• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V60 R-Design 2011

Drie strookjes, twee om te reinigen, één om na te vegen. Zonder ruitenreiniger was ik denk ik nog bezig. Uiteindelijk offer je daarmee één kleine doek op om twee units te doen.

Ik begon zonder, maar toen kwam er niet veel los. Drupje reiniger er op en toen kwam het netjes met de veeg mee. Daarna dus nog wel even navegen met een schone om strepen en wazen te verhelpen. Daarna is het nog niet perfect, maar dat is met deze methode ook niet te doen. Dan moet je hem echt uit elkaar meubelen. Vind het resultaat er niet minder om hoor, ben zeer content, maar het blijft gehannes.
 
En de rechter unit ook gedaan, iets begendiger dan gisteren en was binnen een uur klaar:
Rechter lamp.jpg

Net even de boel ontbrandt en wauw! Eindelijk weer licht :party: Kijk maar naar het verschil op de stoep t.o.v. gisteren!
20200929_203542.jpg

Toch vreemd dat dit "normaal" is bij Xenon met een lens en nog vreemder dat het geen afkeur is bij een APK, want de lichtopbrengst was echt veel afgenomen.

Anyway, ik ben weer blij!
 
Eindelijk was het zover: ik kon de V60 (en mijzelf) kennis laten maken met de Flex XCE. Lang gezocht, gewikt, gewogen en uiteindelijk gekozen voor de Gear Driven/Forced Rotation als aanvulling op de PXE. De kracht en consistentie zijn doorslaggevend geweest in de keuze, met de verwachting daarvoor in te moeten leveren op comfort. Dat moest blijken, maar voordat ik los kon op de lak, eerst wassen!

Gelukkig was die na dat weekje niet heel vies geworden, maar toch dusdanig zanderig dat ik het niet in mijn hoofd haalde om alleen even te spray & wipen. Dus gewoon volle bak foamen, spoelen, foamen, wassen, spoelen. En toen!? Even getwijfeld of ik weer moest kleien, maar toch even een test stukje gedaan op het dak en toen die bij de derde haal greep op vuil, maar doorgegaan. Niet onterecht want onderstaande was opgepikt van het halve dak:
20210123_132040.jpg

Toen de boel snel afgenomen en begonnen met het dak omdat die lekker groot is en ik zo mooi kon "spelen". Eerst maar eens zoeken waar we het voor doen, BINGO! Swirls everywhere:
20210123_131723.jpg

Nadeel gevonden van de kleur van mijn lak: moelijk inspecteren met de Faro! Ben nog erg zoekende hoe ik de swirls goed in het zicht krijg, maar de kleurtemperatuur van de Faro lijkt net onhandig te zijn. Tips zijn welkom!

Afijn toen aan de bak en uitgekomen op medium polish op medium pad (mezzo/oranje zo je wilt). Dit nam zo goed als alle swirls uit het zicht, maar zoals gezegd blijft het lastig zoeken met de Faro op mijn lak. Daarom dus twee hits gedaan, alvorens als derde hit de finish te doen.

De XCE bewees zich als krachtig beest en ben niet voorbij standje 4,5 geweest met deze combi. Wat heb ik geleerd van deze sessie:

De XCE is heerlijk stabiel en sterk zat!
De forced rotation gaat "zoeken" wanneer je te lang doorwerkt of wanneer je combi begint te gummen. Dit is testen en voelen, maar toen ik dat in acht had genomen was het werkelijk genieten en eigenlijk een heel dik voordeel. De machine laat je dus duidelijk merken wanneer je middel aan het einde raakt (pufje water erbij en je perst er nog een passage uit). De machine laat je ook merken wanneer je pad volloopt. Het komt er dus op neer dat wanneer de machine niet lekker glijdt, je zelf iets verkeerd doet (te weinig middel, toch die hit meer willen, toch die pass extra willen doen of simpelweg de machine niet recht houden). Toen de werkwijze onderkent was, bleek het voordeel van het apparaat; enorm consistent in werking!

