• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Super Top's '89 Mitsubishi Lancer 4WD

Super Top

Detailing rookie
28 apr 2010
561
0
Sinds afgelopen zomer heb ik er een auto bij. Die werd op het Mitsubishi Owners Club (MOC) forum te koop aangeboden.

Het betreft een witte Mitsubishi Lancer C77A 1.8 GLXi 4WD uit 1989.

Ik wist doordat ik alle verschillende model codes heb uitgezocht van de C50/C60 Colt/Lancer reeks, dat er 4 wiel aangedreven uitvoeringen bestonden van de Colt en Lancer modellen.
Zo had ik al een hele lijst gemaakt met alle model nummers waar de C77 ook tussen stond met de 1.8 4G37 motor.
Alleen was ik nog nooit zo'n auto op internet tegen gekomen.
Wel de C73 (Lancer 1.6 4WD zowel met als zonder turbo) en de C83 (Colt 1.6 4WD ook met en zonder turbo) maar deze uitvoeringen zijn alleen geleverd in Japan en Australië/Nieuw Zeeland.

Totdat ik dus op het forum voor de eerste keer deze auto tegen kwam. De C77 is dus de europese 4WD uitvoering van de Lancer.
Mijn intresse was gewekt en de auto werd ook nog eens te koop aangeboden ook.
Maar moest wel wat terughoudend zijn want ik had al 2 auto's en geen plaats voor een 3e.
Gelukkig uiteindelijk de verkoper over kunnen halen de auto aan te houden. En hem gevraagd of hij mij zou willen inlichten als hij de auto echt wilde gaan verkopen.
Ongeveer een half jaar later verscheen de auto weer in het verkoop gedeelte van het forum.
Weer zonder vraagprijs net als de eerste keer, maar doe een goed bod. Dat maakt me altijd wat terughoudend. Dus heb ik er eerst niet op gereageerd. Maar ben het topic wel goed in de gaten blijven houden.
Na een poosje bleek dat de auto toch wel echt in de weg stond en dat hij voor €500,- weg mocht.
Daar hoefde ik niet lang over na te denken.
Ondanks het feit dat ik nog steeds de 2 auto's had die ik de 1e keer ook al had en op dat moment ook tijdelijk nog een busje erbij had.

Maargoed eerst maar eens bij de zeldzame Lancer gaan kijken. Voor het zelfde geld is de auto in zo'n bijzonder slechte staat.

Toen heb ik ook gelijk wat foto's van de auto gemaakt.
Dat zijn deze.

210720101266.jpg


Samen met de Colt op de achtergrond.
210720101272.jpg

210720101267.jpg

210720101268.jpg

210720101269.jpg



Tot mijn verbazing bleek de auto nog helemaal hard. Hij heeft wel de nodige butsen maar nergens roest.
En dat voor een auto van bijna 22 jaar oud met 233.000 km op de teller.
De motor liep en trok ook goed. Dus kon hem gewoon niet meer laten staan.
De auto was geschorst en de APK was verlopen dus heb hem na mijn vakantie opgehaald met een trailer.

Ondertussen de auto op mijn naam gezet. En na mijn vakantie met het busje wat ik op dat moment ook nog had de Lancer opgehaald.
En hem meteen naar de stalling gebracht waar hij de eerste paar maanden zou komen te staan.

IMG_20100814_192347.jpg


Gezien de kilometerstand, de verlopen APK en de onbekendheid van de staat van onderhoud wilde ik toch wel wat dingen aan de auto doen voordat ik ermee ga rijden. Dat kon alleen helaas niet in de stalling waar de auto op dat moment stond.
Gelukkig heb ik een plek in de loods bij een kennis van me kunnen krijgen waar ik wel aan de auto kan werken.
Dus eerst de auto naar een garagebedrijf waar ik veel kom in mijn woonplaats gebracht om de auto helemaal APK na te kijken.
Daar kwamen de volgende punten uit. (niet allemaal zijn apk afkeur)
- Fuseekogel links heeft teveel speling
- Wat kleine gaatjes in de uitlaat
- CO waarde 1/10e % te hoog
- 3 van de 4 banden zijn glad of uitgedroogd (maar dat wist ik al)
- Olie lekkage aan de distributie zijde
- Stabilisatorstang rubbers voor + achter zijn versleten
Dus dat was wel een lijstje waar ik voorlopig weer mee vooruit kon.

