• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen mbt wetsanden en polijsten epoxy

Ben ondertussen maar verder gegaan inderdaad afgeschaald. Na de wolpad met rupes da, een harde pad met datzelfde spul nog een aantal keren. Daarna met een gele pad en gele rupes finish compount nog een aantal malen. Dat leverde al een stuk beter resultaat op maar nog was ik er niet helemaal.... Andere gele pad met poorboy's ssr2 en vervolgens met een witte (een van mijn zachtste) de ssr1 en ook dat heeft iets gedaan. Perfect is het misschien nog niet maar dat is nu ook lastig te beoordelen... Het is in ieder geval al weer vele malen beter dan waar ik gisteren ogenschijnlijk tevreden mee was. Heb er nog een wetlook wax opgezet en nu is het wachten op de zon.
 
Mocht je in de toekomst nog eens gaan schuren, kan je altijd eens gebruik maken van "schuurgids", dat is een zwart poeder dat je op je geschuurd stuk uitwrijft,hierna ga je opnieuw schuren, zo kan je zien welke krassen er nog inzitten (blijft een zwart streepje als deze niet helemaal weg is).
Dit gebruiken wij soms ook wel eens in de carrosserie, het mocht maar eens helpen in jouw situatie.

Daarnaast wordt er volgens de theorie gezegd dat nat schuren grover is dan droog machinaal schuren, P800 nat met de hand zou bv. Grovere krassen maken dan P400 droog met machine.
Met nat schuren ga je vaker moeten afvegen en controleren, je afgeschuurd materiaal blijft namelijk tussen je schuurpapier en te schuren stuk zitten, hierdoor geraakt je schuurpapier ook veel sneller verzadigd.

Succes ermee!
 
Dit is schuurgids, zijn meerdere merken die dit aanbieden. Enkel gebruik met droog schuren, heeft anders weinig nut natuurlijk.
 

Bijlagen

  • IMG_20210408_152801.jpg
    IMG_20210408_152801.jpg
    119,1 KB · Weergaven: 172
  • IMG_20210408_152814.jpg
    IMG_20210408_152814.jpg
    142,1 KB · Weergaven: 122
Ik weet niet beter dan dat dit nét een andere theorie is;

Bij wetsanden werkt het water als verzamelaar én afvoerder van het stof. Hierdoor blijft je schuurpapier juist langer onverzadigd, slijt de grit minder snel en schuur je in theorie dus grover dan wanneer je met dezelfde grit droog schuurt.

De keus tussen droog en nat schuren is verder natuurlijk vrij persoonlijk en/of afhankelijk van het het type werk. Veel schuurstof bij droog schuren of wetsanden en dit voorkomen, maar kan het waterige residu op plekken lopen waar je niet meer lekker bij kan? Wil je voornamelijk materiaal verwijderen of werken aan een egaal schuurbeeld, etc.
 
Mooie tip dat schuurgids, @AndyVR

Volgens mij had @Tjeerd81 het over een schuurmatje.
Dat is qua grofte egaler dan gewoon schuurpapier, net als "automotive" schuurpapier egaler is door de gelijke korrelgrootte.
In theorie heb je dan gelijkmatige schuurkorrel en is het residue gelijk aan de korrelgrootte (afnemend?) van het papier.
Het "meeschuren" van het residue samen met de grotere hechting door het vocht (plakt) bepaalt dan de intensiteit

Toch ?
 
Het is in feite pure logica, maak je papier nat en schuur eens, kijk dan nog eens naar je schuurpapier. Als je droog schuurt, is die schuurstof relatief makkelijk af te blazen, het ligt er gewoon op, als je nat schuurt, plakt het vast.
Daarom moet je net zo vaak reinigen en tussendoor controleren.
 
Ah, die fiets.
Maar dan wordt door het vollopen de intensiteit van het schuurpadje minder (en misschien een beetje de diepte van het schuren).
Tegelijkertijd kan het schuurstof gaan "meeschuren".
 
Dank jullie! Zo'n schuurgids is natuurlijk wel het proberen waard, vind het onderscheid maken tussen de verschillende korrels/diepte krassen lastig te zien op een gegeven moment.

Bij droog schuren loopt het papier ook vol, eraf blazen met een compressor lukt ook niet helemaal goed..... De epoxy blijft aan elkaar "plakken" en worden van die harde plekken op het papier. En nee, dan gebruik ik het papier niet lang, dat verzadigd zich vrij snel.

