Voor deze auto maak ik een projecttopic aan, omdat ik de detail over meerdere dagen zal uitsmeren.
Foto vooraf...ziet er prima uit toch?
Wat vervuiling in beeld gebracht:
Tenslotte de lakdefecten. De auto zit vol met swirls, waskrasjes, maar vooral op de portieren veel vegen.
In de foto's hieronder heb ik zo goed als mogelijk de defecten proberen weer te geven.
Swirls
Swirls en vegen op de achterstijl
Vegen boven de deurgreep
Swirls op de portieren, krasjes van sleutels en vooral ook wat doffe lak
Nu de beginsituatie duidelijk is heb ik een stappenplan in gedachten welke ik de komende dagen ga uitvoeren.
Gisteren ben ik begonnen met het wassen van de auto, volgens het alombekende twee emmersysteem.
Hierbij heb ik een flinke scheut Meguiairs APC aan de Poorboy's Slick & Suds toegevoegd. Tevens met behulp van allerlei borsteltjes en kwastjes de rubbers en kunststof delen goed ontvet. Deurspnningen, kiertjes en natuurlijk de hoeken en gaten bij de achterklep en motorkap zijn ook uitgebreid meegenomen. Onder de motorkap wat zand (net terug van vakantie) weggehaald, waarna over een paar dagen het kunststof daar kan worden gevoed.
De banden zijn grondig schoongemaakt en ontdaan van smurrie met behulp van APC, de velgen heb ik ook maar meegenomen toen ik toch met APC bezig was.
Na het wassen de auto goed afgespoeld en de voorbumper ingespoten met Valet Pro tar & glue remover. Hier zaten wat vervelende vliegenlijkjes die met wassen absoluut niet weggingen. Vervolgens heb ik de gehele auto nogmaals gewassen met Iron-X soapgel en heb ik ondertussen de velgen ingespoten en ingeborsteld met Valet Pro Bilberry. Hierdoor greraakte een ruime hoeveelheid remstof opgelost, maar nog lang niet genoeg. Het betreffen hier aluminium velgen, met een behoorlijk open structuur. Remstof en slijpsel is al te ver ingeslepen. Na 4 behandelingen met Iron-X cleaner is een groot gedeelte verdwenen, maar niet alles. Wellicht dat kleien nog iets uithaald.
De auto in zijn geheel met ruim water afgespoeld alsmede de velgen en de auto binnen gereden.
Vandaag staat op de planning:
- Kleien
- Afplakken
- Interieur stofzuigen
- Bekleding reinigen met extractor
- Kunststof delen interieur ontvetten
- Voeden
Als er tijd over is wil ik een start maken met het polijsten, maar hier heb ik ook morgen en overmogen nog voor.
Dag 2
Dat was het wel weer voor vandaag.
Het enige dat nog gepolijst dient te worden zijn de voor en achterbumper evenals de achterklep.
Zoals beloofd wat foto's in deze post.
Tijdens het kleien kwam er behoorlijk wat vervuiling van/ uit de lak.
Dit is van de achterklep:
Dit is van 1 portier...dan hoef ik vast niet uit te leggen hoe de stukken klei er verder uit hebben gezien:
Het detailen van een zwarte auto gaat zeker niet mijn favoriet worden.
Ik erger me tijdens het detailen groen en geel aan alle oneffenheden die ik zie. Daarnaast word ik er echt niet goed van, dat ondanks wat ik ook probeer er gewoon vettige vegen achterblijven. Frustreert onwijs, heb al van alles geprobeerd. Vijf verschillende soorten doeken, spruzzo, spray & wipe....die vegen blijven zitten. Morgen wil ik de auto nogmaals uitgebreid nalopen met een schone doek en spray en wipe op de vegen zover mogelijk weg te krijgen. Het zijn gewoon overblijfselen van de polijstmiddelen. Ik heb goede hoop dat het sowieso wel verdwijnt wanneer ik de lak voorzie van een sealant, maar omdat dit me nooit eerder opgevallen is wil ik ze nu gewoon weg hebben. Zeker met een zonnetje erop lijkt die vettigheid ook wel op hologrammen, dus...weg ermee!
