• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax hologrammen. Update pagina 3

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
9.232
193
48
Den Haag
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr }:)w

Ik ben er he-le-maal klaar mee, vooral met de Dodo Juice SN Hyvbrid én de Monello Ibrido Hybrid Wax.

Bij beide waxen heb ik wax hologrammen na het uitbuffen ervan.

Op de dag van het aanbrengen deze ruim 45 minuten laten curen en dan afnemen met meerdere schone mf doeken (eurow).

Nadat de auto een dag in de volle zon heeft gestaan, komen ze tevoorschijn.

Hologrammen of toch niet?
010820111397_zpse1945f9e.webp

Even een 'swipe testje'
010820111398_zps9ea6b9e3.webp

Close-up. Duidelijk géén hologrammen want deze veeg je niet zomaar even weg met je vinger
010820111398_zps9ea6b9e3.webp

Wat nu?

Wederom uitbuffen met een mf doek? Daar heb ik geen zin in aangezien er weer een laagje stof overheen ligt.

Bij andere waxen (Wolfgang, DJ SN 2.0, enz.) heb ik er totaal geen last van.

Ik wordt er hondsberoerd van, je betaald dik voor een wax en dan krijg je deze ellende.

Zal ik je troosten?
Heb de Double wax alsmede de SN1.0 eens gebruikt op mijn auto,dit gaf idemdito hetzelfde resultaat.
Na het aanbrengen was er niets,maar dan helemaal niets te zien,na verloop van tijd kwamen ze te voorschijn.
Heb verder al vele soorten wax op mijn auto gehad,maar nog nergens problemen mee gehad.
Dodo en mijn wagen is niet het beste huwelijk wat er ooit is geweest...

Heb vorige week op mijn 80 een laag SN Hybrid gesmeerd, niks aan de hand! Maar op de Mauritius blauwe C5 van mijn maat heb ik precies hetzelfde probleem als jij hebt! Waxhologrammen en niet zo'n beetje ook, het is gewoon vettig ofzo. Mischien te maken met dat het een zachte lak is?

Probeer de waxen maximaal in de schaduw 15 minuten te laten staan en daarna uit te poetsen met een normale MF doek en een deel met een microsuede na te buffen.

In Ibrido zitten geen glazes of andere toevoegingen die vettig zijn.

Edit: je vinger is wat vettig zo te zien aan de swipe. Het kan dan de micromarring vullen.

Ik heb bij de mijne de wax binnen aangebracht in de werkplaats op een graad of 18,de auto is pas een dag later naar buiten gegaan..
Nagebuft met een gewone doek,maar dat zal m niet maken denk ik.

Geeft een microsuede doek minder kans op micromarring? Ik heb dit fenomeen al eerder meegemaakt maar volgens mij zijn het echt geen waxhologrammen maar gewoon micromarring zoals tim zegt. Ik had er vroeger nooit last van, echter nu op de herspoten delen van mijn focus komt dit fenomeen ook voor, ik verdenk de lak van gewoon zacht te zijn.

Het probleem met gevoelige oppervlakken is dat de mirovezel snijdt in het oppervlak. Een microsuede plet meer dan dat het snijdt. Nadeel is dat het minder absorptiecapaciteit heeft.

Een half uur na het uitbuffen wrijf ik altijd de hele auto nog even na met een fantastic fur,evt. waxhologrammen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon.

Ik heb dit ook wel eens vooral als er carnauba bij zit, maareh ik zal je maar niet herinneren aan je middelste ondertitel :-b

Als je doek horizontaal over de lak haalt en de "marring" zit verticaal en vice versa dan is het geen marring. Marring is krasjes en verplaatsen zicht niet door een doek erover te halen.

Spraytje Spray & Wipe i.c.m. een normale doek (geen eurow of andere lange vezel) doet vaak wonderen.

Tim,

mij bekruipt het gevoel dat je alles de schuld probeert te geven behalve de Monello.

Dan is het weer m'n vinger, dan weer de doeken....

:roll

Feit is en blijft dat de wax hologrammen steeds terug komen, welke doek ik ook gebruik. En blijkbaar ben ik dus niet de enige.

Ik heb de wax gisteren (zondag 31-07-2011) binnenshuis op de zaak aangebracht bij een normale temperatuur van 20 graden, uit de zon enz. De wax lang genoeg laten curen en uitgewreven.

Ik heb geen boterzachte lak, dus micromarring veroorzaken met een doek is uitgesloten, anders had ik dat al veeeeeeeeeeel eerder ooit eens vermeld.

Typisch dat het alleen voorkomt bij de SN Hybrid en Monello.....

Edit:

Ik heb net de motorkap schoon gemaakt met S&W, Meguirs Ultimate Detailer en 3! verschillende doeken: De Eurow, een PB doek en een Carrand doek.

En toch komen ze weer terug.

Er vormt zich een waas, het lijkt wel of de wax nog steeds aan het uitdampen is :weetniet

Geloof mij, het ligt echt niet aan mij....

Rustig aan kerel, ik probeer hier gewoon te helpen. De frustratie uit je reactie druipt er vanaf, snap ik, maar schuif dat niet in mijn schoenen. :roll

Volgens mij had je het over SN Hybrid én Ibrido, beide producten zijn compleet anders (geloof me, ik kan het weten ;) )

Dom's antwoord:

His towel is mainly to blame – it simply isn’t removing all the residue. Our SN microsuede cloths remove all residue successfully. He should complain to Eurow, not us ;-)) The Fantastic Furs have the same problem sometimes.

It appears to go with a greasy finger, but all he is doing is smearing the grease into a thin film rather than ‘tracks’. Proper removal required!

All he has to do is 1) buff PROPERLY with a microsuede towel; 2) allow longer to cure, although 45 mins is easily long enough normally, so quite odd… only Supernatural on a boiling hot bonnet or in v high humidity could do this; 3) cool panels required…

nicknameless zei:
Geloof mij, het ligt echt niet aan mij....
lievens zei:
Ik heb dit ook wel eens vooral als er carnauba bij zit, maareh ik zal je maar niet herinneren aan je middelste ondertitel :-b

:lol

nicknameless zei:
Ik heb net de motorkap schoon gemaakt met S&W, Meguiar's Ultimate Detailer en 3! verschillende doeken: De Eurow, een PB doek en een Carrand doek.

En toch komen ze weer terug.

Er vormt zich een waas, het lijkt wel of de wax nog steeds aan het uitdampen is :weetniet

Je lak heeft gewoon special effects. :)_[]

Oke,

ik smeer die meuk wel een keer opnieuw op de motorkap en zal het eens uitbuffen met een gewone en micor suede doekje.

Ik zal t.z.t. de bevindingen posten.

Als je googlet op "wax holograms" vind je heel veel hits hierover op diverse fora, van carclean tot detailingworld tot autopia tot Aziatische detailing fora die ik moet vertalen met google translate. De waxen die voorbij komen gaan van Colli 476 tot Supernatural en alles wat er tussen zit (en erboven en onder). Diverse draadjes verspreid over heel de wereld, maar gek genoeg zeggen de Chinezen en Indo's hetzelfde als de Amerikanen en de Engelsen:

- te dik opgebracht.
- te kort laten curen.
- niet goed genoeg afgenomen.
- auto na het waxen en afnemen in de warme zon gezet, waardoor de nog niet 100% gecurede wax weer 'geactiveerd' wordt en gaat 'zweten'.
- te dik opgebracht.
- te snel een 2de laag opgebracht.

Tsja. Ik heb hier twee heerlijke waxen staan, waarbij in de handleiding staat vermeld dat ik 4 uren na de eerste afname de auto weer moet afnemen met een mf doek, in verband met het mogelijk terugkeren van wax hologrammen. Dit is me tot op heden nog niet voorgekomen, maar het kan dus altijd nog gebeuren door diverse factoren.

Ik herken dit probleem ook wel een beetje van vroeger als ik te snel teveel stappen wil doen. Bij mij kwam het (denk ik) doordat het ene product nog niet goed is uitgeademd voor het andere product erop ging.

Ik had het vooral als ik na het polijsten met PB's of Monello direct een wax aanbracht. Deze "hologrammen" waren dan door flink te boenen met een doek ook voor eventjes weg te halen waarna ze ook net zo makkelijk weer verschenen. Bij mij was de oplossing om na alle stappen en het "uitharden" van de wax de auto een keer te wassen met weinig shampoo.
Tegenwoordig wacht ik na het polijsten zeker een half uur voor ik de volgende stap uitvoer. Voor de wax erop gaat heeft de lak zeker een half uur rust gehad t.o.v. de vorige stap.

Desalniettemin kan ik mij Patrick's reactie erg goed voorstellen, je hebt het hier over "2 top of the line" producten en daar verwacht je dit eigenlijk niet bij... (alhoewel we nog maar moeten zien uit te vogelen waar het probleem nu echt ligt). De eerdere reviews van de Dodo hybrid waarin eigenlijk steeds hetzelfde probleem naar boven komt weerhouden mij als Dodo liefhebber er tot op heden nog steeds van om dit product aan te schaffen.

Tis dat Patrick zijn auto hoogstwaarschijnlijk niet zolang kan missen, anders was het misschien een idee geweest om hem eens 24 of 48 uur bij Tim / Diventa Bella achter te laten zodat we kunnen zien wat er gebeurd als hij het op zijn manier aanbrengt ?