• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Super Top's C50 en voorstellen natuurlijk

Super Top

Detailing rookie
28 apr 2010
561
0
Hallo allemaal!

Ik ben Tjalling Heuvel 23 jaar. Woon in Oosterbeek (ligt naast Arnhem) ben vrij gezellig en heb een donkerblauwe (twilight blue metallic) Mitsubishi Colt GLXi Super Top uit 1991 en heb eigenlijk ook nog een rode/roze Daihatsu Cuore RTi uit 2000. Maar de Colt is toch echt wel mijn favoriete auto.

In de aanloop van een Mitsubishi meeting vroeg Cees (CvW hier op het forum) of ik m'n Colt beschikbaar wilde stellen voor een demo('tje) detailen.
Ik wist hoe subliem zijn Galant uit de zelfde modeljaren als mijn Colt eruit zag.
Dus ik Cees alvast gewaarschuwd dat er wel heel veel eer aan te behalen viel aan de lak van mijn Colt.
19 jaar heeft de auto kennelijk geen fatsoenlijke poetsmiddelen gezien dus was wel te raden hoe de auto eruit zag.
Cees bleef volhouden dat het absoluut mogelijk was er weer een prima lak van te maken was. (en daar heeft ie geen woord aan gelogen)
Ik mocht 'm zelfs niet wassen van hem voor de meeting. Ookal bekroop mij 2 a 3 weken voor de meeting al heel erg de drang om de auto te wassen zo goor was de Colt.
Op de meeting heb ik voor het grootste deel gekeken wat Cees allemaal met mijn Colt uitspookte. Hij had mij op voorhand al gewaarschuwd dat de auto die dag niet af zou komen. Dus aan het eind van de meeting een afspraak gemaakt om de Colt af te maken.
M'n vader had afgelopen najaar schade aan mijn auto gereden (met hun eigen auto). Maargoed een deuk en krassen die gelukkig niet door de blanke lak heen waren. Dus vlak voor de meeting de deuk eruit laten halen (die me toch al heel erg een doorn in het oog was). Maar wat Cees met die krassen heeft gedaan ik weet het niet. Ik was toen een workshopje ASA (onderdelen programma van Mitsubishi) aan het geven. Maar in elkgeval ze zitten er nu niet meer.

Maargoed verder dan dat kwam het die dag niet van. Dus met een halve motorkap en een rechter achterscherm weer naar huis toe gegaan en de maandag daarop de Colt naar Cees gebracht.
Ik kon de Colt dinsdag avond alweer ophalen! Het was donker maar wow wat zag dat er goed uit!
Nooit ook maar het flauwe benul gehad wat er nog van die 19 jaar oude laklaag nog te maken viel. Tot dan dus.

Voor:
21032010927.jpg

21032010924.jpg


Na:
24032010945.jpg

24032010950.jpg


Maar nu wilde ik de Colt natuurlijk wel zo mooi houden. En nu moet ik heel eerlijk bekennen dan na het zien van deze resultaten de goedkope sopjes ook het huis uit zijn gegaan.
En een bestellinkje bij CarClean gedaan. Service was/is echt super. :)^

180420101092.jpg

180420101095.jpg


Zodat ik zelf ook de auto op de goede manier kan wassen.

In de (nabije) toekomst ook nog een uitbreiding bestellen met spullen om de auto ook te poetsen.
Heb de DAP500 gezien van Cees en wat voor wonderen hij daarmee doet fantastisch. Die gaat er dus ook nog wel een keer komen.
Want ik wil de Daihatsu Cuore ook nog een keer goed onder handen nemen. Lijkt me een mooi testobject.

Het grootste probleem wat ik op dit moment heb is.............. vrije tijd...
In het dagelijkse leven ben ik automonteur bij 1 van de 2 Citroën dealers in Arnhem. In mijn vrije tijd ben ik vrijwilliger bij de Brandweer, leiding bij scouting, muzikant bij de plaatselijke harmonie.

Ohja voordat ik het vergeet. Een foto van mijn auto's.
20072009749.jpg

20072009751.jpg


En omdat de Colt al een eigen foto heeft gehad ook nog een foto van de Cuore apart.
11072009745.jpg

11072009746.jpg


De Colt heeft overigens het Super Top dak. Met 2 uitneembare glazen dakramen.
En de Cuore heeft niet lang na de foto's de wieldoppen gekregen van mijn oude Suzuki Swift GS die ik nog ergens een keer tegen kwam.

