• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vloeibare wax

@peterp Bij duurdere waxen speelt ook de beleving van het produkt te gebruiken een grote rol denk ik. De Swissvax waxen spelen in op merkgebonden waxen (BMW, Ferrari..). Op zich vind ik dat erg leuk maar sommige mensen vinden het maar niets. Meestal zit er in de duurdere waxen ook meer carnauba waardoor het produkt duurder wordt. Er zijn wel genoeg kwalitatieve waxen voor goedkopere prijzen. De Collinite waxen zijn een goed voorbeeld daarvan.
Wil je een sealant uitproberen is de Menzerna Power Lock een zéér goede aankoop of bijvoorbeeld JetSeal van Chemical Guys. Je kan de sealants ook gaan toppen met een wax dan.
 
Ben gerust bereid om een duurdere wax te kopen. Dus een Colli is een goedkope instap-wax?
Maar een prijsverschil van 20€ >> 280€ is echt wel groot te noemen?!
 
Ik ben geen wax-fanaat, in de zin dat ik geen grote verzameling waxen heb staan. ;) Ik smeer wel waxen, maar deed veel werk voor anderen en smeerde dus gewoon Collinites die hun werk goed deden tegen een lage prijs. :)

Coatings zijn niet te vergelijken met waxen. Wil je lange tijd de beading/sheeting van een goede wax en dan een schepje erbovenop, dan moet je een coating hebben. ;) (+ het schoonmaak-gemak)
 
Zei er iemand waxfanaat??

De stap 20 naar 280 is wel fors (en mij ook iets te gek), maar in elk segment is van alles (en fraais) te vinden met dito eigenschappen. Prijs wordt meestal bepaald door de gebruikte ingrediënten en de hoeveelheden ervan. Veel eerste kwaliteit carnauba is nu een keer duurder dan bijenwas.
De keuze wat jij belangrijk vindt, maakt wat mij betreft de keuze voor je aankoop.

Zo vind ik de colli 845 een prima wax qua prijs/standtijd en redelijke hydrofobische eigenschappen. Een mooie allrounder.
In datzelfde segment zit ook de Fusso, (wat mij betreft) geweldige hydrofobische eigenschappen en wat meer nadruk op standtijd.
Kies je in dat segment liever voor een mooie en m.i warmere (wetlook) glans dan is de Surf City Garage Barrier Reef Paste Wax weer een aanrader.

Doe je er een laar euro bij, dan kom je weer in een ander segment. Zo pak ik bijv een Bouncer’s wax als ik wat meer de nadruk op de flake pop wil leggen, dan zit je rond de vier/vijf tientjes.
Meer glasachtige glans en mooie beading en goede standtijd... dan pak ik een Waxaddict, ga je richting de zeven tientjes.

En dat dan allemaal in de warmere maanden. In de winter kies ik voor een goede standtijd en ga ik alleen de potjes in de kast, herschikken om toch met wax bezig te zijn. Dan heb ik minder zin om te waxen.

Kortom, wat vind jij belangrijk in een wax en wat wil je er mee bereiken.

Standtijden wacht ik vaak niet af, daar heb ik het geduld niet voor en komt bij, dat ik dan never nooit door m’n collectie heen kom.

Wellicht een tip: kijk geregeld in de “te koop” hoek. Leuke waxen voor scherpe prijzen.

Hoop dat je hiermee een beetje focus/richting kunt krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
@Marcel1973
Bedankt voor je ruime feedback en hier heb ik wat aan!
Mijn wensen zijn een goede bescherming en een mooie diepe glans, zodat het vuil zich moeilijker kan hechten en makkelijker te wassen is.

Wat dacht je van Waxaddict Vitreo, heb je hier ervaring mee? Kan deze kopen voor 50€.
Of de Collinite 915?
Maar de summer deal met een volledige kit van Soft99 voor 79€, is dan ook weer zeer interessant?
Iets met keuzestress :blush:
 
De 915 blijft ook een goede wax. :) Net als de andere Collinites makkelijk te verwerken.

De Vitreo heb ik ook, maar ik blijf de curetijd tricky vinden. :p En de prijs ligt een stuk hoger.

Vergeet niet; Glans zit niet in een potje. (Wat wax betreft) De 915 heb ik lange tijd met plezier gebruikt omdat het aanbrengen én afnemen altijd een eitje was, de swipetest altijd goed te doen was en de warmte die de wax gaf vond ik wetlook genoeg. ;) Sinds ik deze Collinite switchte naar Waxaddict - Vitreo, pak ik de Vitreo er niet snel meer bij. Er komt blijkbaar meer bij kijken en meer factoren spelen een rol, die ik bij de Collinites niet had. :)

Conclusie: Collinite is een goed begin. De 845 en 476 zijn prima waxen voor hun geld, de 915 is een stukje duurder maar geeft op donkere kleuren ook wat meer beleving.

Goede waxen om mee te starten, maar ook om bij te blijven. Hierna kan je eventueel waxen uit het duurdere segment proberen. ;)
 
Edit: Volle pot Vitreo beschikbaar voor €50? Dan zou ik die kiezen over de 915.

Maar, de 845 of 476s is ook prima en dat voor de helft van die prijs.
 
Zoals je ziet, allemaal erg persoonlijk.

Ik heb dan wel net een Vitreo verkocht, heb de gewone en limited versie nog gewoon in de kast staan. De 915 niet (845 wel). Als je in de buurt woont, mag je wel een lik uit de pot proberen hoor.

Ik ben wel tevreden over (alle) Waxaddict waxen.
Beide zijn ze goed en kunt ze gewoon weer verkopen als het niet bevalt. Als je tweede hands aankoopt, de Vitreo wordt geregeld wel aangeboden, Colli zie je minder aangeboden worden.
 
Laatst bewerkt:
Heel binnenkort een keuze maken en de Tiggy in de wax zetten, maar zou een goede voorbereiding willen voor een goede hechting. Momenteel gebruik ik wekelijks een shampoo met toevoeging en zit er een paar weken SONAX Xtreme Brilliant Shine Detailer op. Welk product kan ik hiervoor het best gebruiken, en is een eenmalige wash met Dreft een optie?
 
Dreft is voor je vaat en heeft als doel ontvetten met als extra glansmiddeltjes. Op je auto hoef je niet te ontvetten. Wax of andere toevoegingen van shampoo haal je dus ook niet weg met Dreft. Lekker in je keuken laten staan. Er bestaan zogenaamde "strip" producten zoals :
Dodo Juice Crudzilla
Gyeon Bug & Grime
Gyeon Tar
Dodo Juice Superatural Traffic Film Remover
Waxaddict Detox

Als je een andere weg in wilt slaan kan je ook de auto wassen, klei-en en met machine of de hand een polijstgang geven met een paintcleaner of pre-wax cleanser.
Dodo Juice Lime Prime
Poorboys World Prof. Polish
 
Ik weet niet beter dan dat alleen een Paint Cleaner en/of Polijsten echt voor 100% een wax of andere LSP weghaalt. :)

Mijn idee voor wanneer ik de lak echt "schoon c.q. ontdaan van wax" wil hebben: Tijd nemen voor een rondje polijsten met een fijn polijstmiddel. ;) Machinaal is het zó gedaan en meteen weer wat hoogglans erin. Handmatig is het ook goed te doen, de reiniging is vrij vlot behaald, maar je zal meer aan de bak moeten als je ook echt de hoogglans erbij wilt. :p

Maar... Nadien even ontvetten en je hebt een goede basis voor je wax. ;)
 
Lees ik hier enige discussie? :innocent:
Klei-en durf ik niet te doen voor krassen op mijn nog nieuwe wagen. :blush:
En heb ook geen machine om te polijsten, maar ben eventueel wel bereid om dit manueel te doen.
Ik neem aan dat VW een harde lak heeft en dit niet evident is? Is polijsten op een nieuwe wagen eigenlijk wel nodig?
Ja, dit groentje zit nog met veel vragen. (sorry)

Dus hoe kan ik manueel en op een veilige manier de lak voorbereiden voor een wax.
Eventueel: https://www.carclean.com/nl/power-protect-ultra-2-in1-250ml.html ?

Ben ook aan het overwegen om eerst Menzerna Power Lock te zetten, en daarna af te werken met een wax? (Menzerna Liquid Carnauba Wax Protection)?
 
Laatst bewerkt:
Polijsten op een nieuwe lak moet niet nodig zijn. Maar met het ''polijsten om de lak schoon te maken''' bedoel ik niet dat je grof moet polijsten om krassen en dergelijke te verwijderen, maar polijsten met een fijn polijstmiddel om de lak lekker te aaien en te reinigen. :p

Mijn advies zou toch nog steeds zijn om een fijn polijstmiddel, zoals Monello - Finale / Scholl COncepts - S30 / etc, te gebruiken om de auto handmatig toch op je gemakkie na te lopen. Gewoon paneel voor paneel. Hiermee verwijder je 100% eventuele bende op je lak + verwijder je eventuele lichte defecten + eventuele hologrammen die je nu misschien nog niet ziet. ;)

Vervolgens ontvet je de auto even met een doekie en wat Gyeon - Prep of Nanolex - EX, zodat je daarna op een brandschone lak een bescherming kan aanbrengen. En of dit nou een wax is of een sealant getopped met een wax; Dat is jouw keuze. (All-in-One producten zou ik persoonlijk niet verkiezen boven pure producten)

Ooh, en trouwens... Voordat je dingen op je lak gaat smeren, wat dan ook, is het wel verstandig om eerst te kleien. Als je een milde klei neemt zoals Monello - Dolce Verde en deze lekker op kamertemperatuur brengt, gevolgd door lekker gulzig glijmiddel gebruiken zoals Dodo Juice - Born Slippy en dan gaat kleien, dan zal je 99% zeker geen krassen of marring veroorzaken.
 
Wat @Quantoxx zegt. De voorbereiding is cruciaal. Even een kleien en/of een een finishing polish is altijd aan te raden. Het gaat met name om een schone lak te krijgen. Je nieuwe auto heeft ook al buiten gestaan en bevat al vervuiling.
 
Ja en wat verwacht je van een wax
Maar ook ik kan je verzekeren dat als je met een instap wax begint(zoals Collitine 845 of de 915 je er een hele goede wax aan heb;)
 
Bedankt alvast voor jullie advies! ;)
Ik zal eens uitkijken naar een fijn polijstmiddel en ontvetter.
We zullen eens een lijstje beginnen opmaken voor de sss...