• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vloeibare wax

Dus eigenlijk moet ik een keuze maken, fijne polish of klei-en? Deze geven beide toch dezelfde reinigende werking?
Maar zoals ik meestal kan lezen, geeft klei-en jullie voorkeur? Of toch beide doen, klei-en voor het vuil weg te nemen en de fijne polish voor de lichte krasjes en swirls?
 
Ik moest even teruglezen, maar je hebt al meerdere keren antwoord gekregen, haha! :P

Paint Cleaner of Fijn Polijsten. En voordat je dit gaat doen is Kleien eigenlijk gewoon een vereiste.


Paint Cleaner - Vloeibaar spul om chemisch je lak te reinigen. Je brengt wat aan op een foampad en werkt een stuk lak hiermee in. Afnemen.

Fijn polijstmiddel - Is in feite een paint cleaner met een korrel erin. Ook dit is een vloeibaar spul welke je middels een foampad aabrengt en goed inwerkt. Dit spul werk je echter beter in dan de paint cleaner omdat je dan ook echt (fijn) slijpt en dus een hele goede reiniging hebt én je aan je hoogglans werkt én eventueel wat lichte swirls/krasjes verwijderd.

Kleien - Voordat je de lak gaat inwerken met iets wil je deze vrij hebben van hardnekkigere vervuiling die je onverhoopt over je lak kan trekken. Een klei glijd over hmde lak en trekt dit soort vervuiling als het ware van en uit je lak.
 
Ik volg volledig bovenstaande adviezen.

Zelf prefereer ik:

Foamen
Wassen
Kleien
Afspoelen (eventueel opnieuw wassen)
Drogen
Polijsten
Ontvetten
Wax aanbrengen.

Aangezien jij niet over een machine beschikt lijkt mij een paint cleaner een goede optie.

Ik las ook dat je eventueel sealant/wax combi wilt proberen. Heb het reeds paar keren aangehaald hier op het forum maar Menzerna Power Lock + Collinite 845 is een top combo. Power Lock 30 min laten curen. Daarna minimum 3u wachten om een laag Colli 845 aan te brengen. Eventueel dag erna (moest je auto kunnen laten staan) een 2e laag Colli 845 doen.
 
@M3fan - Wauw, 3 lagen LSP? :P

Heb jij deze combo momenteel op je auto ofso, want ik heb je er de laatste tijd inderdaad al vaker over gehoord. Wat is er zo geweldig aan? (Hydrofobisch? Looks?)
 
Vooral de looks eigenlijk. Mooie wetlook. Uiteraard haal je de meeste glans uit het polijsten. Moeilijk uit te leggen maar de combo werkt gewoon goed. Gedachte erachter is dat het een langere standtijd heeft doordat eens je waxlaag er bijna door is je sealant er nog is. Maar dat hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen. Hydrofobisch doet het niets meer dan eender welke wax.
Ik ben enorme fan van de Power Lock kwestie aanbrengen en afnemen op de wagen. Als je het nog nooit geprobeerd hebt raad ik je het echt aan. Het neemt af als boter en het laat een zijdezachte lak na. Echt fantastisch. Dus zelfs zonder de Colli is het aan te raden.

Overigens ga ik binnenkort (Als het weer de volgende dagen, volgende week wat wil meezitten) de combo eraf halen. Onlangs de WA Quartz gekocht via Marcel1973, maar wegens de droogtemaatregelen in België ben ik er nog niet toegekomen die op de auto aan te brengen.

Kan je wel zeggen dat voor de wintermaanden ik terug de PL/845 combo aanbreng.
 
Eens met @Istnogferarie @Quantoxx
Als ik een rondje met Crudzilla loop om je BMW, wil ik wel eens zien hoe de Fusso dat heeft gevonden. :eek:
Hier had ik nog een vraag bij. Als je een wax of sealant zou willen strippen, raad je deze dan aan? Of is het beter om gewoon een rondje Finale of S30 te doen en daarna ontvetten en waxen? Ik probeer de Crudzilla ergens in mijn stappenplan te plaatsen. Als het enigszins zijn nut heeft natuurlijk. Aan de andere kant is het beter om met zo weinig mogelijk agressieve produkten op de lak te zitten. Van wat ik lees is Crudzilla toch wel redelijk agressief.
 
Finale, S30, S40 etc. allemaal beter natuurlijk dan Crudzilla, want je raakt de gehele lak, wat bij Crudzilla (en andere sprays) maar de vraag is.