Ik hoop dat ik nog wat tijd overhoud om dit forum ook bij te houden. Zit namelijk ook op 2 á 3 Mitsubishi forums. En moet ook nog aan detailen toe komen natuurlijk.

Cees super bedankt nogmaals voor wat je met de Colt gedaan hebt. En het mij ook besmetten met het op dit forum overheersende virus!

Hoop nog veel van jullie te mogen leren (zal ook wel nodig zijn denk ik). Dus al jullie adviezen roep ze maar! Ik stap redelijk blanco in het detailen.
Maar wat vooral nodig is op dit moment is tijd vrij maken en gewoon beginnen denk ik.

Met vriendelijke groeten,
Tjalling
 
Soepergrover zei:
Welkom Tjalling.

RedCat zei:
Welkom,

Brandweerman en een firehose nozle, dat gaat goedkomen.

Hans

Dank jullie wel!

Ik zag 'm staan en dacht die moet ik hebben!
Alleen erg jammer dat de waterdruk hier te laag is voor de firehose nozzle.
Neem 'm vandaag mee naar de brandweer. We staan met de wagen op koninginnedag zodat mensen kunnen kijken wat er allemaal in zit en we wat uitleg over het een en ander kunnen geven.
Er zal vast ook wel met wat water gegooid worden. Kan ik mooi even kijken of ik daar wat meer druk op de straal kan krijgen. Hebben geloof ik wel een verloopstukje naar gardena.
 
Welkom!

Heb dit type colt altijd mooi gevonden, het type later niet..
Mooie auto, alleen die spatlappen en achteruitrijlamp :)_[]
Maar euh goed bezig!
 
Dank jullie wel allemaal voor het warme welkom!

ericon zei:
Welkom!

Heb dit type colt altijd mooi gevonden, het type later niet..
Mooie auto, alleen die spatlappen en achteruitrijlamp :)_[]
Maar euh goed bezig!


Ben het helemaal met je eens. De latere typen Colt doen mij helemaal niets. Dit model (C50 model) is voor mij het enige goede model.
Heb er wel wat dingen aan gedaan in de loop der tijd. Zo is de GLXi voorbumper vervangen voor een exemplaar van een EXE met onderlip. Zijn mijn zomer velgen van een Mitsubishi Galant VR-4 uit de zelfde periode als mijn Colt (in nederland zijn deze velgen ook op de GTi geleverd voordat mensen beginnen te roepen) maar die ik op de auto heb zitten komen echt van een VR-4 frontclip uit Japan. Mijn winterset moet nog gestraald en gecoat worden maar dat zijn de originele wielen van een Mitsubishi Colt CJ0 model Cyborg of Lancer Mivec MR.
Verder is de 1.5 8 klepper vervangen door een 1.5 12 klepper. Niet vanwege het vermogen of zo maar de 8 klepper lekte olie en vond het wel een leuk project om er een 12 klepper blok in te bouwen. Bleek toch meer werk dan gedacht aangezien de kabelboom wat anders liep dan ik gedacht had en het halve dashboard eruit moest halen + een kapotte ECU en bobine van het 12 klepper blok. Voordat je dat gevonden hebt aan een blok dat je nog niet eerder aan het lopen hebt gehad. :bad
Voor de rest mistlampen in de voorbumper gemonteerd. Origineel zaten er witte units in. Maar de gele units van een Renault 19 passen zonder problemen in de Mitsubishi houders dus toen voor geel gegaan. M'n dimlichten zijn ook geel. De echte met zo'n gele huls om de H4 lamp.
De bedoeling was om de auto de look te geven van een foto van een japanse uitvoering van de Colt die daar Mirage heet.
Daar heeft de auto een vierkante kentekenplaat aan de voorkant dus vandaar dat ik dat ook zo heb gemaakt op mijn Colt.
Waar ik nog steeds heel erg naar op zoek ben zijn de knipperlichten van de japanse versie die in de bumper zitten (waar ik nu de mistlampen heb zitten). Is niet aan te komen. Schijnt zelfs zo goed als niet aan te komen te zijn in japan.
Naast de koplampen zitten bij de europese versies de knipperlichten. Daar heb ik originele witte units voor kunnen krijgen en deze gemodificeerd door de oranje hulzen die ervoor zorgen dat het knipperlicht oranje kleurt eruit te halen.
De sideskirts heb ik in de kleur van de auto gespoten die waren eerst kunstof zwart/grijs.
En een originele reflectorplaat op de achterklep gemonteerd tussen de achterlichten.
Wat er voor binnenkort op stapel staat. Zijn 2 nieuwe originele spatborden laten spuiten i.v.m. doorroesting van het spatbord bij de dorpel (voorste deel van de skirt hangt al erg los) en hagelschade van een hagelbui in 2008 heb er al eens een andere motorkap in de juiste kleur op gezet omdat dat echt een poffertjes pan was. Ook laat ik dan gelijk de voorbumper nog een keer meespuiten. Die had ik eerder al eens m'n vader laten spuiten (die is daar beter in dan ik).
Maar omdat de rode kleur die de EXE bumper van origine had er weer doorheen komt vanwege steenslag die ook maar mee laten nemen voor een nog betere laag.

