• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wat ga ik gebruiken voor handmatig polijsten

Hi Cordoba, Ja wat de feedback van een vraagstelling betreft moet ik dat inderdaad in de gaten houden want dat is zeker zo leuk voor diegene die het heeft
verstrekt.Ik ga PB Prof Polish gebruiken en als dit een heel goed resultaat oplevert blijf ik daarbij ( voorlopig ),Waarom? Zoals gezegd heb ik een nieuwe auto die
zoals ik kan zien perfect in de lak zit, maar om toch dat extra stukje glans te krijgen moet ik iets toevoegen aan het detailen.In mijn geval wordt dat dan Prof Polish
waar ik mee zal beginnen. Wel bestel ik Monello Finale erbij.Doe ik eens later in het jaar de motorkap mee( witte pad) en hoop dan een verschil te kunnen onderkennen m.b.t.Prof Polish. Door te experimenteren zal ik het toch allemaal zelf moeten ontdekken ,na eerst handvatten aangereikt te krijgen !! De detailbeurt
zoals ik die in mijn hoofd heb gaat er zo uitzien : Auto afspoelen met de slang,grofste zandkorrel zal verdwenen zijn (krasjes), foamen met Monello Magico,
afspuiten HD,behandelen met Non Ferro,wassen met BTBM,kleien met Dodo Juice Supernatural Fine Clay i.c.m. Dodo supernatural clay lube,was de auto nog
een keer.Drogen met Gyeon Silk Dryer, afplakken rubbers ,polishen met PB Prof Polish, afnemen met Peluche Verde, afnemen met GyeonPrep,opbrengen BlackHole,uitpoetsen Peluche Verde
napoetsen met Fantastic Fur,opbrengen Collinite 915 uitpoetsen en aftoppen met Mothers Reflections top coat. Wielen: non Ferro,afspoelen,waxen,banden
Meguiars tyre gel,motor: Meguiars engine cleaner en dressing,interieur afnemen en uitzuigen. Daarna : genieten van een prachtige VW T-Roc R line.

P.s. is Dodo Juice Supernatural Fine Clay en DodoJuice supernatural lube een goede keuze ?
 
Ja dat is een goede keuze.

De iron remover zou ik echter pas gebruiken na het wassen. ook zou ik de auto niet afspuiten voor het foamen, het foam zorgt namelijk voor een veilige verwijdering van het loszittende vuil. Tevens zou ik de mothers top coat weglaten, omdat de collinite al een goede beading, sheeting, standtijd en bescherming biedt.

In plaats van de mothers topcoat zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld sonax bsd, waarmee je de waxlaag kunt boosten na een paar maanden.
 
Foamen met bijv. Artico Magico doe je echt het best op een droge auto. Zo loopt de snowfoam minder snel van de auto af en krijgt het de kans om het vuil los te weken. Pas dan bij het afspuiten verwijder je alle vervuiling op de meest veilige manier.

Ontijzeren zou ik pas na het wassen doen. Anders kan de ijzerverwijderaar door andere vervuiling die nog op de auto aanwezig is, niet goed de ijzerdeeltjes aanpakken. Ontijzeren is echt een stapje verder reinigen dan wassen, is geen prewash.

Dus foamen, (afspuiten), wassen, (afspuiten), ontijzeren, (afspuiten), kleien, nog even wassen, (afspuiten), drogen, afplakken, polijsten, afnemen, Prep, glaze, wax. Top Coat als je daar nog zin in hebt (ben benieuwd of dat nog iets toevoegt).
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en bros
Jup, + voor eerdere reacties. :D

* Foamen op droge auto - Eerst afspoelen, dat kan. Maar dit doe ik alleen met bij auto's die echt ondergescheten zijn met vuil. Ik spoel dan met heet water. Zo kan modder en andere bende wat losweken. Maja, dit komt eigenlijk zelden voor. Dus, altijd eerst foamen op een droge auto.

* Ontijzeren - Met wassen ga je geen ijzerdeeltjes die in de lak zitten niet weghalen. Dus eerst je was-stappen, dan reinigen met hars/teer/ijzerverwijderaars. Zo kunnen deze dus inderdaad meteen inwerken op hun doel en hoeven zij niet eerst door ander vuil heen te wurmen.

polishen met PB Prof Polish, afnemen met Peluche Verde, afnemen met GyeonPrep,opbrengen BlackHole,uitpoetsen Peluche Verde, napoetsen met Fantastic Fur,opbrengen Collinite 915 uitpoetsen en aftoppen met Mothers Reflections top coat.

Zoals je zelf al aangeeft lijkt de lak in goede staat. (Nieuwe auto) Maar ik durf bijna te voorspellen dat er wel swirls en hologrammen te spotten zijn. Een paint cleaner zal hier weinig aan doen, behalve de lak eronder reinigen. Ben dus blij dat je de FInale erbij hebt genomen. ;)

Wat betreft je stappen: Wanneer je de Pro Polish / polijstmiddel goed afneemt, dan hoef je niet te ontvetten voordat je de glaze (Black Hole) gaat aanbrengen. Deze glaze bevat cleaners.
De 915 bevat ook redelijk wat oliën, dus in mijn opinie gaan deze geen nut hebben over een laag van glaze-oliën.
Deze waxlaag ook nog eens toppen met wéér een beschermlaag... Tja, ik zou dit skippen en bij wasbeurten boosters gaan gebruiken om beading/sheeting optimaal te houden. (Shampoos met toevoegingen, detailers met toevoegingen, wetcoats, etc)

Of je de reinigende werking ziet van een Cleaner-Glaze is altijd te betwijfelen, want je smeert het in dezelfde handeling vol met oliën waardoor alles gaat glimmen en gemaskeerd wordt. :p Op een goede lak doet een glaze vrijwel niets meer dan de lak spekglad maken.
 
Dennisdennis-12, The Joy of detailing,Quantox. Ik begrijp nu dat het inderdaad beter is om te foamen op een droge auto. Mijn keuze om eerst de auto
voorzichtig af te spuiten met de tuinslang is gebaseerd op het feit dat indien je dit meteen zou doen met de HD je theoretisch krasjes zou kunnen maken
i.v.m. de wegspringende zandkorrels, wellicht ver gezocht maar toch !! Maar als je van plan bent te gaan foamen inderdaad dit overslaan en beginnen met
een droge auto. Begrepen ! Ontijzeren dacht ik te doen voor het wassen omdat ik dan ook bij het wassen het residu meteen zou kunnen afvoeren middels
het wassen. Maar nu begrepen dat de ijzerdeeltjes beter los komen bij een gewassen aoto. Begrepen!! Als ik echt zou polijsten, handmatig of machinaal,
gebruik makend van Veloce,Mezzo en afbouwen naar Finale, zou ik geen Black Hole gebruiken,maar de wax rechtstreeks op de lak brengen na eerst ontvet
te hebben met Prep, wellicht betere hechting en nergens geen krasjes meer. Maar zoals gezegd begin ik met Prof Polish en wil eerst zien wat dit teweeg brengt.
Wellicht heb ik wel ergens een krasje en verdoezel ik dit met de Black Hole, en hoelang ik dit "verdoezelen " wil zal de tijd leren. Ik heb een volle bus BH !!
Finale zal ik ook in mijn bezit hebben, dus ik heb altijd keuze.Collinite heeft een goede hechting en zou goed samengaan met BH. Aftoppen met Mothers Top Coat zie jij niet zitten, maar waarom zet men wel twee lagen was en waarom zou men geen laag 915 kunnen zetten met een top coat Mothers die gezien moet
worden als een tweede waxlaag die een extra standtijd gaat geven ? Mothers gaat de auto een diepe bolle en vette wetlook geven met een uitstekende
hydrofobisch afparelings effect. Is dit niet wat we willen ? Quantox jij zegt ook : op een goede lak doet een glaze vrijwel niets meer dan de lak spekglad maken,
vind je dat een nadeel ? Groeten Ad alias Juultje 16
 
Bij een natte auto, loopt de foam zo van de auto, dat is ook precies de reden dat je de auto van onder naar boven moet foamen. Als je het omgekeerd doet, loopt er beslist wat foam naar beneden hier en daar, en als je daar iets later foam aan wil brengen, loopt het direct van de auto omdat het nat is. Door van onder naar boven te werken bij het foamen, ben je ervan verzekerd dat de foam in elk geval zo lang blijft hangen als dat je de baan er na aanbrengt, en dus ook meer tijd krijgt om in te werken dan wanneer je van boven naar onder werkt.

Voor de duidelijkheid alleen bij foamen, werk je van onder naar boven, bij gewoon wassen werk je juist van boven naar beneden.

In de periode dat ik handmatig moest werken en net was begonnen met detailen, gebruikte ik ook Black Hole als glaze, en als 1e beschermlaag PB EXP (en later daar nog Collinite 845 over). Ik ging wel ontvetten voor de glaze, maar haalde standtijden van 4-6 maanden, dus dat Black Hole je standtijd per definitie om zeep helpt, is niet helemaal waar.
 
Cordoba, ook jij bedankt voor jouw bericht.Het zijn maar kleine details,van onderen naar boven werken maar echt wel belangrijk,Ook dit ga ik weer

meenemen in mijn kennisopbouw auto detailen. Ook fijn te weten dat de Black Hole de standtijd niet om zeep helpt. Groeten Juultje 16
 
Klinkt alsof je je goed hebt ingelezen! Ik heb niks meer aan te merken op wat hier al door anderen is gezegd, maar ik wil je alleen heel veel plezier en succes wensen! Al doende leert men en je zal snel genoeg merken wat je wel of niet fijn vindt werken. Succes!
 
Jansen, dank je voor het succes wensen. Ik zit sinds 15 december op het forum en sinds die tijd ben ik dagelijks uren bezig met alles uitzoeken
en verwerken,natuurlijk kom ik elke keer nieuwe dingen tegen en lees ik ook de verschillende meningen van anderen.Soms is dat verwarrend maar
ik merk wel hoe meer "ervaring" ik krijg hoe makkelijker het wordt om het een en ander te onderkennen. Groeten Ad alias Juultje 16
 
Allereerst wil ik je vragen om je tekst niet als één lange alinea te schrijven. Alles loopt in één stuk door, ook wanneer je het over een ander onderwerp gaat hebben. ;)

Mijn keuze om eerst de auto voorzichtig af te spuiten met de tuinslang is gebaseerd op het feit dat indien je dit meteen zou doen met de HD je theoretisch krasjes zou kunnen maken .v.m. de wegspringende zandkorrels, wellicht ver gezocht maar toch !!
Nou, dit is zeker niet vergezocht. Dit is ook de reden waarom je een ''voorwas'' gebruikt. Zo week je vuil los en wordt dit al gedeeltelijk afgevoerd. Wanneer je dan met een HD afspuit, dan rag je geen vuil over de lak. (Voorwas: Een schuimende foamshampoo c.q. foamen / Een prewash-product middel een drukpomp o.id.)

Ontijzeren dacht ik te doen voor het wassen omdat ik dan ook bij het wassen het residu meteen zou kunnen afvoeren middels het wassen. Maar begrepen dat de ijzerdeeltjes beter los komen bij een gewassen auto. Begrepen!!
Jup dat is de gedachte. Vergeet ook niet dat als je een auto foamed en afspuit met de HD, er vaak nog een ''traffic film'' overblijft. Een laagje vuil dat je alleen weg krijgt door de lak letterlijk aan te raken met je handschoen.


Collinite heeft een goede hechting en zou goed samengaan met BH
Blijf dit een aparte opmerking vinden. ;) Een goed hechtende wax... Elke wax kan prima hechten, maar hecht beter wanneer de ondergrond dit toelaat.
In theorie zou een glaze de standtijd van een wax verminderen. (Geen schone ondergrond) Maar al zou je 100 auto dezelfde behandeling geven met wél of niet een glaze en dan de wax, dan zal elke auto een andere standtijd laten zien. Er spelen immers een heleboel factoren mee, zoals het gebruik van de auto / temperaturen / weersomstandigheden / mate van vervuiling / mate van wassen / etc etc.


Aftoppen met Mothers Top Coat zie jij niet zitten, maar waarom zet men wel twee lagen was en waarom zou men geen laag 915 kunnen zetten met een top coat Mothers die gezien moet worden als een tweede waxlaag die een extra standtijd gaat geven ? Mothers gaat de auto een diepe bolle en vette wetlook geven met een uitstekende hydrofobisch afparelings effect. Is dit niet wat we willen ?
Bolle wetlook? :p Twee lagen wax wordt vaak gezien als dubbel de standtijd. (Of in ieder geval veel meer standtijd dan één laag) Maar dan zou je dus je auto een week lang, elke dag waxen en zo een jaar standtijd kunnen behalen. Zo werkt het dus niet omdat je simpelweg maar een bepaalde dikte kunt behalen.

Vaak wordt een tweede laag gedaan om er zeker van te zijn dat je alles goed geraakt hebt. Ook hierbij heb ik mijn twijfels omdat je simpelweg bij de eerste poging goed de wax kunt aanbrengen. ;)

Wanneer men ook twee lagen aan kan brengen is wanneer je bijv. kiest om de 915 op een donkere kleur lak aan te brengen en zo wat meer wetlook te creëren, maar je wilt dat de beading en sheeting beter is door er bijv. een wax overheen te leggen die hier beter in is.
Ook hierbij zou ik zelf kiezen om alleen de 915 aan te brengen en bij de eerste wasbeurt een booster aan te brengen zoals een wetcoat. o.i.d. De beading en sheeting van je wax nemen sowieso na een tijdje ook af en met zo'n booster behoud je deze omdat hij zelf deze eigenschappen heeft.

En ja... Wanneer men spreek van ''mijn wax heeft x-maanden standtijd'', dan ben ik altijd benieuwd hoe lang die geweldige beading/sheeting, die je kort na het aanbrengen van een wax hebt, zich heeft laten zien. :D Dit is zeer zeker een stuk korter zonder boosters o.i.d.


Quantox jij zegt ook : op een goede lak doet een glaze vrijwel niets meer dan de lak spekglad maken,
vind je dat een nadeel ? Groeten Ad alias Juultje 16
Nee, dit is geen nadeel. Maar met de theorie in het hoofd over de standtijd van een wax als deze op een vette ondergrond ligt + je geen meerwaarde behaalt door de gehele auto in een glaze te zetten + je dus meer werk verricht dan nodig voor hetzelfde resultaat... Dat vind ik wél een nadeel. :D



Ik wil je alleen laten zien waarom je kiest voor een bepaalde stap en/of product. ;)

Een nieuwe auto met goede lak? Dan zal een wax zoals de 915 al voldoende oliën toevoegen om misschien dat laatste beetje wetlook te geven.
Is je lak toch niet zo strak als gedacht? Dan zal de 915 ook wat kunnen verdoezelen en die wetlook geven.
Heeft de lak toch meer defecten dan gedacht? Dan zou je kunnen denken aan een glaze om dingen TIJDELIJK te verdoezelen en glans te creëren.
Wil je de lak strak maken zonder tijdelijke poespas? Dan zal je moeten polijsten. Soms kan een rondje Finale al genoeg zijn.


Lang verhaal weer op deze manier, maar... Ik raad je aan om het simpel te houden en eerst te kijken wat je behaalt.

* Foamen
* Wassen
* Ontijzeren
* Paint Cleaner en Fijn Polijstmiddel proberen. (stukje lak / één paneel)
* Glaze proberen. (stukje lak / één paneel)
* Wax proberen.
....
* Geen dubbele-driedubbele lagen aanbrengen, maar gewoon eerst een waxje zoals de 915. Als je bijv. een week later je eerste wasbeurt hebt, dan kan een booster zoals bijv. wetcoats o.i.d. gebruiken als ''extraatje''. Zo houd je de beading/sheeting optimaal en breng je om de paar weken weer een extra laagje aan.

Zo kan je zien wat daadwerkelijk meerwaarde geeft én of bepaalde handelingen niet overbodig zijn. (Zo durf ik uit te spreken dat paint cleaner / glaze / polijsten op een goede lak overbodig zijn) Echter kom je daar maar op één manier achter en dat is simpelweg proberen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Gilster
Hi Quantox, zal het niet meer doen !! Bedankt dat je de moeite neemt om mij zo uitgebreid te informeren.Klasse !! Hier ga ik veel van leren.
Fijne avond. Juultje 16
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx