• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

waterontharder tips

ZwartecorsaD

Detailing addict
16 mei 2016
66
63
31
Den haag
Goeieavond,

Een onderwerp wat ik hier niet vaak tegenkom is water ontharden.
Ik woon zelf in Den Haag en wij hebben hier behoorlijk hard water (nee doet geen pijn bij het douchen haha..).
Dit is wel heel vervelend bij het wassen van de auto en met namen opdrogen, hoe goed ik de auto ook droog er blijven altijd wat sporen van kalkresten op de wagen (zwarte auto).

Nu ben ik wat gaan googlen naar producten die hiervoor beschikbaar zijn en ben wat tegengekomen:
http://holland-bikes.nl/wateronharder_zuiverwater_ontkalker.htm

Dit leek mij een hele goeie oplossing maar ik ken niemand die hier ervaring mee heeft.
Dan nog een 2e, misschien heel stom maar zou je bijvoorbeeld ook onthardingszout (het spul wat in de vaatwasser gaat) in je wasemmer kunnen doen? En dan ipv afspuiten simpel met een emmer water de auto afnemen van shampoo resten of whatever je hebt gebruikt.
 
De onthardingsfilters heb ik geen ervaring mee.

Echter het ouderlijk huis heeft een onthardingsmachine. Een apparaat met soort zout erin wat je water volledig zacht maakt. 0,0 kalk.
Echter het antwoord op je vraag, bij het auto wassen heeft mijn vader last van zout vlekken. Beetje vergelijkbaar met kalk vlekken.

Hij probeert altijd af te spuiten met koud water omdat dit minder snel verdampt waardoor het zout niet kan indrogen. Misschien ook een idee voor jouw?
 
De onthardingsfilters heb ik geen ervaring mee.

Echter het ouderlijk huis heeft een onthardingsmachine. Een apparaat met soort zout erin wat je water volledig zacht maakt. 0,0 kalk.
Echter het antwoord op je vraag, bij het auto wassen heeft mijn vader last van zout vlekken. Beetje vergelijkbaar met kalk vlekken.

Hij probeert altijd af te spuiten met koud water omdat dit minder snel verdampt waardoor het zout niet kan indrogen. Misschien ook een idee voor jouw?

Ja die heb ik inderdaad gezien, die sluiten ze aan bij de hoofdleiding en kosten zo'n 2000euro voor een middelgroot huis, dan zijn wel al je kranen kalkvrij maar dat vond ik iets te ver gaan :p

ik spuit altijd af met koud water en uiteraard was ik de auto NOOIT in de zon dus daar ligt het (helaas) niet aan.
De handmatige ontharders in de link gaat ook een dergelijk zout in vandaar dat ik op het idee kwam om simpelweg onthardingszout in je emmer te doen, met lauw of warm water lost dat zo op. Enige nadeel van deze handmatige ontharders is dat de grootste variant maar 20 liter is en wel 200euro kost.
gezien 2 was emmers samen al 20 liter zijn zou je m dan enkel moeten gebruiken voor het afspoelen.
 
Ik gebruik zelf de aqua gleam... Ik gebruik hem alleen bij het afspoelen om er langer mee te doen, maar ven daar uiterst tevreden mee.

Wij willen aankomend jaar verhuizen.. Maar dan komt er echt meteen een waterfilter voor het hele huis
 
Ik gebruik zelf de aqua gleam... Ik gebruik hem alleen bij het afspoelen om er langer mee te doen, maar ven daar uiterst tevreden mee.

Wij willen aankomend jaar verhuizen.. Maar dan komt er echt meteen een waterfilter voor het hele huis
bedoel je niet autoglym? ik kan niks vinden op auto gleam, zou je een link kunnen sturen?
Waar ik ook nog aan zat te denken was zo'n ontkalker die ze voor wasmachines gebruiken, deze plaats je tussen de waterleiding en kost zon 30euro.
 
Ik dacht niet dat je met zout water kon ontharden .... Je stuurt het water over een filter in de machine. De kalk blijft op de filter (heel feine harsen) hangen. Om deze kalk er af te krijgen gebruikt men (pekel) zout water en dat dumpt de machine in de goot. Regenereren noemt dit dacht ik. Gebeurt tijdsafhankelijk. Als er zout uit de machine komt is er iets mis!
Op mijn werk gebruiken we WFI (water for injection) kan je op een spuit trekken en dan leegpompen in je slagader..... hier zit niets meer in! Al 10000 keer gedacht, ideaaaal om de auto te poetsen. :)
 
Ik dacht niet dat je met zout water kon ontharden .... Je stuurt het water over een filter in de machine. De kalk blijft op de filter (heel feine harsen) hangen. Om deze kalk er af te krijgen gebruikt men (pekel) zout water en dat dumpt de machine in de goot. Regenereren noemt dit dacht ik. Gebeurt tijdsafhankelijk. Als er zout uit de machine komt is er iets mis!
Op mijn werk gebruiken we WFI (water for injection) kan je op een spuit trekken en dan leegpompen in je slagader..... hier zit niets meer in! Al 10000 keer gedacht, ideaaaal om de auto te poetsen. :)

wat je zegt zit wel wat in ja, zomaar zout erbij voegen zou dus geen zin hebben. haha dat klinkt mooi, denk alleen dat de hoeveelheden te klein zijn.
 
Vroeger voor mijn aquarium een osmose apparaat gehad om water te ontaarden maar geen idee of dat hier ook de oplossing voor is. Osmose water wordt ook gebruikt door ramenwassers.
 
Na mijn weten zit er in water veel meer als kalk wat vlekken maakt. Ik het verleden een monteur van lubron gesproken welke een installatie aan het plaatsen was voor een vaatwasser waarbij de vaat niet afgedroogd diende te worden.

Hij gaf aan dat het water eerst door een ontharder moest voor het calcium en hierna door een osmose installatie zodat alle andere mineralen en metalen verwijderd zouden worden. (vergelijkbaar met een nier dialyse) Zijn verhaal was wel dat het water hier zo zuiver van werd dat er enkel gebruikt gemaakt mag worden van plastic leidingen en kranen. Doordat alles verwijderd is (zo zuiver is) kunnen metalen en zouten zo makkelijk in dit water oplossen (zeer hoog oplossend vermogen) dat metalen leidingen en kranen zelfs hierin oplossen. (drinken zou ook heel slecht zijn omdat dit alle mineralen en metalen uit je lichaam zou onttrekken)

Dus om dit ook echt vaak over je auto te gaan spuiten?
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Waar ik ook nog aan zat te denken was zo'n ontkalker die ze voor wasmachines gebruiken, deze plaats je tussen de waterleiding en kost zon 30euro.

Wat is water ontharden?

Wanneer water een behoorlijke hoeveelheid calcium en magnesium bevat, wordt het hard water genoemd. Het is bekend dat hard water pijpleidingen verstopt en het oplossen van zeep en schoonmaakmiddelen in water bemoeilijkt.
Bij water ontharden wordt een techniek gebruikt die de ionen die het water hard maken, in de meeste gevallen calcium en magnesium ionen, verwijdert. Ook ijzerionen kunnen verwijderd worden met waterontharding.
De beste manier om het water te ontharden is om een wateronthardingseenheid te gebruiken en deze direct aan de waterbevoorrading aan te sluiten.


Dus, je water zachter maken middels een ontharder.

Bij de wasbox waar ik vroeger kwam, had je de optie '' Glansdroger ''. Dit was osmose-water. Ik waste toen nog de auto door eerst de boel af te spuiten, daarna met de krasvrije schuimborstel alles lekker bekrassen, vervolgens afspoelen en als laatste deze ''glansdroger''. De auto trok al lekker droog en ik reed 90% droog de wasbox uit.

:p


Greetz
 
Hoi, ik gebruik al geruime tijd met volle tevredenheid een waterfilter van Aqua technic.

kalkfilter.jpg
waterfilter.JPG
 

Bijlagen

  • waterfilter.JPG
    waterfilter.JPG
    43 KB · Weergaven: 417
  • kalkfilter.jpg
    kalkfilter.jpg
    5,8 KB · Weergaven: 462
  • Leuk
Reactions: Jeroenk en Altos
stap 1
je kan water ontharden. Doe je meestal met harsen waar kalk blijft aanhangen. Zout heb je nodig om de kalk van de harsen te krijgen.
stap 2
Bij Osmose water pomp je het water door heeeeeel fijne filters. Het geen er door raakt is zuiver osmose water. Het geen niet door de filters raakt zijn idd de onzuiverheden zoals miniralen enz. Den overschot dump je naar de goot! Dit water heeft de eigenschap zich terug aan te vullen met mineralen dus idd transporteren door inox of plastic! Als je er van drinkt ontneemt het miniralen uit je lichaam met alle gevolgen van dien
stap 3
osmose water destileren tot WFI
 
Osmose-water word ook veel gebruikt door ramenwassers omdat dit water zichzelf weer wil aanvullen met stoffen en daardoor een lichte reinigende werking krijgt. De ramenwassers die recent bij mij bezig waren, die liet zien dat dit water ook kan gaan bruisen als de ramen eerder waren schoongemaakt met schoonmaakmiddelen en het residu hiervan nu dus met het osmose-water in contact komen.

Droogde strak op en hij was snel klaar. :p



Greetz
 
En blijven de filters het goed doen na uitspoelen?
Bij houder zitten twee filters na 1 jaar gebruik ik nog steeds de eerste. Als ik de auto's was van "A tot Z" (wassen,foamen,afspuiten) gaat al het water via het filter. Na 5 wasbeurten zet ik het filter een nacht 24 u in het zout daarna is deze weer klaar voor gebruik.
Tot nu toe ben ik er erg tevreden over dit relatief goedkoop systeem.
 
  • Leuk
Reactions: Rts83 en Altos
Bij houder zitten twee filters na 1 jaar gebruik ik nog steeds de eerste. Als ik de auto's was van "A tot Z" (wassen,foamen,afspuiten) gaat al het water via het filter. Na 5 wasbeurten zet ik het filter een nacht 24 u in het zout daarna is deze weer klaar voor gebruik.
Tot nu toe ben ik er erg tevreden over dit relatief goedkoop systeem.

Dat klinkt een stuk intereressanter dan de aqua gleam die weg dient te worden gegooid bij verzadiging.

En dat spoelen doe je gewoon met huis/tuin en keukenzout?