• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verwijderen van ProTech laag

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Beste Cleaners;

Deze vraag stel ik in eerste instantie aan Tim omdat hij ervaring heeft met de permanente sealant van ProTech. Uiteraard zijn reacties van andere Cleaners meer dan welkom.

Mijn auto is 3,5 jaar geleden volledig behandeld met / door ProTech.
Ik ben overigens uiterst tevreden tot nu toe. MAAR ........... :

Een grapjas heeft aan de rechterachterzijde een "kras" achtergelaten.
Mogelijk met een sleutel, scherp voorwerp, uitstekend fietsdeel of zoiets.
Kras is op enkele plaatsen door de zwarte laklaag heen. Lichte ondergrond is dus zichtbaar. Kras is dus redelijk diep en op sommige plaatsen weer ondiep en nauwelijks goed zichtbaar.

Ik ga dit deel NIET laten overspuiten. Ik wil de kras professioneel laten opvullen en bijwerken. Minder duur en de auto gaat over 1/2 jaar vermoedelijk de verkoop in.

Op de plaats van de kras moet de ProTech laag er dus af. Ik zou dit kunnen laten doen door een ProTech specialist, maar dat kan ik volgens mij zelf ook.

Dus, hoe verwijder ik de bestaande Protech Seal. Let wel, het gaat hier dus om de permanente ( synthetische ) seal.

Alvast dank ........ Leonneke
 
Gaat gewoon polijsten die protechlaag er niet afhalen dan?
Ik weet wel, het is een "permanente beschermlaag" maar ik lees toch hier en daar dat die niet zo heel permanent is...
 
Volgens mij is het niets anders dan een synthetische wax en dat is eraf als je een polijstmiddel gebruikt.
Dat je lichte ondergrond ziet wilt nog niet zeggen dat hij door de kleurlaag heen is. Als een kras gemaakt worden is de bodem van de kras bezaaid met allemaal karteltjes, als je dat glad polijst wordt het weer zwart en valt het al een stuk minder op.
Maar misschien is hij wel door de kleurlaag heen dat valt voor mij natuurlijk niet te controleren. Alleen als je het probeert kom je erachter.
 
-Vanquish- zei:
Gaat gewoon polijsten die protechlaag er niet afhalen dan?
Ik weet wel, het is een "permanente beschermlaag" maar ik lees toch hier en daar dat die niet zo heel permanent is...

Zo klinkt het net alsof er een keiharde doorzichtige kunstof laag eroverheen gaat. Echt een pantser maar zo'n fees is het volgens mij niet echt... :weetniet
 
het gaat hier dus om de permanente ( synthetische ) seal

Protech is een sealant, maar echt niet permanent. Ik denk dat vele hier dit soort sealants zoals Protech, Flon4000, Waxoyl noem maar op, een mooie marketingstunt vinden. Je dient je te houden aan de garantiebepalingen en vaak moet je ieder jaar even terug om de laag te laten inspecteren, dan behandelen ze de auto weer met een laag.

Maar om even terug te komen op je vraag, Protech en andere lagen kun je verwijderen door de lak te behandelen met klei en een paincleaner.
 
Dibbuz zei:
Zo klinkt het net alsof er een keiharde doorzichtige kunstof laag eroverheen gaat. Echt een pantser maar zo'n fees is het volgens mij niet echt... :weetniet

Mijn 2e zin was dan ook pure ironie ;)
 
die laag zit er dus al 3.5 haar op volgens jou??

ik help je even uit de droom, die laag is 3.5 jaar geleden aangebracht en heeft er daarna globaal 3 maanden opgezeten voordat ie eraf was, oftewel die laag zit er echt niet meer op na 3.5 jaar.
 
In het verlengde van protech,

is het mogelijk om een auto welke is behandeld met WaxOyl te poetsen?

Heb het gerucht opgevangen dat, zolang de wax geen polijstende werking heeft, deze geen kwaad kan voor de WaxOyl laag.

Mijn vader heeft zijn auto hier ooit mee laten behandelen (STUPID :slotje :slotje )

Maar glans vind ik ver te zoeken en het woord beading is gewoon niet van toepassing....
 
De Protechlaag is na 3,5 jaar allang vertrokken van de lak. De huidige lakken houden het heel lang vol met wat conditioners in de shampoo.

De achterkant even met een paintcleaner behandelen, eventueel de kras daarna ontvetten en opvullen maar!

@Leon1987, als een auto met Waxoyl is behandeld kan je er inderdaad een pure wax opzetten, maar van de 'lakpantsers' is Protech de meest duurzame, een Waxoyl laag is meestal veel sneller vertrokken dan de rest :)

Als je vader geen beading meer heeft is er geen waxoyl meer te vinden hoor, dus gewoon lekker cleanen, glazen en waxen die bak!
 
bassochist zei:
die laag zit er dus al 3.5 haar op volgens jou??
ik help je even uit de droom, die laag is 3.5 jaar geleden aangebracht en heeft er daarna globaal 3 maanden opgezeten voordat ie eraf was, oftewel die laag zit er echt niet meer op na 3.5 jaar.

