Sinds afgelopen zomer heb ik er een auto bij. Die werd op het Mitsubishi Owners Club (MOC) forum te koop aangeboden.
Het betreft een witte Mitsubishi Lancer C77A 1.8 GLXi 4WD uit 1989.
Ik wist doordat ik alle verschillende model codes heb uitgezocht van de C50/C60 Colt/Lancer reeks, dat er 4 wiel aangedreven uitvoeringen bestonden van de Colt en Lancer modellen.
Zo had ik al een hele lijst gemaakt met alle model nummers waar de C77 ook tussen stond met de 1.8 4G37 motor.
Alleen was ik nog nooit zo'n auto op internet tegen gekomen.
Wel de C73 (Lancer 1.6 4WD zowel met als zonder turbo) en de C83 (Colt 1.6 4WD ook met en zonder turbo) maar deze uitvoeringen zijn alleen geleverd in Japan en Australië/Nieuw Zeeland.
Totdat ik dus op het forum voor de eerste keer deze auto tegen kwam. De C77 is dus de europese 4WD uitvoering van de Lancer.
Mijn intresse was gewekt en de auto werd ook nog eens te koop aangeboden ook.
Maar moest wel wat terughoudend zijn want ik had al 2 auto's en geen plaats voor een 3e.
Gelukkig uiteindelijk de verkoper over kunnen halen de auto aan te houden. En hem gevraagd of hij mij zou willen inlichten als hij de auto echt wilde gaan verkopen.
Ongeveer een half jaar later verscheen de auto weer in het verkoop gedeelte van het forum.
Weer zonder vraagprijs net als de eerste keer, maar doe een goed bod. Dat maakt me altijd wat terughoudend. Dus heb ik er eerst niet op gereageerd. Maar ben het topic wel goed in de gaten blijven houden.
Na een poosje bleek dat de auto toch wel echt in de weg stond en dat hij voor €500,- weg mocht.
Daar hoefde ik niet lang over na te denken.
Ondanks het feit dat ik nog steeds de 2 auto's had die ik de 1e keer ook al had en op dat moment ook tijdelijk nog een busje erbij had.
Maargoed eerst maar eens bij de zeldzame Lancer gaan kijken. Voor het zelfde geld is de auto in zo'n bijzonder slechte staat.
Toen heb ik ook gelijk wat foto's van de auto gemaakt.
Dat zijn deze.
Samen met de Colt op de achtergrond.
Tot mijn verbazing bleek de auto nog helemaal hard. Hij heeft wel de nodige butsen maar nergens roest.
En dat voor een auto van bijna 22 jaar oud met 233.000 km op de teller.
De motor liep en trok ook goed. Dus kon hem gewoon niet meer laten staan.
De auto was geschorst en de APK was verlopen dus heb hem na mijn vakantie opgehaald met een trailer.
Ondertussen de auto op mijn naam gezet. En na mijn vakantie met het busje wat ik op dat moment ook nog had de Lancer opgehaald.
En hem meteen naar de stalling gebracht waar hij de eerste paar maanden zou komen te staan.
Gezien de kilometerstand, de verlopen APK en de onbekendheid van de staat van onderhoud wilde ik toch wel wat dingen aan de auto doen voordat ik ermee ga rijden. Dat kon alleen helaas niet in de stalling waar de auto op dat moment stond.
Gelukkig heb ik een plek in de loods bij een kennis van me kunnen krijgen waar ik wel aan de auto kan werken.
Dus eerst de auto naar een garagebedrijf waar ik veel kom in mijn woonplaats gebracht om de auto helemaal APK na te kijken.
Daar kwamen de volgende punten uit. (niet allemaal zijn apk afkeur)
- Fuseekogel links heeft teveel speling
- Wat kleine gaatjes in de uitlaat
- CO waarde 1/10e % te hoog
- 3 van de 4 banden zijn glad of uitgedroogd (maar dat wist ik al)
- Olie lekkage aan de distributie zijde
- Stabilisatorstang rubbers voor + achter zijn versleten
Dus dat was wel een lijstje waar ik voorlopig weer mee vooruit kon.
Die dag de auto heel even bij huis gehad. Hier een foto met alle 3 mijn auto's. rood-blauw-wit.(het busje heb ik vlak na het ophalen van de Lancer verkocht).
Dus ben met de auto aan de gang gegaan.
De fuseekogel is net als bij de andere Colt/Lancer modellen uit deze serie niet los in de draagarm.