Die dag de auto heel even bij huis gehad. Hier een foto met alle 3 mijn auto's. rood-blauw-wit.(het busje heb ik vlak na het ophalen van de Lancer verkocht).
IMG_20101218_132716.jpg


Dus ben met de auto aan de gang gegaan.
IMG_20110208_213027.jpg

De fuseekogel is net als bij de andere Colt/Lancer modellen uit deze serie niet los in de draagarm.
Wat dus betekent dat je niet een losse fuseekogel kan vervangen. Maar dus een hele nieuwe draagarm moet zetten. Wat gelijk bij dit type weer het probleem oplevert dat de draagarm anders is dan die van de andere europese Colt/Lancer modellen. En de draagarm dus duur is en helemaal uit Japan moet komen. Maargoed je hebt 'm toch nodig dus maar gewoon besteld.
Daarna ben ik me gaan richten op de distributie riem (ik heb geen idee of die bij 2 ton is vervangen of niet) en de olie lekkage. De distributiekappen waren moddervet en doorgesleten. Kennelijk heeft de multiriem er tegenaan gelopen. Dus daar moet ik ook nog een paar nieuwe of nog goede gebruikte voor zien te krijgen.
De distributiekappen eraf gehaald toen kreeg ik zicht op wat zich daarachter zich allemaal afspeelde. Dat bleek dus 1 grote zwarte vette bende te zijn. Ook de distributieriem zat helemaal onder, zag er niet zo best meer uit en hing heel erg slap. Ik kon de riem er zo afhalen zonder dat ik de spanrol hoefde te ontspannen. Heel vreemd.
IMG_20110208_213113.jpg

Dus eerst de oorzaak van deze bende maar eens opsporen.
Mijn eerste verwachting toen alles nog dicht zat was een krukas keerring o.i.d. maar dat leek toch meer de koppakking te zijn.
Dus ook maar het uitlaatspruitstuk weggehaald om het beter te kunnen bekijken. En ja hoor... de koppakking.
IMG_20110209_222150.jpg

Bij het verwijderen van de hitteschilden van het uitlaatspruitstuk kwam ik er ook nog achter dat er een scheur in het spruitstuk zat. Dus daar moet ik ook nog een andere voor zien te vinden.
Ondertussen het blok zover mogelijk schoongemaakt met benzine en een kwast (gaat prima) en de kop zover mogelijk kaal gemaakt zodat hij naar het revisiebedrijf kan om hem na te laten kijken.
IMG_20110225_162801.jpg

Daar kijken ze de kop na en vervangen ze de koppakking. Dat laat ik daar doen omdat ik zelf in de loods de spullen en de documentatie er niet voor heb. Ik heb bijna alle documentatie voor de normale Colt/Lancer maar niet voor de 4G37 motor daar heb ik denk ik Galant documentatie voor nodig.
En daarnaast ik wil dat dit gewoon in 1x goed gebeurt. Ik wil het echt niet nog een keer hoeven loshalen. Vandaar deze keuze.

Tot zover de Lancer van 0 tot nu.

Een hele lap tekst maar veel leesplezier!
 
Het is wel duidelijk dat jij niets hebt met het merk Mitsubishi....

Ik kan me herinneren dat je deze witte al eens eerder hier hebt voorgesteld, maar bijzonder leuk dat je er een Project topic voor gestart bent. Auto komt er zeker voor in aanmerking.

