• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax, sealant of coating?

ruubmeister

Detailing addict
29 apr 2017
42
50
Beste poetsers,

Ik laat binnenkort mijn zomerset wit poedercoaten en ik vroeg mij af wat het beste product is om de velgen mee te behandelen. Uiteraard zal ik snel vieze velgen krijgen en het idee is om deze zo snel mogelijk/makkelijk schoon te krijgen.

Nu heb ik het forum afgezocht op wax, sealant en coating maar ik heb nog geen duidelijk onderscheid tussen de producten kunnen vinden. Waar onderscheiden de producten zich in? Wat is de standtijd van de producten? En hoe laten de producten zich verwerken? Het gaat om de volgende set velgen:
41d07b70c31bf208d265a14a23b675bd.jpg
 
Coating is zonder twijfel het meest duurzaam. Dit is vereist vaak wel de meeste voorbereiding. Ook kwa reiniging is dit de winner op het vlak. Een coating is vuil afstotend waar een was eerder vuil vasthoud.

Een wax/sealant zal op 2 maanden zitten als je dat al haalt kwa standtijd. Aantal km enzo is allemaal afhankelijk. Een coating redt zich wel een jaar. Als je een winter en zomer set hebt wel langer zelfs.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Die velgen lijken me wel een hel om wekelijks proper te krijgen. Zeker als je ze onbeschermd zou laten! Ik denk in dit geval idd beter een coating
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Zoals tembaco al zegt, een coating is DE oplossing voor makkelijk schoonmaken en duurzaamheid.
Een wax of sealant (ongeveer hetzelfde, zeker qua verwerking) houd het maximaal 6 maanden bij weinig rijden maar dit is de max. Meestal tussen de 2 - 4 maanden. Echter is waxen van de velgen erg makkelijk en snel gedaan maar wel weer vaker dan een coating.
 
Mijn voorkeur gaat uit naar een coating. Dit vanwege de standtijd en het gemak bij het schoonmaken.

Sealant zoals die van Poorboys is waarschijnlijk de meest gebruikte, maar een goede werking vraagt ook om goede voorbereiding en ook meerdere lagen. 1x in een coating zitten is dan niet veel meer werk. ;)
 
Bedankt voor de reacties tot zover. Zoals Nick al aangeeft zal het inderdaad geen makkie zijn om deze wekelijks schoon te maken, vandaar ook mijn vraag.

Gyeon Rim een aanrader? Lijkt me nog wel een gepiel met dat blokje tussen de spaken. En red ik het met 1 setje gezien de hoeveelheid spaken?
 
Gyeon - Rim is inderdaad een aanrader. Fatsoenlijke make-up pads kan je inderdaad ook gebruiken. :)

Vraag voor de zekerheid even aan je spuitert/coatert wanneer je aan de slag mag met van alles. ;) I know, I know, maar just to be sure.
 
  • Leuk
Reactions: ruubmeister
Ik gebruik bij velgen als deze wel een suède doekje, maar zonder blokje.

Maar als ik naar je velgen kijk, zou ik zeker voor Rim gaan. En nog wordt het vloeken :joy:
 
  • Leuk
Reactions: ruubmeister
Bedankt voor de reacties tot zover. Zoals Nick al aangeeft zal het inderdaad geen makkie zijn om deze wekelijks schoon te maken, vandaar ook mijn vraag.

Gyeon Rim een aanrader? Lijkt me nog wel een gepiel met dat blokje tussen de spaken. En red ik het met 1 setje gezien de hoeveelheid spaken?

Gisteren toevallig mijn velgen in de rim gezet. Was inmiddels de 2e set die ik zo heb behandeld. De 1e is een jaar geleden en die doet het nog fantastisch. Voor mij geen andere coating of wax meer. Bij het wassen is afspuiten met de HD voldoende, soms een paar pufjes non ferro en af en toe wetcoat en je bent klaar. Zie mijn topic gisteren bijgewerkt https://forum.carclean.com/threads/...varing-met-tuf-shine.17937/page-2#post-358792

Voor mijn velgen had ik aan 1 flesje rim genoeg, maar met al die spaken van jou betwijfel ik of je dan voldoende hebt.
 
  • Leuk
Reactions: ruubmeister
Ik kan me dus voorbereiden op het ergste!

