3 stappen met soms zelfs meerdere hits). Ben er klaar mee haha.
Hoeveel ik ook met Spruzzo nabehandel en met welke doeken, maakt geen reet uit (sorry). Er blijft een vettig waasje achter, maar ook hierbij geldt dat het maar net is vanuit welke hoek je kijkt. Mijn vader bijvoorbeeld die ziet het niet eens. Ik ga nu even verder met het afwerken van de portieren.
Thanks voor de tips, kom alleen net tot de conclusie dat ik spruzzo ben vergeten bij de bestelling. Handig! In het ergste geval was ik de auto voordat de sealant en wax er op gaan.
 
lekker bezig Maaike! Jammer dat ik het telaat zag had wel graag het polijsten eens van dichtbij willen zien,
daar wordt ik stukken wijzer van haha!