• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Polo - Wassen met schuurspons

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.934
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya GlimKezen & GlansPoppen,

Vandaag werd ik benaderd om is naar een auto te kijken. Na een avond stappen was er over de auto gekotst en was dit gewassen, met krassen tot gevolg. Althans, dit was het verhaal.
Ik verwachte dat de eigenaar de auto had gewassen met een spons of iets dergelijks en dit voor swirls had gezorgd.

De eigenaar had volgens eigen zeggen de auto met een spons gewassen. Zo'n aswas-spons met een schuurkant en een 'zachte' kant en had uitsluitend de 'zachte' kant gebruikt. BIj het zien van de auto kon ik niet anders denken dat er een OF héééél hard geboend was met die 'zachte' kant OF simpelweg wél de schuurkant was gebruikt OF dat de kotser spijkers had gegeten...



Bij het zien van de auto schrok ik best wel effe -->

conv_2736.jpg


(Op foto #2 - 3 - 4 is op de achtergrond de zwarte Cruiser te zien die ik op 6 juni 2015 heb gedetailed. Deze auto is na maanden nog ongelooflijk strak en glimt als een tiet)
(Collinite 845 - 1 laag)


conv_2737.jpg


De partner van de eigenaar dacht al dat hij de klos was en het spuitwerk zou worden, maar ik had het idee dat dit best wel te polijsten viel.
Ik heb aangeboden de hele auto eerst maar is goed te foamen en te wassen. De partner gaf aan dat dit recent al was gebeurd en dat hij hem zelfs netjes met een theedoek had gedroogd.
Ik twijfelde hier niet aan, aangezien de hele auto dof was van de krassen.

Op de foto's is het niet goed te zien, maar het schuim lag vol vuil -->

conv_2738.jpg


conv_2739.jpg

Schade duidelijk, na foamen en wassen -->

conv_2740.jpg


conv_2741.jpg


Na het foamen en wassen heb ik wat afgeplakt, kon ik lekkerder werken. -->

conv_2742.jpg


conv_2743.jpg



Daarna heb ik het achterpaneel en achterdeur gekleid en gepolijst. Ik verwachte al een harde lak (VW) maar had uiteindelijk 2 hits met Veloce-Geel + 2 hits met Witte Spiderpad-S3 nodig om op 80% correctie te komen. De schuurspons had blijkbaar behoorlijk diepe krassen getrokken die ik met mijn DAP niet weg kreeg, maar stukken minder waren geworden.

Helaas is mijn redelijk nieuwe DAP900 V3 overleden tijdens deze kleine klus. Ik had tijdens het polijsten het idee dat het toerental heel iets schommelde, maar dacht dat dit tussen mijn oren zat. Echter niet veel later gaf de DAP de geest en kon ik de klus niet helemaal afmaken.

Net wanneer ik bij mijzelf dacht; ''Wat stomtoevallig dat vrijwel alle auto's die ik tot nu toe heb gedaan, een harde lak hadden. (BMW - Volvo - Seat - VW) Maaaaaaaar, ik ga met mijn DAP toch het resultaat behalen dat ik wil, Fuck It!'' ... En toen begaf hij het op nog geen vierkante meter werk, haha. BuzzKiller...

Maar, heb toch nog voldoende kunnen doen om de eigenaars te ''WoW'en'' en ik zal de klus later helemaal 100% afmaken. Sterker nog, dit word een Full Detail.


conv_2744.jpg




Zoveel hits op 2 panelen word toch wel vervelend. Zelfs met een Spiderpad-S3 duurde het maar lang. De combinatie van corrigeren met een Rotary en finishen met een DAP word toch wel heel aantrekkelijk zo. (Helaas de prijs niet, haha!)


Greetz
 
Leuk stukje, maar een schuurspons?! :|~*
Ik krijg met mijn dap900 V2 harde lakken gewoon netjes strak, weet niet waarom dat bij andere niet lukt?! :|
 
Ik krijg harde lakken dus niet strak. Zelfs niet met andere pads en compounds, maar moet nog steeds een keer MF pads proberen.

Met strak bedoel ik dus ook krassen die op het oog niet diep zijn en niet voelbaar ook wegkrijgen. Dat lijkt mij met meerdere hits gewoon niet.

Welke combi gebruik jij dan?
 
Neem even contact op met cc... Kan goed zijn dag het een draadbeuk is... Komt wel vaker voor!

resultaat ziet er toch leuk uit!
 
Mozeskriebel! Volgens mij heeft 'ie niet alleen een schuurspons, maar ook Cif gebruikt.

Ik had laatst ook dat mijn DAP aan/uit ging en er uiteindelijk mee stopte. Als ik het snoer in de juist hoek hield deed 'ie het nog wel, dus ik dacht ook aan draadbreuk. Klein stukje eraf gehaald en hij deed het weer. Het kabeltje zat in de DAP zó strak vastgedraaid dat er daardoor waarschijnlijk een breuk is ontstaan. Nu dus maar wat losser aangedraaid.
 
:scream: Schuursponskes? :sob:

Je klant zal in alle geval al blij zijn met dit resultaat denkik, alhoewel het voor ons detailers niet goed genoeg is ;)

Ik heb zelf zeer goede resultaten met MF cutting pads en D300 (Correction compound) van Meguiars op mijn DA machine...

