• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Subaru Impreza WRX '03 (Revisie klaar!)

Ik heb ooit ook het probleem gehad dat mijn stuur scheef stond, zelfs na het uitlijnen. De garagist heeft toen onderaan de stuurstang, bij de pedalen, ergens wat aangedraaid/losgedraaid waardoor het terug recht stond.
Misschien is dat een hulp voor je?
Ik ben niet meer zeker of het op m'n Corsa of m'n BMW was...

Verder mooie updates op de wagen!
 
Ik heb eventueel een set standaard Evo V OZ velgenset met winterbanden. 17x 7,5J ET38 en 5x114,3.
Weet niet of je er iets aan hebt?
 
Zal mijn verhaal van gister ook maar even hier posten. Op het Subaru forum staat inmiddels al een topic over m'n probleem. Gister ben ik netjes naar m'n plaatselijke dealer geweest om mijn nieuwe bandjes te monteren en netjes het STi stuur recht uit te lijnen. Na de werkzaamheden is de monteur een proefrit gaan maken of alles goed was. hierbij kreeg ik de opmerking dat hij dacht dat er wat was met mijn aandrijving. Ik vroeg hoezo hij dit dacht. Hij hoorde wat rare geluiden bij het nemen van bochten. Ik dacht dat hij het bekende knakken bedoelde bij volledig insturen. Dit kwaaltje heeft de auto alleen wanneer hij koud is.

Dus al met al afgesproken dat ik dit even zou aankijken. Ik reed vervolgens weg en hoorde een gerammel onder de motorkap, niet te zuinig. Ik vervolgens meteen omgekeerd. Aangegeven dat dit wel een erg naar gevoel in me maag geeft dat er iemand een proefrit maakt en vervolgens rammelt hij zo erg dat ik er geen meter meer mee durf te rijden. We hebben hem even snel op de brug gezet maar we konden niet meteen traceren waar het vandaan komt. Je hoort het niet tot nauwelijks wanneer je stationair draait. Wanneer je in ze vrij rustig gas geeft hoor je het gerammel.

Heb vervolgens al de volgende punten gekregen waar ik allemaal niet vrolijker van word.

- Drijfstanglagers.
- Distributie rollen, spanner.
- Hitteschild van de manifold. Andere hitteschilden heb ik namelijk niet meer op de uppipe en de turbo.
- Toch de uppipe die weer los zit. Maar dit lijkt me de meest onwaarschijnlijke.

Hoewel ik enorm baal hoop ik op het distributie gedeelte. Deze is bijna 5 jaar oud en 75.000 km oud. Zolang het maar de drijfstanglagers maar niet zijn, want dan zou ik moeten shoppen voor een nieuw blok.

Gelukkig bood de garage mij als service een leen auto voor het weekend aan. Maandag gaan ze er naar kijken. Ik zal maandag met het bovenstaande lijstje dan ook even langsgaan dat we dit kunnen controleren.

Zo werd mijn zaterdag van een mooie zaterdag om 4 frisse bandjes te monteren in een dag om saggerijnig van te worden.
 
Drijfstanglagers: zoek op youtube even naar filmpjes, een rot drijfstanglager hoor je bij ieder toerental, meestal een ferme tik in 't blok.

Subaru-boxers schijnen wel geregeld last te hebben van kantelende zuigers, maar da's bij de serieuzere km-standen en petjes-gebruik een issue.
 
Het geluid is niet of nauwelijks hoorbaar stationair. Daarnaast is het geen mooi lopende tik. Daarbij alle filmpjes die ik heb afgeluisterd over drijfstanglagers hoor ik een mooie ratel in het blok. Mooi vloeiend meegaand met het toerental. En daar lijkt het bij mij niet op.

Dit filmpje lijkt er het meest op. Alleen bij mij is het geluid iets harder.

 
Dat is mooi klote, het zit je niet mee...denk toch dat je het in de eerste 2 punten moet zoeken ben ik bang.:(
- Drijfstanglagers.
- Distributie rollen, spanner.

Wel toeval dat het gebeurt na een proefrit van een 'monteur' , is ook een reden waarom ik niemand in de subaru laat rijden....maarja daar heb je nu niks meer aan.
De service van een leenauto is wel het minste wat ze kunnen doen, kwa schuldvraag wordt het lastig....
Ben benieuwd naar de uitslag.
 
Waarom moet er proef gereden worden bij het wisselen van banden? Het valt mij op dat garagehouders/personeel bij dit soort snelle of bijzondere auto's vaker dan nodig een blokje omgaat. Soms met alle gevolgen van dien.

Los daarvan, hopelijk wordt het netjes opgelost en valt het uiteindelijk mee qua kosten.
 
Getverdemme Erik, een hartgrondig getverdemme.
Net als Retcod zie ik de noodzaak niet zo bij een bandenwissel voor een proefrit, wie weet wat die monteur heeft uitgespookt met een auto waar jezelf superzuinig mee omgaat?
Hopelijk is het niets ernstigs maar eerlijk gezegd hou ik rekening met een distributieprobleem.

