• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat kan er anders en beter aan mijn bestellijst?

Looney

Detailing addict
10 apr 2012
55
65
Hoi allemaal, mijn eerste post hier. Voorstellen zal ik nog wel eens doen.
Vorig jaar hebben wij met een aantal liefhebbers een setje poetsspullen gekocht. Natuurlijk lees je je wel wat in en stel je wat vragen bij winkels/bedrijven maar voor een eerste keer is het nooit perfect.

Hierom heb ik mij hier aangemeld door de vele goede berichten en tips die ik lees. Toch wil ik een keer zelf de vraag voorleggen wat er beter kan (of is dit een overbodige vraag, haha).

Wij hebben de volgende machine.

Dap 500 met witte, gele, oranje, zwarte en groene pad.
Stap 1
Wanneer wij beginnen doen wij eerst wat willekeurige shampoo 1:10 in een schone emmer Warm water en natuurlijk een tweede emmer met schoon water. Hierbij gebruiken wij gewone sponzen.

Vragen. Bijvoorbeeld Turtle shampoo is natuurlijk niet de beste, maar is dit echt belangrijk, wassen is wassen toch? En wat zou een andere hele goede zijn? Ik lees veel over apc, is dit een aanrader, shampoo is toch bijna op?
Wat betreft sponzen, wat zijn nou echt de goede? Ik lees washandschoenen, sponzen, microvezelsponzen. En iedereen zegt dat zijn spons de beste is.

Uiteraard hierna afspoelen met water.

Stap 2.
Hele auto met de zeem afnemen (zo’n blauwe van de action :p).
Ik heb al gehoord dat je beter geen zeem kunt gebruiken maar een zogenoemde drying towel. Is dit echt zo en zoja, is die Mothers Wax Drying Towel dan een goed voorbeeld?

Stap 3
Hierna de hele auto kleien met de clay bar van meguiars en de fles quick detailer. Nu lees ik wel dat dit een heel goede is maar dat die behoorlijk duur is. Nu zijn de flacons die wij hebben bijna op en zit ik dus te kijken naar een wat goedkoper alternatief. Bijvoorbeeld de 3780ml spray en wipe van poorboys. Die schijn je zelfs 2 delen water 1 deel spray en wipe te kunnen gebruiken voor het kleien.
Ook zoek ik een mooi nieuw stuk klei, de claybar van meguiars is inmiddels bijna helemaal zwart/bruin dus ik neem aan dat het tijd voor een nieuwe is. Ik was niet heel tevreden over deze klei, gauw droog en erg moeilijk te kneden. Wat is hiervoor een goed alternatief?

Als ik klaar ben met een deel kleien meteen met een microvezeldoek droog poetsen.

Stap 4
Witte pad en paint polisher van meguiars met de machine, de gehele auto.

Stap 5
Gele pad met meguiars deep crystal polish, wederom met de machine.

Stap 6
De groene pad met NTX 2.0 van meguiars. Ook machinaal.

(Stap 7)
Hierna vaak nog eens de hele auto met quick detailer en een microvezel doek doen en de auto is show en shine waardig!


Zoals je al ziet een hoop meguiars spul, ik denk dat de verkoper hier zelf fan van was. Maar als je verder kijkt zie je dat er veel meer (betere en goedkopere) alternatieven zijn. Nu doen we het eigenlijk via het meguiars stappenplan en ik ben best tevreden.

De swirls haal je netjes weg, de lak wordt weer schoon en spiegelend en voelt glad aan. Alleen vind ik dat de iets dieper dan de swirls zijnde krasjes te goed blijven en het glimmende vrij gauw weg is en toch iets beter zou kunnen.

Daarom de vraag wat er beter kan.

Hetzelfde geld eigenlijk voor het wassen na het detailen. Ik detail zaterdag, ga donderdag langs de wasbox om hem weer shiny te krijgen.
Ik doe de volgende programma’s, voorspoelen (water + shampoo), spoelen (water) en vlekvrij afspoelen. Hierna glimt de auto gewoon minder. Als ik hem dan met quick detailer behandel glimt die nog steeds minder.
Smeer ik hem helemaal in met bijv. Starwax van Riwax, dan glimt het weer. Maar ook voor korte duur en minder.

