Goed, een jaar verder en de Corolla heeft weer een full detail gekregen.
Afgezien van af en toe wassen, een detailerspray erover heen en de laatste keer een waxje, heb ik er niets meer aan gedaan. Het tijdperk van ieder weekend hardcore detailen zit er voor mij niet meer in, gewoon door het gezinsleven en dat m'n rug me af en toe in de steek laat.
De auto heeft in een jaar tijd uiteraard de nodig swirls en andere lakdefecten opgelopen, aan dit soort dingen ontkom je haast niet, hoe voorzichtig je je auto ook wast. Toch is er nog genoeg werk te doen, ik had voor deze klus 2 dagen uitgetrokken. Alles bij elkaar heeft het me ruim 20 manuren gekost.
Zoals altijd maak ik wat vóór foto's zoals de auto erbij staat bij aanvang.
De velgen hadden al ruim een maand geen sopje meer gezien, de banden nog veel langer geen aandacht meer gehad, dus genoeg vervuiling aanwezig.
Voor het gemak heb ik de kentekenplaten en houders ook verwijderd, hierachter gaat ook vuil zitten.
Zoals altijd werk ik in een vaste volgorde. Ik begin met de banden te ontvetten. Hiervoor gebruik ik Meguiars Super Degreaser en een Meguiars Versa-Angle Wheel Face Brush Short Handle.
Na de banden is het tijd voor een foambandje. Hiervoor de ValetPro Snow Foam Combo gebruikt.
Na het afspuiten van de foam, heb ik de auto gewassen met C-Quartz Soap Gel. Heel veel vervuiling kwam hier niet vanaf.
Zelf van de velgen kwam weinig vervuiling vanaf, hiervoor de gewone Iron-X gebruikt.
Na het hele wasprogramma, de auto naar binnen gereden en aldaar begonnen aan het kleien. Hiervoor de Dodo Juice SN klei gebruikt en Spay&Wipe als lubricant.
Wederom haast geen vervuiling. Ik heb het idee dat als je de auto regelmatig behandeld, al is het alleen afspuiten in de waxbox, dit aardig de vervuiling helpt te voorkomen.
Om het mezelf makkelijk(er) te maken, heb ik zoveel mogelijk gedemonteerd.
Na het kleien komt de ware aard van de lak tevoorschijn. Allemaal lichte waskrasjes.
Voor het polijsten heb ik de volgende producten en/of combinaties gebruikt:
- rotary + oranje pad + 3M lichtblauwe dop
- rotary + witte pad + 3M lichtblauwe dop
- dap900 + zwarte pad + menzerna super finish
Na de hele auto ontvet te hebben met Eraser (tip, gebruik het buiten of in een goed geventileerde ruimte. Aangezien ik het binnen had gebruikt zonder ventilatie, gevolg, knallende koppijn....), heb ik de lak voorbereid op de coating. Hiervoor de primer verwerkt op een zwarte pad.
Hiervan heb ik geen foto's.
Na het afnemen van de primer, de lak een 45 minuten laten uitdampen om vervolgens de coating aan te brengen.
Hiervoor ook een zwarte pad gebruikt.
In de tussentijd dat de wax gecured heeft (30 ~ 45 minuten) en een droogtijd van 2 uur, heb ik allerlei klusjes tussendoor gedaan. De motorruimte verdiende ook weer wat aandacht.
Heel erg vervuild was ie niet, gewoon even een doekje met wat apc afnemen en daarna met Auto Finesse Revive Trim dressing behandeld. Overtollig product afgenomen met een badstof washandje.
Banden behandeld met Auto Finesse Satin Tyre Gel. Op de foto glimt het nog erg, maar foto is gemaakt net na het aanbrengen ervan.
Ook de uitlaat kreeg weer de nodig aandacht. Ook deze behandeld met de Polishangel coating.
Aangezien het op de dag dat de auto klaar was, het met bakken uit de hemel kwam zetten en dat de coating minimaal 6 ~ 12 uur droog moet staan, dan maar een paar after foto's binnen gemaakt.
En vandaag (21-05-2013) de auto weer naar buiten gelaten en thuis even snel wat foto's geschoten tussen de regenbuien door.
Van de coating en primer zal ik nog een aparte review schrijven.