Tip mochten er grote problemen aan de orde zijn:
Bel eens met de mannen van het Saker racing team in Etten-Leur. daar liggen zo'n 20 Subaru motorblokken opgestapeld wie weet wat je kunt regelen??
 
Ik vrees het ook. Hoe gek het ook klinkt, hoop ik op het distributie gedeelte. Deze stond eerlijk gezegd op het to lijstje. De motor heeft 75.000 km geleden een revisie gehad bij autobedrijf Vreede die zeker niet slecht aangeschreven staat. Dus ik sta er eigenlijk van te kijken als het de lagers zijn.

Distributie rollen/spanner staan er volgens mij een beetje bekend om, dat ze bijgeluiden kunnen maken, al voor de 100.000 km wanneer ze vervangen dienen te worden. Mijn distributie is bijna 5 jaar oud en rond de 75.000 KM oud. Deze is namelijk bij revisie geheel vervangen inclusief waterpomp.

Maandag zal ik proberen om 08:00 bij de garage op de stoep te staan om samen het geluid te traceren.

Heb al meerdere reacties gehad van Subaru eigenaren die het ook raar vinden dat 't na een proefrit komt. Echter is het nu eenmaal gebeurd en wanneer ik weet wat 't is kan ik misschien hier verder op in gaan. Nu ligt mijn focus op het traceren wat het geluid geeft en het op te lossen. Daarna kunnen we altijd kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren bij een proefrit.
 

Hier kun je precies zien waar ik op hoop. Vooral na 4:15 word het interessant. Volgens mij stelt het weinig voor om dit te testen, dus het minste wat we kunnen doen is kijken of dit mijn probleem is.
 
Sterkte..hoop dat dit het idd. is, even (veilig) testen dus.
Klinkt er wel heel veel naar en anders heb je even een boel ellende, een lager gaat ook niet zomaar ineens.
Altijd zijn er nog handige truukjes, leuk om te zien!

Als je slechte kwaliteit spanrollen hebt, kunnen die gaan piepen dat is een heel ander geluid, slippende waterpomp ook.
 
Heb zelf eens een auto gehad waarbij het lager in de distributiespanrol kapot was. Dat klonk of er een krijsende kat onder de kap zat, had nog het meest weg van slippende multiriem. Verder heeft de distributie, buiten de waterpomp die gelagerd is, niet veel onderdelen die lawaai (kunnen) maken.
 
Om een lang verhaal kort te maken. De auto staat op dit moment weer bij de dealer in Waalwijk. Deze heeft snel geluisterd maar kon voor 85% zeker zeggen wat het was. Hetgeen waar ik al bang voor was. Drijfstanglagers die de geest hebben gegeven.

Het eerste wat de dealer mij vroeg; dit is zeker gebeurd na even flink opentrekken of hard te rijden? Ik trok 't even niet meer. Ik zou me god niet weten wat ik nu moet doen. Als het inderdaad de lagers zijn gaat dit grapje rond de 3000 euro kosten. ( revisie motorblok )

Mijn vraag is aan jullie meer, ik wil morgen naar de garage gaan waar dit is gebeurd en hun aansprakelijk stellen. Tenslotte is het gebeurd tijdens hun proefrit en gebeurd dit niet zomaar volgens de Subaru dealer.
Als ik morgen naar de dealer ga, hoe of wat kan ik het beste handelen?
 
Oei, ik kan je alleen maar succes wensen Erik. Tips heb ik niet maar ik denk dat het erg moeilijk wordt om te bewijzen dat de monteur bij de proefrit iets heeft uitgevreten wat de schade tot gevolg had.
 
Ik sta gewoon versteld. Er zat geen bijgeluid meer in. Ik krijg hem na een proefrit terug met bijgeluiden. Bij het naar binnen en buiten rijden van de garage heb ik ook geen bijgeluiden gehoord. Pas toen hij weer terug kwam, was het eufel er.

Ik heb bij broekauto voor 85% zeker de diagnose gekregen dat het de lagers zijn. Hier zou ik 4000-5000€ kwijt zijn aan een revisie. Bij NMB-motoren zou ik 3000€ inclusief uit/inbouw kwijt zijn voor een revisie aan mijn eigen blok.

Wat ik eigenlijk wil proberen is dat de dealer toch op de een of andere manier een deel mee betaald. Maar aan de andere kant heb ik 't idee dat ik geen poot heb om op te staan.
 
Das flink zuur Erik.Ik blijf het raar vinden dat men met een auto moet "proefrijden" na een simpele bandenwissel, misschien dat je hier een opmerking kan plaatsen of dit de "normale" gang van zaken is of alleen maar is omdat het een snelle auto is en via die manier een bepaalde coulance regeling eruit kan slepen.

Even wat anders, zou dit na verloop van tijd ook niet bij je zelf gebeurt zijn, hiermee bedoel ik overigens niet dat jij je auto aftrapt.

Zelf heb ik een dashcam in mijn auto hangen met gps en kon zo precies zien wat ze met mijn auto uitspookte tijdens het "proefrijden" met snelheid en al. Was wel even leuk om te zien zeg maar.

Succes met de afhandeling