Hoe doen jullie dit? Verwijder je echt de waxlagen met alleen afspoelen met shampoo?
Een hoop vragen, hopelijk krijg ik wat antwoorden waar ik verder mee kan.
 
Looney zei:
Dap 500 met witte, gele, oranje, zwarte en groene pad.
Van welk merk zijn de pads? Kleuren varieren van merk tot merk

Looney zei:
Wanneer wij beginnen doen wij eerst wat willekeurige shampoo 1:10
Vanwaar deze verhouding: 1:10? Het is altijd aan te raden de verhouding toe te passen die de fabricant aanbeveelt.

Looney zei:
Hierbij gebruiken wij gewone sponzen.
8-o

Looney zei:
Vragen. Bijvoorbeeld Turtle shampoo is natuurlijk niet de beste, maar is dit echt belangrijk, wassen is wassen toch? En wat zou een andere hele goede zijn? Ik lees veel over apc, is dit een aanrader, shampoo is toch bijna op?
Mijn inziens is een goedkope shampoo nog altijd beter dan bv dreft, toch is er echt wel verschil tussen shampoo's....een kwaliteitsshampoo is steeds aan te raden.
Apc een allesreiniger en word soms bij shampoo gevoegd maar enkel als het doel is de bestaande waxlaag te verwijderen, dus niet te gebruiken voor de wekelijkse wasbeurt.

Looney zei:
Wat betreft sponzen, wat zijn nou echt de goede? Ik lees washandschoenen, sponzen, microvezelsponzen.
Washandschoen of microvezelspons, gewone huis tuin en keuken sponzen zijn :-&



Looney zei:
Ik heb al gehoord dat je beter geen zeem kunt gebruiken maar een zogenoemde drying towel. Is dit echt zo?
:ja
Looney zei:
... kleien........ zit ik dus te kijken naar een wat goedkoper alternatief. Bijvoorbeeld de 3780ml spray en wipe van poorboys. Die schijn je zelfs 2 delen water 1 deel spray en wipe te kunnen gebruiken voor het kleien.
Prima keuze :ja Verdunning is wel 1:1 ipv 2:1

Looney zei:
Witte pad en paint polisher van Meguiar's met de machine, de gehele auto.
Bedoel je deep crystal paintcleaner van Meguiar's? Niet echt aan te raden voor machinaal gebruik en krassen zal je er niet mee verwijderen.


Looney zei:
De swirls haal je netjes weg
Indien ja op vorige vraag denk ik dat je de swirls eerder verbergt met de polish dan te verwijderen.

Looney zei:
Ik detail zaterdag, ga donderdag langs de wasbox om hem weer shiny te krijgen.
Ik doe de volgende programma’s, voorspoelen (water + shampoo), spoelen (water) en vlekvrij afspoelen. Hierna glimt de auto gewoon minder.
De shampoo van de wasbox is doorgaans behoorlijk agressief en kan er best wel voor zorgen dat je waxlaag foetsie is..
 
Looney zei:
Stap 2.
Hele auto met de zeem afnemen (zo’n blauwe van de action :p).
Ik heb al gehoord dat je beter geen zeem kunt gebruiken maar een zogenoemde drying towel. Is dit echt zo en zoja, is die Mothers Wax Drying Towel dan een goed voorbeeld?

Zeem = Niet doen :sob: !

Goede drying towels zijn:
PB Waffle Weave Drying Towel 60x90cm
Monello Senza Acqua Drying Towel 70x80cm

Die van Mothers heb ik geen ervaring mee.

Wanneer je de Ervaringen onder de producten leest kom je al een heel eind! :)

Succes!
 
wat virus zei !!


