• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

volgorde wassen, cleaner, wax en detailler

CarloZz

Detailing trainee
2 sep 2010
19
47
hallo,

aangezien ik deze week diverse aanvullende spullen verwacht, heb ik wat vragen over het wassen en poetsen van mijn auto. ik heb al veel gelezen op het forum en daardoor besloten de volgende producten te gebruiken bij een "volledige" poetsbeurt.

shampoo
Dodo Juice Born to be Mild shampoo

cleaner
Dodo Juice Lime Prime pre-wax cleanser

wax
Collinite Liquid Insulator Wax No. 845

detailler
Dodo Juice Red Mist - Tropical protection detailer

microvezeldoek voor de cleaner/wax
Poorboys World Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm

nou lees ik verschillende berichten en wilde hier wat duidelijkheid over. graag hoor ik of deze volgorde en rust goed is met deze producten:
- eerst de auto wassen met dodo juice born to be mild
- auto droogzemen
- dan de cleaner (dodo juice lime prime pre-wax) aanbrengen door met de deluxe mega towel de cleaner in- en uit te wrijven. tussen het aanbrengen en uitwrijven 10 - 15 minuten aanhouden?
- dan de wax (Collinite Liquid Insulator Wax No. 845) aanbrengen met de (schone) deluxe mega towel. kan dit direct na het uitwrijven van de cleaner? en hoeveel tijd mag/moet er zitten tussen het in- en uitwrijven? ongeveer 30 minuten laten curven?
- dan de detailler (Dodo Juice Red Mist - Tropical protection detailer) aanbrengen door op te spuiten en direct af te nemen met een zachte doek? kan dit direct na het uitwrijven van de wax?

ik had gelezen dat er minimaal 12 uur moet zitten tussen het aanbrengen van een 2e laag (wax op wax of wax of sealant). kan ik de cleaner ook als een soort wax of sealant zien en moet dus tussen de cleaner en de wax minimaal 12 uur zitten? en hoe zit dit met de detailler?

alvast bedankt! :-)^

CarloZz

Welkom,

FF in het kort;
- zemen doen we hier niet, daar heb je droogdoeken voor. Neem bij voorkeur een Delirium
- Lime Prime en Collinite breng je op met een applicatorpadje, die van CC zelf zijn goed en de prijs waard.
- na de Lime Prime hoef je niet echt te wachten om de wax op te brengen, gun jezelf een kop koffie.
- detailer na de wax is niet nodig. Gebruik die de volgende keer na het wassen en drogen.

Hans

1 - Begin met het weggooien van de zeem
2 - Kopen van Delirium Orange Drying Towel
3 - Dodo LP aanbrengen middels de Black Euro Foam Applicator
4 - Wax aanbrengen middels de Red Foam Applicator
5 - De wax afnemen na de swiptest ( ff zelf zoekactie doen, gaat je lukken ) middels de Dodo Juice - Fantastic Fur
6 - De 2e laag wax zou ik de volgende dag aanbrengen
7 - Detailer gebruik de keer er op als je de auto weer wast

Volledig Stappenplan Handmatig is ook makkelijk om te bekoekengluren

bedankt voor de reacties :-)^

even het eerste misverstand de wereld uit helpen. ik gebruik de Poorboys World Waffle Weave Drying Towel als droogdoek en de Poorboys World Chenille Wash Mitt om de shampoo aan te brengen

ik heb bij de wax een applicatorpadje gekregen (gele), en deze kan ik wel gebruiken, maar ik heb goede verhalen gelezen over de Poorboys World Deluxe Mega-Mega Towel. aangezien het padje erg klein is kan ik in plaats hiervan dan toch wel de towel gebruiken? Is het een idee om het padje te gebruiken om de cleaner in- en uit te wrijven en de towel voor het in- en uitwrijven van de wax?

Ben het eens met mijn voorgangers, elk van ons zal natuurlijk aanraden wat hij/zij het beste vind maar ik denk dat de sleutelwoorden die je hier moet onthouden in dit geval zijn: droogdoek, foam-applicators en microvezeldoeken. :-d

Edit: microvezeldoeken dienen mi niet voor het aanbrengen van product, wel om het afnemen ervan. Ik zou aanbrengen met foam-applictor.

inderdaad... de microvezeldoek is voor het afnemen van de wax. ik had niet goed gelezen.

voor het aanbrengen van de cleaner en wax zal ik de foam apllicators bestellen. als ik het goed begrijp kan ik zowel de cleaner als de wax wel met de microvezeldoek uitwrijven?

zij dit wel een beetje nette producten bij elkaar voor zo'n poetsbeurt?

