• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsand ongelukje/UPDATE auto IS geheel overgespoten

RogierV12

Detailing rookie
19 jul 2010
1.011
0
Gisteren op mn deur bezig geweest met wetsanden en ik dacht eigenlijk dat ik door de lak heen zat.
Toen zat ik vannacht naar deze foto van nicknameless te kijken

En ik vond die grijze waas op de lak er toch wel een beetje uitzien als op mijn prutswerk.
7d3b218f.webp

fee5aa69.webp

Ik heb al gpb't met nicknameless hierover en ik ga het vanmiddag toch nog maar een keer proberen weg te krijgen.

Wat denken jullie, zit ik door de lak heen of is die grijze waas van het schuren?

Dit heb ik trouwens gebruikt:
9c7e37ad.webp

Ook voldoende water en ondergrond goed schoongemaakt en heel voorzichtig geschuurd
 
Als ik naar de wolkachtige contouren kijk, lijkt het er inderdaad sterk op dat je er doorheen bent gegaan.

Zeker als die laatste foto ná het polijsten is, is de kans groot.
 
:'( Booohooo dan ga ik nu maar even een spuiter bellen
Daar gaan mn centjes.
Ben ik wel mooi van de deukjes af waar ik me al een tijd aan erger,
zo probeer ik er maar nog even een positieve draai aan te geven
 
bartr123 zei:
K100 Is ook een beetje heel erg te verwachten dat je er dan doorheen gaat....

100 is het aantal stuks wat er in de verpakking zit ;)

Rogier, welke gritt heb je gebruikt? Op die plek na het polijsten zit je er helaas toch echt doorheen... :-p
Mijn theorie:

- Te grof geschuurd, ook te zien door de "krassen" van het geschuurde stukje
- Te hard geschuurd misschien.
- Te grof gepolijst ?

Net als bij het polijsten moet je niet te grof beginnen en daarna afbouwen, voorbeeld, je schuurt het ergste weg met 2000 en eindig je met 4000 bijvoorbeeld. Schuurkrasjes zijn daardoor heel makkelijk weg te polijsten met een redelijk lichte combo. Met de 2000 schuur je het gedeelte weg wat boven de lak uitsteekt na het opvullen van de kras/plek. Daarna "level" je plek met een 3000/4000.
Het is ook niet een kwestie van schuren maar, het is een fingerspitzengefühl... stukje schuren, kijken, stukje schuren, kijken, constant checken wat het gedaan heeft met het plekje.

En ik heb het vermoeden dat Patrick die plek gedaan heeft met een machine en niet met de hand, dat maakt ook een groot verschil. ;)
 
Er staat geen korrel aangeven op die schuurrondjes.
Het is ook niet echt schuurpapier, die rondjes zijn erg glad en voelen aan als rubber.
 
Ik heb, zoals Adrie al vermoedde, de krassen machinaal bewerkt. Ik gebruik voor het wetsanden de Festool ETS 125 EQ excenterschuurmachine en Festool Diamant schuurschijven.

Als eerste de kras roterend gepolijst met witte pad en mezzo. Dit bleek niet voldoende te zijn.

Dan sta je voor de keuze, ga je grover (pad + product) met kans op méér nabewerking (te grof polijsten laat ook microkrassen achter) of ga je wetsanden?

In mijn geval was wetsanden de beste keuze. Dit geeft een veel mooier en egaler resultaat.

Zoals ik je al aangaf in een PM, met handmatig schuren creeër je als het ware een kuil omdat er omwillekeurig veel druk wordt gezet op een relatief klein oppervlak.

Met een excenterschuurmachine die ik heb gebruikt, verdeel je de druk veel meer op een groter oppervlak.
 
stimpy68 zei:
Ik ken ze, maar volgens mij heb je daar ook gradaties in gritt van.
Code:
Partnr. P grofte
E00127  9 Micron
50079   5 Micron

De TS heeft de 9 micron variant van de Trizac schijfjes, dit is bij mijn weten de zwaarste variant.
 
Bedankt voor het meedenken jongens.
De afspraak bij de spuiter heb ik in principe al gemaakt
maar voor de zekerheid rij ik vanmiddag nog even bij cc hq langs
om er even naar te laten kijken
 
Conclusie bij cc:
Ik ben niet alleen met wetsanden door de lak gegaan maar ook met polijsten :(
De lak was ook wel heel erg dun en kon dus niet veel meer hebben.

Daarna doorgereden naar de spuiter en volgende week wordt de hele rechterzijkant,
Motorkap,spiegelkappen,voorbumper,voorschermen en achterbumper helemaal strak gemaakt en gespoten.
Maar hij heeft zo'n goeie deal gemaakt met me dat ik misschien wel de hele auto laat doen
 
ow, dat is wel ff zuur... maar uit je fouten leer je toch? en het resultaat gaat mooier zijn dan van te voren(na het spuiten dan :ja )
mag ik zo onbeleefd zijn om een ongeveer kostenplaatje bij het herspuiten te zetten? wil ik bij die van mij ook laten doen, maar heb zoveel schrik van de prijs... ik rijd maar met een oude focus he...dus mss is die het nietmeer waard
 
Mijn auto is 15 jaar oud en heeft 350k gelopen.
Technisch is echt bijna alles vervangen.
En hij rijdt alsof ie zo uit de showroom gereden is.
Maar 350k blijft 350k dus eigenlijk is ie het ook niet meer waard.
Maar ja, het is m'n schatje hè. :love
Kostenplaatje ex btw €1100,-
Voor de hele auto meer dan het dubbele en dan moet ik zelf een hoop demonteren
 
Je hebt bij 3M idd 9 en 5 Micron velletjes, mijn dealer zei idd dat de 9 Micron grover zijn dan de 5 Micron.

Zit ook een behoorlijk prijsverschil in, meende dat de 5 Micron bijna 3x duurder is.

Machinaal en handmatig maakt idd zoals eerder aangegeven een heel groot verschil, vooral bij gebruik van het 3M kurkje is de druk per cm2 vele malen grote dan wanneer je bijvoorbeeld machinaal een 150mm schijf met een dempend schuimlaagje gebruikt.
Onder andere daardoor zijn de "defecten" die je maakt met schuren met de machine ook iets makkelijker te verwijderen dan met handmatig schuren.
 
350K?

dat zou je niet zeggen, want hij ziet er verder nog top uit!
overigens die 1100 euro's ben je per jaar ook ruim kwijt aan wegenbelasting en verzekering of niet?:-/
 
Jammer van de "door de lak heen schade" aan je wagen RogierV12, best een dure grap zo te lezen.

De 5 micron schijfjes van 3M zijn inderdaad een heel stuk duurder....maar na dit incident te lezen....hm, misschien moet ik toch maar wat dieper in de beurs tasten en de 5 micron exemplaren aanschaffen ipv die van 9 micron die ik in gedachten had...:-/

In elk geval hou ik voortaan de lakdiktemeter bij de hand als ik nog eens een opgevuld steenslagpitje bijschuur...:ja