Eindelijk was het zover: ik kon de V60 (en mijzelf) kennis laten maken met de Flex XCE. Lang gezocht, gewikt, gewogen en uiteindelijk gekozen voor de Gear Driven/Forced Rotation als aanvulling op de PXE. De kracht en consistentie zijn doorslaggevend geweest in de keuze, met de verwachting daarvoor in te moeten leveren op comfort. Dat moest blijken, maar voordat ik los kon op de lak, eerst wassen!
Gelukkig was die na dat weekje niet heel vies geworden, maar toch dusdanig zanderig dat ik het niet in mijn hoofd haalde om alleen even te spray & wipen. Dus gewoon volle bak foamen, spoelen, foamen, wassen, spoelen. En toen!? Even getwijfeld of ik weer moest kleien, maar toch even een test stukje gedaan op het dak en toen die bij de derde haal greep op vuil, maar doorgegaan. Niet onterecht want onderstaande was opgepikt van het halve dak:
Toen de boel snel afgenomen en begonnen met het dak omdat die lekker groot is en ik zo mooi kon "spelen". Eerst maar eens zoeken waar we het voor doen, BINGO! Swirls everywhere:
Nadeel gevonden van de kleur van mijn lak: moelijk inspecteren met de Faro! Ben nog erg zoekende hoe ik de swirls goed in het zicht krijg, maar de kleurtemperatuur van de Faro lijkt net onhandig te zijn. Tips zijn welkom!
Afijn toen aan de bak en uitgekomen op medium polish op medium pad (mezzo/oranje zo je wilt). Dit nam zo goed als alle swirls uit het zicht, maar zoals gezegd blijft het lastig zoeken met de Faro op mijn lak. Daarom dus twee hits gedaan, alvorens als derde hit de finish te doen.
De XCE bewees zich als krachtig beest en ben niet voorbij standje 4,5 geweest met deze combi. Wat heb ik geleerd van deze sessie:
De XCE is heerlijk stabiel en sterk zat!
De forced rotation gaat "zoeken" wanneer je te lang doorwerkt of wanneer je combi begint te gummen. Dit is testen en voelen, maar toen ik dat in acht had genomen was het werkelijk genieten en eigenlijk een heel dik voordeel. De machine laat je dus duidelijk merken wanneer je middel aan het einde raakt (pufje water erbij en je perst er nog een passage uit). De machine laat je ook merken wanneer je pad volloopt. Het komt er dus op neer dat wanneer de machine niet lekker glijdt, je zelf iets verkeerd doet (te weinig middel, toch die hit meer willen, toch die pass extra willen doen of simpelweg de machine niet recht houden). Toen de werkwijze onderkent was, bleek het voordeel van het apparaat; enorm consistent in werking!
Heb voor nu nog geen eindresultaat foto want het werd schemerig, maar we gaan morgen weer vrolijk verder en volgens mij krijgen we zelfs zon! Tot dan!