• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wasbox tips en tricks

Weer eens een wasbox update.

The good:
Dit weekend na t afspoelen de auto in volle zon laten opdrogen, vlekkeloos! Anac Breda kan dus op t lijstje van écht vlekvrij naspoelen.

The bad (ugly)
Vind die HD lans daar vies veel druk hebben. Knopje vlekvrij naspoelen (enige functie die ik gebruik), dan spuit het water er zonder te knijpen in het handvat al zo hard uit dat hand eronder houden niet prettig is. Laat staan dat ik t handvat inknijp. Vraag me af waar al die druk goed voor is, afspuiten aan t begin van de wasbeurt wordt zo een risico, ik hou al 40cm afstand.
Ik overweeg t gebruik van een snowfoam in een handfoamer om het ergste zand af te voeren...mja ik sta er nu vaak al een dik uur, ze zien me al komen...
 
Weer eens een wasbox update.
The bad (ugly)
Vind die HD lans daar vies veel druk hebben. Knopje vlekvrij naspoelen (enige functie die ik gebruik), dan spuit het water er zonder te knijpen in het handvat al zo hard uit dat hand eronder houden niet prettig is. Laat staan dat ik t handvat inknijp. Vraag me af waar al die druk goed voor is, afspuiten aan t begin van de wasbeurt wordt zo een risico, ik hou al 40cm afstand.
Ik overweeg t gebruik van een snowfoam in een handfoamer om het ergste zand af te voeren...mja ik sta er nu vaak al een dik uur, ze zien me al komen...

Bij aankomst in overdekte wasbox spoel ik eerst af zonder ook maar handvat in te knijpen, die druk is nergens voor nodig. Ik gebruik daarna de Gloria Foam Master, een handmatige foamer. Bevalt me prima.

Ik ga zelf overigens altijd naar Easy Wash & Go in Alphen aan den Rijn. Perfecte locatie en ruimte. Sta er ook altijd wel 1-1,5 uur maakt niet uit doe dat al jaren zo daar. Kan er warm water pakken etc.

eWMt5F.jpg
 
Heh balen;)

Zonder flauwekul, foamen moet inderdaad gepromoot worden.

Edit, ik snap de post nu pas. Eerst foamen, daarna pas HD en niet andersom. Tijd voor slapen geloof ik:sleeping:
 
Een handschuimer mee naar de wasbox is een prima optie. Je pompt je alleen een ongeluk en het duurt 5 minuten voor je de hele wagen gedaan hebt. Met het risico dat de boel alweer opgedroogd is. Een pompspuit met TFR bijvoorbeeld werkt dan een stuk sneller.
 
Gisteravond heb ik voor het eerst gewassen bij een wasbox en ik moet zeggen dat dat niet tegenviel. Het ging niet om een volledige wasbeurt, want de velgen heb ik overgeslagen. (Komen die gamma seals ook eindelijk een keer van pas)

Meegenomen:
- Pompsprayer met Autoglym Multiwash TFR
- Emmer met shampoo (Mothers California Gold)
- Emmer met water
- Microfiber Madness incredimitt

De auto heb ik ingespoten met de TFR, afgespoten met de HD, auto gewassen en wederom afgespoten. Binnen 3 kwartier was ik klaar, waar het me normaal gesproken al gauw 1,5 tot 2 uur kost.

Het grote voordeel is dat ik niet heb hoeven drogen, want al het water in die wasbox is demiwater, dus dat scheelt behoorlijk qua tijd. Normaal kost het drogen van de auto me ongeveer evenveel tijd als het wassen.
 