Wat plaatjes om duidelijk te maken wat ik zoal bedoel.
De motorkap na Mezzo...je ziet dat de metallic flakes al mooi beginnen terug te komen, wat je verder ziet is de vette waas waar ik het over had.
Een plaatje van de motorkap na Finale...wel vanuit een voor mij gunstige hoek 8-o , want ja, ook hier is de vette waas nog wat aanwezig:
Natuurlijk ben ik dan ook zo eerlijk een plaatje te delen waarop goed zichtbaar is hoe de auto er nu over het algeheel genomen uitziet, 80% correctie, weg swirls, voor een groot deel bye bye waskrassen, maar hallo, vette waas
De onderstaande foto's waren puur voor mezelf om per stap vast te leggen hoeveel en of ik wel correctie zou behalen.
Foto 1 = na Inizio...stoft enorm en geeft de lak een ontzettend doffe look
Foto 2 = na Mezzo...gelukkig al een heel stuk minder dof
Foto 3 = na Finale... veegkrassen foetsie en een wat strakker resultaat
Er gaat toch best veel tijd in deze detail zitten.
Ik weet nu al dat ik zeker niet tevreden zal zijn, maar dit hoop ik toch eens ruimschoots goed te kunnen maken wanneer ik de auto nogmaals mag doen.
Dag 3
Na alle 'problemen' van gisteren vandaag vol goede moed verder gegaan.
Ook de kunststof delen als de voor en achterbumper, maar ook de spoiler zijn gedaan met dezelfde combinatie als op het overige plaatwerk.
Uiteindelijk heb ik de vettige vegen na Inizio en Mezzo maar voor lief genomen. Na behandeling met Finale werd het steeds wat minder.
Ik heb er voor gekozen om na het polijsten de auto grondig na te lopen met spray & wipe, de vette waas werd hierdoor zeker 90% minder.
Als afwerking heb ik gekozen voor:
- Poorboy's EX-P sealant welke ik machinaal verwerkt heb op een concorso pad
- De sealant heb ik afgetopt met Dodo Juice Blue Velvet Pro
- Kunststof delen zijn behandeld met Poorboy's trimrestorer, waarvan de dakrails en kunststof rond de ruitenwissers met CarPro perlcoat
- Wielkasten zijn eveneens behandeld met CarPro perlcoat
- Banden zijn voorzien van een laagje Wolfgang Tiregel
Even een opfrisser :rules ....dit was de situatie:
En dit trof ik vanochtend aan...
Maar zoals ik al zei, met goede, frisse moed verder.
Na de EX-P sealant kwam dit tevoorschijn:
Erg lelijke lakbeschadiging werd nu wel ernstig zichtbaar.
Strakke, zwarte lak en....flakepops!
Uitpoetsen van de sealant:
En tenslotte helemaal uitgepoetst:
Eerder had ik het over een resultaat van 80%. Ik durf te concluderen dat ik een 90% correctie heb behaald.
De diepergelegen krasjes zijn niet weg, dat gaat ook niet met een DAP500 denk ik. De uitlaten kreeg ik niet helemaal netjes, maar dit is goed genoeg.
De kunststof delen zal ik de komende dagen nog wat vaker voeden om te voorkomen dat het gaat vlekken.
Na 3 dagen hard werken heb ik vooral veel spierpijn, maar ben ik trots op het resultaat. Belangijker nog...mijn vader is er helemaal blij mee.
Hieronder wat eindresultaat plaatjes.
Bedankt alvast voor alle tips die ik wederom gekregen heb!
