• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

System 123 Auto Lak Gum (Klei) Met Water als Lubricant

Rafihno

Detailing rookie
18 jun 2012
170
0
Aangezien ik dit maar een apparte klei vind en deze tot mijn beschikking heb wou ik er graag een review over doen! :party:

Het gaat om de klei altans zij noemen het de Auto Lak Gum van het merk System 123
Het bijzondere is dat je hier geen SPECIALE lubricant voor hoeft te kopen meer gewoon
water voor kan gebruiken. Dan denken de meeste mensen hier dat wil ik wel eens zien of dat werkt.

Het komt in een opbergpotje en zit verpakt in plastic

op de beschrijving staat snij het stuk in 1/4 ok nu ik dat gedaan heb heb ik een flesje met water gevuld en het over het te behandelen oppervlak gespoten en al meteen kan ik zeggen dat de klei makkelijk over de lak glijd, al snel na een oppervlak te hebben behandeld komt er heel erg veel van af!
Ik heb de klei een paar keer omgevouwen en dan weer verder gegaan. Over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen maar hij werkt iniedergeval fijn, en nee dit is niet mijn eerste klei in heb al ervaring met de:

3M Klei
Meguiar's Klei
Mothers Klei
Dodo Juice Klei
En nu ook met de System 123 klei

Hij is ongeveer voor €40 te krijgen best veel geld voor laten we zeggen 4 stukjes klei.

Ok dan de + en - tjes

+

- Werkt makkelijk
- Goedkoper omdat hij geen speciale lubricant nodig heeft
- Verwijderd makkelijk vuil op de lak
- Maakt de lak mooi glad

-

- Prijzig aangezien je €40 moet betalen voor 4 stukjes klei
- De klei is erg dun ook als je niet te hard duwd bij het kneden
- Vouwd zich moelijk dan de andere opgenoemde klei's

Oordeel: Hij is het proberen waard doordat je geen lubricant nodig hebt maar ik raad aan als je al Meguiar's of Mothers Klei Of Dodo Juice Hebt is de System 123 Klei overbodig.

Hoop dat jullie hiermee wat konden en foto's volgen morgen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bilthammer-klei kan je ook gebruiken met enkel water.....en is volgens mij goedkoper (afhankelijk hoeveel gram het in totaal is )

Kleilube : voor amper 2.2 euro maak ik 1 liter om lekker mee aan de gang te gaan , die paar euro die je dan uitgeeft in mijn geval , zal de zaak zeker niet maken . Meestal kom je met minder dan 1 liter toe om een "normale" auto te kleien.

Afhankelijk dus van het gewicht van die system 123-klei kan een setje van Mothers dus al goedkoper zijn........ en dan heb je ook al glijmiddel.

@verwijdert makkelijk vuil IN de lak : volgens mij verwijdert klei enkel vuil OP de lak :weetniet

Vuil IN de lak haal je weg met een paintcleaner (bvb prof. polish) ;)
 
Ik DENK een zachte aangezien hij soepel is.

Ik zal morgen ook eens kijken hoeveel gram het is als het er op staat!

[mod]Je kan een bericht ook bewerken, niet nodig om 3 posts onder elkaar te maken.[/mod]
 
@grandscenicman:
Is het niet zo dat bijvoorbeeld foam en wassen vuil OP je lak wegneemt en klei het vuil UIT de porien (het landschap van de lak) "trekt"?
 
Denders zei:
Is het niet zo dat bijvoorbeeld foam en wassen vuil OP je lak wegneemt en klei het vuil UIT de porien (het landschap van de lak) "trekt"?

Zeker niet !

Anders hoefde je niet meer te kleien.......

Klei neemt het vuil weg OP je lak dat er met normale wassen NIET afgaat .

Lees anders ff wat langer op het forum hier , je vind het vast wel ;)
 
Klei werkt als een soort (veilig) schuurpapier op je lak, je haalt namelijk de verontreinigingen van de lak af en met een paint cleaner haal je alles uit de lak.
Het is niet zo dat de 'plakkende' werking van klei het vuil naar zich toetrekt,dat denken wel veel mensen.
 
Oke, ik dacht ff dat ik dat op "microscopisch" nivo begrepen had.
(maar idd kon je mijn suggestie opvatten of je ook een wax of glaze ermee afhaald wat ik niet bedoelde)

Overslaan doe ik zelf toch niet, mits de auto net gekleid is.

sorry!
 
Rafihno zei:
Het bijzondere is dat je hier geen SPECIALE lubricant voor hoeft te kopen meer gewoon water voor kan gebruiken.
Tot nu toe kan ik elke klei gebruiken met water. De reden dat ik wel een detailingspray/lube gebruik is dat de klei beter glijdt en het voor mij makkelijker werkt en minder kans op marring.
Erg prettig als je even wat lokale vervuiling weg wilt halen en je niet wilt polijsten.

Dat iemand wel of geen marring heeft (of ziet) wil niet zeggen dat het altijd zo is. Als je toch gaat polijsten maakt marring niet uit maar persoonlijk vind ik een spray gewoon veel lekkerder werken.
Het verdeelt beter en het gaat allemaal wat soepeler dan alleen met water.

Volgens mij wordt 123 vaak gebruikt bij poetsbedrijven en die houden van goedkope oplossingen.
Kan ook zomaar een reden zijn dat ze water genoeg vinden omdat er toch gepolijst zal worden.

bs zei:
Klei werkt als een soort (veilig) schuurpapier op je lak, je haalt namelijk de verontreinigingen van de lak af en met een paint cleaner haal je alles uit de lak.
Het is niet zo dat de 'plakkende' werking van klei het vuil naar zich toetrekt,dat denken wel veel mensen.
Even nuanceren, klei is géén schuurpapier. Door dit soort reacties krijgen mensen onterecht het idee dat je lak weg haalt (want schuurpapier zegt iemand).
Totaal niet het geval, klei is nooit schuurpapier.
De werking van klei is dat er klei stukjes van de vervuiling door de wrijving los komen, klei plakt en daardoor blijft het aan de klei kleven.

Hoe steviger een klei hoe beter er stukjes vanaf komen maar hoe groter de kans op marring.
Marring is doffige lak wat je met een paintcleaner meestal al weg, om dat te vergelijken met schuurpapier is giga "overkill".

@denders, het ligt eraan wat voor vervuiling is, soms trekt de klei met het laatste beetje wat er bovenuit steekt de rest in de porien ook mee maar soms ook niet en dan moet je met een paintcleaner aan de gang.
Je kan overigens met het blote oog niet zien of er nog wat in zit. Wassen foam verwijderen het losse vuil wat op de lak ligt, klei vuil wat vast zit óp de lak, een paintcleaner/polijstmiddel wat ín de lak zit.

Om even een beeld te geven van de vervuiling die klei niet weg neemt.
Dit was na 2 hits, lak was gekleid en mooi glad.
De auto had blanke lak, de pad is oranje en het polijstmiddel wit. Mag je zelf beoordelen wat de andere kleurtjes geweest moest zijn :)
IMG_4218.jpg
 
klei krijg je straks ook nog op vellen te koop, handig :)_[]

Geintje moet kunnen maar thanks voor de extra toelichting Dennis!
1:1 verdunning van Mothers gaf 0,0 "marring" als beginner dus minder doe ik persoonlijk niet ook al is water bijna gratis :)
 
Gaat ook vaak gewoon goed, zeker met zachtere klei soorten maar met water alleen glijdt het gewoon niet zo goed als met een lube.
Water met shampoo kan wel voor problemen zorgen bij sommige kleisoorten maar alleen water moet gewoon kunnen.
 
Niets meer aan toe te voegen, clay kan prima met water maar iets meer slickness van de claylube is gewenst. :-)^
 
Misschien je werkgever overtuigen om andere klei aan te schaffen welk net zo goed ( al dan niet beter )werkt maar goedkoper is.
Krampachtig vasthouden aan system123 is iets om over na te denken als bedrijf zijnde.
 
Patrick, was dit niet gewoon unizwart zonder blanke lak?

Staat me iets bij van een laadbak van een vrachtwagen met lakdikte van rond de 40 Micron.