• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Kränzle kiezen?

Nu ik dus deze fantastische Kränzle set heb:
Op hoe veel bar (bij 11l/min) kan ik hem het beste instellen voor het wassen van de auto?

En er zitten twee type nozzles bij voor op de short trigger: 15 en 40 graden.
Is 40 graden goed voor het wassen van de auto?
Of wijs om nog andere nozzles bij te kopen?

Zijn niet van die Ali nozzles maar professionele rvs dingen zie ik. Wat ben ik daar intens blij mee!

Lechler vlakstraal rvs nozzles:
dysza-metalowa-6506-g14-.jpg

Suttner nozzle beschermer st10:
Screenshot_2023-01-14-14-39-09-76_c876520747fffd2e3f3cc79d2a2398f1.jpg
 
Hoe meer druk hoe meer afstand
Ik heb m zelden op max staan, tenzij ik de onderkant afspuit.

Je kan wat lager beginnen en zo nodig wat opschroeven ...
 
@Cordoba,

in de handleiding staat het volgende (in mijn geval de 1152 TST):

Olie verversen:
De eerste olieverversing na ca. 50 bedrijfsuren. Daarna is geen olieverversing voor de rest van de levensduur meer noodzakelijk. Indien vanwege een reparatie of omdat de olie grijs is een olieverversing toch nodig is moet het kijkglas boven een opvangvat geopend en geleegd worden. De olie wordt in een bak opgevangen en vervolgens op milieuvriendelijke wijze verwijderd. Nieuwe olie: 0,25 l - motorolie W 15/40.
 
  • Geweldig
Reactions: Cordoba
@nicknameless
Wat gek. Ik lees bij de 160TST heel wat anders:

De eerste olieverversing moet na
ca. 50 bedrijfsuren doorgevoerd worden,
daarna jaarlijks of na 250 bedrijfsuren.
Indien de olie een witte of grijze kleur
aanneemt moet deze in ieder geval vervan-
gen worden. Moet de olie ververst worden,
moet de olieaflaatschroef boven een reser-
voir geopend en hogedrukreiniger geleegd
worden. De olie moet in een opvang opge-
vangen en daarna volgens de voorschriften
afgevoerd worden.
Nieuwe olie: 0,75 l
Kränzle transmissie-olie (Art.-nr.: 400922)
of Motorolie W 15/40.

Dus nooit vervangen vs ieder jaar vervangen :)
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Zelf gebruik ik een 25 graden nozzle op 130 bar.
Hoe kleiner de graden, hoe harder en meer gebundeld de straal. Een te brede 40 graden straal wappert alle kanten op bij (teveel) wind...
Zelf vind ik het fijn om met een niet al te brede brede straal de auto te ontdoen van foam en naderhand afspuiten.
Het is makkelijker om grote banen foam in 1 keer eraf te spuiten dan met een kleine gebundelde straal.

20221008_081524.jpg


20221009_110044.jpg


20221009_110050.jpg
 
Laatst bewerkt:
En nu ik online de handleiding opzocht voor mijn vandaag dus 2ehands gekochte oud type 160 TST, die dus nog een witte kap ipv blauwe kap heeft (behalve de kap zullen er vast nog wel verschillen in zitten), lees ik daar weer een ander advies mbt de olie:

Voor elk gebruik dient het oliepeil d.m.v. het kijkglas te worden gecontro-
leerd (let op een horizontale positie!)
Olie verversen:
Olie verversen is niet nodig voor het onderhoud van het apparaat. Mocht de
olie i.v.m. een reparatie moeten worden ververst, wordt het kijkglas boven een
bak geopend en de olie afgetapt. De olie wordt in een bak opgevangen en ver-
volgens op milieuvriendelijke wijze verwijderd.
Nieuwe olie: 0,3 l - motorolie W 15/40.
 
Zelf gebruik ik een 25 graden nozzle op 130 bar.
Hoe kleiner de graden, hoe harder en meer gebundeld de straal. Een te brede 40 graden straal wappert alle kanten op bij (teveel) wind...
Zelf vind ik het fijn om met een niet al te brede brede straal de auto te ontdoen van foam en naderhand afspuiten.
Het is makkelijker om grote banen foam in 1 keer eraf te spuiten dan met een kleine gebundelde straal.


Bekijk bijlage 158724

Dankjewel voor je reactie en foto.
Jij hebt dus dezelfde mooie nozzles als die ik nu ook heb mogen kopen.
Ik zal er een 25 graden bij kopen.
 
Het lijkt er op dat de olievoorschriften steeds naar meer wisselen gegaan zijn. Op het werk staat een oude Kränzle (type??) van zeker 10 jaar oud, en zover ik weet is daar nooit olie ververst en staat dat ook niet in de voorschriften. (wordt ook maar een paar dagen per jaar gebruikt, maar draait dan wel vaak uren achter elkaar.)
 
@Cordoba Lijkt er idd wel op. Onderhoud/een oliewissel kan denk ik natuurlijk nooit kwaad, maar wel bijzonder dat bij de diverse types/in de diverse handleidingen volledig andere voorschriften te vinden zijn.
Iemand anders die vanuit kennis/ervaring weet waarom de ene Kränzle volgens handleiding wel een jaarlijkse oliewissel nodig heeft en de ander levenslang nooit? (allemaal ongeveer uit dezelfde 'K'/professionele-koud-water-series)
 
@Tuttivini,

Ik vermoed dat het met de bouw van de machine te maken heeft. De motor van bijvoorbeeld de 1152 TST staat rechtop en veel andere modellen ligt deze al plat.
En ik denk dat het ook te maken heeft met een hoog of laagtoerige machine.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Even een hele andere vraag. Ik wil voor mijn Kranzle een andere HD slang aanschaffen. Ik wil eigenlijk de MTM Kobrajet maar die kan ik alleen in de US vinden. Of is er in NL/EU ook een leverancier?
Mocht dit niet het geval zijn, welke HD slang zou dan een alternatief zijn? Ik wil graag van die stugge HD slang af. En iets langer met QR koppelingen.
80AF2E78-CC81-4DFB-B0FD-DB7D6E82D1A3.png

Voorbeeld foto ter verduidelijking
 
Laatst bewerkt:
Voor de voedsel industrie levert Kraenzle ook gladde Blauwe HD slangen. Maar of deze dan ook soepeler zijn. Kan ik niet vertellen. Misschien dat een leverancier ze op voorraad heeft om te bekijken. Succces met de zoektocht in ieder geval.
 
@marcovanderniet : Heb deze soepele Kranzle slang al tijdje op het oog. Prijs valt op zich erg mee maar komt nog verzenden en douane bij.
Let wel, deze past denk ik niet op de TST modellen (met slangtrommel). Wel op de TS modellen.


Grote QR koppelingen (3/4 maat) met M22 draad heeft Ome Ali E. wel ergens liggen.
Ik heb het zelf wel andersom gedaan dan op jouw voorbeeldfoto.. het mannelijk gedeelte van de QR op de slang. Anders blijft er water in de slang.
 
  • Leuk
Reactions: marcovanderniet
Ik heb die slang op mijn K3 en ben er erg blij mee. Nog gekocht vóór de Brexit. Sinds de Brexit is het ineens een stuk duurder geworden helaas. Verscheept hij evengoed nog naar NL?
 
@marcovanderniet : Heb deze soepele Kranzle slang al tijdje op het oog. Prijs valt op zich erg mee maar komt nog verzenden en douane bij.
Let wel, deze past denk ik niet op de TST modellen (met slangtrommel). Wel op de TS modellen.


Grote QR koppelingen (3/4 maat) met M22 draad heeft Ome Ali E. wel ergens liggen.
Ik heb het zelf wel andersom gedaan dan op jouw voorbeeldfoto.. het mannelijk gedeelte van de QR op de slang. Anders blijft er water in de slang.
Thanks en een hele goede tip wbt male/female optie. Neem ik mee
 
Inmiddels contact met John v Leeuwen van Autochem. Bij hem een mooie combi samengesteld. Ik ga binnenkort bij hem langs om eea pas te maken op de Kranzle en de MTM SGS35 die ik binnenkort ontvang. Ik heb nu een Hydrowash slang van 12 mtr met QR koppelingen. Niet de M22 verloop zoals op de foto. De Kranzle heeft straks ook QR (female) en de gun male. Zie foto. Ik ben wel blij met deze combio_O. Dank voor de adviezen en meedenken.
C13602BA-AEC2-4022-BFD6-5D0A7FEB37DC.jpeg




21CF73CF-274B-425B-8C3E-12C1347DF558.jpeg

Onderstaande is niet de slang maar wel hoe de configuratie van de koppelingen zal gaan worden. Male/female.

BEC09412-DA89-4F5C-8C64-DAC469E65D69.jpeg
 
Verloop bestellen m22 denk ik met QR. Ik heb alles QR gemaakt dus dan maakt het niet uit welke shorttrigger ik er op zet. Heeft CC niks voor de Kranzle? Is de pistola Corta niks (of hoe heet dat ding ookalweer)?
 
  • Leuk
Reactions: schaef