Heerlijke reflectie:
Hieronder twee eindplaatjes van wat vooraf door mij als probleemplekken werd gezien:
En weer wat plaatjes:
Foto vooraf...ziet er prima uit toch?
Wat vervuiling in beeld gebracht:
Tenslotte de lakdefecten. De auto zit vol met swirls, waskrasjes, maar vooral op de portieren veel vegen.
In de foto's hieronder heb ik zo goed als mogelijk de defecten proberen weer te geven.
Swirls
Swirls en vegen op de achterstijl
Vegen boven de deurgreep
Swirls op de portieren, krasjes van sleutels en vooral ook wat doffe lak
Nu de beginsituatie duidelijk is heb ik een stappenplan in gedachten welke ik de komende dagen ga uitvoeren.
Gisteren ben ik begonnen met het wassen van de auto, volgens het alombekende twee emmersysteem.
Hierbij heb ik een flinke scheut Meguiairs APC aan de Poorboy's Slick & Suds toegevoegd. Tevens met behulp van allerlei borsteltjes en kwastjes de rubbers en kunststof delen goed ontvet. Deurspnningen, kiertjes en natuurlijk de hoeken en gaten bij de achterklep en motorkap zijn ook uitgebreid meegenomen. Onder de motorkap wat zand (net terug van vakantie) weggehaald, waarna over een paar dagen het kunststof daar kan worden gevoed.
De banden zijn grondig schoongemaakt en ontdaan van smurrie met behulp van APC, de velgen heb ik ook maar meegenomen toen ik toch met APC bezig was.
Na het wassen de auto goed afgespoeld en de voorbumper ingespoten met Valet Pro tar & glue remover. Hier zaten wat vervelende vliegenlijkjes die met wassen absoluut niet weggingen. Vervolgens heb ik de gehele auto nogmaals gewassen met Iron-X soapgel en heb ik ondertussen de velgen ingespoten en ingeborsteld met Valet Pro Bilberry. Hierdoor greraakte een ruime hoeveelheid remstof opgelost, maar nog lang niet genoeg. Het betreffen hier aluminium velgen, met een behoorlijk open structuur. Remstof en slijpsel is al te ver ingeslepen. Na 4 behandelingen met Iron-X cleaner is een groot gedeelte verdwenen, maar niet alles. Wellicht dat kleien nog iets uithaald.
De auto in zijn geheel met ruim water afgespoeld alsmede de velgen en de auto binnen gereden.
Vandaag staat op de planning:
- Kleien
- Afplakken
- Interieur stofzuigen
- Bekleding reinigen met extractor
- Kunststof delen interieur ontvetten
- Voeden
Als er tijd over is wil ik een start maken met het polijsten, maar hier heb ik ook morgen en overmogen nog voor.
Dag 2
Dat was het wel weer voor vandaag.
Het enige dat nog gepolijst dient te worden zijn de voor en achterbumper evenals de achterklep.
Zoals beloofd wat foto's in deze post.
Tijdens het kleien kwam er behoorlijk wat vervuiling van/ uit de lak.
Dit is van de achterklep:
Dit is van 1 portier...dan hoef ik vast niet uit te leggen hoe de stukken klei er verder uit hebben gezien:
Het detailen van een zwarte auto gaat zeker niet mijn favoriet worden.
Ik erger me tijdens het detailen groen en geel aan alle oneffenheden die ik zie. Daarnaast word ik er echt niet goed van, dat ondanks wat ik ook probeer er gewoon vettige vegen achterblijven. Frustreert onwijs, heb al van alles geprobeerd. Vijf verschillende soorten doeken, spruzzo, spray & wipe....die vegen blijven zitten. Morgen wil ik de auto nogmaals uitgebreid nalopen met een schone doek en spray en wipe op de vegen zover mogelijk weg te krijgen. Het zijn gewoon overblijfselen van de polijstmiddelen. Ik heb goede hoop dat het sowieso wel verdwijnt wanneer ik de lak voorzie van een sealant, maar omdat dit me nooit eerder opgevallen is wil ik ze nu gewoon weg hebben. Zeker met een zonnetje erop lijkt die vettigheid ook wel op hologrammen, dus...weg ermee!
