• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstelling + enkele vragen.

Voor diegene die dit mogelijks nog lezen.
Na een hele tijd het forum de doorspitten kom ik veel verschillende antwoorden tegen op de volgende vraag:
Hoe en vooral hoe vaak kan ik mijn pads best schoonmaken tijdens het polijsten van de auto?

Ik ga normaal eind deze week mijn pa zijn auto wassen en zijn motorkap polijsten (op zijn vraag om vertrouwd te geraken met het apparaat en de producten) en was dus nog voor de laatste tips en tricks wat info aan het opdoen. Maar hoe meer ik lees hoe onzekerder ik word..
 
Ultra veilig is na elke keer. Wat ik zelf doe is schoon borstelen na elke keer en kijken naar het oppervlak; je ziet vanzelf of de poriën vol beginnen te lopen. De pads kunnen over het algemeen wel wat hebben dus ik kom meestal uit op 3 a 4 "hits" alvorens ik hem volledig uitspoel.

Hier moet je ook niet te lang over piekeren; dit valt bijna vanzelf op zijn plek wanneer je er mee bezig bent. Net als pad-stall, hoe snel of hoe langzaam je moet bewegen etc. etc.

Goed kijken naar wat er gebeurd, daar leer je meer van dan weer een filmpje te bekijken.
 
  • Leuk
Reactions: Kristof505
Als we het hebben over de gebruikelijke foampads, dan zou ik bij grovere combinaties (pad + polijstmiddel) simpelweg 1 á 2 hits aanhouden en dan wisselen naar een schone pad of de gebruikte pad even onder de kraan schoonmaken.

In mijn ervaring is dit beter geweest voor de pads over een langere periode en kon dus ook langer gebruik maken van mijn pads. Voor zowel de Monello-pads op de DAP en de Lake Country pads voor op de 21mm-uitslag-machine)

Een pad die vol loopt met vuil/residu/etc, die word simpelweg sneller warm, slijt daardoor harder en verliest ook sneller zijn stevigheid tijdens het gebruik. Daarom waste ik al vrij snel om hier geen last van te hebben. Win-Win. :p
 
  • Leuk
Reactions: Kristof505
@RoCo een hit is, zoals ik het begrijp op dit forum, vanaf het moment je de machine op de lak zet tot je hem er terug vanaf haalt?
Maar in 1 hit kan het zijn dat je 3à4 dambordpatronen hebt gemaakt?
Hoe en met wat kan je een pad uitborstelen?
Wat is 'pad-stall'?

@Quantoxx thnx voor de tip.

Ik ga inderdaad vooral moeten zien en aanvoelen wat goed gaat zijn.

Bij het DAP EVO pakket zit een padcleaner. Gebruik ik deze tussendoor of is iets anders ook goed?
 
Na 1 hit, 3 dambord patronen borstel ik de foam pad. Na 4 a 5 hits was ik de pad met water en een druppel dreft. Ipv dreft kan je je padcleaner gebruiken. Bij microfiber pad, die gebruik ik voor de hardere lakken wanneer er veel correctie moet gebeuren, daar gebruik ik geen borsteltje maar een microfiber doek na iedere hit en voor de rest dezelfde werkwijze als foam. Als ik geen spraypolish gebruik dan gebruik ik een pufje spray & wipe om mijn pad te verzadigen telkens bij de eerste hit. Dit helpt je pad langer koel te houden. Zo doe ik het maar iedereen zal een beetje zijn eigen routine hebben, na een tijdje voel je dit aan. Hangt ook af van andere factoren, als je buiten werkt in de zon dan zal je pad ook sneller warm lopen en beginnen slijten.
 
  • Leuk
Reactions: Kristof505
@Matsu dus als ik het goed snap bevochtig je de pad ook een beetje met spray and wipe of iets dergelijk en daarna je polijstpasta erop? Thnx voor de tip!

@Krikke bedankt voor de verduidelijking.

@RoCo bedankt voor de tips! Ik ge het voor een groot deel toch moeten ervaren ja.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
@VolvoNeo bedankt. Ondertussen de auto van mijn pa gedaan. (Citroën C3 van 16j oud) Echter nog geen tijd gehad om er iets over te posten en te kijken hoe ik foto’s kan toevoegen. Als ik deze maand eens ergens 2 dagen na elkaar de tijd heb ga ik mijn eigen auto aanpakken.
 
Bij deze eindelijk de foto's van mijn auto en project:

Gisteren en vandaag eindelijk mijn eigen auto eens goed onder handen kunnen nemen.
Begonnen met goed afspuiten met HD.
Voorwas met Monelle Foamkit en Artico Magico Snow Foam en afgespoten met HD.
Velgen ingespoten en ingeborsteld met Non Ferro en terug afgespoten met HD.
Banden ingespoten en gereiningd met Tyre Cleaner en afgespoten met HD.
Voorbumper en omliggende onderdelen ingespoten met Bug Sqaush.
Auto volledig gewassen met 2-emmer systeem met Lavare en Microfiber Madness Incredimitt en erna afgespoten met HD.
Auto gekleid met Dodo Juice en Monello klei waar,a de auto terug gewassen werd met Artico Snow Foam.
Auto drogen met Senza Acqua Drying Towel.
Onderdelen afgeplakt met Nastro Masking Tape.
Auto volledig gepolijst met Raffini Mezzo Polish en afgenomen met Peluche Verde. (enkel de iets meer bekraste delen gepolijst met Raffini Veloce Premium Compound)
Auto volledig nagegaan (alsook de hoogglans onderdelen) met Raffini Finale Finishing Polish en afgenomen met Peluche Verde.
Tussendoor op verschillende panelen voor de zekerheid Gyeon Prep gebruikt om werk te controleren.
Na polijsten auto volledig behandeld met Gyeon Prep.
Auto volledig behandeld met Collinite Liquid Insulator Wax No. 845.
Banden behandeld met Gyeon Q2M Tire Express.

Indien er verbeterpunten zijn hoor ik ze graag.
Ik ben best tevreden van mijn werk aangezien het de eerste keer is dat ik een volledige auto zo in detail behandel.
Al de waskrassen zijn weg en de auto is goed beschermt. Dit was mijn doel.
Na 2 dagen eraan gewerkt te hebben mag het resultaat er wel zijn vind ik.

Enkel bij het aanbrengen van de wax weet ik niet hoe vaak je de wax moet aanbrengen op de pad.
Ook vraag ik me telkens af hoeveel hits of hoeveel damborden ik zou moeten doen bij zowel polijsten als bij de wax..


IMG_0781 J.jpg
IMG_0783 J.jpg
IMG_0789 J.jpg
IMG_0798 J.jpg
IMG_0800 J.jpg
IMG_0801 J.jpg
IMG_0806 J.jpg
IMG_0807 J.jpg
IMG_0817 J.jpg
IMG_0818 J.jpg
 
Mooie resultaten, ziet er goed uit. Jouw werkwijze verschilt eigenlijk amper van de mijne, behalve dat is andere middelen gebruik. Maar dat maakt qua resultaat beslist geen verschil.
Voor wat betreft de hoeveelheid wax: hoe minder hoe beter. Als je tijdens het aanbrengen een heel licht waasje over je vers gepolijste lak zit (goed kijken!) heb je voldoende aangebracht.
En voor wat betreft het aantal hits: ik zelf hou geen vast aantal hits of dambordjes aan. Regelmatig checken of het resultaat voldoende is. Genoeg is genoeg.
 
  • Leuk
Reactions: Kristof505