Sneu om te moeten constateren dat je helaas wat kostbare tegenslagen bent tegen gekomen, maar gelukkig blijkbaar allemaal te herstellen.

Dat gescheurde spruitstuk. Is zoiets niet te lassen door een specialist?
 
Vond het zeer interesant om te lezen Super Top! Wel erg balen van de kop en spruitstuk. En wat ziet hij er nog goed uit voor zijn leeftijd! Onder de kap is het alleen een beetje vies. Een zeer unieke en zeldzame auto, wees er zuinig op!

Wat zijn de verdere plannen na het technische gedeelte?
 
Aficior zei:
Het is wel duidelijk dat jij niets hebt met het merk Mitsubishi....

Ik kan me herinneren dat je deze witte al eens eerder hier hebt voorgesteld, maar bijzonder leuk dat je er een Project topic voor gestart bent. Auto komt er zeker voor in aanmerking.

Sneu om te moeten constateren dat je helaas wat kostbare tegenslagen bent tegen gekomen, maar gelukkig blijkbaar allemaal te herstellen.

Dat gescheurde spruitstuk. Is zoiets niet te lassen door een specialist?

Haha ja iedereen zo z'n afwijking. :D

Klopt ik heb hier al wel eens gemeld dat ik deze auto had gekocht. Maar verder stil gelaten omdat ik met deze auto nog niet op detailgebied bezig ben.

Tsjah dat zijn wat tegenslagen. Maar als de auto straks weer voor de volle 100% rijdt dan betaald dat zich allemaal weer terug. Zo zie ik het maar.

Ik heb met mijn Colt ookal 3x een gescheurd uitlaatspruitstuk gehad. Deze ook eens laten lassen door een smid maar het werd er niet beter op. Uiteindelijk zat hij wel dicht maar na een week zat er alweer een scheur in. Dus wordt gewoon kijken voor een andere.

Paulus de Boskabouter zei:
Vond het zeer interesant om te lezen Super Top! Wel erg balen van de kop en spruitstuk. En wat ziet hij er nog goed uit voor zijn leeftijd! Onder de kap is het alleen een beetje vies. Een zeer unieke en zeldzame auto, wees er zuinig op!

Wat zijn de verdere plannen na het technische gedeelte?

Dank je wel!

Ja is inderdaad nogal smerig onder de kap. Heb het al een beetje schoongemaakt met benzine en een kwast net als het motorblok. Zoveel olie daar ga ik geen AutoGlym Engine Cleaner aan verknoeien. Eerst maar op deze manier.

Als de auto technisch weer in orde is moet er een nieuwe APK op. Dan bouw ik het geluid erin. Daarna haal ik de rode stickers van de motorkap af en de sticker op de achterruit en krijgt de auto een volledige detail nog zonder de wax want daarna wil ik dat de striping aan de rechterkant van de auto weer in orde gemaakt wordt (onderaan de deuren en lijntje op klink hoogte). Maar daar moet ik nog een bedrijf voor zoeken die die striping na kan maken.
Als dat allemaal gedaan is gaat hij in de wax.
 
Is een rvs uitlaatspruitstuk geen optie, aangezien het een kwaaltje is? Bij EPS in Hoogezand maken ze alles op maat. Heb wel eens gehoord dat er bedrijven zijn die stickers kunnen namaken aan de hand van een foto!

Vind het echt een geweldige wagen. Heb je ook wat informatie betreffende de vierwielaandrijving? Neem aan dat het geen conventioneel vierwielaandrijf systeem is?
 
mooi topic super top!
leuk om te zien dat je er geld in wil steken om het beestje weer rijdend te krijgen/houden.
ik denk dat de lancer geen betere eigenaar kon krijgen :)^

jammer van de kop en uitlaat.
hoorde al dat de kop ook krom was, inclusief de verrotte kleppen?

ik ga hem volgen :)^
 
Mooi project. Leuk om zoiets aan te kunnen pakken, en voor ons forumbezoekers leuk om het te kunnen volgen. Veel succes met het vervolg.
 