En inderdaad de gedachte om nu wat tijd in de velgen te stoppen om daar later profijt van te hebben, deel ik ook. Ik kan me nu al irriteren als die velgen niet mooi schoon worden, dat wordt met deze nieuwe set velgen niet minder...

Dan zal ik tzt eens een setje bestellen. Nogmaals de vraag, zal 1 setje rim genoeg zijn?
 
Als je het doet zoals het bedoeld is heb je aan 1 flesje genoeg

Iets anders ... laat je ze afdraaien na het poederen ?
En worden ze dan nog een keer blank gepoederd ?

Ik vraag dat omdat je je moet bedenken dat de randen van de poedercoat na het afdraaien gevoelig zijn
Als je daar oxidatie onder krijgt ben je verder van huis. Mogelijk kan je ze dan beter lakken

Als je Make-up padjes onhandig vindt, kan je ook MF (blauwe) handschoenen halen bij de Zeeman
 
Ik neem aan dat ze eerst gaan afdraaien en dan gaan coaten, anders draai je de coating er zo weer af. Ze worden wel met een blanke lak afgewerkt.
 
Velgen in coating, daarna komen de banden er pas omheen.
Vervolgens bij het monteren komt het balanceren (plakgewicht).

Wat zijn jullie ervaringen daar mee??
 
Ik kan me dus voorbereiden op het ergste!

En inderdaad de gedachte om nu wat tijd in de velgen te stoppen om daar later profijt van te hebben, deel ik ook. Ik kan me nu al irriteren als die velgen niet mooi schoon worden, dat wordt met deze nieuwe set velgen niet minder...

Dan zal ik tzt eens een setje bestellen. Nogmaals de vraag, zal 1 setje rim genoeg zijn?

Voor mijn velgen had ik precies genoeg aan 1 setje, maar ik heb maar 5 grote spaken wel 18 inch, zie topic. Jij hebt er wat meer... betwijfel dus of je aan 1 genoeg hebt. Tussen de spaken inderdaad met het losse suededoekje uit de set werken, zonder blokje.
 
Ik neem aan dat ze eerst gaan afdraaien en dan gaan coaten, anders draai je de coating er zo weer af. Ze worden wel met een blanke lak afgewerkt.

Twee keer een onverwacht antwoord, zoniet onjuist dus vraag dat na bij jouw poedercoater
Poedercoaten gaat met poeder, dat komt overal en hecht overal, afplakken is geen optie want het wordt gebakken
Lak over poeder is niet gebruikelijk, dan wordt het blanke poeder (doorzichtig na bakken)
 
Er moet ook nog e.e.a afgestemd worden, maar als je gaat afdraaien als de velg net gepoedercoat is dan haal je een deel van de coating er toch weer af?
En het zal dan ook blanke poeder zijn vermoed ik, zoals gezegd er is nog minimaal contact geweest (eigenlijk alleen over de prijs).
 
Velgen in coating, daarna komen de banden er pas omheen.
Vervolgens bij het monteren komt het balanceren (plakgewicht).

Wat zijn jullie ervaringen daar mee??

Ik zou de banden erom laten leggen en laten balanceren, vervolgens de coating aanbrengen. Dit werkt makkelijker dan ouwehoeren met een losse velg en na het coaten hoeft er niks meer te gebeuren wat voor schade of dergelijke kan zorgen. (Bijv. een bandenboer die met een sterke ontvetter over je coating gaat) :p


@ruubmeister - Jup! Velg wordt netjes gemaakt en gecoat. Niet andersom. :p En blanke lak spuiten ze niet, maar wordt gepoederd. komt inderdaad op hetzelfde neer. ;)
 
Ik weet eigenlijk niet beter dat velgen die gecoat zijn voorzien zijn van een blanke lak.

Velgen in coating, daarna komen de banden er pas omheen.
Vervolgens bij het monteren komt het balanceren (plakgewicht).

Wat zijn jullie ervaringen daar mee??

Je kan het beste wachten tot de banden gemonteerd zijn, en dan de Rim aan brengen.

Voor de loodjes gebruiken ze vaak een ontvetter wat niet bevordelijk is voor de coating, en als ze dat niet doen willen de loodjes wel eens slechter plakken.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973