Wat dus betekent dat je niet een losse fuseekogel kan vervangen. Maar dus een hele nieuwe draagarm moet zetten. Wat gelijk bij dit type weer het probleem oplevert dat de draagarm anders is dan die van de andere europese Colt/Lancer modellen. En de draagarm dus duur is en helemaal uit Japan moet komen. Maargoed je hebt 'm toch nodig dus maar gewoon besteld.
Daarna ben ik me gaan richten op de distributie riem (ik heb geen idee of die bij 2 ton is vervangen of niet) en de olie lekkage. De distributiekappen waren moddervet en doorgesleten. Kennelijk heeft de multiriem er tegenaan gelopen. Dus daar moet ik ook nog een paar nieuwe of nog goede gebruikte voor zien te krijgen.
De distributiekappen eraf gehaald toen kreeg ik zicht op wat zich daarachter zich allemaal afspeelde. Dat bleek dus 1 grote zwarte vette bende te zijn. Ook de distributieriem zat helemaal onder, zag er niet zo best meer uit en hing heel erg slap. Ik kon de riem er zo afhalen zonder dat ik de spanrol hoefde te ontspannen. Heel vreemd.
Dus eerst de oorzaak van deze bende maar eens opsporen.
Mijn eerste verwachting toen alles nog dicht zat was een krukas keerring o.i.d. maar dat leek toch meer de koppakking te zijn.
Dus ook maar het uitlaatspruitstuk weggehaald om het beter te kunnen bekijken. En ja hoor... de koppakking.
Bij het verwijderen van de hitteschilden van het uitlaatspruitstuk kwam ik er ook nog achter dat er een scheur in het spruitstuk zat. Dus daar moet ik ook nog een andere voor zien te vinden.
Ondertussen het blok zover mogelijk schoongemaakt met benzine en een kwast (gaat prima) en de kop zover mogelijk kaal gemaakt zodat hij naar het revisiebedrijf kan om hem na te laten kijken.
Daar kijken ze de kop na en vervangen ze de koppakking. Dat laat ik daar doen omdat ik zelf in de loods de spullen en de documentatie er niet voor heb. Ik heb bijna alle documentatie voor de normale Colt/Lancer maar niet voor de 4G37 motor daar heb ik denk ik Galant documentatie voor nodig.
En daarnaast ik wil dat dit gewoon in 1x goed gebeurt. Ik wil het echt niet nog een keer hoeven loshalen. Vandaar deze keuze.
Tot zover de Lancer van 0 tot nu.
Een hele lap tekst maar veel leesplezier!
Het betreft een witte Mitsubishi Lancer C77A 1.8 GLXi 4WD uit 1989.
Ik wist doordat ik alle verschillende model codes heb uitgezocht van de C50/C60 Colt/Lancer reeks, dat er 4 wiel aangedreven uitvoeringen bestonden van de Colt en Lancer modellen.
Zo had ik al een hele lijst gemaakt met alle model nummers waar de C77 ook tussen stond met de 1.8 4G37 motor.
Alleen was ik nog nooit zo'n auto op internet tegen gekomen.
Wel de C73 (Lancer 1.6 4WD zowel met als zonder turbo) en de C83 (Colt 1.6 4WD ook met en zonder turbo) maar deze uitvoeringen zijn alleen geleverd in Japan en Australië/Nieuw Zeeland.
Totdat ik dus op het forum voor de eerste keer deze auto tegen kwam. De C77 is dus de europese 4WD uitvoering van de Lancer.
Mijn intresse was gewekt en de auto werd ook nog eens te koop aangeboden ook.
Maar moest wel wat terughoudend zijn want ik had al 2 auto's en geen plaats voor een 3e.
Gelukkig uiteindelijk de verkoper over kunnen halen de auto aan te houden. En hem gevraagd of hij mij zou willen inlichten als hij de auto echt wilde gaan verkopen.
Ongeveer een half jaar later verscheen de auto weer in het verkoop gedeelte van het forum.
Weer zonder vraagprijs net als de eerste keer, maar doe een goed bod. Dat maakt me altijd wat terughoudend. Dus heb ik er eerst niet op gereageerd. Maar ben het topic wel goed in de gaten blijven houden.
Na een poosje bleek dat de auto toch wel echt in de weg stond en dat hij voor €500,- weg mocht.
Daar hoefde ik niet lang over na te denken.
Ondanks het feit dat ik nog steeds de 2 auto's had die ik de 1e keer ook al had en op dat moment ook tijdelijk nog een busje erbij had.
Maargoed eerst maar eens bij de zeldzame Lancer gaan kijken. Voor het zelfde geld is de auto in zo'n bijzonder slechte staat.
Toen heb ik ook gelijk wat foto's van de auto gemaakt.
Dat zijn deze.