Heb voor nu nog geen eindresultaat foto want het werd schemerig, maar we gaan morgen weer vrolijk verder en volgens mij krijgen we zelfs zon! Tot dan!
 
@RoCo Ik denk niet dat het aan de kleurtemperatuur van de Faro ligt, niet alleen ikzelf maar ook veel anderen hebben de ervaring dat je heel veel ziet met de Faro, en alleen een lamp met heel blauw licht (korte golflengte, dus kleinere defecten zichtbaar) kun je soms meer zien, maar dat blauwe licht is ook vermoeiend voor de ogen om mee te werken. Ik gok dat het in je manier van kijken en de hoek van aanschijnen zit. Je krijgt defecten het best zichtbaar door de lichtbundel een niet te grote hoek met het lakoppervlak te laten maken (typisch 10-30 graden), en dan zelf aan de andere kant van de te bekijken spot staan (het inspectieoppervlak zit dus halverwege je lamp en je ogen). Je kijkt dan naar de reflectie van de lamp in de lak, en dan krijg je de meeste defecten zichtbaar. Bij een handlamp zoals de Faro, heb je dus steeds je arm maximaal gestrekt, om de lak goed te inspecteren.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en RoCo
Die tegengestelde zijde ga ik morgen testen! Ik heb als een idioot staan dansen met die lamp en de beste tot nu toe was hoog in de lucht veraf en dan de lichtbundel wat diffuus.
 
Thx mannen voor de tip! Die platte hoek werkt inderdaad afdoende. Nadeel is wel dat je als Sherlock Holmes op je hurken naar je auto aan het kijken bent, maar de buurt heeft de hoop toch al opgegeven. Anyway, vanmorgen de swirls gevonden en teniet gedaan:
20210124_140502.jpg

De zon kwam ook nog even helpen met het vinden van swirls, dus hier een soort van 50/50 waarbij de strook uiterst links nog niet aangepakt is:
20210124_122047.jpg

De motorkap is nu swirlvrij dus ga die straks afwerken.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst een foto die jullie nog tegoed hadden, het resultaat van het dak:
20210124_152630.jpg

Erg blij mee en heb meerdere keren "gezwommen" in de weerspiegeling!

Afijn, vandaag de motorkap, weer een groot paneel, weer metaal en aangezien de lakdikte best heel gelijk is over de auto dus dezelfde aanpak:
20210124_111528.jpg

Het idee was om enkel de buitenste randen met de PXE aan te pakken en de rest met de XCE, maar dit bleek toch anders uit te pakken. De rode stroken in onderstaande afbeelding leken in eerste instantie mogelijk, de pad paste er nog mooi tussen, maar tijdens de eerste pass zag ik aan het spoor dat deze niet mooi egaal was: niet even breed als de pad, en geen evenredige verdeling van polijstmiddel.
20210124_203743.jpg

De gang bleek dus niet zo vlak als ik had ingeschat. Nu kon ik twee dingen doen, doorgaan en leunen op het feit dat de XCE toch wel corrigeert, of stoppen omdat juist nu de XCE schade kan aanbrengen. Stoppen dus en een kleinere pad inzetten! De PXE met 12mm uitslag, 75mm plate en een effectieve 90mm pad erop: dat liep mooi! Wel de randjes meer moeten aantippen (schuin benaderen heb ik hier geleerd) omdat hij anders stilvalt, maar de correctie was prima. De XCE dus effectief enkel voor het midden gebruikt, maar we krijgen nog kansen genoeg!

De lak liet zich prima corrigeren, ook met de PXE. 1 hit met medium was voldoende voor een swirlvrij resultaat, daarna kon ik finishen. Had mij ingesteld op een harde Volvo lak; meevallertje dus!

Resultaat:
20210124_161413.jpg

Lekker hoor! Steenslag te over, maar het aanzicht is heerlijk. Wel iets teveel orange peel naar mijn zin, dus ik ga toch de stoute schoenen aantrekken de volgende keer.