Ik ga je hier geen gelijk in geven. Ongeveer 2 jaar na de startbehandeling, ontstond er een hele kleine schade op 1 portier. Deze schade probeerde ik te polishen met een cleaner. Overal waar ik met de cleaner poetste, kwam een "wittige" was over de lak. Die wittige was ontstaat doordat je de sealant aan het vernielen bent.

Ik ben van mening dat de sealant wel degelijk langer blijft zitten dan 3 maanden. Pas na circa 3 jaren merk je dat de laag wat stugger begint aan te voelen. Da's mijn mening.
 
Tim zei:
De Protechlaag is na 3,5 jaar allang vertrokken van de lak. De huidige lakken houden het heel lang vol met wat conditioners in de shampoo. De achterkant even met een paintcleaner behandelen, eventueel de kras daarna ontvetten en opvullen maar!

Bedoel je in dit geval de Protech Toplaag of bedoel je de sealant ???
Mijn ervaring is in elk geval tot op heden duidelijk anders.

Waskrasjes zijn zichtbaar in de seal, volgens mij niet in de lak.
Of zit ik er nou helemaal langs ????????? Leonneke
 
Bestaat een Protech uit 2 verschillende lagen dan?? Na 3.5 jaar is er inderdaad echt niet meer veel over van je Protech behandeling, tenzij deze door de tijd heen nog bijgewerkt is geworden natuurlijk!
 
Xizer zei:
Bestaat een Protech uit 2 verschillende lagen dan?? Na 3.5 jaar is er inderdaad echt niet meer veel over van je Protech behandeling, tenzij deze door de tijd heen nog bijgewerkt is geworden natuurlijk!

De sealant is de protectie en daarover zet men een toplaag. Denk echter dat Tim daar meer over kan zeggen. De lakverzegeling blijft LANG.
In elk geval echt wel langer dan 3 maanden. Tim zelf spreekt ook over 2 jaren........... Ik durf 3 jaren aan. Ik heb die auto toch echt zelf en voel nu pas wat "verstugging".....

Op het moment dat je met schade komt te zitten, kom je er eigenlijk pas pijnlijk achter dat de sealant wel erg goed z'n werk doet.

Dus niet allemaal direct "anti" ProTech. Het is zeker geen slechte behandeling.
 
Als je zelf er niks aan wilt doen is het een prima alternatief maar zodra je zelf wat wilt doen, kleien en paintcleaner ben je de pineut.
En ik geloof nog steeds niet dat het zo'n enorme sterke sealant is die als een soort folie op je wagen ligt. Die laag is zo dun dat het niet eens meetbaar is laat staan dat de krasjes in die laag zitten een niet in je blanke lak.
Dat zou betekenen als je een sterke ontvetter neemt dat je dan geen swirls meer zou hebben...
 
Dibbuz zei:
Als je zelf er niks aan wilt doen is het een prima alternatief maar zodra je zelf wat wilt doen, kleien en paintcleaner ben je de pineut. En ik geloof nog steeds niet dat het zo'n enorme sterke sealant is die als een soort folie op je wagen ligt. Die laag is zo dun dat het niet eens meetbaar is laat staan dat de krasjes in die laag zitten een niet in je blanke lak. Dat zou betekenen als je een sterke ontvetter neemt dat je dan geen swirls meer zou hebben...

Hoi Dibbuz;

Graag wil ik antwoord geven, maar dan moet ik eerst weten wat een SWIRL is :s ???

Ik ga trouwens echt een topic starten met verklarende woordenlijst, dan kan ik sneller antwoorden. Maar goed. Ik kan me voorstellen dat je niet gelooft dat die sealant zo lang houdt. Ik geloof dit echter wel, hij zit er namelijk op. En lang dus ook. Misschien kun je je verhaal toelichten? :cool:
 
stimpy68 zei:
Protech is een sealant, maar echt niet permanent. Ik denk dat vele hier dit soort sealants zoals Protech, Flon4000, Waxoyl noem maar op, een mooie marketingstunt vinden. Je dient je te houden aan de garantiebepalingen en vaak moet je ieder jaar even terug om de laag te laten inspecteren, dan behandelen ze de auto weer met een laag.

Maar om even terug te komen op je vraag, Protech en andere lagen kun je verwijderen door de lak te behandelen met klei en een paincleaner.

Correct me if i'm wrong !!!

Paint Cleaner is een chemische polish ........ zonder schuurmiddel ???
Eerst kleien en dan cleanen ????

Al die termen zijn nog zeer nieuw voor mij. Her en der verspreid over dit topic staan wat verklaringen. Er zou best een verklarende woordenlijst mogen komen. Maar goed, lezen heeft ook z'n charmes.

Alvast dank dus...