• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waarom ceramic coating niet voor mij is.

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
343
115
Net de auto gewassen, en het lakwerk voelt een beetje ruw aan. Kleien is een optie, maar ik zie toch ook een swirl hier, een waterspot daar... het liefst zou ik meteen een rondje licht polijsten - maar daar gaat dan ook je coating (grotendeels) mee weg.

Doet die coating wat het moet doen? Ja hoor, in het begin is het absoluut prachtig & praktisch. Maar 8 maand later is er genoeg waardoor ik zeg: "dit kan beter". Ik ben blij dat ik het geprobeerd heb, maar ik weet nu dat het niet past bij mijn manier van werken.

Dus ga ik nu opnieuw op zoek naar een ander soort sealant/wax. Dat wordt weer behoorlijk bijlezen (tot nu toe heb ik me alleen verdiept in coatings).

Voor de vuist weg: zijn er waxen die eerder een soort "wet" look geven op een netjes gekleide/gepolijste lak? Zijn er hier nog andere die die "stap terug" gezet hebben? En welke richting ben je dan ingeslagen?
 
Jouw verhaal past perfect om hybride waxen te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld Waxaddict Quartz, Graphene of Vortex. Lange standtijd, gemak van aanbrengen. Dodo Juice heeft ook wel een paar mooie waxen. De zogenaamde Pro uitvoeringen
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ik denk niet dat je het moet zien als een stap terug, hoor.
Er zijn tal van knappe waxen die een mooie wetlook geven! De ene al makkelijker te verwerken dan de andere.
Idd een beetje inlezen kan geen kwaad.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Haha, hier al snel tot de conclusie gekomen dat voor de niet dagelijkste auto een wax veeeel beter bij mijn voorkeuren past...
Ik werk erg graag met de dodo pro waxen van hierboven om hun standtijd en gebruiksgemak (zie mijn topic over makkelijke waxen).
Wil je echt voor die wetlook gaan, kijk dan ook eens naar een showwax als WA candygloss... Resultaat is super, alleen vereist die iets meer aandacht bij t opbrengen. Maar als je coatings gewend bent zal dat geen probleem zijn!
 
  • Leuk
Reactions: Quincy en Wide-O
Ik heb nu een aantal weken een wax/sealant op mijn auto en ik was van plan om dat even aan te kijken, maar daar gaat juist een coating op komen. Nu al een plek vogelpoep die ingebrand is en ook wat vliegenlijkjes die hun sporen hebben achtergelaten, terwijl dat met een coating veel minder snel zou zijn gebeurd. Als ik de tijd kan vinden dan denk ik aan 1 á 2 keer per jaar polijsten en coaten met iets als Cancoat. Makkelijker aan te brengen dan een wax, bijna net zo duur als een wax en een betere bescherming.

het liefst zou ik meteen een rondje licht polijsten - maar daar gaat dan ook je coating (grotendeels) mee weg.

Dit heb je toch ook als je een wax smeert?
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ik nam ooit een keramiek exact om wat @Jansen zegt. Een wax beschermd niet tegen vogelpoep of vliegenresten.

Aanbrengen van een wax is absoluut leuker, maar dan zul je de voorbumper, motorkap, spiegels regelmatig moeten polijsten vanwege vliegenschade in de blanke lak.

Of je zet alleen de kwetsbare delen in een keramiek en de rest waxen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Klopt: je levert bescherming in. Maar het is minder "gedoe" (voor mij dan). Ik heb in de praktijk geen garage (ja ik heb er wel een, maar daar heb ik ooit een vijver voor Kois in aangelegd, vraag maar niet, lang verhaal :grinning:), dus moet ik voor een coating ergens anders wezen, je bent er uiteindelijk langer mee bezig, het luistert wat nauwer, 24 uur niet buiten etc etc. Een wax aanbrengen is dan toch iets meer rustgevend.

Een clear-bra zou eventueel een oplossing zijn voor de steenslag, maar ik wil op dit moment een beetje gaan experimenteren met verschillende wax-oplossingen. Nu ik het polijsten wat onder de knie heb (en ja, uiteraard haal je daar ook de wax mee weg), lijkt het me gewoon wat sneller werken, met meer mogelijkheid om te kijken wat nou het beste werkt voor mij, en met meer mogelijkheid om te experimenteren.

Ik wacht verder ook af wat de grapheen oplossingen gaan bieden. Die markt lijkt me nog niet helemaal gestabiliseerd, maar ik denk wel dat er knappe oplossingen zullen komen die ook door de amateur-detailer kunnen gebruikt worden (net zoals Gyeon dat gedaan heeft voor ceramic coatings).

Ik blijf overigens wel coatings gebruiken voor a) glas en b) trim. Dat werkt echt perfect.

En misschien kom ik er nog wel op terug na een tijdje. In de lente/zomer kijk je er altijd anders tegenaan dan in de herfst...
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Dit heb je toch ook als je een wax smeert?