Btw je kunt best een microvezelspons of een microvezel/Schaapwollen washandschoen gebruiken. Welke maakt niet uit, kies maar wat jij het fijnste vind werken.


Verder kan ik je dit ook aanraden met het volledige 5-stappen plan en een hoop info waar je zeker wat aan zult hebben.


Deze is ook interessant: Volledig stappenplan machinaal klikken maar !

Als droogdoek kan ik je de Monello Senza Acqua Drying Towel (klikken maar) aanraden vanop Carclean.com
Ik vind dat ie supergoed werkt. En met de juiste techniek en weersomstandigheden/luchtvochtigheid krijg je er je hele wagen mee droog zonder 1x uit te wringen. Gebruik deze voor de bovenkant van de wagen en een goedkoper model voor de onderkant ivm mogelijke achtergebleven vervuiling.

Als je bovenstaande info 1maal hebt gelezen en je moest besluiten dat je in het vervolg ook via het 2-emmer systeem gaat wassen kan ik je dit pakketje aanbevelen van volgende link: Monello waspakket
Dan heb je ineens een droogdoek, microfiber spons en kwaliteitsshampoo erbij voor een voordelige prijs !
 
Hoi,

Bedankt allen!

Probleem is dat er zoooooveel te vinden is hierover. Zelf een selectie maken is dan heel erg moeilijk als je geen ervaring of juiste kennis erover hebt.
Ik heb nu weer wat lees- en denkvoer tot mijn beschikking dus dat gaat goedkomen!

Die verhouding 1:10 omdat er op de turtle flacon die ik voor handen had geen dosering stond :D

Voor de wekelijkse wasbeurt, is wassen met de juiste shampoo in de juiste milde verhouding, is het dan nodig opnieuw te waxen? Wasboxen zal ik vanaf nu links laten liggen. Ik heb nagevraagd en idd zou de shampoo direct de waxlaag doorbreken/oplossen. Vlekvrij naspoelen schijnt dan weer absoluut juist wel goed te zijn.

Waarom zou de deep crystal paint polisher (idd die ja :-" ) niet met de machine kunnen dan? En wat is hiervoor een goed alternatief voor deze stap? Of wellicht in combinatie met een ander product?

De swirls en kleine krasjes lijken inderdaad meer te worden verborgen en komen na verloop van tijd weer terug. Dus nogmaals de vraag, hoe doen we dit wel goed?

De zemen zijn inmiddels meteen aan moeders gegeven. Van de week zal ik een mooie bestelling gaan maken!

Ook jij Mito bedankt voor alle links. In 1 opslag alle goede guides voor een newb! :grinning:
 
Looney zei:
Voor de wekelijkse wasbeurt, is wassen met de juiste shampoo in de juiste milde verhouding, is het dan nodig opnieuw te waxen?
:no dit zal je waxlaag minimaal aantasten (als het deze uberhaupt al aantast), dus wekelijks waxen is niet nodig. Maar het mag wel, als je dat wil. :grinning:

Looney zei:
Waarom zou de deep crystal paint polisher (idd die ja :-" ) niet met de machine kunnen dan?
Omdat dit product eigenlijk ontworpen is voor handmatig gebruik. Dit werd trouwens onlangs [topic=13187] hier [/topic] besproken, machinaal aanbrengen kan ervoor zorgen dat het te snel opdroogt en moeilijk uit te poetsen is

Looney zei:
En wat is hiervoor een goed alternatief voor deze stap?
Antwoorden op deze vraag vind je in de links die Mito plaatste....:-"

Looney zei:
De swirls en kleine krasjes lijken inderdaad meer te worden verborgen en komen na verloop van tijd weer terug. Dus nogmaals de vraag, hoe doen we dit wel goed?
Idem antwoord als op vorige vraag
 
Toch nog een avondje goed aan het lezen en selecteren geweest.

uiteindelijk ben ik op de volgende lijst gekomen

Wassen

- Iron.X Cleaner - 500ml
- Meguiars - NXT Generation Car Wash Shampoo - 1892ml (lijkt zowel in grote verhouding wax weg te wassen en in minder verhouding te wassen maar de wax met rust te laten)
- Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
- Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm

Kleien en detailen
- Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
- Poorboys World Spray and Wipe - 3780ml (zeker verdund 1:1 scheelt dit een hoop tov de quick detailer)
- Monello Dolce Verde klei - 150g (goede prijs/kwaliteit lijkt mij)


Paint cleaner
Omdat ik al een chemische cleaner heb (de Meguiars Step 1 – Deep Crystal Paint Cleaner en Meguiars Step 2 – Deep Crystal Polish) maar geen schurende wil ik de:
- Poorboys World SSR2.5 Medium Super Swirl Remover - 946ml
erbij kopen om te gebruiken voor de step 1, om de iets diepere krasjes weg te werken. Is deze ook machinaal aan te brengen? En zoja, met een grove of fijna pad?


Wax
Als laatste stap na de deep crystal polish doe ik dus de ntx 2.0. Maar ik lees nu dus over de carnauba wax. Wat is een goede wax om na de step 2 van meguiars aan te brengen?
Zodra de NTX 2.0 op is kan hier dan mee gaan beginnen (of al eerder als die echt goed is :grinning: )


Zijn er nog dingen die ik vergeet of beter zou kunnen doen? 2 goede emmers en een soort van zand opvanger heb ik al.
Toch nog 1 keer eigenwijs, waarom kan de paint cleaner en deep crystal polish nou niet machinaal aangebracht worden? Ik ondervind er zelf geen problemen mee (na het bewerken paar minuutjes laten zitten en je veegt het zo weg met de microvezel doek met een goed resultaat). Dit was zelfs op stand 3 of 4. volgende keer zal ik het op een lagere en hogere stand proberen om te kijken of ik verschil merk.
 
Looney zei:
Wassen

- Iron.X Cleaner - 500ml
- Meguiar's - NXT Generation Car Wash Shampoo - 1892ml (lijkt zowel in grote verhouding wax weg te wassen en in minder verhouding te wassen maar de wax met rust te laten)
- Meguiar's - Super Thick Microfiber Wash Mitt
- Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm

Ik raad je een goedkopere wash mitt/microvezel spons aan voor de onderkanten van deuren, dorpels en bumpers. Alweer ivm meer vervuiling en meer kans om zelf krassen te maken. Zelfde geld voor de velgen als je deze hier ook mee wilt bewerken. Al is een degelijke velgenborstel wel meer dan genoeg.

Looney zei:
- Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm

Ik ben zelf ook maar net begonnen en wat ik snel geleerd heb is dat je zeker 10 à 15 microvezel doeken nodig hebt om deftig te kunnen werken tijdens elke stap. Dit lijkt overkill maar dat is het niet. Ikzelf heb er momenteel 8 stuks en mijn overige 6 zijn onderweg as we speak :party:

Looney zei:
Paint cleaner
Omdat ik al een chemische cleaner heb (de Meguiar's Step 1 – Deep Crystal Paint Cleaner en Meguiar's Step 2 – Deep Crystal Polish) maar geen schurende wil ik de:
- Poorboys World SSR2.5 Medium Super Swirl Remover - 946ml
erbij kopen om te gebruiken voor de step 1, om de iets diepere krasjes weg te werken. Is deze ook machinaal aan te brengen? En zoja, met een grove of fijna pad?

Kan zeker machinaal verwerkt worden de PBW SSR reeks. Welke pad en hoe agressief het product is dat je nodig hebt hangt van de hardheid van je eigen lak af. Maak steeds een testspot en begin met een zachte combo, daarna opvoeren tot je het gewenste resultaat krijgt. Op die manier vermijd je te sterke producten te gebruiken als je lak zacht moest zijn ipv hard.