Na al dat genieten moet er ook gepoetst worden in andere zin natuurlijk, maar dat heb ik er ruimschoots voor over.
20210124_202559.jpg
 
Ziet er goed uit en zo te zien een mooi resultaat! Wat een voldaan gevoel hè als de lak er weer uitziet en voelt als een spiegeltje :)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
De lak na het finishen is echt fantastisch inderdaad. Zodra je het afneemt is het al genieten. Vond het bij de eerste keer glazen al een feest, nu nog meer.

De XCE is wennen Jan, heel eerlijk, het is niet ff zomaar doen, maar dat wist ik. Het is met aandacht de machine hanteren. Doe je het nonchalant, dan gaat de machine met je aan de wandel en die wint :)

Met een DAP is het altijd comfortabel, alleen is je resultaat meer afhankelijk van je techniek. Bij de XCE is het een beetje omgekeerd heb ik het idee. Je hebt sowieso resultaat, maar het comfort is afhankelijk van je techniek.

Het is een soort instant-feedback en ik waardeer dat wel, vooral hoe goed je merkt of je combi (nog) goed is. Genoeg middel, genoeg snelheid, tijd om te stoppen of te sprayen etc., de machine laat het je voelen. Zo behoud je dus wel maximaal effect.

Heb je de machine goed, dan loopt hij heerlijk en kun je de machine voor je laten werken door hem iets te kantelen, te tillen of te laten zakken. Zo kon ik op het vlakke deel de machine met één hand sturen naar boven, beneden, links, rechts, maar dat is "spielerei" natuurlijk en zeker niet vanzelf (hele delicate balans).

Kortom, het is echt wel een beestje en die moet je temmen. Ik ben nog vol in de leer!
 
Polijstmachine met één hand sturen, of soms met 2 vingers doe ik vooral om nieuwelingen te laten ziet dat je geen kracht hoeft te zetten, maar maakt ook wel gelijk duidelijk dat je de machine onder controle hebt. Ik zal het zeker niet standaard doen, omdat een klein moment van onachtzaamheid dan gelijk lakschade kan opleveren (en als je een hele auto doet, heb je vroeg of laat een moment van verminderde aandacht).
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik heb ooit eens getest met de voorganger van jouw force rotation (met kabel) en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een hele moeilijke vond. Je wordt inderdaad constant tegengewerkt, zo lijkt het wel.

Maar mooie resultaten!! De V40 staat krom van de rondingen en dat is niet altijd even handig, maar met verschillende toestellen komt dat helemaal in orde
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Was ook puur ter indicatie @Cordoba maar het principe van de machine voor je laten werken is wel iets wat je je eigen kunt maken. Aandacht is met deze machine meer dan belangrijk.

@Nick1407 het is inderdaad niet "instappen en wegrijden" met dit apparaat, maar de kracht is er dan ook wel naar. Wat krommingen en lijnen betreft kijk ik al uit naar de bumper...daar kan de XCE sowiesi in de kist blijven! Die komt er enkel nog voor de onderste deurplaten uit.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Ook de kromming op de zijpanelen naar de achterlichten toe vond ik een uitdaging de 3” pads op de DAP waren net te breed en ik beschikte toen nog niet over de nanopolisher.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Hij is weer mooi geworden en lekker veel glans. Lekker dat de nieuwe machine goed bevalt. Maar de kleine doet het ook goed dus waarom een grotere niet. Wat heb je als LSP aangebracht?
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Als LSP is er nog niets specifieks aangebracht omdat ik nog veel delen moet van de auto. Ik speel met de gedachte om straks, nadat de gehele buitenkant gecorrigeerd is, de cancoat aan te brengen door de garage van een vriend te gebruiken. Maar dan moet eerst de buitenkant klaar zijn!

Ik gebruik echter de middelen van Zvizzer en de laatste in hun serie (UC1000) heeft een ceramic sealant ingebouwd; zou je kunnen vergelijken met Gyeon primer. Ze stellen een maandenlange bescherming, maar dat is te bezien. Voor nu is er een vorm van bescherming door en dat is aan de beading ook wel te zien:
20210123_202848.jpg

Edit: waardeloos wazige foto trouwens, moet met disclaimers gaan werken als ik het tegen jou heb @schaef :joy:
 

Vergelijkbare onderwerpen