Correct! :-)^

Wel een verschillende microvezeldoek gebruiken voor de cleaner en de wax....dus mss ook nog een (of meerdere) microvezeldoek(en) aanschaffen. Het is hier al vaak geschreven en gelezen: doeken heb je nooit genoeg! :-d

Ik vind de producten die je al hebt toppie! :-)^

Je hebt absoluut mooie producten gekocht en nu je de juiste werkwijze weet, kan het resultaat alleen maar prachtig worden.

Wellicht in het voorjaar ook eens na het grondig wassen een keertje kleien en dan polijsten. Je zult verstelt staan.

Maar ben nu al benieuwd naar de resultaten die je met deze producten zult behalen, want je Corsa staat er nu ook al prachtig bij!

Succes,
Aficior

@ Virus: bedankt voor de informatie en zal er zeker wat doeken bij kopen! die dingen kun je zeker niet genoeg hebben!

@ Aficior: :-)^ ik zal zeker wat foto's plaatsen als de corsa behandeld is! kleien en polijsten wil ik inderdaad ook nog wel eens doen.

kun je die applicatorpads eigenlijk gewoon wassen? hetzelfde voor de microvezeldoeken... beter om deze niet met wasverzachter te wassen of kan dit wel gewoon.

Ja je kan alles in de wasmachine mieteren. Als het erg smerig is, dan kan je het vantevoren even insprayen met APC.
En inderdaad geen wasverzachter gebruiken :).

Mooi kleur Corsa trouwens.

Padjes even middels dreft schoonmaken onder de kraan ( ergste bende er uit )
Daarna alles in de wasmachine net met wasverzachter

duidelijk allemaal! heb ik alleen nog even een vraag over het uitpoetsen van de cleaner en wax.

aangezien ik de Poorboys World Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm al heb, vind ik het eigenlijk zonde om nu de fantastic fur aan te schaffen. kan ik zowel de cleaner als de wax uitpoetsen met deze doek? er staat dat hij dubbelzijdig is: DMMT is tweezijdig, hij heeft een kant met lange vezels, ideaal voor het uitpoetsen van wax en voor ‘quick detailing’, en een kant met korte vezels, ideaal voor het uitwrijven van polish en sealants e.d.

kan ik de cleaner die ik heb dan vergelijken met een sealant en hiervoor de kant met korte vezels gebruiken? de andere kant is dan voor de wax.

en als laatste: moeten de pads en microvezeldoek ondertussen nog uitgespoeld worden in schoon water of kan ik mijn hele auto met de pads inpoetsen en vervolgens in één keer met de doek uitpoetsen?

Wat je als laatste zet is de reden om meerdere doeken en pads te hebben, dan hoef je dus niet tussendoor uit te wassen.

Het best voor elke stap meerdere doeken te hebben, een "volle" doek neemt niet meer goed af, en het wisselen tussen stappen door is ook geen goed idee.

oke, bedankt voor je uitleg

ik heb nog even verder rondgekeken op het forum en wil, nu ik toch ga bestellen, ook meteen klei aanschaffen.
even een opsomming van hoe mijn was- en poetsbeurt er dan uit komt te zien:

1. auto wassen met dodo juice born to be mild shampoo en inzepen met de poorboys world chenille wash mitt
2. auto drogen met poorboys world waffle weave drying towel
3. auto kleien met meguiars quik clay detailing system 473 ml met 50gr clay bar
4. cleaner dodo juice lime prime pre-wax cleanser aanbrengen met de monello black soft finishing euro foam hand applicator
5. cleaner uitpoetsen met kant 1 (korte vezels) van de poorboys world deluxe mega-mega towel - groen - 40x68cm
6. wax collinite liquid insulator wax no. 845 aanbrengen met de monello red soft finishing ccs round foam hand applicator
7. wax uitpoetsen met kant 2 (lange vezels) van de poorboys world deluxe mega-mega towel - groen - 40x68cm

heb ik dan nu de complete spullen in huis voor een mooie en veilige was- en poetsbeurt? ik weet dat sommigen bijvoorbeeld de fantastic fur verkiezen voor het oppoetsen van cleaner en wax, maar dit zou toch ook goed moeten kunnen met de poorboys deluxe mega towel die ik al heb?

en wordt er voor het aanbrengen van de cleaner en wax door jullie doorgaans 1 of 2 pads gebruikt voor de hele auto? dus 1 voor de cleaner of 2? en 1 voor de wax of 2?

graag hoor ik van jullie zodat ik de spullen kan bestellen

1 pad voor je cleaner, 1 pad voor je wax.
Minstens 1 doek voor je cleaner en ook minstens 1 doek voor je wax, aparte doeken, dus niet dezelfde doek maar van kant gewisselt.