Als ik wel tussentijds wil waxen, maar geen tijd heb om (finishing polish/prof.polish) te doen, gebruik ik Crudzilla, foam (artico magico) in iets zwaardere verhouding en spoel met HD af. Een echte tussenoplossing dus, die een beetje van alles (of niets) is.
Eerlijk toegegeven, ideaal is het niet, paar weken later loop ik toch een rondje met de DAP/Flex om het goed te doen. Maar gelet op de kilometers en het parkeren onder bomen ed. maakt dat ik auto liever niet onbeschermd heb door alles wat er uit de bomen valt. En het levert me op dat moment tijdwinst op @M3fan.
 
Ik volg volledig bovenstaande adviezen.
Aangezien jij niet over een machine beschikt lijkt mij een paint cleaner een goede optie.

Ik las ook dat je eventueel sealant/wax combi wilt proberen. Heb het reeds paar keren aangehaald hier op het forum maar Menzerna Power Lock + Collinite 845 is een top combo. Power Lock 30 min laten curen. Daarna minimum 3u wachten om een laag Colli 845 aan te brengen. Eventueel dag erna (moest je auto kunnen laten staan) een 2e laag Colli 845 doen.

Ik heb idd al verschillende detailers gehoord en gezien (YouTube) dat de Power Lock een fanatastisch product moet zijn, en ook van enkele in combo met de Colli 845. Er is er eentje die dit niet aanbeveelt, omdat de Colli de dag erna zou gaat zweten en een waas geeft en daarom niet ‘compatibel’ zou zijn? Daarom ga ik eens de Menzerna polish proberen (3000/3800?), en daarna de Power Lock, en eventueel nog een rondje 845. Ook gelijk de Control Cleaner eens proberen ipv Prep.
Moet eerst nog een goede shampoo hebben zonder toevoegingen voor een goede cleane reiniging.
Mag ik echt het klei-en niet overslaan en gelijk een reiniging doen met een polish? :blush:
 
Duidelijk. Volgende wasbeurt maar tijd uittrekken en het goed doen. Dus rondje Dap. Als het sneller moet gaan lijkt het mij idd een goede optie om dan de Crudzilla te gaan gebruiken.
 
@peterp: goed dat je je inleest. Het zweten van de Colli 845 is een bekend fenomeen. Maar niets om je zorgen over te maken. Ik heb er nog geen last van gehad. Het zweten zijn eigenlijk de oliën die in de wax zitten dat naar boven komen. Waardoor je dus een zichtbare waas krijgt. Het is moeilijk te bepalen maar sommigen hebben dit ervaren, anderen krijgen dit niet. In ieder geval is het makkelijk om het op te lossen door de Colli zo dun mogelijk te smeren en goed uit te buffen. Als het toch voor valt zou het met een wasbeurt moeten verdwijnen.
 
@M3fan: ok duidelijk!
@Quantoxx: ok ga het proberen :confused:
Dan gaan we zat op de sss het nodige bestellen;
Goede shampoo zonder toevoegingen >> enige suggestie?
Klei-en en de Menzerna spullen + Collinite 845.
Hoop echt dat ik met het klei-en geen krassen etc. maak, want dan vergeef ik het mezelf nooit. (nog mooie nieuwe lak)
Want heb dit nog nooit gedaan. :neutral:

Momenteel de staat van de Tiggy:
4A858942-EA6C-43E3-A7C9-8BD3D8754B8C.webp
3FC0C0C9-4608-453C-8D77-CFA2B059CEBC.webp
29ADFC76-E6AE-4CF5-98FE-709AFFCABFF7.webp
 
Als je begint met kleien doe dan eerst een horizontaal vlak, een stuk van 40 cm op 40 cm, genoeg natmaken en ervaar hoe het gaat. Zolang de klei glijdt maak je zeker geen krassen. Paneel per paneel doen en de klei op tijd dichtplooien en weer open drukken.
 
Voor shampoo vind ik persoonlijk de Nanolex Pure echt goed. De Born to be Mild is ook een topper.
Zolang je genoeg lubricatie gebruikt bij het kleien en met beleid werkt zal dat allemaal wel lukken. Regelmatig je klei checken op vervuiling en op tijd je klei eens kneden zodat je terug propere kant hebt. Als je al marring zou hebben gaat dit vlot weg met het polijsten.
Komt allemaal goed.
 
Laatst bewerkt: