• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen voor beginner met beperkte middelen

Nivaze

Detailing rookie
7 jul 2024
8
15
Onlangs heb ik een nieuwe auto gekocht. Het is een ex-lease auto dus je kan wel raden hoe deze altijd gewassen is. Gelukkig valt de hoeveelheid krassen en swirls mee zo op het eerste oog.

Nu dat mijn zomervakantie nadert wil ik de auto eens wat aandacht geven. Het is mijn bedoeling om de auto in de toekomst te (laten) polijsten maar ik wil me in eerste instantie verdiepen in het correct wassen van de auto. Mijn vorige auto ging helaas ook door de wasstraat of werd gewassen met de beschikbare middelen in de wasbox.

Ik heb helaas geen mogelijkheid om de auto bij huis te wassen dus ik moet hiervoor naar de wasbox. Gelukkig heb ik een wasbox in de buurt waar je je eigen spullen mee mag nemen mits het niet druk is en waar ze een redelijk goede foam voor de prewash hebben.

Ik wil het mezelf omdat ik net begin vooral niet te moeilijk maken. Nu is er op het forum veel informatie beschikbaar en dit heb ik ook gelezen maar er zit veel variatie in de methodes en ook zijn veel producten die gebruikt worden, zoals van Gyeon, in de webshop uitverkocht.

Voor het interieur wil ik Gtechniq L2 Triclean halen. Misschien wat prijzig maar overal op te gebruiken dus mooi makkelijk.

Mijn stappenplan voor het exterieur ziet er tot nu toe als volgt uit:

Stap 1: Voorwas met de foam van de wasbox
Stap 2: Auto afspuiten met de hoge druk van de wasbox
Stap 3: Velgen inspuiten met Monello Non Ferro
Stap 4: Na het intrekken van de Non Ferro de velgen schoonmaken
Stap 5: Velgen afspoelen

Nu zou ik meestal de borstel van de wasbox gaan gebruiken maar i.p.v. daarvan wil ik met een emmer met Grit Guard en Wash Mitt gaan werken.

Stap 6: Auto van boven naar beneden wassen met de Wash Mitt.
Stap 7: Auto afspoelen (eventueel met Osmose water)
Stap 8: Auto drogen met droogdoek

De benodigdheden die ik momenteel op mijn lijstje heb staan zijn:
  • G-techniq L2 Tri-Clean 500ml
  • Monello Penello Verde Ultra Soft 21mm
  • Monello Non Ferro 500ml
  • Monello Guanta Cerchio Tricolore Wheel Mitt
  • Monello Detailing Bucket 20L
  • Incredimitt Wash Mitt
  • Dodo Juice Born to be mild 500ml
  • Gyeon Q2M Silk Dryer Evo 50x55cm
  • Monello Peluche Verde Trio 45x45cm
Naar mijn idee heb ik hiermee een mooie basis voor het wassen van mijn auto. Mis ik nog iets of hebben jullie nog suggesties voor andere producten?
 
Je routine klinkt mij bekend, zo was ik de auto momenteel ook nog. Foam en water allemaal van de wasbox, wel eigen emmers+washmitts, shampoo en velgenspray bij mij. Ik lees mee, want ik ben ook wel benieuwd hoe we met weinig middelen een betere routine kunnen starten!

Heb je foto’s van je auto trouwens? Ik ben wel benieuwd :)
 
Mijn advies (en niet alleen van mij) zou zijn om twee (of drie) emmers te gebruiken. Schaf meteen deksels aan voor het vervoer.

Met betrekking tot de rest: volgens mij goed om mee te starten. Maar vergeet niet nog een LSP (last step protection): een of andere wax o.i.d. Mijn go-to is van Meguiar’s Ultimate, omdat die erg gemakkelijk te verwerken is.
 
Mijn opmerkingen/suggesties:
  • G-techniq L2 Tri-Clean 500ml = koop lekker een “normale” APC bv van Poorboys (ook nog te verdunnen)
  • Monello Penello Verde Ultra Soft 21mm
  • Monello Non Ferro 500ml
  • Monello Guanta Cerchio Tricolore Wheel Mitt
  • Monello Detailing Bucket 20L= ik zou minimaal een was en spoelemmer kopen
  • Incredimitt Wash Mitt
  • Dodo Juice Born to be mild 500ml = ik zou bijna zeggen koop een liter das in verhouding goedkoper..
  • Gyeon Q2M Silk Dryer Evo 50x55cm =Ik zou een iets grotere doek kopen
  • Monello Peluche Verde Trio 45x45cm = koop dan eerder Monello Bordi doeken (gesloten lus)
 
Ik zou ook de grote droog doek kiezen, een kleine gebruik je of voor een hele kleine auto of als 2e droogdoek voor sponningen en de laatste druppels.
Zelf kan ik de Gyeon Bathe als shampoo aanbevelen.
Interieur: Gyeon Interior Detailer
 
Hier ook een wasbox strijder! Ik doe het al een paar jaar. Nog anderhalf jaar te gaan dan heb ik een eigen oprit :D

Bij Wasbox detailen zijn naar mijn opinie de belangrijkste twee dingen: efficientie vanwege overwachte drukte/niet die persoon willen zijn, en “licht” pakken.
Ik heb standaard alle belangrijke spullen in een krat zitten, die ik zo achter in de auto zet, met een plastic zak voor de doeken etc.

Ik heb een iets andere methode voor een maintenance wash

- Alle Banden(niet velgen) inspuiten met apc of een bandenreiniger. (Vaak verdund 1:5 of 1:10). Koop dus een geconcentreerde apc die je kan verdunnen.

- gelijk een prewash/snowfoam over de hele auto, velgen en banden. Vaak is zo’n wasbox foam erg dun en droogt het snel op. En kost het €1 minimaal per wash.
Je kan bijvoorbeeld ook een handfoamer/pompverstuiver met iets als bilt hamber touchless. Die kost €14,99 en met 1L verpakking op 1% in een 1500ml pompverstuiver ongeveer €0.23c per wash

- banden schrobben terwijl de prewash inwerkt. Is het heel warm, hou de foam in de gaten en nevel het lichtjes nat wanneer nodig

- alles afspoelen, hoeft niet met demiwater, vaak zijn die “osmosewater” standen een stuk zachter met minder flow dan de normale afspoelstand dus duurt het langer.

- velgen reinigen, als het goed is zou er niet veel zooi meer op je wielen moeten zitten als je een goede prewash gebruikt. Dus kan je daarna goed aan de slag met 1 emmer met een borstel voor tussen de spaken, en iets om de spaken mee schoon te maken, kan een doek of een speciale mitt zijn.

- 1 emmer, maar meer mitts/pads/doeken, na het paneel/deel van de auto gooi je deze in een plastic zak. Deze heb je thuis al gevuld en de mitts erin gedaan. (Emmer met deksel helpt).
Koop niet zomaar de goekoopste shampoo, let ook zeker op de verdunningsratio’s. Zo is bijvoorbeeld een dodo juice born to be mild 1:800 voor €30/L en een gyeon bathe 1:500 €25/L dat betekent dus bij een 15L emmer 18.75ml en 30ml dus 53 en 33 washes. >(56cent vs 75cent per wash)<

- afspoelen, evt zou je het nu wel kunnen doen met demiwater.

- drogen met een lekker grote doek. een erg kosteneffectieve en tevens mijn favoriet is de
Nuke guys gamma. Je zou hier al een drooghulp qd kunnen gebruiken, indien je niet daarna nog extra bescherming gaat aanbrengen.

- wax en dergelijke kunnen daarna. Heb minimaal twee doeken hiervoor.

- als er perslucht is, zeker een aanrader, en anders een extra doek om het water uit de dorpels af te drogen zodat je geen uitgelopen vlekken krijgt.

- als je de banden wil drogen voordat je vaat rijden of als je nog een dressing wil aanbrengen, deppen met goedkope doeken, niet wrijven want dan kan je de doeken weggooien.

- thuis mitts/doeken reinigen.

+++bonus stappen+++
Ga je serieus een decon wash doen, gebruik dan een zure shampoo ipv een ph neutrale om alle mineralen los te weken

vergeet dan ook niet een ijzerverwijderaar.

potjes wax gaan over het algemeen langer mee dan sprayvormen en iets kosteneffectiever, maar detailers/spraywaxen zijn een stuk sneller.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jurjenz
Omdat ik erg lui ben ben ik tegenwoordig ook wel eens te vinden in de wasbox.
emmer met willekeurige shampoo of rinseless er in mee naar de was box en 1 of 2 jerrycans met water.
jerrycans in emmer en je hebt zeepwater, een handvol doeken er in en elke kant van de doek 1x gebruiken en daarna over de rand van de emmer heen hangen.
 
  • Leuk
Reactions: jellej88