• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waarom is een wax met veel carnaubawas vaak duur?

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
901
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
20160622_073725!.webp

Het zal jullie ook wel opgevallen zijn dat waxen waarin veel carnaubawas zit vaak duur zijn. In veel gevallen wordt bij zo'n wax nadrukkelijk het hoge percentage carnaubawas vermeld.

Rechts op de foto DdJ SN 2.0 (mijn favoriete wax met veel carnaubawas) -> 200ml € 93 ,-
Links op de foto 100% carnaubawas -> 100 gram € 7,85

Als je het zo bekijkt, zou de prijs van de carnaubawas niet de hoge prijs van de wax kunnen verklaren.

Maar wat dan wel?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: StijnV
Ik heb er totaal geen verstand van, maar kan het zo zijn dat er kwaliteitsverschil is tussen verschillende batches carnaubawas? Of misschien is de was op zich niet duur, maar is het lastig om het te verwerken in een goed presterende autowax?

Een wax zal naast carnauba ook nog een reeks andere ingrediënten bevatten. De kunst is het om alle ingrediënten zodanig te combineren en te doseren dat je een optimaal resultaat krijgt.
Het is geen kwestie van 'doe maar dubbel zoveel van ingediënt X erin en dan komt het wel goed'. Sommige ingrediënten zullen elkaar bijten (de boel gaat schiften of je krijgt rare neveneffecten als te harde wax of juist te smeuïg etc.)
Iets 'simpels' als een geurtje toevoegen kan al behoorlijk wat impact hebben op het uiteindelijke resultaat.
Voordat een wax (of wat voor detailproduct dan ook) op de markt komt, is er al het nodige aan tijd, werk en geld geïnvesteerd aan de ontwikkeling ervan.

Geeft niet direct een antwoord op je vraag waarom waxen met een hoog carnaubagehalte vaak in het duurdere segment zitten, maar ik kan me voorstellen dat het lastiger (dus duurder) wordt om een goed recept te formuleren wanneer het percentage carnauba toeneemt.

Overigens moet ik nu ook denken aan 'Flat Earth' van Dodo Juice, waarmee Dodo op een ludieke manier wilde laten zien wat er gebeurt als je een 'wax' wilt maken waar je gewoonweg maar veel carnauba inplempt. Het resultaat was een keihard stuk dat niet als wax te gebruiken is.

Heb me hier ook al eens in verdiept, en kwam op onderstaande link uit.

Wat ik er van begrijp is de Carnauba in een wax altijd 100% is... kan ook niet anders, ook bij 1gram/ml al.

Heb al eens met Megs-NL gemaild om het percentage in hun paste wax.
Na lang heen en weer mailen kreeg ik eindelijk het antwoord dat dit rond de en minstens 20% zou zitten.
Heb gezien het aantal emails maar niet gevraagd of dit een droog of nat gewicht was.

Ook contact gehad met AutoMagic, hun EZ-wax zou minstens 24% Carnauba bevatten... koste niet zoveel mailtjes als bij Megs, maar op de vraag of het droog of nat gewicht was heb ik nooit een reactie gehad.

Carnauba zelf is niet duur, de kosten zitten in Research & Development...
Je betaalt hiervoor + de Merknaam en het mooie potje.

Veel leesplezier:
http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?25310-The-MYTHS-of-Carnauba-wax