Het nat schuren heb ik te weinig ervaring mee om daarvan te zeggen of het het een of het ander doet wat hierboven beschreven staat. Ik weet wel dat het nog best lastig was.... Te nat en ik had geen afname en te droog bleef ik het schoonmaken. Het matteerschijfje liep in tegenstelling tot het gewone schuurpapier minder snel vol.
 
Epoxy is natuurlijk ook wel wat anders dan gelakte carrosserie delen. Denk dat epoxy meer elastisch is en plakt aan het schuurpapier zoals je zegt.
Hoe fijner je gaat, hoe moeilijker het onderscheid zichtbaar is, dat klopt.

Is de epoxy helemaal uitgehard? Weet niet zeker hoe dat proces precies loopt.
 
Er zijn zo vele soorten epoxy als soorten lak (bij wijze van spreken). Van harsen met een hele hoge viscositeit en daarmee mooi dik te gieten zijn, vaak gebruikt in 'objecten' die uit een mal komen. En harsen met een viscositeit als water, die je echt met kwast of roller aan moet brengen. Harsen die je kan 'curen' met een hittebehandeling hittebestendig krijgt tot 135° bijvoorbeeld voor onderzetters. Harsen zijn normaal te verwerken zo rond de 20-21° maar je hebt nu ook een "winter epoxy" en die hard al uit vanaf 4°.

Het is door gebruiksgemak ook op vele dingen toepasbaar en wordt steeds meer een vervanger voor polyester. Denk maar eens aan het zelf maken van spiegelkapjes of een inleg in je dashboard met carbonfiber, daar zie je epoxy ook opkomen.
Het komt wat ik weet oorspronkelijk uit de boten wereld maar heeft zich dus uitgebreid naar allerlei toepassingen.

Ik heb zelf 5 soorten van LV tot MV sommige blijven inderdaad wat elastischer dan andere.... En clear artwork resin is flexibeler dan bijv de mr boat giethars.

Het is een 2 componenten systeem waarbij ieder product zijn eigen ratio kent, soms moet je er een UV blocker aan toevoegen. Droogtijden wisselen sterk en staat ook los van de viscositeit. De meeste zijn stofdroog tussen de 8 en 24 uur.... Dat is dus altijd een uitdaging om deze uren stof te vermijden.... Voor die grote werken die ik maak zou je een hele grote bak moeten hebben die je op overdruk kan zetten, of een spuitcabine.... Na 7 dagen is alles echt op sterkte uitgehard en begint voor mij het proces incl schuren opnieuw, voor echt een mooie diepte giet ik minimaal 2 lagen.

Het is zeg maar een soort wekelijkse loop van een werk maken, drogen, epoxy, schuren, epoxy, drogen
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Goedemorgen,

Er staat voor vandaag weer een paneel op de planning:

DSC_2144.JPG


DSC_2149.JPG


DSC_2158.JPG


DSC_2153.JPG


DSC_2154.JPG




Er zit 1 heel klein, miniscuul putje in... Maar ja of er nu 1 of 6 inzitten, het werk gaat pas weg als het echt helemaal strak is!
Normaal gesproken maak ik iets, werk het af tot in perfectie en dan bied ik mijn werk aan. Alleen nu was de verf nog nat en was ie al verkocht! Het is ook mijn eerste internationale verkoop en gaat de hele wereld over naar nieuw Zeeland!

Ik wil dit dus niet verprutsen!

Wat ik dacht te doen is het volgende:

- strak schuren, droog met P800
- vervolgens P1000, P1200, P1500 en P2000 droog
- oppakken met matteerschijven vanaf 2000 maar dan nat. (geen idee of 3000 in dit geval zou kunnen)
- doorgaan tot 4000
- polijsten met de rupes da corse cut-polishing compount, wol pad en harde foam pad
- herhalen met de gele rupes
-eventueel laatste stappen herhalen?

Ik moet weer nieuwe matteerschijven bestellen, die denimschijfjes bestel ik ook zeker nog maar die matteerschijven komen vanavond nog binnen als ik ze op tijd bestel.
Maar heeft het zin om de schijfjes die ik heb in een bakje met water te leggen? Zolang ik droog schuur? En hebben ze dan ondanks dat er al wat ingelopen is nog schuurkracht?

Alvast bedankt voor de tips!

Als het wordt gewaardeerd kan ik het proces weer vastleggen
 
@Tjeerd81 Ziet er knap uit! Proficiat alvast met je eerste Internationale verkoop!