Maar als je (zoals je zelf zegt) toch gaat bestellen koop gewoon wat extra doeken. Het is geen super investering, maar het maakt het werken een hoop makelijker en veiliger.
Het begint al bij... Je laat er ééntje per ongeluk vallen. Dan zit je al vast.

Als je niet te duur wil gaan, kijk dan even naar de Cobra All purpose doeken, zachte prijs voor een degelijke doek.

Ik heb het niet direct nagekeken (moet jij maar doen :-d ) maar ipv de meg's kleikit word hier vaak de Mother's kleikit aangeraden wegens better value for money (zit bv een doek en 2 x 80 gr klei bij geloof ik )

@ B.K.: je hebt gelijk ja... als ik de fantastic fur koop heb ik ook meteen 3 doeken. en deze zijn voor zowel cleaner als wax uitpoetsen te gebruiken toch? met de poorboys deluxe towel heb ik dan 4 doeken bij elkaar. ik wil hier ook niet op besparen...

@ Virus: :cool wat betreft de klei, is het zo dat je bij de mothers inderdaad meer krijgt en er ook meteen een doek bijgeleverd wordt. zowel meg als morhers scoren goed...

het enige is dat ik bij de mothers klei lees ik over marring (kleine krasjes). ik ben nog niet van plan de auto te gaan polijsten, dus hier zit ik niet op te wachten eigenlijk. de corsa is nu 15 jaar oud, maar begin 2008 opnieuw gespoten. welke zou dan voldoen voor mijn auto?

zijn er mensen die mij het verschil kunnen uitleggen tussen die twee merken klei? is meg's klei milder? ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die een voorkeur hebben voor de een of ander. ik weet dat het ook vaak een kwestie van gevoel is...

we komen er wel :jippie

Tja, klei en marring.....er zijn verschillende topics over te vinden....:-"

Ook met de meg's klei zijn er mensen die marring hadden bij het gebruik ervan. Voor zover ik weet vallen beide kleisets (meg's en mother's) onder de noemer "mild". (hoewel meg's nog een professionele variant heeft die mi nog zachter is, maar die koop ik persoonlijk nooit meer wegens te duur, een bedje waar meg's wel vaker ziek in is..:| )

Denk dat marring vele oorzaken heeft en het is niet altijd makkelijk die te herkennen: zachte lak, te weinig lubricant, klei te vervuild,....:weetniet

Toch ben ik van mening dat je met 1 van deze beide sets weinig riskeert, gewoon voldoende lubricant gebruiken en klei tijdig kneden ivm vervuiling.

Mothers is m.i. nog zachter dan die van Meg's. Tot nu toe heb ik nog geen marring gezien op m'n Toyota lak, die over het algemeen als zachter bekend staat dan VAG lak.
Gewoon voldoende lubricant gebruiken (detailerspray) en als er al marring voorkomt, dan is dat zonder al te veel inspanning met het handje weg te poetsen met bijvoorbeeld een cleaner of een andere middel, zoals Autoglym Super Resin Polish, PB's Prof Polish of bijv. Meguiars ScratchX 2.0.

er zijn zoveel verhalen over de voor- en nadelen van beide klei dat ik het op mijn gemak nog wel eens lees allemaal. het wordt waarschijnlijk wel een van deze twee, dus ervaring over klei is welkom :-)^

wat betreft het uitpoetsen van de collinite wax kan ik hiervoor de fantastic fur gebruiken toch? en voor de cleaner de poorboys world deluxe towel die ik al in huis heb?

is het trouwens ook zo dat de collinite liquid insulator wax no 845 wat agressiever is? nu is het winter dus oke, maar kan ik deze wax ook gewoon in de zomer gebruiken zonder dat het mijn lak aantast/opvreet?