• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waxen na een sealant: wachttijd? + overlapping EXP en reload: glansverschil?

Blacklight

Detailing addict
19 sep 2013
48
65
Ik heb hier al veel gelezen, maar heb nog enkele specifieke vraagjes.
Ik heb een golf in de kleur zwart parelmoer (metallic lak).

  • Ik zou mijn lak eerst willen sealen met PB EXP om daarna een laagje Natty's blue erover te zetten. Op dit forum las ik verschillende berichten over hoe lang je moet wachten om de wax over de sealent te zeten.

    Ik zit echter met een bijkomend probleem dat ik de auto niet binnen kan zetten. Maw, hoelanger ik wacht om de wax aan te brengen hoe meer kans dat er vuiltjes terug op de auto komen, en dan is het niet ideaal natuurlijk om de wax aan te brengen (swirls).

    Kan ik na de sealent enkele dagen wachten, dan de auto opnieuw wassen en dan pas de wax erover? Of doe ik hiermee afbraak aan de beschermende werking van een wax bovenop een sealant?


  • Ik zou voor mijn ruiten en raamrubbers reload willen gebruiken. Voor de rubbers eerst een laagje AF trim dressing en erover reload. Voor de ruiten eerst een laagje AG glass polish gevolgd door reload.

    Nu is mijn vraag: ik ben niet zo handig en er zal ongetwijfeld ook reload aan de rand van mijn rubbers/ruit op mijn lak terecht komen. Kan dit een kleurverschil/vlekken geven ivm de EXP die op mij lak zal zitten?
 
Tussen het aanbrengen van wax op een sealant laag zou ik zeker twee uur laten zitten. Liefst 12-24 uur. In het verleden heb ik ook wel eens een tweede laag aangebracht de dag na het aanbrengen van de eerste. Afnemen met een detailspray en meerdere microvezeldoeken kan of wassen en drogen en dan de tweede laag aanbrengen. Geen enkel probleem.
Kleurverschil tussen EX-P en ReLoad lijkt me wat onwaarschijnlijk om waar te nemen. Maakt in mijn optiek weinig uit als je wat ReLoad erover verneveld.
 
Inderdaad minimaal 12 uur tussen verschillende lagen. Volgende dag afnemen met Poorboys Spray & Wipe of vlug wassen met DJ Low on Eau en dan een droogdoekje erover en waxen met die handel. Zou de week erna na de wasbeurt nog een laagje aanbrengen, dan wordt de glans nog dieper. Verschil in kleur zal wel meevallen als je beetje reload morst.
 
@The Gent: die twaalf uur tussen de lagen is volgens mij alleen bij de Wolfgang DGPS.
Als ik de combinatie gebruik zoals de topicstarter aangeeft (PB EXP en dan Natty's) dan zit daar hooguit een uurtje tussen, precies om reden van het oppakken van stofjes en dergelijke (ik kan meestal ook niet binnenstaan)
 
AF revive en daaroverheen nog reload voor de rubbers?
Gaat niet werken denk ik..
En is sowieso dubbelop. Of het ene, of het andere product....
 
Zou ook voor de 12-24 uur droogtijd gaan - is mij destijds door de cc mannen geadviseerd bij de AF Power seal sealant dus vermoed dat voor de PB hetzelfde geld.

Reload over de AF gaat prima maar wel weer even wachten totdat de Revive goed is ingetrokken. Heb hetzelfde gedaan maar dan met de AF spray sealant.
 
Auto Finesse heeft geen spray sealant.... ;)
Het zit een een spraybottle, maar is een traditionele sealant qua verwerking...
 
Tough Coat verwerkt gewoon als de Reload. Alleen de 1e keer de auto helemaal in de TC zetten en bij herhaling net als Reload aanbrengen en meteen uitpoetsen (instructie die ik van James heb gekregen op de CC dag).
 
Wat is de reden dat je best 12 uur wacht om WAX over de SEALANT te zetten? En wat als het regent?



ivo's;342952 zei:
AF revive en daaroverheen nog reload voor de rubbers?
Gaat niet werken denk ik..
En is sowieso dubbelop. Of het ene, of het andere product....

Wat zou er dan niet werken? Ik dacht AF revive om te voeden, en de reload als bescherming.
 
Waarom is het eigenlijk zo dat een sealant eerst moet en dan de wax?

In mijn geval zit er als sealant wolfgang 3.0 op bv en die zou ook goed zijn voor 4 maanden standtijd is mij verteld.
Nu zit er ook collinite 845 op de auto maar alleen wolfgang had ook gegaan?
 
Niks moet, maar een sealant heeft in de regel een langere standtijd dan een natuurlijke wax. Daarnaast heeft een sealant een hardere glans dan een wax. Die vaak een diepere nattere glans heeft. Sealant voor de standtijd en wax voor de looks zeg maar. Maar dit is allemaal net wat je wilt. Zelf gebruik ik eigenlijk altijd alleen wax.
 
Inderdaad. Minstens 24 (tot zelfs 72) uur wachten na 2 lagen Ex-P voordat je er een wax op zet. (bron http://poorboysworld.net/board/showthread.php?598-EX-p-cure-time ) Dat heeft deze sealant nodig om de polymeren goed met elkaar te laten hechten (. Doe je dat niet, dan heb je minder profijt van de duurzaamheid van je sealant. Ik las dat iemand na 1 uur al een wax erop zet => Zonde van je Ex-P, sla die stap dan gewoon over, volgens mij is de tijdswinst die je ervan krijgt meer waard dan de extra bescherming die je erbij denkt te krijgen. EX-P hoeft volgens mij niet droog te zijn in die 24 uur. Wolfgang's sealant wel.

Elke sealant is dus net weer anders. Zo is die van Blackfire "polycharged", waardoor geen 24 uur, maar 4-8 uur wachttijd aanbevolen is.

Een sealant moet hechten op een zo schoon mogelijke lak. Niet op een wax, dan hechten de polymeren niet goed op het oppervlak. Zo had ik ooit Jetseal op m'n wagen gezet na een 'wash en wax' shampoo te hebben gebruikt. (auto = schoon dacht ik). Na 2 weken was er niks meer over van de 2-3 maanden bescherming die ik wilde hebben.