• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tesla Model S

BrunoV

Detailing chief
5 jan 2013
600
100
Eindelijk, en zeker na de eerste mislukte poging (!): Verslag van de eerste detailingbeurt die onze laatse aanwinst op mobiliteitsvlak enkele weken geleden te beurt viel.

conv_2975.webp
.

Deze fantastische wagen werd geleverd op 30 juni en ik vertrok er een dikke week later met mijn gezin mee op vakantie in Oostenrijk. Toen de wagen zijn eerste detail beurt kreeg waren mijn ouders er ook al mee op vakantie geweest en had hij na bijna drie maanden al een dikke 7.000 km op de teller. Het is dan ook een fantastische rij-machine.

Eerst werden de wielen aangepakt. De velgen werden met PB Spray & Rinse en Q²M Iron in combinatie met Mothers Wheel Brush, EZ Detail Go en Mini Brush gereinigd, met DJ Gentle Gray Paint Putty klei samen met Supernatural Clay Lube gekleid en daarna gepolijst met Monello Raffini Finale en de blauwe cone. Verzegeld met 2 laagjes Q² Rim. De banden werden grondig gereinigd met Tuf Shine Tire Cleaner en voorzien van Q²M Tire.

De auto werd daarna gewassen met BtbM, behandeld met Q²M Iron en de teerverwijderaar van het merk wat we niet meer noemen op dit forum. Daarna gekleid met DJ Gentle Gray Paint Putty klei samen en Supernatural Clay Lube. In drie stappen gepolijst (toch wel een harde lak) eerst met Raffini Veloce op paars wolletje, dan met Veloce op Oranje pad en geëindigd met Finale op de witte pad (pads allen van Monello). Polijstresidu grondig (twee maal) afgenomen met Q²M Prep.

Dan de lak voorzien van twee lagen Q² Mohs, die "motorkap", de neus en de voorste vleugels kregen drie laagjes. Al het glas, ook het volledige dak, behandeld met de Q² View kit en aan de binnenkant met Q² Anti Fog. De trims voorzien van Q² Trim. Als laatste "treat" nog een rondje met Q²M Cure gedaan.

conv_2976.webp


conv_2977.webp


Binnen heb ik aan het leder niets gedaan, werd af-fabriek van een beschermende coating voorzien, waarschijnlijk iets van Mothers. De plastics aan de binnenzijde van de deuren heb ik met Mothers Protectant behandeld, de pianolak sierlijsten handmatig gepolijst met Finale en voorzien van één laagje Q² Mohs en de stoffen delen van de stijlen en het dak heb ik behandeld met Q²M Fabric Coat.

conv_2978.webp


conv_2979.webp


Het forum gaat over detailing, maar als ik toch even mag: de rij-ervaring die een Model S je geeft is echt niet te vergelijken met met om het even welke auto met klassieke verbrandingsmotor. Ik heb een tijd gewerkt voor DaimlerChrysler Belux en ik heb toen met heel veel Mercedessen gereden. Van A160 over G 400 cdi tot S 55 AMG. En, niet gelogen, de Tesla Model S is voor mij beter en leuker dan de S 55 AMG, en dat is een referentie.
 
Over de hardheid van de lak. Kees-sw hadden gehoord /gelezen dat Tesla een zachte lak zou hebben. De onze heeft de optionele (toch wel erg dure) multicoat lak. Gevraagd aan de verkoper waarin deze lak verschillend is kreeg enkel het antwoord dat de kleur veel dieper is. In elk geval heb ik al gemerkt dat deze lak redelijk hard is.