Looney zei:
Wax
Als laatste stap na de deep crystal polish doe ik dus de ntx 2.0. Maar ik lees nu dus over de carnauba wax. Wat is een goede wax om na de step 2 van Meguiar's aan te brengen?
Zodra de NTX 2.0 op is kan hier dan mee gaan beginnen (of al eerder als die echt goed is :grinning: )

Wax is hier blijkbaar een emotionele keuze. Waar je naar moet kijken is wat je ervan verlangt ? Heel lange standtijd? Of mooie diepe glans met veel emoties tijdens het verwerken? Iedereen zal dus aanbevelen wat zij zelf het fijnste vinden werken.

Voor standtijd kan ik je collonite 476 of 915 aanbevelen, voor het emotionele en toch een lange diepe glans een wax van de pro serie van dodo juice.
Goeie wax in lagere prijsklasse met super easy on/easy off verwerking: PB natty's

Looney zei:
Toch nog 1 keer eigenwijs, waarom kan de paint cleaner en deep crystal polish nou niet machinaal aangebracht worden? Ik ondervind er zelf geen problemen mee (na het bewerken paar minuutjes laten zitten en je veegt het zo weg met de microvezel doek met een goed resultaat). Dit was zelfs op stand 3 of 4. volgende keer zal ik het op een lagere en hogere stand proberen om te kijken of ik verschil merk.

Als het je bevalt kun je het gerust blijven gebruiken ! Er zijn mensen die dit zelfs met de hand niet fijn werken/uitpoetsen vinden, laat staan machinaal (zie link van virus).
Gouden regel is: Find something you like and use it often

Al ben ik er zeker van dat als je een paar andere dingen hebt geprobeerd je mening waarschijnlijk gaat veranderen :-"
 
Mito zei:
Ik ben zelf ook maar net begonnen en wat ik snel geleerd heb is dat je zeker 10 à 15 microvezel doeken nodig hebt om deftig te kunnen werken tijdens elke stap. Dit lijkt overkill maar dat is het niet. Ikzelf heb er momenteel 8 stuks en mijn overige 6 zijn onderweg as we speak :party:

Haha, ik heb er thuis 3 en 3 in dfe bestelling. Waarom gebruik je 15 doeken dan :| Ik gebruik er 1 tijdens het kleien. 1 voor na elke stap (vaak zelfs dezelfde :-" ). Dat zijn in totaal dus maar 3 doekjes :schaam

Mito zei:
Kan zeker machinaal verwerkt worden de PBW SSR reeks. Welke pad en hoe agressief het product is dat je nodig hebt hangt van de hardheid van je eigen lak af. Maak steeds een testspot en begin met een zachte combo, daarna opvoeren tot je het gewenste resultaat krijgt. Op die manier vermijd je te sterke producten te gebruiken als je lak zacht moest zijn ipv hard.

Ik heb eens getest en kwam dat ik een vrij zachte lak heb. Het is een opel corsa uit '95 en een opel tigra uit '97 waarvoor ik het voornamelijk gebruik. Hier zou dus het beste zijn om de SSR 2.5 met een medium pad op te brengen, de step 1 met een wat grovere, de step 2 weer met een medium en als laatste de NTX2.0 of andere finisher met een erg softe pad?

Mito zei:
Wax is hier blijkbaar een emotionele keuze. Waar je naar moet kijken is wat je ervan verlangt ? Heel lange standtijd? Of mooie diepe glans met veel emoties tijdens het verwerken? Iedereen zal dus aanbevelen wat zij zelf het fijnste vinden werken.

Wax is inderdaad een echte finisher voor mij. Als ik als laatste stap de ntx2.0 gebruik vind ik hem eigenlijk zo goed als helemaal goed. Maar het kan (altijd) beter dus doe ik er soms nog wat quick detailer over. Maar ik vind dat dit erg goede resultaat vrij gauw verdwenen is. Standtijd vind ik dus een heel belangrijke, als die even goed moet glimmen doe ik er toch een detailer overheen voor de korte duur!

Mito zei:
Voor standtijd kan ik je collonite 476 of 915 aanbevelen, voor het emotionele en toch een lange diepe glans een wax van de pro serie van dodo juice.
Goeie wax in lagere prijsklasse met super easy on/easy off verwerking: PB natty's

Bedankt, de collonite las ik al aardig wat goede verhalen over!

Mito zei:
Als het je bevalt kun je het gerust blijven gebruiken! Er zijn mensen die dit zelfs met de hand niet fijn werken/uitpoetsen vinden, laat staan machinaal (zie link van virus).
Gouden regel is: Find something you like and use it often
~
Al ben ik er zeker van dat als je een paar andere dingen hebt geprobeerd je mening waarschijnlijk gaat veranderen :-"

De links van Virus waren inderdaad een hele goede! Denk dat dit wel de meest duidelijke beginner HOW-to's waren die ik heb kunnen vinden die net iets verder als de gaan!
Ik ben benieuwd o:) Nogmaals Danku :)^
 
Looney zei:
Wax
Als laatste stap na de deep crystal polish doe ik dus de ntx 2.0. Maar ik lees nu dus over de carnauba wax. Wat is een goede wax om na de step 2 van Meguiar's aan te brengen?
Zodra de NTX 2.0 op is kan hier dan mee gaan beginnen (of al eerder als die echt goed is :grinning: )

NXT is een alles in één product: milde cleaner, glaze (bij Meguiar's is dat Polish) en een sealant.

Om Step 2 Polish hiervoor te gebruiken is dubbelop en de meest gemaakte fout, helaas wordt / werd dat verkeerd geadviseerd vanuit alle hoeken en gaten.

Gebruik je NXT? Laat dan Step 2 lekker zitten.

Looney zei:
Zijn er nog dingen die ik vergeet of beter zou kunnen doen? 2 goede emmers en een soort van zand opvanger heb ik al.
Toch nog 1 keer eigenwijs, waarom kan de paint cleaner en deep crystal polish nou niet machinaal aangebracht worden? Ik ondervind er zelf geen problemen mee (na het bewerken paar minuutjes laten zitten en je veegt het zo weg met de microvezel doek met een goed resultaat). Dit was zelfs op stand 3 of 4. volgende keer zal ik het op een lagere en hogere stand proberen om te kijken of ik verschil merk.

De smering van de producten is minder goed, op lage snelheid kun je het wel gebruiken, maar de producten zijn minder effectief dan machinale producten. Met milde padjes is het gewoon machinaal te gebruiken, mits op lage snelheid verwerkt.
 
Looney zei:
Wassen

- Iron.X Cleaner - 500ml
- Meguiar's - NXT Generation Car Wash Shampoo - 1892ml (lijkt zowel in grote verhouding wax weg te wassen en in minder verhouding te wassen maar de wax met rust te laten)
- Meguiar's - Super Thick Microfiber Wash Mitt
- Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm
Ik raad je aan te kijken naar de shampoos van Dodo Juice, Poorboy's World of Monello. Deze shampoo's zijn van betere kwaliteit en kosten per wasbeurt nog minder ook.

De Meguiar's mitt is uitstekend, je kunt de Monello Wash Mitt overwegen. 1e klas Mitt voor minder geld.

De Poorboy's droogdoek is lang populair geweest en werkt goed, maar is ingehaald door droogdoeken zoals de CSG Delirium of de Monello Senza Acqua en zijn op dit moment net even beter (en iets duurder).

Looney zei:
Kleien en detailen
- Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
- Poorboys World Spray and Wipe - 3780ml (zeker verdund 1:1 scheelt dit een hoop tov de quick detailer)
- Monello Dolce Verde klei - 150g (goede prijs/kwaliteit lijkt mij)
Prima combinatie. De Peluche Verder doek van Monello is alleen weer iets beter dan de Deluxe Mega Towel. ;)


Looney zei:
Paint cleaner
Omdat ik al een chemische cleaner heb (de Meguiar's Step 1 – Deep Crystal Paint Cleaner en Meguiar's Step 2 – Deep Crystal Polish) maar geen schurende wil ik de:
- Poorboys World SSR2.5 Medium Super Swirl Remover - 946ml
erbij kopen om te gebruiken voor de step 1, om de iets diepere krasjes weg te werken. Is deze ook machinaal aan te brengen? En zoja, met een grove of fijna pad?
Prima combinatie en zal goed werken op jouw lak. Gebruik SSR2.5 samen met een oranje of witte pad.

Looney zei:
Wax
Als laatste stap na de deep crystal polish doe ik dus de ntx 2.0. Maar ik lees nu dus over de carnauba wax. Wat is een goede wax om na de step 2 van Meguiar's aan te brengen?
Zodra de NTX 2.0 op is kan hier dan mee gaan beginnen (of al eerder als die echt goed is :grinning: )
Zoals net ook gezegd, geen logische combinatie. De Step 2 zit al in de NXT ingebakken. Dubbelop dus.

Lekker je NXT opmaken en daarna gaan testen met andere producten. De keuze van een wax of sealant is voornamelijk persoonlijke voorkeur.
 
Ere wie ere toekomt ja :)^ Maar jullie komt allemaal eer toe voor de goede antwoorden en het geduld!

Ik weet nu zo goed als zeker wat ik wil en zit nu op een mooie flinke bestellijst.
Ik heb nog 1 (jaja alweer nog 1o:)) over

Vandaag met iemand gepraat die erg positief is over de volgende producten in deze volgorde.

Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5

met dit stappenplan na het kleien en als laatste de meguiars NTX en/of PB natty's of collonite.
Is dit beter/anders of meer aan te raden inplaats van de SSR2.5 en meguiars step 1+2? Wat zou een mooiere keus zijn voor de toekomst?
En zoja, dan wil ik hier schone/verse pads bij bestellen voor de DAP. Zal 1 witte, oranje, groene en zwarte pad voldoende/goed zijn?

Eigenlijk een aantal deelvragen maar 1 hoofdvraag :D
Als stagiairende student moet je toch selectief zijn in het aanschaffen van de spullen. Een vorige keer de mequiars set gekocht op aanraden van de verkoper. Dit is achteraf toch een te dure aankoop geweest nu ik hier goed ben gaan lezen (heb er wel plezier van gehad, dat wel gelukkig $$) ) Daarom wil ik het dit keer in 1 maal goed doen :schaam
 
Ivm die doeken je gebruikt best meerdere doeken per stap(2 à 3). Zodra ze verzadigd zijn nemen ze nietmeer zo goed op en verspreid je eigenlijk het product. Daarom is het al zeker niet aangeraden om 1 doek voor verschillende stappen te gebruiken want als je met je polijstdoek je wax gaat uitwrijven dan ben je er tegelijk polijstmidel op aan het smeren. Niet echt bevorderlijk dus.

De raffini reeks heb ik zelf nog niet gebruikt, maar wel ook goeie dingen van gehoord/gelezen. Nadeel tov de Poorboy's reeks is wel dat deze niet in de zon mogen verwerkt worden geloof ik maar het resultaat is wel echt goed!!
Verder denk ik dat de Forza wat te straf gaat zijn als jij toch zo'n zachte lak hebt op je wagens.
De pro's moeten je hier verder maar wat uitleg over geven, die weten er meer van:)

Mijn ervaring met meguair's is dat ze wel goeie spullen hebben maar vaak zijn die overpriced. Je kunt voor minder geld betere/fijnere producten krijgen van een ander merk. De standtijd van hun Gold Class Premium Carnauba Wax en de NTX zou ook niet echt denderend zijn.
Of om de microvezel doeken te vergelijken: op carclean kun je 3 monello peluche verde doeken kopen voor zowat de helft van de prijs van 3 meg's doeken. En ze zijn nog fijner en zachter ook.
lees
 
Allemaal erg bedankt voor de tips, reacties en antwoorden :)^

Ik heb inmiddels de eerste bestelling binnen.
Meguairs stappenplan voor de lederen stoelen (step 1 en 2)

Monello Forza, Inizio en Finale
Poorboys natty's blue wax
Ex-P en Black Hole.

Meteen een paar algemene vragen :D

Voor de grondige beurt (1 a 2 keer per jaar) wil ik eigenlijk het complete stappenplan doen. Dus de 3 monello's gevolgd door de black hole met daarna een EX-P en kers op de taart de natty's blue paste.

Vraag 1:
Welke pads zou ik het beste mee kunnen nemen.
Ik zat zelf te denken aan oranje, wit, zwart en een concorso finishing pad, de 5,5 inch CCS Smartpads.

Vraag 2:
Voor de wasbeurt wil ik natuurlijk niet elke keer de DAP pakken of uren bezig zijn. Wat is nou goed om wekelijks/maandelijks te doen?
Zelf zat ik te denken wekelijks wassen en elke 3 á 4 weken de Natty's blue er opnieuw op.

Is dit voldoende of was ik de black hole en EXP ook van de wagen af?

Voor meetings, shows, wedstrijden doe ik er sowieso altijd wel een laagje quick detailer spray op!
 
Looney zei:
Monello Forza, Inizio en Finale
Poorboys natty's blue wax
Ex-P en Black Hole.


Meteen een paar algemene vragen :D

Voor de grondige beurt (1 a 2 keer per jaar) wil ik eigenlijk het complete stappenplan doen. Dus de 3 monello's gevolgd door de black hole met daarna een EX-P en kers op de taart de natty's blue paste.

Of je alle 3 de polijstmiddelen nodig gaat hebben gaat afhangen van de hardheid van je lak en hoeveel krassen je hebt en hoe diep ze zijn. Als bv mezzo genoeg is voor de verbetering die jij op het oog hebt zou ik geen inizio gebruiken ivm onnodig veel blanke lak weghalen. Wel steeds finishen met finale

Vraag 2:
Voor de wasbeurt wil ik natuurlijk niet elke keer de DAP pakken of uren bezig zijn. Wat is nou goed om wekelijks/maandelijks te doen?
Zelf zat ik te denken wekelijks wassen en elke 3 á 4 weken de Natty's blue er opnieuw op.

Wekelijks of 2 wekelijks wassen en QD+ om je wax laag weer te boosten is genoeg om een paar maanden met je waxlaag toe te komen.

Is dit voldoende of was ik de black hole en EXP ook van de wagen af?

Mits goede voorbereiding en geen agressieve shampoo (bv van de wasbox) zal de EXP er maanden op moeten blijven, daar de black hole eronder zit zal die ook moeten blijven. Een glaze gebruiken kan wel je standtijd verkorten ivm mindere hechting maar het oog wil soms wat extra natuurlijk :)
 
En als je het helemaal volledig wil maken kun je de auto voor het wassen nog foamen.Dan spoel je het ergste vuil al van de auto voor je begint met wassen.
Het foamen hoort bij mijn vaste ritueel,ik kan niet meer zonder ( junkie) :-b
Mijn spoelwater blijft dan ook altijd redelijk helder en ik heb eigenlijk ook zeer weinig tot geen last van swirls.
Ik gebruik ook maar 1 lambswool washmit voor de hele auto, behalve de velgen dan.
Ik snap dan ook eigenlijk niet die 2e goedkope washmit voor de bumpers en de onderzijde, die mogen bij mij ook genieten van een lekker lamsvelletje :D
Veel plezier met het samenstellen van je bestellijst.
 
[MOD]Gaarne niet onnodig quoten, lees ook dit topic! [/MOD]

Als je zo'n goedkoop model van handschoen gebruikt voor je bumpers en de stukken die niet echt in het oog vallen , zal je lammetje langer proper blijven en heb je nog minder last van swirls . De onderzijde van je auto zal altijd veel vuiler zijn en blijven ook na de foambeurt namelijk .

Maar ieder doet het op zijn manier hé :ja er staat nergens dat het "moet" .