• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Super Top's '89 Mitsubishi Lancer 4WD

Nou weer even een update...

De uitlaat van de Lancer is zo gaar als dat een uitlaat maar zijn kan.

Hij rammelt of tegen het motorblok aan of tegen de carrosserie. Zo krom is de uitlaat geworden door alle reparaties door de jaren heen.

Uitlaat delen voor de 4x4 Lancer zijn zowel imitatie als origineel niet meer te krijgen.
Dus restte me eigenlijk nog maar 1 besluit...

Helaas wel een duur besluit.
25 februari komt er vanaf het spruitstuk een op maat gemaakt RVS uitlaatsysteem onder.
Maar dan ben ik als het goed is wel van het gerammel af en hoef ik me geen zorgen meer te maken over uitaat delen die niet te leveren zijn.

Maandag 30 januari wilde ik weg rijden voor een brandmelding heb ik met de Lancer de hoek van de schutting van de buren ontmoet.
Het pleintje bij ons achter bleek een ware ijsbaan te zijn. Bij het wegrijden uit het pad bij ons naast het huis gleed ik tegen de hoek van de schutting van de buren aan.
Resultaat een redelijke afdruk van die hoek in de voorkant van de Lancer.

IMG_20120130_182432.jpg
 
Ik heb er een witte Colt EXE bij gekocht om de schade delen van de Lancer te vervangen. Zo hoef ik niet te laten spuiten en ik heb gelijk de goede bumper die ik onder de Lancer wilde hebben waarvoor ik nog een zwarte onderlip heb liggen.

Zaterdag 4 februari de witte Colt opgehaald en in Heteren neergezet.
Grappig genoeg bleek de verkoper ook Mitsubishi liefhebber te zijn en op diverse Mitsubishi fora te zitten waar ik ook op zit.

IMG_20120204_134631.jpg


Daarna terug gegaan naar huis om de Lancer op te halen.
Maar alsof het allemaal nog niet genoeg was begon de motor toen ik de snelweg op reed een onprettig geluid te maken.
Toen ik bij de volgende afrit, de afrit van Heteren aangekomen was, was het al gebeurd. De motor liep bijna niet meer.
En een grote witte rookwolk uit de uitlaat. Op 2,5e cilinder kwam ik bij de loods aan.
Met andere woorden.. De motor heeft nu ook de pijp aan maarten gegeven. 7000 km nadat ik dacht dat ik hem klaar had.

IMG_20120204_134702.jpg


IMG_20120204_134646.jpg


Toen ik de Lancer kocht was te zien dat hij ernstig aan achterstallig onderhoud geleden had. Het motorblok tikte een beetje.
Ik hoopte dat dat over zou zijn na de cilinderkop revisie. Maar dat bleek niet zo te zijn.
Ik heb het nu zo erg gehad met dit blok dat dit blok er gewoon helemaal uit gaat en er een ander blok in komt.
Ik heb zoveel gezeik gehad met dit blok, meerdere keren bij het revisiebedrijf geweest en nog steeds tikken, olie lekkage die ik niet weg krijg en nu dus dit.
Het ontbreekt me aan zin om dit blok nog los te trekken wetend dat de andere 2 problemen dan nog niet opgelost zijn.


Nu dus maar op zoek naar een ander motorblok...
 
M'n nieuwe grille is binnen. En ziet er schitterend uit.
De juiste kleur (antraciet) en nieuwe logo's.

IMG_20120207_213038.jpg


Heb zitten denken om het 4G37 blok te vervangen voor een 4G67 blok uit de Colt/Lancer GTi.
Maar met meer vermogen heb je ook meer stopkracht nodig. Dus moet ik ook het remsysteem hebben van een Lancer GTi.

Ik heb op internet in duitsland een Lancer GTi voor loop of sloop gevonden.
Dan heb ik hopelijk gelijk alle delen die ik nodig heb om mijn Lancer om te bouwen naar een GTi 4WD.
Wat ik in ASA heb bekeken lijkt het allemaal goed te moeten passen.
Misschien dat de achterste motorsteun wat problemen kan geven.

Heb de eigenaar van de Lancer GTi al een mailtje gestuurd. Ik ben benieuwd.
 
Woensdagavond 8 februari begonnen met het demonteren van de witte Colt.

Aan het eind van de avond zag hij er zo uit.

IMG_20120208_225725.jpg

IMG_20120208_225617.jpg

IMG_20120208_225706.jpg

IMG_20120208_225604.jpg

IMG_20120208_225643.jpg


Ik kwam ook onderdelen voor centrale deurvergrendeling tegen.
Eens kijken of ik dat over kan bouwen in de blauwe Colt. Als ik er voorbereiding in de kabelboom voor het liggen.
De verwarmde buitenspiegels komen op de Lancer. Volgensmij ligt die voorbereiding er.

Dit weekend maar weer verder gaan.

Helaas tot op heden nog geen reactie gehad van de eigenaar van de Duitse Lancer GTi...
 
Fijn dat je een donorauto hebt gevonden! Ik hoop dat je de Lancer weer in orde krijgt. Ga je eenzelfde soort motor inbouwen, of wellicht een krachtigere?
 
Het plan is om de motor te vervangen voor een motor uit dit model Lancer GTi.
Dat gaat het nodige werk kosten. Want moet alles overzetten. Motorsteunen, Kabelboom, ECU, Remsysteem voor, Remsysteem achter, Instrumentenpaneel enz.
Het meeste gaat waarschijnlijk wel passen wat ik zo heb bekeken in het onderdelen programma van Mitsubishi. Het blijft een beetje een gok. Want de GTi is er niet geweest met 4WD.
Remmen achter moet ik ombouwen van trommels naar schijven.

Ik heb vandaag bij de witte Colt de motor eruit gehaald want die is verkocht.
Nu nog verder wat nuttige onderdelen eraf halen dan kan de witte Colt weg.
 
Kun je niet beter de "gewone" GTi nemen dan? Lijkt mij een enorme ombouw klus, maar als je zegt dat die er niet is met 4WD dan schiet dat niet zo op als je dat wilt.
 
Nee want de Lancer 4WD zoals ik heb is al erg zeldzaam.
Met een 1.8 16v GTi motor wordt het een one of a kind.

Ben bezig met een complete Lancer GTi in Duitsland voor onderdelen. Alleen krijg steeds geen bericht terug van de verkoper.
 
Mijn handen gaan jeuken als ik de foto's zie Tjalling! Uiteraad is het nog steeds balen dat je schade hebt gereden aan je prachtige en heel speciale Lancer. Wel slecht van Mitsubishi dat ze niet eens meer een uitlaat leveren. Ook niet meer in Japan zelf? Of word de lak dan duurder dan de brief? Of eens bij EPS vragen wat het kost voor een custom uitlaat.

Heel veel succes met het overzetten van het front, en alle andere onderdelen!
 
Wel begrijpelijk dat je de Lancer origineel wilt houden, zeker als het een zwldzame 4WD is. Het zou mooi zijn als de verkoper contact met je opneemt!
 
Mooi project Tjalling!

Veel respect voor je werk!

zo te zien gaat er ook veel geld in die lancer zitten! maar je houd wel een zeldzame auto op de weg :) :cool:
 
@ Gideon
Ja daar baal ik echt enorm van. Tsjah, het is een erg incourante auto hier. Kan niet verwachten dat ze het allemaal nog op voorraad hebben.
Of het in Japan nog leverbaar is weet ik niet. De uitlaat van mijn 4WD Lancer is anders dan die in Japan geleverd zijn. Want in Japan waren ze met 1.6 16v met en zonder turbo. Dus ook andere dempers e.d.
Ik heb een bedrijf gecontact dat een RVS 304 uitlaatsysteem wilt maken voor de Lancer vanaf het spruitstuk met katalysator voor €1100,-
Maargoed dat is nu even uitgesteld omdat de motor stuk is en ik de afgesproken datum niet ga halen.

@ IbizaSigno
Als het GTi project doorgaat zal de auto niet origineel blijven. De 1.8 motor uit de GTi is een andere motor dan de 1.8 motor die er nu in ligt.
De GTi motor is een 1.8 16v motor met 135 pk. Ten opzichte van 97 pk die de huidige motor er ooit uit heeft gekregen.
Dus een vermogenswinst van een kleine 50%. Vandaar dat ik het remsysteem van de GTi ook moet overzetten.
M'n Lancer zal dan niet meer zeldzaam zijn maar een one of a kind.
De 1.8 GTi is er nooit met 4WD geweest.

@ Bart
Thanks!
Ja er is al het nodige in gaan zitten. En het zal nog wel meer gaan kosten.
Hij wordt alleen maar zeldzamer zeker als het GTi project doorgaat.
 
Je hebt het over zeldzaam en one of a kind.
heb je niet liever een zeldzame auto dan een one of a kind? of zie je dat als het zelfde aan?

Ik blijf hem weer volgen! prachtig project! :heart_eyes:
 
De GTi motor is wel aantrekkelijk in verband met vermogen en trekkracht. En aangezien ik het helemaal gehad heb met de motor die er nu in zit. Die ga ik zowiezo niet nog een keer opknappen. Dus gaat er een andere motor in komen.
Nu is het makkelijker om een upgrade uit te voeren. Een goed werkende motor ga je er niet zo snel uit halen. Tenminste ik niet.
De swap eventueel later naar een 2 Liter motor is dan een stuk makkelijker als ik hem heb omgebouwd naar GTi kabelboom e.d. is het zelfde.

Aan de andere kant is het ook wel jammer dat hij dan inderdaad niet meer origineel is.

Maar ik heb nog even tijd om daar over na te gaan denken. De GTi in Duitsland blijkt namelijk al verkocht te zijn.
 
Heeft van Deijne geen onderdelen voor de Lancer? Is toch de grootste van Europa op gebied van Japanse auto onderdelen?
 
Nee van Deijne heeft geen motor voor de Lancer.
Heb voor de rode Cuore voor veel geld een motor gekocht bij van Deijne en dat is ook een oliezuiper terwijl ze zeiden dat het een goed blok was.
Dus ik ga daar geen motoren meer aanschaffen. Dan liever voor het zelfde geld een complete Galant 1.8 kopen -waar dezelfde motor zit als die origineel in de Lancer zit (maar dan mét balansassen)- waarin ik zelf heb kunnen rijden om te kunnen bepalen of het blok goed is of via het forum van mensen waar ik van op aan kan.

Voor losse onderdelen ga ik nog wel naar de sloop maar motoren niet meer. Al had ik voor de rode Cuore weinig keus.
 
Ik blijf het mooi vinden dat mensen zoveel tijd en geld steken in zo'n ''ouwe'' bak.
Mijn eerste auto was een Galant sedan uit 1988. Echt een stoere auto voor iemand van 19. rofl
Maar ik heb daar altijd met pezier ingereden. Lekker ruim was die en verder had ik gewoon een kale versie.
Jammer dat die in elkaar was gereden voor de deur.
Veel succes iig met de Lancer verder.