Samen met de Colt op de achtergrond.
Tot mijn verbazing bleek de auto nog helemaal hard. Hij heeft wel de nodige butsen maar nergens roest.
En dat voor een auto van bijna 22 jaar oud met 233.000 km op de teller.
De motor liep en trok ook goed. Dus kon hem gewoon niet meer laten staan.
De auto was geschorst en de APK was verlopen dus heb hem na mijn vakantie opgehaald met een trailer.
Ondertussen de auto op mijn naam gezet. En na mijn vakantie met het busje wat ik op dat moment ook nog had de Lancer opgehaald.
En hem meteen naar de stalling gebracht waar hij de eerste paar maanden zou komen te staan.
Gezien de kilometerstand, de verlopen APK en de onbekendheid van de staat van onderhoud wilde ik toch wel wat dingen aan de auto doen voordat ik ermee ga rijden. Dat kon alleen helaas niet in de stalling waar de auto op dat moment stond.
Gelukkig heb ik een plek in de loods bij een kennis van me kunnen krijgen waar ik wel aan de auto kan werken.
Dus eerst de auto naar een garagebedrijf waar ik veel kom in mijn woonplaats gebracht om de auto helemaal APK na te kijken.
Daar kwamen de volgende punten uit. (niet allemaal zijn apk afkeur)
- Fuseekogel links heeft teveel speling
- Wat kleine gaatjes in de uitlaat
- CO waarde 1/10e % te hoog
- 3 van de 4 banden zijn glad of uitgedroogd (maar dat wist ik al)
- Olie lekkage aan de distributie zijde
- Stabilisatorstang rubbers voor + achter zijn versleten
Dus dat was wel een lijstje waar ik voorlopig weer mee vooruit kon.
Die dag de auto heel even bij huis gehad. Hier een foto met alle 3 mijn auto's. rood-blauw-wit.(het busje heb ik vlak na het ophalen van de Lancer verkocht).
Dus ben met de auto aan de gang gegaan.
De fuseekogel is net als bij de andere Colt/Lancer modellen uit deze serie niet los in de draagarm.
Wat dus betekent dat je niet een losse fuseekogel kan vervangen. Maar dus een hele nieuwe draagarm moet zetten. Wat gelijk bij dit type weer het probleem oplevert dat de draagarm anders is dan die van de andere europese Colt/Lancer modellen. En de draagarm dus duur is en helemaal uit Japan moet komen. Maargoed je hebt 'm toch nodig dus maar gewoon besteld.
Daarna ben ik me gaan richten op de distributie riem (ik heb geen idee of die bij 2 ton is vervangen of niet) en de olie lekkage. De distributiekappen waren moddervet en doorgesleten. Kennelijk heeft de multiriem er tegenaan gelopen. Dus daar moet ik ook nog een paar nieuwe of nog goede gebruikte voor zien te krijgen.
De distributiekappen eraf gehaald toen kreeg ik zicht op wat zich daarachter zich allemaal afspeelde. Dat bleek dus 1 grote zwarte vette bende te zijn. Ook de distributieriem zat helemaal onder, zag er niet zo best meer uit en hing heel erg slap. Ik kon de riem er zo afhalen zonder dat ik de spanrol hoefde te ontspannen. Heel vreemd.
Dus eerst de oorzaak van deze bende maar eens opsporen.
Mijn eerste verwachting toen alles nog dicht zat was een krukas keerring o.i.d. maar dat leek toch meer de koppakking te zijn.
Dus ook maar het uitlaatspruitstuk weggehaald om het beter te kunnen bekijken. En ja hoor... de koppakking.
Bij het verwijderen van de hitteschilden van het uitlaatspruitstuk kwam ik er ook nog achter dat er een scheur in het spruitstuk zat. Dus daar moet ik ook nog een andere voor zien te vinden.
Ondertussen het blok zover mogelijk schoongemaakt met benzine en een kwast (gaat prima) en de kop zover mogelijk kaal gemaakt zodat hij naar het revisiebedrijf kan om hem na te laten kijken.
Daar kijken ze de kop na en vervangen ze de koppakking. Dat laat ik daar doen omdat ik zelf in de loods de spullen en de documentatie er niet voor heb. Ik heb bijna alle documentatie voor de normale Colt/Lancer maar niet voor de 4G37 motor daar heb ik denk ik Galant documentatie voor nodig.
En daarnaast ik wil dat dit gewoon in 1x goed gebeurt. Ik wil het echt niet nog een keer hoeven loshalen. Vandaar deze keuze.
Tot zover de Lancer van 0 tot nu.
Een hele lap tekst maar veel leesplezier!