Voorbeeldje:

conv_2746.jpg
conv_2747.jpg
 

Bijlagen

  • conv_2745.jpg
    conv_2745.jpg
    237,4 KB · Weergaven: 210
Ik vind dat je een super resultaat hebt behaald, één en ander zal misschien altijd beter kunnen maar als ik zie hoe je de auto hebt gekregen en hoe die er na de behandeling uit zien mag je best trots zijn vind ik :)^

Maar zoals het een echte detailer betaamt is goed niet goed genoeg natuurlijk :-D
 
Ik dacht juist dat MF pads veel warmer worden dan foam pads. Volgens mij was hier ooit een topic waarin iemand zijn MF cutting pad naar de gallemiezen had geholpen, en de uitleg van (volgens mij) Tim, was dat er bij het werken met MF veel meer warmte wordt gegenereerd.
 
Ik had hetzelfde idee én uitleg. Ik had het namelijk voor elkaar gekregen om een Foam Pad finaal te laten imploderen door niet goed schoonmaken en wilde een MF pad proberen. Het advies was om dit niet te doen als ik een Foam Pad al te warm liet worden. Een MF pad vergt nog beter schoonmaken want hij word sneller warm.
 
Jansen;n431657 zei:
Maar gebruik jij geen DA met 21 mm uitslag

Inderdaad.
Voor de kleinere delen heb ik 5,5 inch pads (op kleinere backing plate), voor bumpers en spiegels en andere kleinere delen een Rupes Mini.

Ik moet al gek doen om die te warm te laten worden, terwijl dat met een foampad gevaarlijker was... Dat is mijn ervaring.

Dat schoonmaken moet inderdaad meer frequent dan foampad, maar met perslucht is dat snel klaar hoor.
 
Quantoxx;n431609 zei:
Ik krijg harde lakken dus niet strak. Zelfs niet met andere pads en compounds, maar moet nog steeds een keer MF pads proberen.

Met strak bedoel ik dus ook krassen die op het oog niet diep zijn en niet voelbaar ook wegkrijgen. Dat lijkt mij met meerdere hits gewoon niet.

Welke combi gebruik jij dan?

Ik heb mijn eigen Golf 5 strak gekregen met monello oranje en mezzo paar hits, diepere delen met oranje en scholl S3, ik grijp haast nooit naar de monello geel, simpelweg omdat ik deze pad niet fijn vind werken.
 
Zou met de uitslag te maken hebben. Mijn MF pads worden minder warm dan mijn foampads, vandaar mijn gedachten. Ook ik heb in mijn begin jaren foampads versleten door wamte, dit nooit gehad met MF. Je moet ze goed primen (verzadigen) voor de eerste keer en goed schoonmaken omdat ze meer (slijp) vermogen hebben.
 
Ik heb tot op heden nog nooit een foampad te warm gehad, tenzij ik hem te vuil liet worden.

Ik wil zeker een keer een MF pad proberen want met Foam en Spiderpad kom ik een heel eind, LEES--> de boel glanst weer, maar krassen corrigeren lukt alleen als ze heel oppervlakkig zijn.
Ik mis dus echt de snelheid en correctie op hardere lakken. Als ik mijn eigen auto doe is dit niet erg, dan doe ik gewoon 1 paneel en de rest later, maar bij de auto van een ander wil ik niet de hele dag bezig zijn en dan nog vrij weinig gedaan hebben.

In de situatie zoals beschreven in mijn post, zijn de krassen niet héél diep, maar toch kostte het 4 hits en was ik nog niet heel ver. OK, je ziet krassen niet meer door de belachelijke glans, maar wanneer je wat rondkijkt vanuit andere hoeken, zie je ze overduidelijk zitten. En dat dus voor lichte krassen.

Sinds ik de zwart/witte Spiderpad van Scholl had leek ik wat meer correctie te hebben. Dit in combinatie met Scholl S3. Deze pad is ook stukken harder als de gele Foam Pad. Als je dan weer is tegen een harde lak aanloopt, dan heb ik meteen het idee dat foam zo weinig doet i.t.t. een hardere spiderpad. (Ik heb ook die nieuwere spiderpad van Scholl, 145mm, en die vind ik ook wel fijn.


Greetz
 
tembaco ; Foam Oranje + Mezzo/S3...?

Dit is een nog lichtere combi als mijn zwaarste combi.

Of bedoelde je de combi van PeterS..? D/A met grotere uitslag + MF en compound van Meguiars?


Greetz
 
Ja bedoelde die van PeterS. MF met een compound. Mijn beste compound blijft toch wel 3M Fast Cut Plus. Dit met een MF pad op mijn Flex D/A swirls en krassen na 1 hit eruit op een keramische MB lak van 2011.
59f0aa13e822467d7ed8e8fbf2fabe7b.jpg
 
Ah, thanx voor de feedback en foto!

Echter verwacht ik dat swirls zoals op de foto er met mijn DAP en Foam of DAP en Spiderpad ook wel uit gaan. Echter de diepere krassen kom ik amper bij.
Kan het niet goed vergelijken uiteraard, maar wil zowiezo eens een MF pad proberen op mijn DAP.


Greetz