De druk is vergelijkbaar met mijn eigen HD (135 bar), en dat heeft nog nooit tot krassen geleid, voor zover ik kan beoordelen. Voor mijn 'normale' wasroutine gebruik ik overigens ook TFR voordat ik de auto afspuit, en snowfoam om te wassen:

- Inspuiten TFR
- Afspuiten HD
- Snowfoam per deel (dak+motorkap, rechterkant, linkerkant, neus, achterkant)
- Wassen per deel met shampoo en snowfoam
- Afspuiten HD
- Afspoelen open slang
- Drogen

Daarnaast was de auto ook niet echt smerig, want ik heb hem vorige week voor het laatst gewassen. Er zaten wat vliegjes op en wat viezigheid van een paar kleine ritjes in de regen, maar meer niet. Als er echt klonten modder aan de auto zitten zou ik eerste snowfoamen, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Dreier-Reihe
De druk is vergelijkbaar met mijn eigen HD (135 bar), en dat heeft nog nooit tot krassen geleid, voor zover ik kan beoordelen. Voor mijn 'normale' wasroutine gebruik ik overigens ook snowfoam voordat ik de auto afspuit.

- Inspuiten TFR
- Afspuiten HD
- Snowfoam per deel (dak+motorkap, rechterkant, linkerkant, neus, achterkant)
- Wassen per deel met shampoo en snowfoam
- Afspuiten HD
- Afspoelen open slang
- Drogen

Daarnaast was de auto ook niet echt smerig, want ik heb hem vorige week voor het laatst gewassen. Er zaten wat vliegjes op en wat viezigheid van een paar kleine ritjes in de regen, maar meer niet. Als er echt klonten modder aan de auto zitten zou ik eerste snowfoamen, maar dat komt eigenlijk nooit voor.

Dus voor dat ik hier verkeerde conclusies trek: je foamed de auto in, en dan met de foam op de auto direct wassen? Of spuit je de foam eerst af? Want dit is wel wat tegenstrijdig soms. Sommige spuiten eerst de foam af omdat dit net bedoelt is om 'zonder' de lak aan te raken al redelijk wat vuil kan verwijderd worden. Als je dan gaat wassen met de foam zou je het vuil dan kunnen gaan rond wrijven? Euh dit is gewoon een vraag, geen betweterige post :)
Het is ook persoonlijk hoe iemand zijn routine doet om zijn wagen te wassen. Sommigen doen het zo, anderen spuiten eerst af.
 
Ik spuit het foam dus NIET eerst af, maar gebruik het als extra schuim/smering tijdens het wassen. Ik weet dat het niet bedoeld is om zo te gebruiken, maar ik vind het erg fijn werken.

Het grootste deel van het vuil is dan al verwijderd door de TFR en de HD. Als je geen TFR of andere prewash gebruikt dan zou ik aanraden om het foam wel eerst af te spuiten.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Ik spuit het foam dus NIET eerst af, maar gebruik het als extra schuim/smering tijdens het wassen. Ik weet dat het niet bedoeld is om zo te gebruiken, maar ik vind het erg fijn werken.

Het grootste deel van het vuil is dan al verwijderd door de TFR en de HD. Als je geen TFR of andere prewash gebruikt dan zou ik aanraden om het foam wel eerst af te spuiten.
Inderdaad goed punt. De TFR doet eerst zijn ding. Het wassen met de foam erop is wel aangenaam voor de extra lubricatie en glijden over de lak.
Bedankt om te verduidelijken!
 
Uitwringen is niet zo best voor de doeken in mijn ervaring. Ik heb dat met mijn eerste Monello droogdoeken gedaan en de vezels zijn daardoor aan elkaar gaan plakken/klitten.
 
Ik heb een kleine gyeon silk dryer en die wring ik altijd uit, na anderhalf jaar wekelijks gebruik nog geen problemen.

Dat zijn wel andere vezels dan de monello droogdoek!
 
Deed ook weleens een wasboxje, afspuiten met demi water werkt lekker.

Water wat na een stukje rijden vanachter spiegels,deuren etc kwam wegvegen bleek voor mij geen succes.
Best vaak beetje zand bij, ook wanneer het erg droog is ,maar dan wat opstuift vanaf wegdek en op auto plakt.