Je schuurstappen zien er alvast goed uit, ik zou wel de wollen pad even aan de kant laten en proberen met de harde foam pad, je kan altijd naar zwaarder grijpen mocht je onvoldoende bereiken.
Als je schuurschijfjes zowel droog als nat te gebruiken zijn, dan kan het geen kwaad om deze in een bakje water te leggen. Is het uitsluitend voor droog schuren bedoeld, dan uiteraard niet. Dit kan je best even zelf nakijken op de verpakking van het schuurpapier of online opzoeken.

Pas als je krassen er helemaal uit zijn en je niets meer ziet van je schuurbeeld [denk dan ook aan het verwijderen van de polijst residu], dan pas overgaan naar Rupes geel, samen met een zachte/finishing pad.
 
Wat ik mij af vroeg, als u het helemaal strak hebt, komt er dan nog een coating o i d over, of hoeft dat niet?
 
@AndyVR dank je! Het droog schuren is ook prima gelukt

DSC_2168.JPG


DSC_2169.JPG


DSC_2170.JPG


DSC_2171.JPG


Eerste stappen van P600 t/m P2000. Nu naar binnen gehaald en ga het vervolgen met de abralon matteerschijven van 2000 t/m 4000. Ze liggen al in een badje maar zal het werk tussendoor goed nat houden en schoonmaken.

@Dirk Post na het polijsten nog een wax erover. Geen idee of u iets anders in gedachten had? Tafels, boten e.d worden vaak afgewerkt met een DD lak maar aangezien mijn werk aan de muur komt en daardoor niet "lijdt" is dat niet nodig.
 
  • Geweldig
  • Verbluft
Reactions: RoyR en AndyVR
@Tjeerd81 heel mooi zo! De abralon schijven zijn goede kwaliteitsschijven, die gebruikte ik zelf ook.
Ook een goed schuurmachine zo'n festool. Welke uitslag heeft deze?
Dit komt goed, dat zie je zo al. Plezier ermee
 
Ik loop toch weer vast met dat nat schuren.... Zoals gezegd na het droog schuren begonnen met een matteerschijfje van 2000 nat, ook nat gehouden. Na dat gedaan te hebben zou ik eigenlijk door hebben willen gaan met 3000 maar ik zag wat diepere krasjes en wilde "op safe" spelen en heb afgeschaald naar eerst 1000 maar bleef zichtbaar, dus voor alle zekerheid opnieuw begonnen.... Nat met een matteerschijfje van 500. Daarna door naar 1000 en nu net een kwartiertje bezig met de 2000.....

Maar.... Ik blijf krasjes zien waarvan ik denk dat ze dieper zijn dan waar ik nu mee schuur.... Wat te doen? Terug naar 500, half uurtje? En dan nog een 3 kwartier tot een uurtje met de 1000? En zo weer opbouwen?

Ik vind het nat schuren toch echt niet makkelijk.

DSC_2185.JPG



DSC_2183.JPG



Tips zijn weer welkom! Misschien moet ik gewoon doorgaan met de 2000 of alleen terug naar de 1000 ik weet het niet...
 
@AndyVR het is een festool rotex 150mm weet zo snel de uitslag niet. Nat gebruik ik de rupes bigfoot, weet niet of dat beter of slechter is....
 
Ik zou persoonlijk zelf niet met een Bigfoot gaan schuren, dat zijn uitslagen van 15 of 21, te groot om net af te werken (een 8mm uitslag kan wel werken denk ik) . Op het werk gebruiken wij 3 en 5mm uitslagen... Er wordt gezegd dat de 5mm dient voor het "grovere werk" tot aan de primer en de 3mm dient om te schuren van primer tot het effectieve lakwerk.
Ik zou ook niet van een P500 naar ineens een P1000 gaan, dat is beetje logisch dat je de P500 krassen er niet goed of helemaal uit krijgt.
Ik zou gewoon droog aanhouden als dit voor jou makkelijker werkt.
Alles onder de P1000 zou ik in stapjes van P100-200 fijner gaan, na de P500 bv. P600 - P800 en dan P1000. Eens je voorbij de P2000 ongeveer zit, dan is het verschil groter, dan kan je bv. Als snel naar een P2500-3000 gaan.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk! Ik dacht met de bigfoot juist beter nat te kunnen schuren, geen idee waarom.... Ik ben nu van 500 naar 600 naar 800 gegaan. Wil nu dan eigenlijk overstappen naar matteerschijfje van 1000 die lijken me minder snel vol te lopen dan gewoon schuurpapier en houden water ook makkelijker vast.

Volgens mij moet het nu goedkomen, ik laat het weten als ik weer wat verder ben.