Wat plaatjes om duidelijk te maken wat ik zoal bedoel.
De motorkap na Mezzo...je ziet dat de metallic flakes al mooi beginnen terug te komen, wat je verder ziet is de vette waas waar ik het over had.
Een plaatje van de motorkap na Finale...wel vanuit een voor mij gunstige hoek 8-o , want ja, ook hier is de vette waas nog wat aanwezig:
Natuurlijk ben ik dan ook zo eerlijk een plaatje te delen waarop goed zichtbaar is hoe de auto er nu over het algeheel genomen uitziet, 80% correctie, weg swirls, voor een groot deel bye bye waskrassen, maar hallo, vette waas
De onderstaande foto's waren puur voor mezelf om per stap vast te leggen hoeveel en of ik wel correctie zou behalen.
Foto 1 = na Inizio...stoft enorm en geeft de lak een ontzettend doffe look
Foto 2 = na Mezzo...gelukkig al een heel stuk minder dof
Foto 3 = na Finale... veegkrassen foetsie en een wat strakker resultaat
Er gaat toch best veel tijd in deze detail zitten.
Ik weet nu al dat ik zeker niet tevreden zal zijn, maar dit hoop ik toch eens ruimschoots goed te kunnen maken wanneer ik de auto nogmaals mag doen.
Dag 3
Na alle 'problemen' van gisteren vandaag vol goede moed verder gegaan.
Ook de kunststof delen als de voor en achterbumper, maar ook de spoiler zijn gedaan met dezelfde combinatie als op het overige plaatwerk.
Uiteindelijk heb ik de vettige vegen na Inizio en Mezzo maar voor lief genomen. Na behandeling met Finale werd het steeds wat minder.
Ik heb er voor gekozen om na het polijsten de auto grondig na te lopen met spray & wipe, de vette waas werd hierdoor zeker 90% minder.
Als afwerking heb ik gekozen voor:
- Poorboy's EX-P sealant welke ik machinaal verwerkt heb op een concorso pad
- De sealant heb ik afgetopt met Dodo Juice Blue Velvet Pro
- Kunststof delen zijn behandeld met Poorboy's trimrestorer, waarvan de dakrails en kunststof rond de ruitenwissers met CarPro perlcoat
- Wielkasten zijn eveneens behandeld met CarPro perlcoat
- Banden zijn voorzien van een laagje Wolfgang Tiregel
Even een opfrisser :rules ....dit was de situatie:
En dit trof ik vanochtend aan...
Maar zoals ik al zei, met goede, frisse moed verder.
Na de EX-P sealant kwam dit tevoorschijn:
Erg lelijke lakbeschadiging werd nu wel ernstig zichtbaar.
Strakke, zwarte lak en....flakepops!
Uitpoetsen van de sealant:
En tenslotte helemaal uitgepoetst:
Eerder had ik het over een resultaat van 80%. Ik durf te concluderen dat ik een 90% correctie heb behaald.
De diepergelegen krasjes zijn niet weg, dat gaat ook niet met een DAP500 denk ik. De uitlaten kreeg ik niet helemaal netjes, maar dit is goed genoeg.
De kunststof delen zal ik de komende dagen nog wat vaker voeden om te voorkomen dat het gaat vlekken.
Na 3 dagen hard werken heb ik vooral veel spierpijn, maar ben ik trots op het resultaat. Belangijker nog...mijn vader is er helemaal blij mee.
Hieronder wat eindresultaat plaatjes.
Bedankt alvast voor alle tips die ik wederom gekregen heb!
Heerlijke reflectie:
Hieronder twee eindplaatjes van wat vooraf door mij als probleemplekken werd gezien:
En weer wat plaatjes: