• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax machinaal aanbrengen

JayONeill

Detailing addict
30 mrt 2018
20
70
41
Hellevoetsluis
Graag ontvang ik wat advies omtrent het machinaal waxen van mijn blauwe Ford Focus. Hierover heb ik meerdere vragen.

Waarom machinaal waxen? Puur voor de reden dat ik eerst gewend wil raken aan het gebruiken van mijn nieuwe DAP die ik met de Vaderdag actie heb aangeschaft.
Waxen is mijns inziens de meest veilige klus om te starten met mijn DAP zonder mijn lak ernstig aan te tasten bij mogelijk verkeerd gebruik. Gaan we niet van uit natuurlijk :)

Ik heb nog een fles Collinite 845 staan, dit is (wat ik heb gelezen) bij de meesten de voorkeur voor het machinaal waxen.
Echter ben ik op zoek naar een wax met een goede standtijd. Ik rij dik 45.000 km/jaar, de auto staat altijd buiten in weer en wind en op mijn werk is aan de overkant van de weg de APM. (Asfaltverwerking) Dit komt de lak ook niet ten goede dus ik wil een goede bescherming.
Ik lees goede verhalen over de Fusso Coat dark. Is dit machinaal te gebruiken?

Dan rest nog de vraag. Welke pad kan ik het beste gebruiken voor het waxen? de zwarte of de rode?

Bedankt alvast voor de suggesties!
 
Hey, ja die 845 van Collinite is echt wel fool proof.
Die mag je zeker gebruiken om machinaal aan te brengen. Liefst met een pad dat ervoor geschikt is zoals een foam Finishing pad. Ik weet niet welke je bedoelt met de zwarte of rode namelijk (merk, linkje?)
Nadien kun je je waxlaag onderhouden met deze Mister Collins Detailer N° 520
De Fusso is een moeilijke wax om aan te brengen, ik zou die sowieso niet machinaal aanbrengen.
 
Rood is ervoor bedoeld, en gebruik niet teveel wax, dan poets je je een ongeluk met afnemen.
en je dap op snelheid 1 of 2 is voldoende, als de pad maar blijft draaien.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en RoCo
845 is zeer goed machinaal te gebruiken icm de eerder genoemde rode Monello pad.
Ik heb PB EXP ook wel machinaal aangebracht.
Ook de Menzerna Powerlock doe ik machinaal.

voordeel is dat het lekker snel gaat, optimaal te verdelen is, en dun aan te brengen is.

Pasta waxen gaan ook wel, maar dan moet je de pad geregeld vd machine halen en door het potje halen. Kan ook.
ik gebruik voor elke wax een verschillende pad.
 
Bedankt voor de reacties.
Er zullen wat rode Raffini pads in het winkelmandje geplaatst worden.

@GeBas het maakt dus eigenlijk niet uit wat voor wax ik gebruik? Alles is wel machinaal te gebruiken?

Dan komt het eigenlijk aan op welke wax zijn voor mijn omstandigheden de beste keus is.
Ca. 45.000km/jr, 365 dagen/jr buiten in weer en wind. 5 dagen/wk geparkeerd tegenover asfaltverwerkingsbedrijf (veel stof).
 
Een vloeibare wax is machinaal goed aan te brengen.

Als ik zelf bijv. Fusso van Soft99 gebruik doe ik dat wel met de hand.

Gezien de omstandigheden dat je Fusso overweegt zou je die kunnen aanschaffen en aanbrengen. Standtijd is goed, denk dat 6-9mnd.
Maar je zou bijv na 6mnd 845, want die heb je, als booster er overheen kunnen zetten machinaal.
 
  • Leuk
Reactions: JayONeill
Ik heb ook die vaderdag set gekocht en was onervaren met een Dap. De Collinite liet zich heerlijk verwerken. Ik vind het een aanrader.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik ga er vanuit dat de TS beschikt over 5,5" pads, is ook makkelijker om vlak op de lak te houden dan een kleinere pad (en backing plate). Rode of zwarte pad maakt voor de werking niet uit (beide pads zijn even hard/zacht), maar als je een donkere (grijze) wax kiest, zou ik de rode pad kiezen, dan heb je namelijk optimaal contrast tussen pad en wax, zodat je ziet hoeveel wax er nog in je pad zit. Mensen hebben altijd de neiging om teveel wax te gebruiken (zelfs ervaren detailers), dus hoe beter je ziet dat er nog wax in/op je pad zit, hoe minder je de neiging hebt om veel te veel wax te gebruiken.

Overigens heeft Collonite 845 echt een behoorlijke standtijd. Ik heb bij mijn eigen auto (15k km/jaar, altijd buiten veel over provinciale wegen met klei van het land) een standtijd van meer dan 5 maanden gehaald in de volgende combinatie: Poorboys Blackhole, Poorboys Exp, Collonite 845, en toen voor een volgende polijstsessie zat echt de bescherming er nog op.

Een goede voorbereiding maakt heel veel uit voor de standtijd, en eventueel kun je een wax boosten door te wassen met een shampoo met toegevoegde (carnauba) wax.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik wax ook met de rode Monello pad. Voor elke wax gebruik ik een eigen pad. Ben ook wel tevreden met de blauwe Menzerna wax pad. Alleen 125mm.