Een wax breng je meestal wel wat makkelijker opnieuw aan dan een coating.

Ik ben een groot fan van waxen, lekker beetje pielen, verschillende waxen proberen, beading is altijd verschillend, gladheid varieert, verwerking, geur.

Een coating is wat sterieler, meer op het resultaat gericht, ik heb nog niemand hier op het forum gehoord over hoe lekker cancoat ruikt of dat het zo fijn is dat een de auto 24 uur droog moet staan na aanbrengen.

Het zijn in mijn ogen gewoon twee verschillende manieren van beschermen, niet een stap vooruit of achteruit.
 
Aanbrengen is inderdaad soms wel wat meer gedoe afhankelijk van de coating en als je geen plek hebt om de auto binnen te zetten en sommige waxen ruiken inderdaag erg lekker (maar sommige ook weer niet).
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Zeker, collinites, fusso, allemaal verschrikkelijk chemisch ruikende waxen!

Ik heb trouwens Gyeon cancoat op de auto van de vrouw zitten en ben daar erg tevreden over, lekker onderhoudsvriendelijk en nog steeds goede performance na zeven maanden. Het voordeel is dat de lichtblauwe lak swirls niet duidelijk laat zien.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ik heb op de Leon nu Soft99 nieuwe Fusso, ondanks dat die goed beschermd wil ik hem toch weer coaten.. het gebruiksgemak wat je van een coating hebt, weegt voor mij niet op tegen de manier van aanbrengen
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O en Jansen
Ik ben ook geen fan van coatings. Niet omdat het product slecht is, maar omdat ik waxen gewoon veel te leuk vind. Ik maak graag een rondje met wax na een wasbeurt (als ik daar tijd voor heb natuurlijk). Ik zoek helemaal geen product met een langere standtijd.
Ik ben erg enthousiast over de combi: Swissvax Cleaner Fluid + Deep Gloss Paint Sealant + Swissvax Mirage. Ik weet het de DGPS is geen wax maar een sealant, maar dan wel een hele lekkere.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O en ivo's
Fuzion wax, iets anders dan dat op mijn topwagens of eigen auto's wil ik niet.
Zo dol op wax, heerlijk dat pielen (sorry voor het woord....) en superdikke wetlook.
Coatings of sealants, ik heb de meesten nu wel geprobeerd, en voor mijn klanten gebruik ik ze wel vaker gezien de standtijd. Maar het gaat mij zelf niet om lange standtijd, wel emotie en diepe glans.
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Ik denk stel de vraag maar hier.

De pas aangeschafte metallic zwarte Vw Scirocco van mijn bonus zoon komt morgen voor een complete behandeling. Nu zitten er in deze auto heuuull veel swirls en krasjes. Ga natuurlijk proberen om deze allemaal te verwijderen. Maar hij had het ook over wat diepere krassen.

Nu zet ik de laatste jaren onze auto's in de coating van Nanolex of Gyeon. Dit bevalt goed en vind de voordelen van een coating erg lekker. Maar voor de Scirocco heb ik een pot Soft99 Fuzzo Coat gekocht.

Ik heb in het verleden natuurlijk voor het bestaan van coatings ook met waxen gewerkt waaronder Colinite en Mequiars.
Lekker wax-in en wax-out en mooie beading.

Nu is mijn vraag ga ik de diepere krassen met de wax maskeren en het zwart een diepere glans geven of toch maar een coating erover heen?
 
Diepere krassen ga je met een wax in principe niet maskeren. Dan zou je voor een product met fillers moeten gaan. Dat zal al iets beter lukken.
Maar je gaat wel polijsten toch? Waarom dan niet gewoon de diepere krassen ook verwijderen? (voor zover dit reëel is natuurlijk)
Op het moment dat je krassen niet helemaal kan corrigeren, dan zie ik nog niet hoe dat de keuze tussen een wax of een coating zou bepalen. Kan gewoon allebei. Dus als je liever een coating aanbrengt, dan gewoon dat doen. Maar als je de Fusso Coat speciaal hebt aangeschaft voor die auto, dan moet je hem daar voor gebruiken. ;)
Als er krassen blijven zitten en je wil die maskeren, dan zal je met een glaze aan de slag moeten en dan zul je dus een wax moeten smeren. De Fusso Coat is dan overigens ook niet de beste keuze omdat dit feitelijk een sealant is en dus het liefste een schone ondergrond heeft. :confused:
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Dank je wel, en ja hij gaat natuurlijk geheel gepolijst worden. Hoe diep de krassen zijn moet ik nog even goed bekijken. En inderdaad de Fusso word dan op "kale" lak aangebracht. En niet bovenop een coating. Wil wel eens zien hoe de Fusso zich behoud tov een coating. Lees er goede berichten over op een zwarte auto. Maar dacht dat het ook iets maskeerde. Niet dus.