Inderdaad een mooi project, altijd heel mooi om te kunnen volgen hoe iemand met veel arbeid en toewijding een oudere wagen in ere herstelt. :heart_eyes:
 
zoiets wekt steeds m'n interesse...maak hem maar mooi op; ik wist zelfs niet dat die in 4x4 bestonden :)^
 
Zijn niet zo heel zeldzaam hoor........ :-b


http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL/MAKE=787&sort=0&CAR_MODEL/MODEL=1197&WHEEL_DRIVE=2
 
Dank jullie wel voor alle leuke reacties!

@ Rolf

In Noorwegen zullen ze wellicht meer verkocht zijn dan in Nederland. Maar dan nog tel ik er welgeteld 1 tussen alle evo's en Lancer's van het type na deze. Wel gaaf dat er daar één te koop staat aangeboden! Met een km stand die nog 15k hoger is dan die van mij.
In Nederland ben ik er nog nooit één tegen gekomen en ben voor de grap ook in Zwitserland gaan zoeken of ik ze daar misschien meer tegen kwam maar ook daar vond ik er geen.
De auto in dit topic is een originele Nederlandse auto. Dat het de enige in Nederland is durf ik niet te zeggen, maar wel dat één van de zeer weinige is die met 4WD in Nederland geleverd zijn.
Kan ook geen brochures of ander documentatie vinden over deze uitvoering. Dus misschien als jij me verder kunt helpen daarin. Blijkbaar komen ze in Noorwegen meer voor.
De 1.8 is de europese versie van de 4WD Lancer. Ik weet niet in welke landen die allemaal geleverd is. Mijn ervaring is dat je ze maar zeer zelden tegen komt.
 
Dan nu even een update.

Zoals jullie wellicht al hebben gelezen staat de Lancer op dit moment bij het motorrevisiebedrijf.
Daar hebben ze de kop gedemonteerd, het onderblok nagekeken en de kop uit elkaar gehaald en uitvoerig geinspecteerd.
Daar kwam uit dat de auto nogal te voortduren heeft gehad van achterstallig onderhoud.
Doordat er te lang met te schrale olie gereden is zijn de slepers van de tuimelaars in de nokkenas gaan slijten. De motor tikte ook als die liep.
Ook vonden ze 2 minuscule scheurtjes in het brugje tussen de in- en de uitlaatklep van 2 cilinders. Hierop hebben ze de kop afgeperst maar dat was in orde en de kop lekte daar niet op.

Ze adviseerden me om een andere nokkenas en tuimelaars te zoeken voor in de kop.
Op korte termijn was het lastig om een losse nokkenas en tuimelaars te vinden of een losse kop.

Heb wel een compleet 4G37 motorblok gevonden in Montfoort die uit een Galant komt die niet meer door de APK kwam.
Deze motor dus gekocht en vandaag gelijk opgehaald.
Nu heb ik dus ook gelijk intacte distributie kappen en een uitlaatspruitstuk (al heb ik nog niet gekeken of die niet gescheurd is, het hitteschild zit er nog op).
De exacte staat van het motorblok weet ik nog niet. Dat zal blijken als ik de nokkenas en tuimelaars eruit ga halen.
Ik heb nu in elk geval reserve onderdelen voor het motorblok van de Lancer.

Tot zover deze update.
 
Heb even wat Torrent search + download gedaan:

Werkplaatshandboeken in PDF van de Galant. (engels, volgens een txt file een aussie)

1989-1990-1991-1992-1993
Volume 1
Chassis & Mechanical

1989-1990-1991-1992-1993
Volume 2
Body & Electrical

Interesse?
PB je e-mail adres, krijg je een link om ze te downloaden.
1 is 33Mb en de andere 48Mb.