• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekvrij

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
In wasboxen kun je afspoelen met vlekvrij opdrogend water. Dat kan osmosewater zijn maar vaak wordt er ook een middeltje toegevoegd aan het water waardoor dit niet meer vlekt.
Ik vermoed dat dit middeltje ongeveer hetzelfde is als wat er in een vaatwasmachinetablet zit. Daar droogt mijn vaat immers ook vlakvrij op.
Geen pre-wash dus maar eigenlijk meer een soort after-wash :)
Weten jullie wat voor spul dit is of dat dit spul ook "los" te koop is? Ik stel me dan maar even voor dat je een scheut in je foamlans doet om daarmee dan je auto voor de laatste keer af te spoelen.
 
Jammer @Martin Philippo Ik heb je vraag even voorgelegd, maar het antwoord is… simpel… :joy:

82A07A36-C786-48EB-AC4D-4A1F98603759.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz
Jouw vaatwasser heeft wel een luchtafvoer in de vorm van een ventilatie. Soms een klein rooster, soms een klep die opengaat, soms gaat zelfs de hele deur open tijdens het droogproces. De condens van het drogen wordt meestal via de waterafvoer afgevoerd.

De ruimte wordt verwarmd, het vocht afgevoerd. Glansspoelmiddel vergemakkelijkt het afvoeren van het vocht. Zie het als Bathe+ of wetcoat waarmee je daarna een goede sheeting hebt om water weg te laten glijden.
 
Hoi Martin, weet dat no rinse shampoo's (ONR of Absolute) ook een waterverzachtend effect hebben. Dit kun je 1:256 verdunt aan brengen met drukspuit.
Maar lijkt mij je dat zou je ook puur in je foamlans zou kunnen doen als soort van osmosewater. (Of even berekenen hoe je tot 1:256 verdunning komt).

No rinse shampoo schuimt niet vanwege bestandsdelen in shampoo. Bestandsdelen gaan schuimvorming tegen, dus zou je foamlans daarna wel even goed doorspoelen met water.

No rinse shampoo kun je helemaal in laten drogen op de lak. Je krijgt dan alleen polymeervlekjes die je met dezelfde verdunde no rinse shampoo (bijv als detailspray even nalopen na drogen) eenvoudig weg krijgt.

Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar inmiddels wel aardig verdiept / ingekezen in de werking van norinse shampoos.

Misschien werkt het niet, maar wel proberen waard misschien. Desnoods koop je klein flesje ONR (https://www.carclean.com/nl/optimum-no-rinse-wash-shine.html ) om eens uit te proberen. Wie niet waagt wie niet wint :)

Succes
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoyR
Er zijn 3 verschillende droogtechnieken mogelijk in een vaatwasser:
  • Zeoliet droogtechniek
  • Ventilatiedroogtechniek
  • Condensdroogtechniek

Zeoliet droogtechniek

Zeoliet is een actieve droogtechniek. Onder in de vaatwasser zitten speciale zeolietkorrels. Als het water na het wassen wegspoelt, komt dit bij de korrels terecht die vervolgens opwarmen. De warmte die hier vanaf komt, gaat terug naar de binnenruimte zodat je vaat droogt. Plastic bakjes komen zo helemaal droog uit de vaatwasser. De zeolietkorrels herstellen zichzelf na elke wasbeurt en hoef je nooit te vervangen. Deze techniek is erg energiezuinig en komt alleen voor bij vaatwassers van Bosch en Siemens met energieklasse C of hoger.

Ventilatiedroogtechniek

Ventilatiedroogtechniek is een andere actieve droogtechniek. Na het droogprogramma opent de vaatwasserdeur op een kier. Dit zorgt ervoor dat de laatste restjes vocht verdampen. Met deze techniek bespaart de vaatwasser tijd en energie, zodat je vaat sneller droog is. Kunststoffen pollepels en plastic bakjes drogen beter dan bij de standaard condensdroogtechniek.

Condensdroogtechniek

De meeste vaatwassers gebruiken de standaard condensdroogtechniek. Dit is de meest basistechniek die je in de goedkopere modellen vindt. Tijdens het droogproces condenseert de warme, vochtige lucht op de koele wanden van de vaatwasser. Vervolgens pompt het apparaat het water weg. Op deze manier drogen werkt zeer goed voor aardewerk, glas en staal, maar niet voor plastic.
De meeste vaatwassers gebruiken de standaard condensdroogtechniek.

Helemaal zelf gekopieerd van de Coolblue site.
 
Laatst bewerkt:
leuke discussie. :)
Het drogen van een vaatwasser snap ik maar ik geloof er geen sikkepit van dat het drogen vlekken voorkomt. Immers: drogen zorgt er voor dat het water verdampt maar stoffen die in het water opgelost zijn (kalk) verdampen niet. Die blijven dus achter na het drogen/verdampen. Er moet dus meer zijn dan alleen drogen.
Maar een testje met een glansspoelmiddel zou ik er beslist wel eens een keertje aan kunnen wagen. Dat spul is gewoon in huis en ik vind vast wel ergens een paneeltje dat het niet erg vindt voor proefkonijn te fungeren.
De no rinse shampoo's zouden wel een stapje in de richting kunnen zijn, dat kunnen we ook wel eens een keertje proberen.
We komen er wel!
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Uhm, de verklaring (van de AI) met de vaatwasser vind ik eigenlijk toch wel logisch.
In de vaatwasser zit zout, dat breekt de kalk af. Door het glansspoel loopt het water er makkelijk vanaf en de warmte doet de rest.
De onderkant van onze theekoppen hebben een opstaand randje, staat altijd water in. Als dat “aan de lucht droogt” zitten daar zeker vlekken op. Of een verkeerd gelegde lepel, ook vlekken.