De spatlappen en het achteruitrijlicht zijn dan ook wel 2 van de 3 dingen die niet origineel zijn aan de Colt. Maar niet zonder reden.
Ik had eerst helemaal geen spatlappen op de auto zitten maar dat stond wel erg kaal. Toen een poos originele spatlappen alleen achter gehad en verloren in de belgische ardennen. Toen na een tijdje weer een setje spatlappen op het spoor gekomen. Weer alleen voor achter. Dat zag er wel netjes uit.
Alleen had ik niets voor bij de voorwielen en de spatlappen achter waren te smal voor de VR-4 wielen op de Colt. Maar ik wilde toch wel graag dat m'n auto wat minder smerig werd (wat snel gebeurd als je bij scouting zit). Heb deze spatlappen zelf gemaakt ik had de keuze tussen helder blauw, rood of wit. Toen is mijn keuze rood geworden omdat er ook een rode bies over de bumpers loopt en het blauw een totaal andere kleur blauw was dan mijn Colt.
Op de achterste spatlappen had ik eerst zelf uit stickerfolie gesneden Mitsubishi logo's zitten (zie ook mijn avatar) maar die zijn er met een wasbeurt een keer vanaf geraakt. Heb al andere liggen maar die moeten er nog weer op zo'n logo breekt het rode vlak een beetje. Met deze spatlappen wordt de Colt in elk geval een stuk minder en minder snel goor. En daarnaast vind het zelf ook wel wat hebben zo. Staat soms wel een beetje stoer maar soms denk ik iets subtieler had misschien ook wel gemogen. Krijg er ook zowel positieve als minder positieve reacties op.
Het extra achteruitrijlicht zit met een beugel op de trekhaak gemonteerd en niet op de bumper zoals het misschien lijkt. Ik had deze lamp nog liggen en heb 'm in het verleden ook op mijn Swiftje gehad. Ook deze lamp is niet zonder reden. Bij onze scouting gebouwen is de weg/het pad erg slecht/niet verlicht. Bij één van de gebouwen zit er een hele rottige knik in het pad met 2 bomen die daar niet zo handig staan. Daar hebben in het verleden al de nodige mensen schade tegen gereden. Met een beetje extra licht achterop zal dat mij niet gebeuren. Bovendien is het ook gewoon bij krap parkeren in het donker gewoon erg handig.
Het is weliswaar niet de meest sierlijke lamp maar is wel buitengewoon functioneel.
Het 3e attribuut wat van buitenaf zichtbaar die nog niet gespot is (wat me erg meevalt had gedacht dat ie wel eerder gezien zou worden) is de 27mc antenne op het dak. Daar valt verder eigenlijk weinig over te zeggen.

Bedankt voor jullie positieve reacties en het hartelijke welkom!


P.s. hier de voorbeeld foto voor mijn Colt. Dit is het japanse model met de hard to find bumperknipperlichten waar ik mijn Colt op wil laten lijken.
0048.jpg
 
Ik had grotere spatlappen nodig. Aangezien mijn banden 195 breed zijn en de originele spatlappen ontworpen zijn voor 175 banden.
Mijn huidige banden zijn net zo breed als de spatlap als ze al niet breder zijn.
Bovendien had ik alleen maar spatlappen voor de achterwielen. Dus werden m'n deuren en dorpels nog enorm smerig.
Is met deze spatlappen heel veel minder.
De originele staan wel veel subtieler.
Heb ze wel bewaard voor als ik de rode zat ben of ik het stel voor bij de voorwielen ergens te koop vind.

Foto met de originele spatlappen (alleen achter want voor bij de voorwielen heb ik ze niet)
abb5b9e3.jpg

3309d034.jpg
 
Die originele spatlappen vind ik toch mooier hoor. Als je wagen goed in de wax staat is de vervuiling veroorzaakt door je bredere banden toch erg gemakkelijk te verwijderen, dacht ik.