Hey GlimKezen & GlansPoppen!
Ik zit met een probleem waar ik niet de oplossing voor kan vinden.
Afgelopen zaterdag hebben @henkus en ik gewerkt aan zijn Audi A4 Avant. Deze is sinds een aantal weken in het bezit en is in de 845 gezet. De auto leek echter nogal dof en kon wel wat extra liefde gebruiken, ook leek de auto wat vettig en dit zorgde zeker op de voorruit voor onveilige taferelen.
Henkus was onder de indruk van mijn pindakaas en dus besloot hij om vanuit Amsterdam de rit te maken naar mijn makeshift DetailTent.
Dit zijn de stappen die we hebben genomen;
(DAP900 V3 - Raffini Geel + S3)
Wegens tijdsgebrek hebben we de S3 gebruikt om te corrigeren en deze doorgewerkt om ook een prima finish te krijgen. De lak knapte er goed van op.
Tijdens het polijstwerk is er uiteraard meteen ontvet alvorens naar het volgende paneel te gaan. Toen het polijstwerk klaar was, inmiddels is het 17.30 uur, wilde we de auto nog een keer in zijn geheel even ontvetten met nieuwe doeken. Opvallen was nu dat er een vettige laag over de auto leek te liggen die we alleen maar uitsmeerde en niet afnamen, zelfs met IPA 1:10 en Nanolex - EX én nieuwe Bianco's erbij kregen we het op sommige plekken een beetje weg, maar veelal bleef het vettig o.i.d.
Na een tijdje vloeken van mijn kant kwam @henkus tot de conclusie dat het inmiddels flink was afgekoeld in de tent en het waarschijnlijk dauw was dat is gaan liggen op de auto. Made sence to me, maar ik twijfelde nog wel.
Uiteindelijk ben ik gaan waxen met de Vitreo en deze smeerde ik dun en na enige tijd konden we een mooie swipetest zien. De wax is afgenomen met nieuwe Bianco's en ook dit ging soepeltjes. Geen vettigheid meer te zien.
@henkus liet mij de volgende dag weten dat de auto er goed uitzag, de beading mooi was en de ClearVue ook prima zijn ding deed. Echter wéér een dag later had hij in het daglicht nog even goed gekeken en toch leek er (weer?) een vettige laag over de auto te liggen.
@henkus wilde de lak even afnemen met wat Spray&Wipe, maar dat resulteerde in een doffe veeg en de beading leek weg te zijn;
(Bovenin de foto - Doffe baan door Spray&Wipe. Vettigheid? Nazweet van de wax? Pindakaas?)
Vanavond gaat @henkus de auto wassen en zal de TFR als prewash proberen. Hopelijk knapt de auto daar van op, maar ik vrees dat de vettigheid, als dat het is, niet weg zal gaan.
Zojuist is de lak nog even bekeken en met schone, droge vingers wat gevoeld;
Enkele feitjes;
Ik zit met een probleem waar ik niet de oplossing voor kan vinden.
Afgelopen zaterdag hebben @henkus en ik gewerkt aan zijn Audi A4 Avant. Deze is sinds een aantal weken in het bezit en is in de 845 gezet. De auto leek echter nogal dof en kon wel wat extra liefde gebruiken, ook leek de auto wat vettig en dit zorgde zeker op de voorruit voor onveilige taferelen.
Henkus was onder de indruk van mijn pindakaas en dus besloot hij om vanuit Amsterdam de rit te maken naar mijn makeshift DetailTent.
Dit zijn de stappen die we hebben genomen;
- Wassen (ACP+D / Foamen / De-iron / Handwas)
- Kleien (Dolce Verde - Born Slippy)
- Polijsten (VAG-lak)
- Wax (Vitreo)
- Voorruit (Polijsten / ClearVue)
(DAP900 V3 - Raffini Geel + S3)
Wegens tijdsgebrek hebben we de S3 gebruikt om te corrigeren en deze doorgewerkt om ook een prima finish te krijgen. De lak knapte er goed van op.
Tijdens het polijstwerk is er uiteraard meteen ontvet alvorens naar het volgende paneel te gaan. Toen het polijstwerk klaar was, inmiddels is het 17.30 uur, wilde we de auto nog een keer in zijn geheel even ontvetten met nieuwe doeken. Opvallen was nu dat er een vettige laag over de auto leek te liggen die we alleen maar uitsmeerde en niet afnamen, zelfs met IPA 1:10 en Nanolex - EX én nieuwe Bianco's erbij kregen we het op sommige plekken een beetje weg, maar veelal bleef het vettig o.i.d.
Na een tijdje vloeken van mijn kant kwam @henkus tot de conclusie dat het inmiddels flink was afgekoeld in de tent en het waarschijnlijk dauw was dat is gaan liggen op de auto. Made sence to me, maar ik twijfelde nog wel.
Uiteindelijk ben ik gaan waxen met de Vitreo en deze smeerde ik dun en na enige tijd konden we een mooie swipetest zien. De wax is afgenomen met nieuwe Bianco's en ook dit ging soepeltjes. Geen vettigheid meer te zien.
@henkus liet mij de volgende dag weten dat de auto er goed uitzag, de beading mooi was en de ClearVue ook prima zijn ding deed. Echter wéér een dag later had hij in het daglicht nog even goed gekeken en toch leek er (weer?) een vettige laag over de auto te liggen.
@henkus wilde de lak even afnemen met wat Spray&Wipe, maar dat resulteerde in een doffe veeg en de beading leek weg te zijn;
(Bovenin de foto - Doffe baan door Spray&Wipe. Vettigheid? Nazweet van de wax? Pindakaas?)
Vanavond gaat @henkus de auto wassen en zal de TFR als prewash proberen. Hopelijk knapt de auto daar van op, maar ik vrees dat de vettigheid, als dat het is, niet weg zal gaan.
Zojuist is de lak nog even bekeken en met schone, droge vingers wat gevoeld;
Enkele feitjes;
- Ontvetten ging prima tijdens polijsten. (IPA / EX)
- Ná polijstwerk werkte beide niet meer.
- Schone en nieuwe doeken gebruikt. (Verde's/Bianco's/Bordi's)
- Lage temperatuur speelt hoogstwaarschijnlijk een grote rol?
- Wax liet schone swipetest zien.
- Eén grote vette bende, zo lijkt het? (Vóór en ná waxen)
Laatst bewerkt: